Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Op mijn afdeling is de regel dat er twee dagen per week mag thuisgewerkt worden als je voltijds werkt. Je moet minstens drie dagen per week naar kantoor komen. (Op andere afdelingen zijn de regels anders wat voor de nodige frustraties zorgt, maar soit). Als het door omstandigheden nodig is om eens drie dagen thuis te werken (bv in kader van opvang/het gaan halen van kinderen, je last-minute thuis moet zijn om bv de loodgieter binnen te laten (ik zeg maar iets)), dan kan dat ook perfect. Als je verkouden bent, wordt ook gevraagd om van thuis uit te werken.
Handelen naar de geest van de wet, niet naar de letter. Leven en laten leven.
Op mijn afdeling is de regel dat er twee dagen per week mag thuisgewerkt worden als je voltijds werkt. Je moet minstens drie dagen per week naar kantoor komen. (Op andere afdelingen zijn de regels anders wat voor de nodige frustraties zorgt, maar soit). Als het door omstandigheden nodig is om eens drie dagen thuis te werken (bv in kader van opvang/het gaan halen van kinderen, je last-minute thuis moet zijn om bv de loodgieter binnen te laten (ik zeg maar iets)), dan kan dat ook perfect. Als je verkouden bent, wordt ook gevraagd om van thuis uit te werken.
Handelen naar de geest van de wet, niet naar de letter. Leven en laten leven.
Zo wordt het inderdaad toegepast. Wat niet wil zeggen dat op een gegeven moment die 3e thuiswerk dag niet geweigerd kan worden wanneer het klaarblijkelijk meer dan een uitzondering aan het worden is.
Perfect te begrijpen. Bij ons zijn er ook een paar die liever elke dag naar kantoor komen. 100% thuiswerk zou ik zelf ook niet willen. Tijdens Coronapiek eind 2021 van job veranderd en eerste dag was dat letterlijk: "Hier is uw laptop en blijf nu maar een paar weken thuis." Heeft vier maanden geduurd eer ik al mijn collega's eens zag en dat was té veel van het goede.
Twee dagen kantoor en drie dagen thuis zou voor mij ideaal zijn.
Hier ook fan van regelmatig naar kantoor komen hoor. Fulltime kantoor afgewisseld met thuiswerk in de week dat ik mijn kinderen heb is de ideale combo (vooral omdat het pendelen dan wegvalt, scheelt veel tijd met naar school brengen en afhalen), in de praktijk is dat afhankelijk van wat er al dan niet mogelijk is in combinatie met meetings en zo.
Zo zijn er verschillenden denk ik, ik ben ook voltijds op kantoor aanwezig maar zou in principe kunnen kiezen. Het thuiswerk ligt me gewoon niet, ik kan niet aarden een ganse dag afgesloten van de collega's. Ik krijg op een dag ook gemiddeld 45 a 50 vragen van collega's, verschrikkelijk om dat dan niet meer face to face te krijgen maar te moeten zwemmen door de Teams berichtjes.
Ergens snap ik de discussie, als de afspraak is maximum 2 dagen van de week begrijp ik de redenering van de leidinggevende dat 3 dagen niet de bedoeling is, als dit echter uitzonderlijk is en de andere weken komt de werknemer 4 van de 5 naar kantoor dan zou je toch al water bij de wijn moeten kunnen doen.
Ik denk (dat is bij ons toch het geval) dat het probleem vooral zal zijn dat mogelijks de collega's dan beginnen mekkeren. "Seg, waarom mag die wel 3 dagen thuis en ik maar 2", dan moet dat weer uitgelegd worden, is er achterklap, etc...
Vandaar ook dat regels gemaakt worden en dat die best voor iedereen gelden en gevolgd worden, anders wilt Janneke weer een uitzondering, Mieke vraagt zich af waarom dat voor haar niet mag, etc...
Zo zijn er verschillenden denk ik, ik ben ook voltijds op kantoor aanwezig maar zou in principe kunnen kiezen. Het thuiswerk ligt me gewoon niet, ik kan niet aarden een ganse dag afgesloten van de collega's. Ik krijg op een dag ook gemiddeld 45 a 50 vragen van collega's, verschrikkelijk om dat dan niet meer face to face te krijgen maar te moeten zwemmen door de Teams berichtjes.
Ergens snap ik de discussie, als de afspraak is maximum 2 dagen van de week begrijp ik de redenering van de leidinggevende dat 3 dagen niet de bedoeling is, als dit echter uitzonderlijk is en de andere weken komt de werknemer 4 van de 5 naar kantoor dan zou je toch al water bij de wijn moeten kunnen doen.
Ik denk (dat is bij ons toch het geval) dat het probleem vooral zal zijn dat mogelijks de collega's dan beginnen mekkeren. "Seg, waarom mag die wel 3 dagen thuis en ik maar 2", dan moet dat weer uitgelegd worden, is er achterklap, etc...
Vandaar ook dat regels gemaakt worden en dat die best voor iedereen gelden en gevolgd worden, anders wilt Janneke weer een uitzondering, Mieke vraagt zich af waarom dat voor haar niet mag, etc...
