Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mijn manager heeft nog 0 rol van betekenis voor mij.

Vorige week, op de allerlaatst toegestane dag, had ik eindelijk mijn evaluatie. Die ik minutieus had voorbereid in workday.

"Ja, begin maar."

Euh normaal ben jij degene die mij nu feedback geeft nadat je mijn zelfevaluatie hebt doorgenomen. :unsure:

Dan overladen met complimenten, maar danste om mijn vragen over trainingsmogelijkheden en een verhoging van mijn functie volgens hun eigen global roles framework heen (waar ik nog steeds als junior in zit terwijl dat echt al lang niet meer in lijn is met de autonomie en verantwoordelijkheid die ik draag).

Ik heb iedere week een statusupdate van projecten met haar van een halfuur. De helft van de keren kan ik haar ergens uit een chitchat op kantoor gaan plukken en komt ze uiteindelijk met nog maar 15 minuten op de teller de meeting binnengewaaid "hoh sorry, even de tijd uit het oog verloren").

Alles wijst erop dat ze zelf op de rand van een burn out zit, maar hier heb ik ook niets aan hoor. Wat mis ik mijn vorige manager (inmiddels op pensioen).

Mijn manager heeft nog 0 rol van betekenis voor mij.

Vorige week, op de allerlaatst toegestane dag, had ik eindelijk mijn evaluatie. Die ik minutieus had voorbereid in workday.

"Ja, begin maar."

Euh normaal ben jij degene die mij nu feedback geeft nadat je mijn zelfevaluatie hebt doorgenomen. :unsure:

Dan overladen met complimenten, maar danste om mijn vragen over trainingsmogelijkheden en een verhoging van mijn functie volgens hun eigen global roles framework heen (waar ik nog steeds als junior in zit terwijl dat echt al lang niet meer in lijn is met de autonomie en verantwoordelijkheid die ik draag).

Ik heb iedere week een statusupdate van projecten met haar van een halfuur. De helft van de keren kan ik haar ergens uit een chitchat op kantoor gaan plukken en komt ze uiteindelijk met nog maar 15 minuten op de teller de meeting binnengewaaid "hoh sorry, even de tijd uit het oog verloren").

Alles wijst erop dat ze zelf op de rand van een burn out zit, maar hier heb ik ook niets aan hoor. Wat mis ik mijn vorige manager (inmiddels op pensioen).
Wat doet ge daar nog? Toch geen kinderen, dus je kan vrij springen.

Kom toch ook bij de overheid. :v

Vragen ze heus ook analisten.

Plaats- en tijdsonafhankelijk werken, veel thuiswerk, doorgroei via een soort barema, middagpauzes van 1,5 uur :oi22:

(Met uw profiel. 5k + mobi budget + al de gewoonlijke dingen als maaltijd- en ecocheques...)

Laatst bewerkt:
Zowel A, B en C zijn uitingen van puur mismanagement.

Bij de overheid staan budgetten wel degelijk onder druk. Meer doen met minder middelen. Of denk je denk dat er in dit land niet zoiets bestaat als overheidsschuld? In mijn specifiek geval wil meer budget zeggen meer lokale belastingen heffen. Mag jij eens tegen een mandataris zeggen die later dit jaar nog verkozen wil worden dat de budgetten niet onder druk staan.
Dat is geen mismanagement. Dit zijn systeemfouten die eruit moeten.

Ik heb nooit begrepen waarom bij de overheid budget dat niet-gebruik is niet bij de instantie blijft voor uitgestelde kosten of het opbouwen van een reserve. Ergo spaarpot. Als ik een factuur dit jaar niet heb kunnen betalen, vb omdat private firma ze nog niet heeft ingediend, dan spendeer ik toch ook niet dat geld aan iets anders en wacht ik op inkomsten van het jaar erop om dan die factuur te betalen.

Of als ik dit jaar 200 euro minder heb gespendeerd aan mijn huishoudbudget, dan verlaag ik dat budget volgend jaar toch ook niet met dat bedrag... dat je dat herbekijkt over meerdere jaren, tot daaraantoe.... maar op basis van 1 jaar. Heb dat nooit begrepen.

