Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Gisteren een collega, met +10j ervaring, die mijn team kwam versterken.
3u30 te laat, kwaliteit trok op niets en veegde er echt zijn ...... aan.

Maak je daar een opmerking van en wordt direct de racisme kaart getrokken. :rolleyes:

Bitch please, 50% van mijn team is van vreemde afkomst.
En zijn niet enkel collega's, maar ook vrienden die buiten het werk afspreken met het gezin erbij.
Stop met die bullshit.
Gohja, is't een vrouw dan is't sexisme of whatever. Is 't nen allochtoon dan is 't racisme. Etc.

Niemand krijgt graag kritiek & sommigen kunnen er nu eenmaal beter mee overweg dan anderen.
En als men er niet mee overweg kan komen de excuses van wherever ze ze kunnen vinden.

Ik denk nu wel dat er een verschil is tussen conversaties kunnen voeren (met haar op) in een andere taal, en meekunnen met een professionele discussie?

Vrijdag moeten we een nieuw systeem gaan testen, maar in nog geen velden of wegen worden ons details gestuurd. Er is aan de (veel te duur betaalde consultants) gemeld dat ze ons die details moeten doorsturen, maar het blijft oorverdovend stil.
Het kan ook omgekeerd. Als consultant ergens arriveren. Een excelsheet doorsturen naar iemand die intern al jaren daar werkt en dan als reactie krijgen: Ik krijg dit bestand niet open. Wat voor een beest is dit? :wallbash:

Ik heb zelf jaren geleden ne strenge vloekende baas gehad (inderdaad ook extern) die zelf niks anders deed dan 38 uur lang de krant lezen. Maar ik heb mij ook ooit eens geërgerd aan 2 collega's (inderdaad ook extern) die maanden helemaal 'niks' deden terwijl ik en een andere externe consultant juist heel hard aan het werk waren. Ze werkten gewoon op een andere project waar ze blijkbaar maar 'wat deden' omdat daar geen werk was. Maar ze werden dan wel netjes betaald hé!

Maar weet je? Er zijn goeie, slechte, luie en minder luie werknemers en collega's. En die mensen heb je gewoon overal.

Als in: Vanaf het aantal franstaligen > 0 dan verloopt het in het Frans.
In de IT? Misschien bij de overheid? Want ik heb letterlijk sinds 2007-2008 '0' meetings gehad in het Frans. Misschien 10-20% in het Nederlands, al de andere meetings zijn sindsdien gewoon in het Engels.

In 2007-2008 waren de meetings wél in het Frans want toen werkte ik bij een klant in Wallonië. De eerste maand begreep ik letterlijk '0' zinnen. (Vooral het Franse accent was wennen) Dus iemand die hierboven dat schandalig vindt: Je moet wel de kans krijgen dit terug even te trainen se ;) Dat zit ergens ver weg maar als je iets niet gebruikt dan ben je véél daar van kwijt.

Maar na een maand wanneer het van 'moeten' was dan begreep ik 90+% van wat er gezegd werd hoor. Dat went dan wel weer.

Ik denk nu wel dat er een verschil is tussen conversaties kunnen voeren (met haar op) in een andere taal, en meekunnen met een professionele discussie?

Professionele discussies zijn meestal nog simpeler. Voor koetjes en kalfjes Frans heb je veel meer woordenschat nodig dan je eigen vakdomein.

En wat versta je onder "profesionnele discussies", een discussie tijdens een meeting moet geen poëtische uiteenzetting zijn. Niemand gaat er over vallen als je je subjonctif niet goed gebruikt hebt tijdens een discussie.

Wat is dat toch met die overload aan phishing testmails? Hier bij ons ook: interne en externe.
Ben gestopt deze te rapporteren (we moeten als we denken phishing, deze rapporteren), want overduidelijk en ik doe gewoon delete.
Kunnen overdrijven ook met hun testen.
Please rapporteer ze. Ik word er gek van dat niet eens de helft hier wordt gerapporteerd.