Veel mensen (waaronder ook veel members hier) kijken alleen naar hun eigen situatie en laten al de rest buiten beschouwing. Ze zullen voor zich zelf wel uitmaken of een extra dag thuiswerk mogelijk is of niet. We zouden haast vergeten dat de werkgever ook nog iets in de pap te brokken heeft en deze organisatiebrede regels maakt om het behapbaar te houden. Beetje de ziekte van deze tijd om die werkgever of leidinggevende in een slecht daglicht te plaatsen omdat de betreffende regel nu eenmaal niet in hun kraam past.
Dit gezegd zijnde werk ik zelf tegenwoordig veel minder thuis dan vroeger. Binnen mijn organisatie is het toegelaten om max 3 dagen van thuis te werken. Binnen mijn afdeling beperk ik dit verder op individueel niveau van helemaal niet thuiswerken tot 3 dagen per week en alles wat daar tussen zit. Per uitzondering kan er vanaf geweken worden. Het wil echter niet zeggen dat wanneer iemand weken minder thuiswerk heeft gedaan dat deze ineens een bonus zou hebben om de komende weken méér thuis te werken dan afgesproken (uitzonderingen daargelaten).
bij ons in de groep word er geen materiaal voor thuiswerk voorzien.
Dat is wat het is.
Tijdens Corona werd er al wel is iets uitgeleend of werd er gezegd "pak u materiaal van u bureau mee".
Materiaal dat is uitgeleend door IT is daarna teruggevraagd , materiaal dat is meegenomen.. onmogelijk om te zeggen, we tracken geen schermen.
Jongedame die hier een 3tal maand werkt ondertussen op het bureau in BXL vraagt 2 weken geleden een scherm voor thuiswerk aan mijn collega.
Die zegt dat we dat niet mogen voorzien.
een halfuur later staat haar teamlead in het bureau: "ja voor xxx een scherm voor thuiswerk voorzien"
Mijn collega: dat mogen we niet voorzien.
TL: "dat zullen we nog wel is zien"
ken je pappenheimers, 'tis nen eurk van ne mens.
TL vroeg een een dik jaar geleden ofzo een dockingstation voor thuis, werd uiteraard ook geweigerd.
3 weken later is er ingebroken in het kantoorgebouw, na vrij lang pas gaat alarm af, security komt, mannen gaan lopen, 2 weken later worden alle spullen teruggevonden 3 straten verder aan het kanaal.
Het énige dat gestolen is dat niet is teruggevonden.. TL zijn docking dat van zijn bureau is gestolen. het enige docking dat is gestolen.
Collega waarschuwt mij: TL zegt dat hij een spel gaat maken.
Ik mail hem pro-actief dat de groep geen thuiswerkmateriaal voorziet, en als hij daar verandering in wil dat hij naar de CEO kan stappen.
Gevolg: crickets.
Ik kom vandaag in het bureau in brussel, jongedame:
"mag ik u is iets vragen?"
Ik: zeker
JD: waarom mag ik geen scherm voor thuis hebben
Ik: omdat niémand dat krijgt, we hebben geen toestemming van mgmt om tw-materiaal te voorzien.
JD: maar op dat laptop scherm werken is niet praktisch.
Ik: ik weet het, maar het mag niet, dat kan ik niet veranderen. da's niet persoonlijk, die regels gelden voor iedereen.
JD: "maar ik heb toch ook ne laptop gekregen."
Daar stond ik dan. schaakmat.
Ik weet zelfs niet meer wat ik heb geantwoord.
Uit heel die conversatie sijpelde ook het gevoel van "ja maar anderen hebben dat wel"
Nee u collega's hebben materiaal meegenomen van hun of anderen hun bureau's en da's niets anders dan diefstal.
bij ons in de groep word er geen materiaal voor thuiswerk voorzien.
Dat is wat het is.
Tijdens Corona werd er al wel is iets uitgeleend of werd er gezegd "pak u materiaal van u bureau mee".
Materiaal dat is uitgeleend door IT is daarna teruggevraagd , materiaal dat is meegenomen.. onmogelijk om te zeggen, we tracken geen schermen.
Jongedame die hier een 3tal maand werkt ondertussen op het bureau in BXL vraagt 2 weken geleden een scherm voor thuiswerk aan mijn collega.
Die zegt dat we dat niet mogen voorzien.
een halfuur later staat haar teamlead in het bureau: "ja voor xxx een scherm voor thuiswerk voorzien"
Mijn collega: dat mogen we niet voorzien.
TL: "dat zullen we nog wel is zien"
ken je pappenheimers, 'tis nen eurk van ne mens.
TL vroeg een een dik jaar geleden ofzo een dockingstation voor thuis, werd uiteraard ook geweigerd.
3 weken later is er ingebroken in het kantoorgebouw, na vrij lang pas gaat alarm af, security komt, mannen gaan lopen, 2 weken later worden alle spullen teruggevonden 3 straten verder aan het kanaal.
Het énige dat gestolen is dat niet is teruggevonden.. TL zijn docking dat van zijn bureau is gestolen. het enige docking dat is gestolen.
Collega waarschuwt mij: TL zegt dat hij een spel gaat maken.
Ik mail hem pro-actief dat de groep geen thuiswerkmateriaal voorziet, en als hij daar verandering in wil dat hij naar de CEO kan stappen.
Gevolg: crickets.
Ik kom vandaag in het bureau in brussel, jongedame:
"mag ik u is iets vragen?"
Ik: zeker
JD: waarom mag ik geen scherm voor thuis hebben
Ik: omdat niémand dat krijgt, we hebben geen toestemming van mgmt om tw-materiaal te voorzien.
JD: maar op dat laptop scherm werken is niet praktisch.
Ik: ik weet het, maar het mag niet, dat kan ik niet veranderen. da's niet persoonlijk, die regels gelden voor iedereen.
JD: "maar ik heb toch ook ne laptop gekregen."
Daar stond ik dan. schaakmat.
Ik weet zelfs niet meer wat ik heb geantwoord.
Uit heel die conversatie sijpelde ook het gevoel van "ja maar anderen hebben dat wel"
Nee u collega's hebben materiaal meegenomen van hun of anderen hun bureau's en da's niets anders dan diefstal.
Is natuurlijk ook wel wat sneu van het management om iemand in dienst te nemen voor tienduizenden euro's per jaar en dan spel te maken over een paar computerschermen en toebehoren.
Is natuurlijk ook wel wat sneu van het management om iemand in dienst te nemen voor tienduizenden euro's per jaar en dan spel te maken over een paar computerschermen en toebehoren.
Maar langs de andere kant, waar stop je, eerst sta je toe dat iedereen een extern scherm. Dan gaan er mensen afkomen “op kantoor heb ik ook 2 schermen, dus ik wil er thuis ook 2”, of waarom dan laptops van +- 1500€ kopen ipv 2500€?
Ik begrijp je punt, maar je moet natuurlijk als bedrijf ergens de grens leggen.
Maar langs de andere kant, waar stop je, eerst sta je toe dat iedereen een extern scherm. Dan gaan er mensen afkomen “op kantoor heb ik ook 2 schermen, dus ik wil er thuis ook 2”, of waarom dan laptops van +- 1500€ kopen ipv 2500€?
Ik begrijp je punt, maar je moet natuurlijk als bedrijf ergens de grens leggen.
Klopt, maar als je je medewerkers toelaat om thuis te werken moet je er ook voor zorgen dat ze dit in optimale omstandigheden kunnen doen. Anders kun je het beter laten imo. Die meerkost is uiteindelijk relatief verwaarloosbaar op de totale kost van een personeelslid. Tegelijkertijd zorgt dit dan weer voor extra goodwill. Gemiste kans zeg ik dan
Dat ge een maximum bedrag zet op de laptop snap ik nog maar externe schermen en andere rand app kost toch geen hol?
Hier werken we met computers die ver uit elkaar vallen. Zorgt ook alleen maar voor frustraties en inefficiëntie. Bedrijven die hard besparen op IT materiaal, zal het nooit begrijpen.
Hier is het gewoon een vast budget die kan ge-expensed worden per jaar (moet wel goedgekeurd worden zodat je niet eender wat kunt kopen). Wil je zelf opleggen voor iets beter, kan dat ook.
ik wil 2 schermen, ik wil nen docking, ik wil een groter scherm, ik wil ne webcam want die van mijn laptop is kikvorsperspectief, ik wil een draadloze muis, ik wil een 3Dmuis, ik moet ne NC headset want mijn kinderen zijn thuis.
Collega's die vinden dat IT verantwoordelijk is voor hun internet thuis.
Ge kunt het zo gek niet bedenken of het is hier allemaal al wel is gepasseerd sinds teleworking een ding is.
na corona iemand gehad dat uitdienst is gegaan.
Uiteindelijk 2 maand na haar uitdienst haar gevraagd om haar thuiswerkscherm bij een van mijn vrienden te gaan afgeven en ik ben het daar gaan ophalen 60km van mijn deur, want de ex-collega had nooit tijd om haar materiaal terug binnen te brengen.
De administratie voor dat allemaal is gewoon ook ne gigantische kost.
Wil je thuiswerken dan ben je imo zelf verantwoordelijk om een goede werkomgeving in te richten.
Wie aankoopadvies vraagt gaat bij ons altijd raad krijgen, geen probleem.
Klopt, maar als je je medewerkers toelaat om thuis te werken moet je er ook voor zorgen dat ze dit in optimale omstandigheden kunnen doen. Anders kun je het beter laten imo. Die meerkost is uiteindelijk relatief verwaarloosbaar op de totale kost van een personeelslid. Tegelijkertijd zorgt dit dan weer voor extra goodwill. Gemiste kans zeg ik dan
Anderzijds, als je medewerkers toelaat om thuis te werken zouden ze al blij mogen zijn, zonder daar veel eisen bij te stellen. Als je mensen verplicht om thuis te werken is het een ander verhaal.