Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Na 2 maanden kom ik terug op mijn werk:
  • Quasi elke overdrachtsmeeting met mijn collega's eindigt met "Oh ja, by the way, ik heb mijn ontslag ingediend en zal de organisatie verlaten." Tot u spreekt het quasi enige overblijvende teamlid. Aangenaam. Zoals ik perfect had voorspeld, is de ontslaggolf als een sneeuwbaleffect verder aangezwengeld. Maar in plaats van te luisteren? Neen, liever blijven neuten op iedereen wat iets vraagt: of het nu een opleiding is of opslag. Niets geven. Kennis en expertise is intussen allemaal weg. Ik zie een tsunami van projecten op mij afkomen die ik zal moeten overnemen.
  • Blijft oorverdovend stil over de opslag wat ze mij beloofd hebben.
  • IT: "we hebben besloten om full cloud te gaan met het principe van least privilege". Heel mijn computer binnenste buiten gekeerd, gereset, terug naar fabrieksinstellingen, etc. Maar "je zal er niets van merken hoor".
    • Gigantisch veel tijdsverlies om alles terug recht te zetten. Daar wordt geen tijdsbudget voor voorzien. Deadlines moeten gehaald worden en bij elke stap op mijn computer moet alles opnieuw ingesteld worden, werken zaken niet meer, credentials niet opgeslaan, etc.
    • Mijn computer is gewoon een volledig vastgeketend nutteloos ding geworden waar enkel Office mag op draaien. Hoezo moet ik nog steeds VAA blijven betalen voor mijn persoonlijk gebruik? Welk persoonlijk gebruik? Hij is helemaal vastgetimmerd.
Tof terugkomen.
Zat nog te denken aan u ! Waar is em :p

Na 2 maanden kom ik terug op mijn werk:
  • Quasi elke overdrachtsmeeting met mijn collega's eindigt met "Oh ja, by the way, ik heb mijn ontslag ingediend en zal de organisatie verlaten." Tot u spreekt het quasi enige overblijvende teamlid. Aangenaam. Zoals ik perfect had voorspeld, is de ontslaggolf als een sneeuwbaleffect verder aangezwengeld. Maar in plaats van te luisteren? Neen, liever blijven neuten op iedereen wat iets vraagt: of het nu een opleiding is of opslag. Niets geven. Kennis en expertise is intussen allemaal weg. Ik zie een tsunami van projecten op mij afkomen die ik zal moeten overnemen.
  • Blijft oorverdovend stil over de opslag wat ze mij beloofd hebben.
  • IT: "we hebben besloten om full cloud te gaan met het principe van least privilege". Heel mijn computer binnenste buiten gekeerd, gereset, terug naar fabrieksinstellingen, etc. Maar "je zal er niets van merken hoor".
    • Gigantisch veel tijdsverlies om alles terug recht te zetten. Daar wordt geen tijdsbudget voor voorzien. Deadlines moeten gehaald worden en bij elke stap op mijn computer moet alles opnieuw ingesteld worden, werken zaken niet meer, credentials niet opgeslaan, etc.
    • Mijn computer is gewoon een volledig vastgeketend nutteloos ding geworden waar enkel Office mag op draaien. Hoezo moet ik nog steeds VAA blijven betalen voor mijn persoonlijk gebruik? Welk persoonlijk gebruik? Hij is helemaal vastgetimmerd.
Tof terugkomen.

Heb jij niet geëindigd met : oh ja by the way, ik eigenlijk ook.

Ik ga ergens anders waar men mij beter waardeert, ook in loon aan de slag of mijn freelance activiteiten verder uitbouwen.

Ik dacht toch dat je tijdens uw tijdskrediet voor de kinderen dit ging organiseren of op zijn minst hierover ging peinzen en overwegen ?
Op de backburner gezet ?

Heb jij niet geëindigd met : oh ja by the way, ik eigenlijk ook.

Ik ga ergens anders waar men mij beter waardeert, ook in loon aan de slag of mijn freelance activiteiten verder uitbouwen.

Ik dacht toch dat je tijdens uw tijdskrediet voor de kinderen dit ging organiseren of op zijn minst hierover ging peinzen en overwegen ?
Op de backburner gezet ?