Professionele discussies zijn meestal nog simpeler. Voor koetjes en kalfjes Frans heb je veel meer woordenschat nodig dan je eigen vakdomein.

En wat versta je onder "profesionnele discussies", een discussie tijdens een meeting moet geen poëtische uiteenzetting zijn. Niemand gaat er over vallen als je je subjonctif niet goed gebruikt hebt tijdens een discussie.
Ik versta daaronder vaktermen, die zover ik weet meestal toch wel verschillen tussen NL (als ze daar al niet gewoon Engelse termen gebruiken) en FR (waar ze meestal wel eigen termen hebben).

Allez het zal wel afhangen van de werkvloer, maar ik kan me niet inbeelden dat dit niet speelt als er iets van juridische inhoud wordt meegegeven pakweg.

Overigens werd er tweetaligheid geopperd hé, dat is wel iets anders dan een bingo van termen die een grammaticale ramp is.

Als in: Vanaf het aantal franstaligen > 0 dan verloopt het in het Frans.

Neen, dat hangt er een beetje vanaf. Maar ik heb er gehad waarbij we 4 franstaligen hadden en 5 nederlandstaligen en dat de vergadering effectief in het NL verliep. Waar er gewoon gezegd was, ok meerderheid NL, dus vergadering NL OK? En antwoord ok.

Enkel als er verduidelijking nodig is wordt die verduidelijking dan ook in het frans gegeven.

Laatst bewerkt:
Al een hele week aan het mailen met de servicedesk van de VO over iets van telefonie die mij redelijk simpel leek maar blijkbaar toch veel moeilijker blijkt en antwoorden kreeg in de volgende volgorde:
- ja het kan wat je vraagt
- nee het kan niet wat je vraagt
- het kan misschien wat je vraagt
- weet je wa? Bestel het en dan komen we het installeren en kijken we wel of het kan wat je vraagt.
Waarop ik dan zeg "ofwel moeten jullie het testen bij jullie intern en mij dan laten weten of het lukt of niet voor ik er geld nog meer tijd in steek"
Ze testen het en blijkt dat het niet kan wat ik vraag binnen het telefoonsysteem van de VO. Waarop ik dan vraag wat er dan wel kan binnen het systeem van de VO rekening houdende met wat ik wil.
Hun antwoord: "koop voor iedereen een extra gsm!", maar ik heb van in het begin gezegd: "ik wil niet dat de mensen worden opgebeld op hun gsm-nummer" en ik heb dan ook zeg "ja jongens dat is geen oplossing voor mij." Krijg ik als antwoord "ja zoek het dan zelf uit he"
Krijg ik een enquete om hen te beoordelen waarop ik ze dan 1/5 geef en daarop volgend een boze mail krijg van hun waarin ze zich verbaasd afvragen waarom ik hen 1/5 gegeven heb en ik het hen precies kwalijk neem dat ze mij niet geholpen hebben.
Stuur ik daarop een mail naar de IT architect van Digitaal Vlaanderen waarin ik de situatie uitleg en zeg dat ik dan wel zelf een telefooncentrale ga opzetten en hem enkele keuzes geef van producten en hij maar moet zeggen waar hun voorkeur naar gaat en of ze nog andere adviezen hebben. Later vandaag dan een half uur met die IT architect een call gehad en we hebben het kunnen oplossen met het systeem die aanwezig was binnen de VO.

Ik krijg echt het schijt van die mannen van de servicedesk en dan nog het lef hebben om verbaasd te reageren op het feit dat ze een slechte score krijgen en klagen dat hun score daar onder zal lijden.

Voor de duidelijkheid, mijn meetings zijn allemaal in het Frans en ik heb daar ook geen probleem mee aangezien ik de enige Nederlandstalige in mijn team ben. Ik spreek op het werk quasi enkel Frans. Maar een HR meeting met alle fod’s, daar verwacht ik nu wel dat iedereen zijn eigen taal mag spreken en de andere taal op z’n minst begrijpt.

Vakjargon vind ik ook eenvoudiger om over te praten in het Frans dan over koetjes & kalfjes.

