Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik voer een bijfunctie (les geven) uit, samen met nog enkele collega's. Sinds kort is er iemand (leidinggevende) terug die zichzelf aangesteld heeft als verantwoordelijke daarvan.

Er staat al een tijdje een vergadering in mijn planning voor morgen. Qua uren staat er 14u tot 19u, die vergadering duurt meestal 2 à 3 uren, dus ik dacht dat het einduur verkeerd in de planning staat. Ben al een hele tijd aan het wachten tot de leidinggevende iets zal laten weten van hoe / wat / waar etc alles zal doorgaan.

Aangezien het morgen al is, heb ik uiteindelijk maar zelf een berichtje gestuurd. Nu blijkt ten eerste dat het niet alleen de vergadering is, maar ook een training. En ten tweede blijkt alles al om 12u te starten. Als je uzelf verantwoordelijke maakt, doe dan tenminste ook het nodige inzake de voorbereiding en laat aan de deelnmers weten hoe het praktisch in elkaar zit.

Elke 2 maanden is er een nieuwe inhoud qua lessen. De vorige vergadering heeft diezelfde verantwoordelijke alles naar zich toegetrokken qua opstellen van het programma. Ondertussen is het nieuwe programma al gestart, maar niemand die al de nodige documentatie ontvangen heeft.

overduidelijke phishing testmail van onze interne IT

Wat is dat toch met die overload aan phishing testmails? Hier bij ons ook: interne en externe.
Ben gestopt deze te rapporteren (we moeten als we denken phishing, deze rapporteren), want overduidelijk en ik doe gewoon delete.
Kunnen overdrijven ook met hun testen.

Wat is dat toch met die overload aan phishing testmails? Hier bij ons ook: interne en externe.
Ben gestopt deze te rapporteren (we moeten als we denken phishing, deze rapporteren), want overduidelijk en ik doe gewoon delete.
Kunnen overdrijven ook met hun testen.
Heb je geen schrik dat je dan extra trainingen aan je rekker hebt als je die niet rapporteert en gewoon verwijdert? :p

Contractonderhandelingen. Van alle kuttaken blijft dit toch de grootste kuttaak. *Zucht*

Hoe mensen kunnen blijven vitten op kleine details, jezus christus. Op den duur draait het enkel nog om ego's die achteraf stoer tegen hun collega's kunnen verkondigen wat ze er op het laatste nippertje nog doorgekregen hebben.

En telkens dat je een akkoord hebt, stel je het contract op, stuur je het op naar beide partijen ter nazicht, ... en telkens opnieuw is er nog ene die nog een minieme wijziging links of rechts wil hebben. Fuck man. Op naar versie 37_bis_FinalVersion_3.0 !

En in plaats van dan nog de moeite te nemen om ZELF met een nieuwe zin af te komen. Neen. Telkens met van die vage niet-sluitende bewoordingen afkomen en trekt uw plan.
Sinds COVID hebben veel bedrijven hun policy van aankoop/offerte gereviewed om te zorgen dat ze in een goede positie zijn moest het tot een geschil komen.

Ik zie tekende contracten voorbijkomen lang nadat een bestelling geplaatst is. Doordat persoon A van afdeling A met hulp van persoon B van legal en onder druk van persoon C bij aankoop iets wil kopen bij een bedrijf waar de verkoper X, calculatie Y en legal Z ook iets te vinden hebben (dat typisch nog dient afgetekend te worden door de business unit lead), is constructief samenwerken waarbij elke partij een beetje van de kost draagt, vervangen door een gigantische rompslomp van indirecte kosten die op voorhand aangeven wie de kosten gaat dragen onder welke omstandigheden.

Achteraf is daar natuurlijk ook nog discussie over…

Net een collega moeten vervangen in een groot HR overleg tussen alle federale diensten. Mijn slide was in het Frans, mijn uitleg in het Nederlands. Zegt er een in het Frans dat ze er niets van verstaan heeft omdat ze geen Nederlands kan. Tja, jammer. :rolleyes:
Ben zelf tweetalig opgevoed (nl-fr), ge hebt hopelijk toch gezegd "ah? Dacht dat er bij federale diensten tweetalige mensen aangenomen werden? Mss uw taalcursus wat aanscherpen tegen de volgende meeting. Zou spijtig zijn als ge dan weer niet zou kunnen volgen."

Dat gedoe met MFA als je in verschillende organisaties in Teams zit. Maak van uw MS account één account met zijn set van regels ipv voor elke organisatie apart telkens weer opnieuw die MFA verificatie te moeten doen.

Ben zelf tweetalig opgevoed (nl-fr), ge hebt hopelijk toch gezegd "ah? Dacht dat er bij federale diensten tweetalige mensen aangenomen werden? Mss uw taalcursus wat aanscherpen tegen de volgende meeting. Zou spijtig zijn als ge dan weer niet zou kunnen volgen."
Dat is enkel bij de topambtenaren. En dan nog dient dat pas behaald te zijn met een bepaald niveau na een bepaalde termijn.

Voor al de anderen is er een taalrol.

Dat is enkel bij de topambtenaren. En dan nog dient dat pas behaald te zijn met een bepaald niveau na een bepaalde termijn.

Voor al de anderen is er een taalrol.
Het is wel frappant dat het dan nog openlijk wordt gezegd dat em er niks van snapte. Geeft dan nog zijn/haar onkunde aan voor de 2de landstaal.
Ik zou persoonlijk gezwegen hebben en achteraf een collega hebben gevraagd een korte samenvatting te geven van wat er gezegd is geweest.

