Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Afwezigheid aankondigen als in: ze nemen verlof, of ze werken van thuis?

Als de situatie het toelaat, dan zou management met een beetje inlevingsvermogen en gezond verstand toch iedereen aanraden om thuis te werken op die dag?
Afwezigheid aankondigen als in: Ja ik ga te laat zijn waarschijnlijk of ja ik weet niet of ik er ga raken.

Thuiswerk is bij ons jammer genoeg geen optie vanwege het type werk.

Een aantal mensen in ons team die blijkbaar denken dat naar uw werk gaan een vrije keuze is. Sinds dinsdag is het bekend dat boeren het klaverblad in Lummen gaan innemen.

Wij informeren het team en het management laat weten dat de blokkade geen geldig excuus is om te laat te komen aangezien het over een aangekondigde blokkade gaat.

We geven ook de raad om wat vroeger te vertrekken omdat de secundaire wegen ook een pak drukker zullen zijn.

En nu zijn er een paar die daar al bijna heel de dag over aan het zagen zijn, en een ander deel dat sinds dinsdag precies hun afwezigheid al zit aan te kondigen. Alsof uw gemiddelde reistijd een verworven recht is. Nee, net zoals met de sneeuw van 2 weken geleden moet je daar gewoon op anticiperen. Als dit betekent dat je deze dag een half uur vroeger dan normaal moet vertrekken, dan is dat zo. Maar het gaat hier niet toevallig over dezelfde mensen die toen ook te laat waren, ook al waren ze toch de volle 5 minuten eerder vertrokken.

Of is het nu echt zo gek om van uw mensen te verwachten dat ze maatregelen nemen om op tijd te komen?
Gho vind het ook wel moeilijk hoor. Ga extra vroeg vertellen maar heel moeilijk in te schatten hoe het gaat zijn, kan nog te laat zijn als alles vast staat

Jamaja "ik kan thuis niet vroeger weg want de kids hè"
Buiten het gebruik van het woord kids kan dat ook wel gewoon. Onze crèche opent om 7u, dus vroeger dan dat kan ik niet vertrekken. Mijn vrouw is dan al weg naar het werk normaal.

Als iedereen oproept van best thuis te werken of het openbaar vervoer te nemen kom je er misschien niet met 30 minuten vroeger vertrekken. Stonden er gisteren geen mensen 3u vast?

Dat er mensen alles aangrijpen om thuis te blijven zal wel zo zijn, maar het gaat hier nu ook niet over een makkelijk te voorspellen situatie waar je eenvoudig op anticipeert.

Flexibiliteit mag ook wel van twee kanten komen als je een beetje gemotiveerde werknemers wil. Je kan als mgmt uw ogen en oren dichtdoen en doen van "lalala die boerenprotesten zijn geen probleem iedereen geraakt wel op tijd op het werk als ze zich aanpassen" maar als er kinderen naar een crèche of school moeten worden gebracht en die pas vanaf een bepaald uur opengaan dan is het wel degelijk een probleem, punt. Idem wat betreft 's avonds afhalen trouwens. Een beetje begrip voor dit soort uitzonderingssituaties mag ook wel. En als je u als mgmt een beetje flexibel opstelt valt er wellicht ook veel makkelijker te praten over het inhalen van verloren uren of momenten dat er een extra inspanning nodig is omdat er veel werk is. Met een starre houding krijg je personeel dat enkel nog zijn uren komt kloppen en verder nul komma nul, ge zijt daar vet mee.

Een aantal mensen in ons team die blijkbaar denken dat naar uw werk gaan een vrije keuze is. Sinds dinsdag is het bekend dat boeren het klaverblad in Lummen gaan innemen.

Wij informeren het team en het management laat weten dat de blokkade geen geldig excuus is om te laat te komen aangezien het over een aangekondigde blokkade gaat.

We geven ook de raad om wat vroeger te vertrekken omdat de secundaire wegen ook een pak drukker zullen zijn.

En nu zijn er een paar die daar al bijna heel de dag over aan het zagen zijn, en een ander deel dat sinds dinsdag precies hun afwezigheid al zit aan te kondigen. Alsof uw gemiddelde reistijd een verworven recht is. Nee, net zoals met de sneeuw van 2 weken geleden moet je daar gewoon op anticiperen. Als dit betekent dat je deze dag een half uur vroeger dan normaal moet vertrekken, dan is dat zo. Maar het gaat hier niet toevallig over dezelfde mensen die toen ook te laat waren, ook al waren ze toch de volle 5 minuten eerder vertrokken.

Of is het nu echt zo gek om van uw mensen te verwachten dat ze maatregelen nemen om op tijd te komen?

