Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Tracken. Dat is nogal een beladen woord versus zaken die ook gewoon structureel opvallen na een tijd zonder dat je er moeite voor moet doen. En het valt bij velen op. Teams open je 50 keren op een dag, en je ziet de hoofdjes gewoon staan he.
Zeker als collega's tegen elkaar beginnen: "waar zit hij nu weer?"
"Heeft die soms verlof?" "Ik zie alvast niets in zijn agenda."
Dat is wel waar ;)

Een trukje is als er dikwijls een geel bolleke is van die collega iets te vragen. Reageert hij of zij dan meestal binnen de 5 min (of net niet) dan heb je al een vrij goed beeld.

Ok het omgekeerde trukje is dan om bijvoorbeeld ne headset op te zetten en te verbinden met de werk laptop en te gamen op ne andere laptop. Als iemand dan iets stuurt via teams dan hoor je steeds ne ping / beep maar goed. Misbruik is altijd wel mogelijk.

Echter je kan wel hierdoor achterhalen of iemand achter de laptop zit of naar de winkel is ;)

Swoit ik sluit af met te besluiten dat wederzijds vertrouwen en respect het belangrijkste is en zolang iedereen goed werk aflevert er geen probleem hoeft te zijn.

Laatst bewerkt:
Dat is wel waar ;)

Een trukje is als er dikwijls een geel bolleke is van die collega iets te vragen. Reageert hij of zij dan meestal binnen de 5 min (of net niet) dan heb je al een vrij goed beeld.

Ok het omgekeerde trukje is dan om bijvoorbeeld ne headset op te zetten en te verbinden met de werk laptop en te gamen op ne andere laptop. Als iemand dan iets stuurt via teams dan hoor je steeds ne ping / beep maar goed. Misbruik is altijd wel mogelijk.

Echter je kan wel hierdoor achterhalen of iemand achter de laptop zit of naar de winkel is ;)

Swoit ik sluit af met te besluiten dat wederzijds vertrouwen en respect het belangrijkste is en zolang iedereen goed werk aflevert er geen probleem hoeft te zijn.

Ik zet me gewoon op wit bolletje als ik bezig ben en niet wil gestoord worden. Notifications staan ook op ongeveer elke channel af. Typisch 80% van de tijd is dat zo. Ik bepaal mijn agenda en tijdsbesteding, niet de andere kant. Anders kan ik om de 5 minuten het grote probleem van de halve wereld oplossen...

Bolletjes tracken in Teams is echt by far het achterlijkste wat je kunt doen.

Gisteren te horen gekregen dat ze 1 van de 3 ovens (4 van de 9 machines) permanent gaan sluiten. Dus 95 + 20 man die op straat komen te staan. Kan 3 maanden duren voor we weten wie moet gaan. Gaat een leuke tijd worden. Ook voor die wat mogen blijven.
Klote nieuws.

Jij werkte in NL ?

Mijn teams staat steeds offline. Een kruiske.
Als ge geluk hebt lees ik uw chats, soms antwoord ik.
Sommige spammers via chat-teams staan al met tientallen berichten op unread.

iedereen mag me echter mailen en bellen of fysiek aan bureau komen staan.

Bolletjes tracken in Teams is echt by far het achterlijkste wat je kunt doen.
Maar als uw baas dat toch gewoon doet wat ga je dan doen als die mens u daarmee confronteert?

- Of te wel veel connecties hebben en de baas zelf afblaffen :tongue:
- Of te wel ondanks uw zinnetje hierboven luidop te brullen op de werkvloer toch gewoon op het matje geroepen worden bij de *bigger* boss.
- Ontslag nemen nadat je het beu bent dat uw baas zo achterlijk is of blijft

Ik geef je ergens wel gelijk hoor daar niet van maar dit is wel de realiteit he.

We have a micromanager in da house!

Dat is ook nogal een irritante houding van je.

Ik ben via 3 van de 4 mogelijke kanalen beschikbaar en dan bedoel ik ook wel echt beschikbaar.
Denk dat dit voldoende is.

Hoe meer prikkels, hoe minder de concentratie. En veel vragen via Teams zijn toch van die aard dat ik moet zeggen van : “stuur me een mail, ik bekijk het en koppel terug”.

