Allez, hopla.
Gisteravond had ik nog een half uurtje tijd voor ik de kinderen moest gaan halen. Net genoeg tijd om nog even de laatste details op papier te zetten van een uitonderhandeld contract tussen de klant en de aannemer. Er is 6 maanden over onderhandeld geweest tot in de kleinste details, in de laatste meeting was er een gentlemen's agreement over alle laatste puntjes, alleen nog op papier zetten en klaar.
Ik check de laatste mail van de aannemer, die enkel een opsomming zou moeten zijn van wat er overeengekomen werd. Zie ik daar als laatste zinnetje verschijnen "... nog enkele toevoegingen gedaan".

-> Red Flag 1.
Ik zie ook plots in CC een naam verschijnen die ik nog nooit gezien heb. Gegoogled. Een advocaat/jurist.

-> Red Flags 2 tot 10.
Oh, wat heb ik een hekel gekregen aan juristen.
Je kan perfect met verschillende technische mensen met verschillende partijen aan tafel zitten, heel complexe problemen aanpakken, met het doel voor ogen, technisch de beste oplossing overeenkomen, iedereen heeft er zin in, ... Kom, we vliegen erin!
Tot... de juristen op het toneel verschijnen. -> Weg sfeer.
Iedereen kruipt spontaan in zijn loopgraven. Zichzelf indekken. Paraplu'tjes die opengaan. Niemand die nog durft open communiceren want het kan allemaal tegen jou gebruikt worden. Elke zin 3 keer opnieuw lezen voor je een mail durft versturen. *zucht* Juristen en de toenemende juridisering van onze maatschappij zijn echt een groot probleem geworden. Het werkt enorm verlammend. Verziekt de sfeer. Neemt de werkvreugde weg. Brengt stress bij iedereen. Bah.
Gelukkig zit het management van onze klant ook vol ingenieurs die er hetzelfde over denken. Zonet voorgesteld om die advocaat eens over de volledige lijn terug te duwen en ben er vrij zeker van dat ze daarin zullen meegaan.
Edit: Jep, direct antwoord gekregen "alsof we nog een jurist nodig hadden...", -> terugduwen over de volledige lijn.