Enerzijds een voordeel voor me, betaald worden voor soms een te rustig leven. (Ha, komen we daarvoor niet naar de overheid?)
Goh ja, ook overheid hier en er zijn perioden waar het veel te kalm is naar mijn gedacht. Ik ben voor mijn job zodanig afhankelijk van de input, beslissingen en het werk van anderen dat het vaak gewoon wachten is tot iemand anders een poot uitsteekt. En gelukkig word ik daar ook niet van. Van de zoveelste nutteloze vergadering "omdat er uren gedeclareerd worden voor subsidiepot x, y of z" ook niet. Ik heb liever voldoende werk hoor. We zitten met een waterhoofdoverheid vol A-niveaus die veel hippe ideetjes pitchen en nutteloze werklast genereren terwijl alles wat ondersteunend en uitvoerend is veel te veel werk heeft.

Ik heb nooit begrepen waarom bij de overheid budget dat niet-gebruik is niet bij de instantie blijft voor uitgestelde kosten of het opbouwen van een reserve. Ergo spaarpot. Als ik een factuur dit jaar niet heb kunnen betalen, vb omdat private firma ze nog niet heeft ingediend, dan spendeer ik toch ook niet dat geld aan iets anders en wacht ik op inkomsten van het jaar erop om dan die factuur te betalen.

Of als ik dit jaar 200 euro minder heb gespendeerd aan mijn huishoudbudget, dan verlaag ik dat budget volgend jaar toch ook niet met dat bedrag... dat je dat herbekijkt over meerdere jaren, tot daaraantoe.... maar op basis van 1 jaar. Heb dat nooit begrepen.
Is echt niet alleen bij de overheid zo hoor.

Omdat kosten gewoon veel beter geraamd moeten worden. Er is geen marge binnen de overheid om reserves op te potten. Iedere euro budget is nodig om die noodzakelijke dienstverlening aan te bieden. Als jij budget over hebt (of te kort) dat is dat gewoon een teken dat er slecht geraamd is. Nogal een evidentie dat je dat 1) niet gaat uitgaven aan onnodige kosten om het toch maar op te maken en 2) niet kunt oppotten om te voegen bij een volgend budgetjaar, waar opnieuw de volledige oefening gedaan wordt.

Is echt niet alleen bij de overheid zo hoor.

En omgekeerd is het ook niet bij alle overheden zo. Bepaalde Amerikaanse staten hadden in de jaren 1970 al "zero based budgeting" waarbij het budget van elk jaar vanaf nul moest aangevraagd en gestaafd worden, geen enkele reden meer om "het budget van jaar X op te doen".

Vorig jaar met tromgeroffel: FIETSLEASING - pakt u ne fiets van u bruttoloon, ge betaald maar den helft, het is goed voor je lijf en je leden met een fietsleasing is niemand ontevreden.

Voorbeeld:

Bruttoloon op brief voor de fiets: €3000
Bruttoloon op brief na de fiets: €2850

Indexatie van 2024 aan 1,48%

€2850*1.0148 = 2892.18

hoe? ik verwacht 1.48% van €3000 erbij, 44,4 er bovenop dus, 2850+44,4 = 2894.4
Waar is mijn €2,2

Payroll van HR: ja dat klopt, voor vakantiegeld en alles telt u loon op den brief met de fiets er af getrokken.
Dus na 3jaar leasing tegen een normale inflatie van 1,5% (geen gekkigheid zoals vorig jaar dus) verlies ik €7 per maand
Er van uit gaande dat zij tevreden zijn van mij en andersom, zit ik hier nog 30jaar is dat 7*12*30 oftwel €2500 brutto minimum dat ik niet krijg.
oftewel nul reden om ne fietslease te nemen?

(En dan hou ik geen rekening van de inflatie op de inflatie dat ik mis, of procentuele loonsverhogingen, maar ff geen zin om tijd in de bereking te steken, als iemand het wil doen doe gerust)

Alle dan maar naar HR Manager mailen, benieuwd wat zijn reactie gaat zijn.

Dat lijkt me toch scheef, niet? Lijkt me dat ze op je echte bruto de index moeten doen en dan gewoon de fiets ervanaf trekken?

Lonen die super onregelmatig worden uitbetaald door gebrek aan een HR en ze er hier geen willen aannemen.
Normaal betalen ze het loon rond de 28ste uit (en staan de loonfiches al 25ste op Liantis). We zijn nu al de 30ste en ik zie nog geen fiches op Liantis.
No big deal eh..maar wel lastig met een lening EN huur dat we momenteel betalen (samen +-3000 Euro). Dat geld moet dan tijdelijk van de spaarrekening.

Dat lijkt me toch scheef, niet? Lijkt me dat ze op je echte bruto de index moeten doen en dan gewoon de fiets ervanaf trekken?
dat lijkt mij ook.. als ik feedback krijg geef ik wel een update.