In mijn ogen is er ook een verschil tussen "niet spreken" en "niet begrijpen". Duits begrijp ik in grote lijnen, maar spreken kan ik niet.

Eigenlijk schandalig, zowel FR/NL als NL/FR.
Ik heb het niet over foutloos schrijven, maar een meeting volgen in NL of FR moet toch perfect kunnen?

Om die reden heeft men die aanmoedigingspremie voorzien. Maar de realiteit is zoals al gezegd dat de 2 taligheid afgedekt wordt op dienstniveau. En dat er dus nederlandstaligen en franstaligen zijn. Waarbij 2taligheid gezien wordt als meerwaarde. Al dan niet via een opdeling naar regio. Ergo vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Waarom zouden die mensen die in Vlaanderen hun werk doen dan frans moeten kennen of diegenen die in Wallonië werken nederlands moeten kennen ?
Allez je kan dat natuurlijk vragen, en veel gaan kunnen volgen. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Het is wel frappant dat het dan nog openlijk wordt gezegd dat em er niks van snapte. Geeft dan nog zijn/haar onkunde aan voor de 2de landstaal.
Ik zou persoonlijk gezwegen hebben en achteraf een collega hebben gevraagd een korte samenvatting te geven van wat er gezegd is geweest.

In mijn ogen is er ook een verschil tussen "niet spreken" en "niet begrijpen". Duits begrijp ik in grote lijnen, maar spreken kan ik niet.

Als je dit doet, dan wordt hier op voorhand achter gevraagd of dit kan om het zo aan te pakken. Juist om te zorgen dat je iemand stuurt zodanig dat die meeting nut heeft.
Hetgeen zeer normaal is, is dat elkeen zijn taal spreekt en dat als iets niet duidelijk is dat men dan de vraag stelt in hun taal en de persoon in kwestie die verantwoordelijk is dan ook antwoord in hun taal. Om de onduidelijkheid weg te werken.
Daarnaast wordt er gekeken hoeveel nederlandstaligen, hoeveel franstaligen en in functie daarvan wordt besloten welke taal het is. Soms wordt die vergadering dan ook eerst onder NL, FR gedaan en dan wordt die vergadering opnieuw gedaan onder degenen die beide landstalen verstaan om de standpunten die er bij elke taalrol naar boven kwamen met elkaar te overleggen. Al komt dit niet veel voor (was vroeger bij eentalig management).

Meestal is het : meerderheid is de taal die gesproken wordt en de slides zijn 2 talig. Iedereen spreekt in zijn taal. en als er gemerkt wordt dat iemand iets echt niet verstaat dan wordt de andere zijn taal voor dat stuk ook nog even gebezigd. Van de centrale persoon wordt verwacht dat hij of zij tweetalig is of dat er support is van een collega die desnoods even kan tussenkomen.

Je kan gewoon niet verwachten dat binnen de federale overheid iedereen beide landstalen spreekt. Het zou ideaal zijn, maar het is nu eenmaal zo dat niet iedereen 2 talig (NL/FR of FR/NL) wordt opgevoed of dit een selectieeis is op de vacature.

Eigenlijk schandalig, zowel FR/NL als NL/FR.
Ik heb het niet over foutloos schrijven, maar een meeting volgen in NL of FR moet toch perfect kunnen?
Come on. Da's toch al lang niets nieuws meer.

Vrij laag percentage Walen die nog maar een woord NL spreekt of verstaat.
Er zijn er zeker, maar NL is daar niet zo vaak op 't school gegeven als FR hier.

En dan aan de andere kant v/d taalgrens mogen we objectief stellen dat meer Vlamingen FR verstaan, maar verre van allemaal. Laat staan op een niveau dat je pakweg een presentatie van een Fransman écht zou kunnen volgen.

Zeker in jobs waar je nauwelijks ooit de andere taal nodig hebt lijkt het mij niet te ver gezocht dat die mensen niet vloeiend (genoeg) zijn om een meeting in een andere taal deftig mee te volgen. En dat lijkt mij dan ook geen probleem te mogen zijn.
De 'leider' moet dan maar zorgen dat die vloeiend genoeg is in de beide talen om z'n 2 teams te leiden of iets dergelijks.

Als je in een echt meertalige omgeving werkt, zeker als het niet met meerdere taalspecifieke teams is, is het trouwens ook veel het geval dat er tijdens meetings gekozen wordt voor het Engels ipv NL/FR.
OK, velen hun EN is ook niet perfect, maar 't is regelmatig een betere middenweg. Beide kanten verstaan regelmatig beter EN dan NL/FR.
Soms wordt ook gewoon gekeken naar het aantal aanwezigen & de meerderheid wint om te beslissen of het NL/FR is. Zeker in corporate (overheid durft al eens chauvinistischer zijn & per sé een v/d landstalen willen).

Gisteren een collega, met +10j ervaring, die mijn team kwam versterken.
3u30 te laat, kwaliteit trok op niets en veegde er echt zijn ...... aan.

Maak je daar een opmerking van en wordt direct de racisme kaart getrokken. :rolleyes:

Bitch please, 50% van mijn team is van vreemde afkomst.
En zijn niet enkel collega's, maar ook vrienden die buiten het werk afspreken met het gezin erbij.
Stop met die bullshit.

Terug
Bovenaan