Gisteren te horen gekregen dat ze 1 van de 3 ovens (4 van de 9 machines) permanent gaan sluiten. Dus 95 + 20 man die op straat komen te staan. Kan 3 maanden duren voor we weten wie moet gaan. Gaat een leuke tijd worden. Ook voor die wat mogen blijven.
En zien aankomen (bv eerder al eens een oven zo tijdelijk gesloten?) of totaal onverwacht?

Je leest toch opmerkelijk meer sluitingen dan eerder.

Maar als uw baas dat toch gewoon doet wat ga je dan doen als die mens u daarmee confronteert?

- Of te wel veel connecties hebben en de baas zelf afblaffen :tongue:
- Of te wel ondanks uw zinnetje hierboven luidop te brullen op de werkvloer toch gewoon op het matje geroepen worden bij de *bigger* boss.
- Ontslag nemen nadat je het beu bent dat uw baas zo achterlijk is of blijft

Ik geef je ergens wel gelijk hoor daar niet van maar dit is wel de realiteit he.

We have a micromanager in da house!

Gewoon zeggen dat het altijd op wit staat omdat ze me anders lastig vallen :cheer:

Groei nu eens een minimum aan spine. Ontslag nemen daarvoor. Ontslagen worden en langs de dikke kassa passeren voor random ontslag.

Ik ben via 3 van de 4 mogelijke kanalen beschikbaar en dan bedoel ik ook wel echt beschikbaar.

Hoe meer prikkels, hoe minder de concentratie. En veel vragen via Teams zijn toch van die aard dat ik moet zeggen van : “stuur me een mail, ik bekijk het en koppel terug”.
Maar je zegt dat je liever hebt dat ze dan bellen of fysiek passeren? Dat is toch juist een sterkere prikkel en verlies van concentratie, daar moet je direct op reageren. Teams kan je beantwoorden wanneer je zelf wilt.

Maar je zegt dat je liever hebt dat ze dan bellen of fysiek passeren? Dat is toch juist een sterkere prikkel en verlies van concentratie, daar moet je direct op reageren. Teams kan je beantwoorden wanneer je zelf wilt.

Ja klinkt inderdaad wat bizar.
Maar ik haal er soms energie uit ergens of hoe moet ik dat zeggen.

En zien aankomen (bv eerder al eens een oven zo tijdelijk gesloten?) of totaal onverwacht?

Je leest toch opmerkelijk meer sluitingen dan eerder.
Totaal onverwacht niet echt. Wij zitten over heel de wereld en het is dit jaar een zwaar jaar voor verpakkingsglas. Dus wereldwijd waren al machines die tijdelijk stop stonden (bij ons is vorige weer pas de 4de machine van de 9 gaan draaien). Daardoor moesten alle tijdelijke krachten al vertrekken. Daarbij kwamen al geruchten dat er 6 ovens permanent dicht gingen, maar "grappig" genoeg zei mijn chef eergisteren dat het niet in onze countrygroep (Nederland, Duitsland en een stuk Tsjechië) zou zijn. Dat had hij een paar weken geleden van onze plant manager gehoord, maar die informatie klopte dus niet of de situatie is veranderd.

Het verhaal kort, ik dacht wel dat er meer mensen gingen moeten vertrekken, maar niet dat er een oven permanent dicht ging gaan. Rond 2027 gaat een andere oven vernieuwd moeten worden, dus dat gaat nog spannend worden.

Teamchef is me wat aan het zoeken/uitdagen omdat ik hem maandag heb aangesproken waarom er tijdens mijn verlof niks werd overgenomen (terwijl ik het heb doorgegeven ervoor) en vooral omdat ik daar N+2 bij heb betrokken (om mezelf in te dekken)😅

Vandaag meerdere mails:
"Silence, doc A werd blijkbaar niet opgeladen"
-> jawel, 03/08 om 10u37

"Silence, ik hoor dat je Y vergeten bent"
-> Nope, 27/07 om 14u49 toegevoegd

"Silence, waarom heb je X niet gedaan?"
-> Nieuwe onderrichting van 17/09 die de procedure veranderde (zie bijlage)

Lol, iets vroeger opstaan vriend 😂
Alles heeft een "Historiek", A opgeladen op.. X toegevoegd op... B verwijderd op...