Klopt.
Ik wil een bedrijf overnemen. Ik heb de afgelopen 2 maanden gespendeerd aan het inwinnen van advies en de gesprekken met de bank opgestart. Financiering is nog niet helemaal rond maar we naderen. Tegen eind dit jaar moet de overname rond zijn. Volledig "operationeel" vanaf voorjaar 2025. Omdat het financieel een zware dobber is, moet ik tot het laatste moment werken en loon bijeen harken.

Het ziet er dus naar uit dat ik (opnieuw) nog een half jaar erbij zal moeten lappen. Dik tegen mijn goesting. Maar ik heb noch de tijd, noch de mentale head room om nog elders te solliciteren voor 6 maanden. Dus verwacht jullie maar aan nog wat stevige rants over mijn werkgever.

Maar na 3 slechte werkervaringen als werknemer en de 40 stilaan in zicht is, is de motivatie groter dan ooit om mij uit dat keurslijf van "werknemer" te wringen en volop voor een eigen verhaal te gaan.

Klopt.
Ik wil een bedrijf overnemen. Ik heb de afgelopen 2 maanden gespendeerd aan het inwinnen van advies en de gesprekken met de bank opgestart. Financiering is nog niet helemaal rond maar we naderen. Tegen eind dit jaar moet de overname rond zijn. Volledig "operationeel" vanaf voorjaar 2025. Omdat het financieel een zware dobber is, moet ik tot het laatste moment werken en loon bijeen harken.

Het ziet er dus naar uit dat ik (opnieuw) nog een half jaar erbij zal moeten lappen. Dik tegen mijn goesting. Maar ik heb noch de tijd, noch de mentale head room om nog elders te solliciteren voor 6 maanden. Dus verwacht jullie maar aan nog wat stevige rants over mijn werkgever.

Maar na 3 slechte werkervaringen als werknemer en de 40 stilaan in zicht is, is de motivatie groter dan ooit om mij uit dat keurslijf van "werknemer" te wringen en volop voor een eigen verhaal te gaan.
Veel succes met uw verder verhaal,mogen we weten wat je gaat doen?

Veel succes met uw verder verhaal,mogen we weten wat je gaat doen?

Mijn hoofdactiviteit vertel ik liever (nog) niet, omwille van anonimiteit.
Maar omdat ik in het begin nog zal moeten opschalen, zou er nog wat ruimte vrij zijn voor een andere (zelfstandige) activiteit. Voorwaarden zijn wel dat die minder kapitaalsintensief moet zijn en het liefst flexibel is qua tijdsbesteding. En daarom denk ik er alsnog aan om freelance EPB-verslaggever te worden.
Nadeel heb ik altijd gevonden dat je heel wat input nodig hebt van uw klanten en je daarvan afhankelijk bent. Ook is het niet echt een goudmijn omdat je voor uw 800 à 1000 euro heel wat werk hebt. Als ik hier lees dat dit zelfs het dagtarief is van sommigen, dan realiseer je je al snel dat je nooit een volledig EPB-verslag in één werkdag kan maken: van gegevensverzameling over rapport opstellen, communicaties, eventuele aanpassingen, indienen bij VEKA, ... Het zal eerder een veelvoud zijn.

Maar goed, het zou wel mooi passen in het plaatje van mijn andere activiteit.

Consultantje B (wie dat organisme is, heb ik op vorige pagina's reeds beschreven.)
Omdat het vorige project te moeilijk was, mocht die aan een ander beginnen.
Nu zit die daar al geruime tijd op, heeft die nog niets haha. En het is verre van een moeilijk projectje.
Zit die eerst een andere module te proberen, een reeds bestaande die lijkt op het nieuwe dat gemaakt moet worden.
Zit dan te testen met query's en postman, loopt dan tegen de stomste fouten aan.
Hele epistels uitgeschreven met zijn problemen.
Tja, als je id's uit verschillende tabellen mixt, dan ga je idd niets vinden haha.
Iedereen maakt wel eens domme fout, maar na hoogstens een kwartier ben je er door.
Ik denk niet dat het nog iets wordt met hem. Baas begint ook meer geagiteerd te worden.

Meldingen van de helpdesk die ontsporen.
Sommige zijn al een maand overtijd.
Haha echt wtf, gewoon omdat er daar typfouten maken.
Je vult de melding netjes aan, expliciet duidend waar de fout zit, welk karaktertje. Hele kettingmeldingen na een tijd, uiteindelijk terugkomend.
(En ik kan het niet aanpassen nee, heb de schrijfrechten niet. Ligt allemaal niet in mijn beheer.)

Inclusionella nog eens aan de lijn gehad. Een zwaar probleem en ze wist echt niet wat ze moest doen.
"Ok"
Er zit een berekend veld in de toepassing, afhankelijk van 2 andere velden.
Is die berekening nu niet getriggerd geraakt, of destijds niet opgevuld geraakt bij de initiële opvulling...
Dus ik: "probeer eens een veldje te wijzigen, misschien triggert dat de berekening."
Et voila.
Gefascineerd ze was, precies magie, van ale hoe kan dat nu.
Haha, i.p.v. dat zelf gewoon eens te proberen.

Haha wtf toch allemaal.

Klopt.

Ik zou er vooral over waken dat je niet crasht voor de start van uw zelfstandige activiteit of nog erger, uw klap krijgt tijdens de opstart, dan is er geen vangnet meer.
Je bent de enige project manager, je hebt die laatste maanden niets te verliezen, ze gaan u niet van vandaag op morgen buiten zetten. Ik zou die luxepositie gebruiken om het op uw tempo te doen, overuren te limiteren en op tijd verlof nemen/ziek melden waarbij je uw werkgsm volledig uitschakelt. Zodra je een beslissing genomen hebt is de raterace voorbij, er is geen wortel van promotie/opslag meer waar je nog voor moet kruipen.

Mijn vriend heeft vorig jaar ook de stap gezet naar zelfstandige. Bij zijn werkgever draaide het rotslecht waardoor hij ook driedubbel liep voor praktisch geen opslag/bonus. Die heeft na zijn opstart zijn terugslag gekregen, gelukkig had die op dat moment een zeer rustig project en kon hij dat goed opvangen, mede door het ritme dat hij zichzelf had eigen gemaakt had die zijn dagelijks werk op amper enkele uurtjes rond en was die verontwaardigd dat hij daar maar 1 functiepet had ipv 7 petten tegelijkertijd. Maar je merkte dat hij veel slaap in het weekend nodig had. Had hij dan een zwaar project gehad was die sowieso gecrasht.

Degoutante leidinggevende...

Verplichtte een collega die zwanger is om langer door te werken dan wat mag. Risico op verlies van de vrucht. Collega heeft geen vast contract dus durfde niet anders dan ja zeggen. Om dan de opmerking te maken in die periode: 'En voel je het nog ?' :puke::puke::puke:

Verplichtte een collega die zwanger is om langer door te werken dan wat mag. Risico op verlies van de vrucht. Collega heeft geen vast contract dus durfde niet anders dan ja zeggen. Om dan de opmerking te maken in die periode: 'En voel je het nog ?' :puke::puke::puke:
Dat gaat dan over fysiek zwaar werk ofzo? Schandalig.

Schandalig. 19de eeuws. Zelfs nog niet.

Klant (Top 500 Rijkste Belgen) stuurt dinsdag een mail om 11u50 met een opvolgingsvraag. Niet eens een dringende.
Stuurt diezelfde dinsdagavond om 21u35 een herinneringsmail met "??".

Aaah, heerlijk. Dat respect waarmee je behandeld wordt. De klasse die er vanaf druipt.

De ingenieur-consultant: de vuilnisbak van het werkveld. De moderne loonslaaf.

Door het grote verloop is er quasi geen enkel project wat nog van A tot Z door dezelfde persoon werd behartigd. En vertrekkers hebben blijkbaar niet het fatsoen om projecten deftig over te dragen.

Projectmappen trekken op niets. Bestanden op zijn plaats zetten? Structuur? Naaaah. -> Nieuw mapje maken op de server met "Mails". Alle mails exporteren naar die map met hyper-generieke titels. Et voila, het project is "overgedragen".
Bibi is weer een half uur aan het zoeken naar een essentieel element van elk dossier. Niet te vinden. Nu dus teruggaan naar de klant om het daar te gaan opvragen. Professioneel hoor.
En tijdverlies. Allemaal geen uren voor natuurlijk.

Nu niet om te stoken maar zoiets geef je toch gewoon aan?

Terug
Bovenaan