Dat is idioot als er ook optie is om thuis te kunnen werken
Ik ben met die sneeuw 4 uur kwijtgespeeld op een dag met in de file te staan. Ja, ik kan dat anticiperen en vroeger vertrekken van thuis uit maar er zijn bepaalde grenzen tot wat iemand wilt doen voor naar zijn werk te gaan, terwijl er een 100% werkend en bewezen alternatief is (i.e. thuiswerk). Aan de andere kant mag ik het 's avonds waarschijnlijk niet anticiperen door vroeger door te gaan :unsure:

Gelukkig zijn ze bij mij enorm flexibel en begripvol daarin.

Dat is idioot als er ook optie is om thuis te kunnen werken
Ik ben met die sneeuw 4 uur kwijtgespeeld op een dag met in de file te staan. Ja, ik kan dat anticiperen en vroeger vertrekken van thuis uit maar er zijn bepaalde grenzen tot wat iemand wilt doen voor naar zijn werk te gaan, terwijl er een 100% werkend en bewezen alternatief is (i.e. thuiswerk). Aan de andere kant mag ik het 's avonds waarschijnlijk niet anticiperen door vroeger door te gaan :unsure:

Gelukkig zijn ze bij mij enorm flexibel en begripvol daarin.
Best ook even mijn andere post lezen waar ik uitleg dat thuiswerk niet mogelijk is.

Buiten het gebruik van het woord kids kan dat ook wel gewoon. Onze crèche opent om 7u, dus vroeger dan dat kan ik niet vertrekken. Mijn vrouw is dan al weg naar het werk normaal.
puur juridisch is dat echter geen argument, je kan iemand zoeken die voor de kinderen zorgt. Praktisch is dat natuurlijk een ander verhaal

puur juridisch is dat echter geen argument, je kan iemand zoeken die voor de kinderen zorgt. Praktisch is dat natuurlijk een ander verhaal
Ik reageerde op de nogal spottende toon alsof kinderen een dwaas argument zijn.* Dat juridisch je er moet zijn en daarnaar moet handelen kan ik perfect begrijpen, maar ik denk nu ook wel dat voor zo'n uitzonderlijke situatie enige praktische flexibiliteit van de werkgever aangewezen is, aangezien problemen rond o.a. kinderopvang niet ongezien zijn. En niet elke job kan natuurlijk van thuis uit werken, maar soms is dat natuurlijk ook een oplossing.

*Dat bepaalde mensen snel excuses aangrijpen is natuurlijk ook zo.

Anekdote: ik moet soms om 8u les geven. Zoals gezegd opent de crèche om 7u, dus dat is kind binnengooien wanneer de deur opent praktisch en naar het werk racen in volle spits. Door allerhande werken en bijhorende verkeerschaos was de persoon die de crèche opende zo eens 15 min te laat, en ik dus ook op het werk. Ik heb de flexibiliteit daar een mouw aan te passen, maar met een starre werkgever heb je dan een probleem natuurlijk. Zeker op een dag als vandaag.

Laatst bewerkt:
Wat mij betreft: Aangezien we leven in een maatschappij die draait op tweeverdieners, grootouders vaak zelf nog aan het werk zijn en veel mensen een klein of onbestaand netwerk hebben waarop ze kunnen terugvallen, mag de wetgeving ook wel eens beginnen volgen. Kwestie dat men niet alleen afhankelijk is van de goodwill van een werkgever.

Hoe? Geen idee, ik ben geen jurist.

Wat mij betreft: Aangezien we leven in een maatschappij die draait op tweeverdieners, grootouders vaak zelf nog aan het werk zijn en veel mensen een klein of onbestaand netwerk hebben waarop ze kunnen terugvallen, mag de wetgeving ook wel eens beginnen volgen. Kwestie dat men niet alleen afhankelijk is van de goodwill van een werkgever.

Hoe? Geen idee, ik ben geen jurist.
Voor alle duidelijkheid: wat ik hier zeg, gaat op voor het recht op loon, dus wanneer je werkgever je moet betalen.

Je blijft nog altijd gerechtvaardigd afwezig in zo'n geval, tenzij je echt geen moeite doet (dus bvb je kinderen niet om 7u aan de crèche wil afzetten)

Hoe ge het laat uitschijnen, vind ik nu ferm kort door de bocht.

Als bijvoorbeeld uw kinderen naar school/crèche moeten, wat gaat ge doen? Ze om 6u voor de deur gaan afzetten omdat ge toch zeker om 8u op uw werk moet staan en ge 2u in de sneeuw wilt gaan slieren of omdat ge het genie denkt te zijn dat als enige de juiste sluipweg denkt te vinden om een wegblokkade te omzeilen?

In zulke situaties, die zich in ons land slechts enkele keren per jaar voordoen, wie heeft er dan de grootste mogelijkheid tot flexibilieit? De werkgever of de werknemer die 218 dagen van de 220 wel netjes op tijd is en nu voor de enkele keren wat begrip vraagt? Of ga je de camionchauffeurs die blokvast staan aan de protesten ook onder hun voeten geven dat ze er niet op tijd zijn?