Een professioneel gesprek hoeft inderdaad niet moeilijker te zijn, in tegendeel, daar volg ik jouw standpunt.

Commerciële of juridische onderhandelingen in het Frans weiger ik wel zoveel als mogelijk, dan heb je gewoon op voorhand al een nadeel. Op dat moment heb ik mijn grijze massa voor iets anders nodig dan vertalen. Er is dus nog wel een verschil.

Mensen die zichzelf blijven herhalen tot je hen onderbreekt. Doe gewoon uw uitleg, en laat dan een korte pauze zodat mensen kunnen reageren.

Ze verwachten precies dat als je hen niet in het midden van een zin stopt, je niet mee bent en ze dan maar moeten blijven in cirkeltjes praten. Ik voel me dan altijd de onbeleefde omdat ik hen onderbreek. -_-

Gisteren te horen gekregen dat ze 1 van de 3 ovens (4 van de 9 machines) permanent gaan sluiten. Dus 95 + 20 man die op straat komen te staan. Kan 3 maanden duren voor we weten wie moet gaan. Gaat een leuke tijd worden. Ook voor die wat mogen blijven.

Nog steeds afwezig, bijna 14 uur. Een mooi geel bolletje bij zijn naam. :V
Los van dat de persoon er duidelijk de kantjes afloopt, maar wat een hopeloze mentaliteit om mensen hun activiteit te tracken via Teams. We hebben sinds kort ook zo iemand op de vloer. Zit de hele tijd op de klok te kijken hoe lang andere collega’s pauze nemen (of zelfs hoe lang ze op een ander deel van de vloer helpen), maar zelf wel de meest kolossale fuck-up van de afgelopen 5 jaren op haar naam gezet vorige week. 🤦‍♂️

Gisteren te horen gekregen dat ze 1 van de 3 ovens (4 van de 9 machines) permanent gaan sluiten. Dus 95 + 20 man die op straat komen te staan. Kan 3 maanden duren voor we weten wie moet gaan. Gaat een leuke tijd worden. Ook voor die wat mogen blijven.

Ijzersmelten? Bakstenen bakken ? Funerarium ? Bakker ?

Over welke ovens spreken we ?

Los van dat de persoon er duidelijk de kantjes afloopt, maar wat een hopeloze mentaliteit om mensen hun activiteit te tracken via Teams. We hebben sinds kort ook zo iemand op de vloer. Zit de hele tijd op de klok te kijken hoe lang andere collega’s pauze nemen (of zelfs hoe lang ze op een ander deel van de vloer helpen), maar zelf wel de meest kolossale fuck-up van de afgelopen 5 jaren op haar naam gezet vorige week. 🤦‍♂️
Tracken. Dat is nogal een beladen woord versus zaken die ook gewoon structureel opvallen na een tijd zonder dat je er moeite voor moet doen. En het valt bij velen op. Teams open je 50 keren op een dag, en je ziet de hoofdjes gewoon staan he.
Zeker als collega's tegen elkaar beginnen: "waar zit hij nu weer?"
"Heeft die soms verlof?" "Ik zie alvast niets in zijn agenda."

wat een hopeloze mentaliteit om mensen hun activiteit te tracken via Teams.
Soms lees ik offline documenten en is er een geel bolleke. Of ik ben met een collega aan het vergaderen zonder dat dit ingeboekt is in teams. Of soms gaat het bolleke foutief in het geel .. zelden gebeurt dat wel eens.

Voorts heb je dan collega's die elke paar min met de muis over hun scherm wrijven (bolleke blijft dan groen) maar die niks aan het doen zijn. Die slimmeriken heb je ook altijd. Je hebt ook programma's die dat automatisch voor je doen (de pakkans is dan wel groter)

Natuurlijk als je als baas merkt dat iemand matig werk aflevert dan is het een goed hulpmiddel om te staven dat die werknemer zijn of haar best niet doet maar 100% sluitend is teams nu ook weer niet.

Een goeie werkkracht op deze manier echt non stop monitoren werkt daardoor contraproductief.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan