Er zijn deze week bezoekers op kantoor, voornamelijk hogere managers en sales, waaronder ook de baas van mijn baas.
Gisteren was het een gezamenlijke lunch op kantoor waarvoor ik ook was uitgenodigd. Op het afgesproken uur zat er nog niemand van hen in de cafetaria, dus ik ging ervan uit dat hun meeting vlak daarvoor was aan het uitlopen. Een goed stuk in de lunch krijg ik ineens in de gaten dat ze ergens in een meeting room zitten te lunchen. Het was wel handig geweest als ze dat ook even aan mij hadden meegedeeld, blijkbaar was iedereen op de hoogte behalve ik.
Dat hele lunch gesprek draaide dan rond hun bedrijfswagen en parkeermogelijkheden op het werk en in de stad. Of de winst die ze hadden gemaakt bij het gokken op sportwedstrijden. Om ze dan op het einde van de dag een hoop nescafé capsules (die niet aan de “gewone” werknemers worden aangeboden, wij krijgen goedkopere automaatkoffie) en volledige zakken snoep en chocola te zien meegraaien (“I don’t have time to get my kids a present”). Ik vond het een beetje een zielige en opgeklopte vertoning van mensen die geen voeling hebben met anderen buiten hun eigen leefwereld.
Ik was niet uitgenodigd voor het avondeten (de andere direct report van mijn manager wel), maar ik was eerlijk gezegd opgelucht dat ze mij eens te meer "vergeten" waren.
Het is mij duidelijk dat ik nooit echt ga opklimmen omdat ik gewoon geen verbintenis heb met dat soort mensen en ook geen behoefte heb om mij daar sociaal tussen te begeven. Dan kan je nog zo hard en goed werken. En da's oké, ik zoek mijn heil wel in andere dingen. Zolang ik maar nooit begin te klagen dat ik 200 meter van een gesubsidieerde parkeerplaats naar kantoor moet wandelen.