Een beter manier om dit te verkondigen lijkt mij: we weten dat er komende dagen problemen op de weg zijn. We begrijpen dat dit ervoor kan zorgen dat jullie mogelijks later dan gewoonlijk op het bedrijf aankomen. Gelieve dit te melden zodat wij met ons bedrijf erop kunnen anticiperen.

Daar denken we heus wel over na hoor. Maar we zitten met een vrij jong team waar van de 39 mensen er 2-3 kinderen hebben. Dus daar moet al niet te hard naar gekeken worden.

Moesten ze inderdaad de andere 218 dagen ook mooi op tijd zijn zou het een ander verhaal zijn. Maar vaak gaat het dan ook over dezelfde die het vaak presteren eens 10-15 minuten te laat te beginnen. En aangezien ons team in shiften werkt en andere mensen dus wachten op de volgende shift zodat ze naar huis kunnen is op tijd komen iets crucialer dan voor de thuiswerkende BG'er.

Maar bon, ik kwam hier gewoon efkes mijn frustratie uiten, niet om nog eens 10 keer mijn frustratie te verantwoorden.

Wat scheelt er met iedereen?

Plots begint iedereen onafhankelijk van elkaar reminders te sturen op mails van eergisteren omdat ik het aangedurfd heb om 2 dagen niet op hun mail te antwoorden. :wtf: Ik ben 1 volledige dag op werfbezoek geweest en ik had 1 dag vrijaf. Mag het even? Klojo's. Mocht ik naar iedereen reminders sturen die eens 2 dagen niet op mijn mails heeft geantwoord, het zou er mooi uitzien.

Plots begint iedereen onafhankelijk van elkaar reminders te sturen op mails van eergisteren omdat ik het aangedurfd heb om 2 dagen niet op hun mail te antwoorden. :wtf: Ik ben 1 volledige dag op werfbezoek geweest en ik had 1 dag vrijaf. Mag het even? Klojo's. Mocht ik naar iedereen reminders sturen die eens 2 dagen niet op mijn mails heeft geantwoord, het zou er mooi uitzien.
Je hebt al heel de dag tijd gehad en tijdens het maken van deze post kon er nog 1 beantwoord worden.
Lijkt op ambtenarengedrag.

Want je bent toch zelf altijd de eerste om een heel spel te maken als ze niet direct springen voor je?

niet in druk maken en gewoon verticaal klasseren.

ik krijg hier ook mails op vrijdagavond 18h, met dan reminders op maandagochtend 9h "this has been pending for 2 days". Lol het is letterlijk 0 minuten geleden in mijn contractuele werktijd verkregen geweest.

Out of office ingesteld ?

En anders het knopje rechts van de Enter knop, start met een D, gebruiken.

Als ik "maar" tot 18h werk, heb ik de ochtend nadien 9+ Teams messages en 50 emails. Als ik om 22h nog eens aan de computer passeer en Teams en emails beantwoord heb ik nog altijd 3-4-5 Teams messages en 10-20 emails. Soms zelfs 'hey cege, blablabla'. Dan 2h later, 'are you there', 2h later, 'did you read ABC'. Ik weet dat een time difference van 9h fluctueert doorheen de tijd. De ene keer is het 4 h, de andere keer 11h (hah kidding). Ook is die "BELGIUM" in koeien van letters naast mijn naam in Teams cryptisch. Er zijn gewoon veel retards in de wereld.

Out of office ingesteld ?

En anders het knopje rechts van de Enter knop, start met een D, gebruiken.

Als ik "maar" tot 18h werk, heb ik de ochtend nadien 9+ Teams messages en 50 emails. Als ik om 22h nog eens aan de computer passeer en Teams en emails beantwoord heb ik nog altijd 3-4-5 Teams messages en 10-20 emails. Soms zelfs 'hey cege, blablabla'. Dan 2h later, 'are you there', 2h later, 'did you read ABC'. Ik weet dat een time difference van 9h fluctueert doorheen de tijd. De ene keer is het 4 h, de andere keer 11h (hah kidding). Ook is die "BELGIUM" in koeien van letters naast mijn naam in Teams cryptisch. Er zijn gewoon veel retards in de wereld.
Ik krijg regelmatig 's avonds chats met enkel "hello" in.

Daar antwoord ik de volgende ochtend niet op. Stel gewoon uw vraag. :sop:

Om dan ergens diezelfde avond weer "hello" te krijgen nadat ik offline ben. :unsure:

Die “Hello how are you?” berichten zonder eigenlijke vraag, wat is dat eigenlijk zelfs… Ik denk dat zowat iedereen zich daar aan ergert, maar als dat zo is, wie stuurt die berichten dan?

Terug
Bovenaan