Omdat mijn bedrijf volledige ontzorging wil aanbieden aan de klant, garanderen wij een quasi 365/365 begeleiding. Voor elk verlof langer dan een paar dagen moeten de projecten overgedragen worden aan collega's. Echt irritant, in dat in beide richtingen.
- Te pas en te onpas compleet ongekende projecten overgedragen krijgen, met elk zijn specifieke problemen en gevoeligheden, ... Alles wat je moet doen voor dat project, moet je eerst gaan opzoeken in de documentatie, in het overdrachtsformulier, in de lijst contactpersonen, ... En dan nog kun je de helft van de tijd specifieke vragen niet beantwoorden omdat je moeilijk iemand gans zijn mailbox kan migreren voor elke overdracht. Wie heeft daar eigenlijk wat aan?
- Omgekeerd ook; uw eigen projecten uit handen geven aan een collega die 0,0 voeling heeft met het project is ook altijd je hart vasthouden, omwille van dezelfde redenen. Je moet echt àlles gaan documenteren als je uw collega niet in de shit wil steken. Ik heb al snel de neiging om gewoon te zeggen: "bel mij gewoon op als je iets niet zeker weet". Maar dan kun je het al bijna evengoed rechtstreeks tegen de klant zeggen. Om dan terug te komen van verlof en je te verwachten aan een shitload aan e-mails, een shitload aan shit (

) en ander achterstallig werk die zich heeft opgestapeld. Wat een leuk gevoel om vakantie te nemen.
Het houdt mij eerlijk gezegd ook gewoon tegen om eens een week verlof te nemen. Ik ontzie het. Dan liever gewoon blijven doordraaien in de ratrace dan heel die rompslomp te moeten doorlopen van de overdracht + de stront opkuisen achteraf.
Maandag belde een collega of ik twee projecten van hem wou overnemen. Vanmorgen was het overdrachtsmeeting. Hij wou er nog een derde tussensmijten. Ik vroeg eerst extra uitleg om te zien of het niet teveel werk was. Hij startte de uitleg en begon eigenlijk stiekem al over te dragen. Ik heb hem echt een halt toegeroepen en gezegd dat hij beter iemand anders zoekt. Serieus man.