Een stagiaire die hier 2 weken geleden begonnen is, is al 2x in slaap gevallen gedurende meetings 😂.

Eerste meeting was met 2 collega's. En dan gisteren, meeting met directie.
En inclusief snurken. Iedereen die dan een straight face aanhoudt en in de chat lacht met het voorval. Kreegk ineens in de meeting een bericht "gumball, houd X eens int oog 😂".
En die is dan echt voor 10-15min aant slapen. Benieuwd hoe lang die stage gaat blijven duren.

Teamchef is me wat aan het zoeken/uitdagen omdat ik hem maandag heb aangesproken waarom er tijdens mijn verlof niks werd overgenomen (terwijl ik het heb doorgegeven ervoor) en vooral omdat ik daar N+2 bij heb betrokken (om mezelf in te dekken)😅

Vandaag meerdere mails:
"Silence, doc A werd blijkbaar niet opgeladen"
-> jawel, 03/08 om 10u37

"Silence, ik hoor dat je Y vergeten bent"
-> Nope, 27/07 om 14u49 toegevoegd

"Silence, waarom heb je X niet gedaan?"
-> Nieuwe onderrichting van 17/09 die de procedure veranderde (zie bijlage)

Lol, iets vroeger opstaan vriend 😂
Alles heeft een "Historiek", A opgeladen op.. X toegevoegd op... B verwijderd op...
Weinig dingen geven zo'n grote voldoening dan zulke antwoorden te versturen. Extra bonus als er hogere profielen mee in cc staan.

Een stagiaire die hier 2 weken geleden begonnen is, is al 2x in slaap gevallen gedurende meetings 😂.

Eerste meeting was met 2 collega's. En dan gisteren, meeting met directie.
En inclusief snurken. Iedereen die dan een straight face aanhoudt en in de chat lacht met het voorval. Kreegk ineens in de meeting een bericht "gumball, houd X eens int oog 😂".
En die is dan echt voor 10-15min aant slapen. Benieuwd hoe lang die stage gaat blijven duren.
Tenzij die een ziekte heeft: hoe kan dat?

Je moet nu wél weten wat je wilt eh. Oftewel ben je voorstander van remote work & leer je leven met Teams/Slack (chat) als primary means of communication.
Oftewel moet iedereen weer op kantoor tezamen gaan zitten zodat iedereen door elkaar kan roepen naar de andere kant v/d flex desks of zodat eenieder op elk moment naast u kan komen staan om u iets te zeggen/vragen.

Ik zie chat als een véél beter alternatief voor de meeste ad-hoc collaboratie binnen een team VS constant liggen bellen voor de kleinste stommiteit. Veel mensen willen echt niet constant Teams 'calls' krijgen voor vanalles & nog wat.
Teams werken vaak samen aan een zelfde project & zijn regelmatig afhankelijk van elkaar voor bepaalde zaken. En nee, soms wil ik geen dag wachten op een actie van een ander teamlid en is het veel handiger om een chat bericht te sturen dat die mens semi-snel kan opnemen VS ik die telkens bellen.
Basically, als ik via chat passer, verwacht ik semi-snel antwoord. Als ik echt bel, moet ik al weten dat die mens niet in meeting zit e.d.
Mail is gewoon te traag in vele gevallen voor zulk een dingen.

En ja, je gaat geen meetings doen over chat. En als er écht iets besproken moet worden dan bel je of schedule je een Teams/Real life meeting.
Maar die constante kleinigheden zoals 'klik hier nu eens op approve' moet nu eenmaal semi-snel kunnen gebeuren (al zeker als ze langs alle kanten security willen toe draaien & dat centraliseren bij 1 of 2 personen, dan doen ze het hunzelf gewoon aan).
Andere zaken zoals 'wat ge hier schrijft, wat bedoeld ge daar nu mee' of 'dees klopt ni, zijde zeker vooraleer ik da uitwerk' of whatever hebben we ook liever sneller uitgeklaard & vind ik al handig als dat eens via Teams kan.

Terug
Bovenaan