Inmiddels ook al naar boven gekomen dat het overzicht van de lonen dat mijn manager gekregen had van ons team ook zonder de fietsen was.
Op basis daar van geven wij een advies naar loonsverhogingen van het team, en we verschoten ook van een paar scheve situaties.

Nu komt dus boven dat het teamlid waarvan we verschoten een fietslease heeft van €150 dat niet inbegrepen was in hun overzicht.

Als wij nu de push hadden gedaan om hem gelijk te trekken met anderen op zijn niveau, dan had hij bij het einde van zijn fietslease plots €150 meer dan zijn collega's.

Die fietslease moet door zeker een 100tal collega's opgestart zijn, dus ik kan me niet inbeelden dat heel dat verhaal geen staartje krijgt.

Edit:
Tot het besef gekomen dat dat geniaal is voor de collega.
Zit met zijn brutoloon recht in de werkbonus en alle zever.
de €150 bruto dat hij voor zijne fiets afgeeft komt neer op... €38 netto

Die kan niet beter doen dan iemand zoeken dat ne fiets van €15.000 wilt en die per maand aan hem wil afbetalen :D

Laatst bewerkt:
Edit:
Tot het besef gekomen dat dat geniaal is voor de collega.
Zit met zijn brutoloon recht in de werkbonus en alle zever.
de €150 bruto dat hij voor zijne fiets afgeeft komt neer op... €38 netto
Da's inderdaad hoe zoiets werkt: deel brutoloon wordt als iets anders geclassificeerd dus de inkomstenbelasting (en blijkbaar ook de jobbonus, of is dat hetzelfde?) kijkt naar het nieuwe bedrag. Zo zal je dat bedrag ook uit je hoogste belastingschijf halen, wat maximaal voordeel oplevert natuurljk.
Die kan niet beter doen dan iemand zoeken dat ne fiets van €15.000 wilt en die per maand aan hem wil afbetalen :D
Het bedrag dat je aan die fiets kan uitgeven is normaal ook beperkt, hier is dat de helft van onze eindejaarsbonus (met de wegvallende werkgeverslasten verhoogd).

Da's inderdaad hoe zoiets werkt: deel brutoloon wordt als iets anders geclassificeerd dus de inkomstenbelasting (en blijkbaar ook de jobbonus, of is dat hetzelfde?) kijkt naar het nieuwe bedrag. Zo zal je dat bedrag ook uit je hoogste belastingschijf halen, wat maximaal voordeel oplevert natuurljk.

Het bedrag dat je aan die fiets kan uitgeven is normaal ook beperkt, hier is dat de helft van onze eindejaarsbonus (met de wegvallende werkgeverslasten verhoogd).

Ja dat dat zo werkt had ik wel door, ik had gewoon nooit de gigantische optimalisatie gezien dat de jobbonus geeft als je dat doet.
Mijne frank viel met die berichten in de krant van 2 weken geleden hoe weinig effect €500 bruto erbij in die range geeft, als die dus €150 afgeven aan ne fietslease is dat dus ook peanuts.

Bij ons is dat bedrag GIGANTISCH

Anciënniteit Referentiepunt
1 jaar 2.460
2 jaar 2.480
3 jaar 2.495
4 jaar 2.555
5 jaar 2.615
6 jaar 2.670
7 jaar 2.725
8 jaar 2.780
9 jaar 2.835
10 jaar 2.895

Dus iemand met 10 jaar ancientiteit neemt zijn bruttoloon (pakweg 4k)- 2895
Dat deel je door de factor 0,69 (vraag het me niet waarom)

Maandelijks beschikbaar leasebedrag: €1600
Ofwel een fiets van €58000 mag je bestellen.

Plaats- en tijdsonafhankelijk werken, veel thuiswerk, doorgroei via een soort barema, middagpauzes van 1,5 uur :oi22:

(Met uw profiel. 5k + mobi budget + al de gewoonlijke dingen als maaltijd- en ecocheques...)
Hoe zeer ik soms verlang naar een rustige periode en eens een dag zonder deadlines, afgaande op uw verhalen zou ik toch nooit willen wisselen hoor :p

Dat deel je door de factor 0,69 (vraag het me niet waarom)
Dat lijkt me dat je werkgever net als de mijne z'n uitgespaarde werkgeverslasten op dat stuk salaris ook doneert aan jouw in de vorm van budget voor je fiets (bij ons is het een cafetariaplan met verscheidene opties).

Goh ja, ook overheid hier en er zijn perioden waar het veel te kalm is naar mijn gedacht. Ik ben voor mijn job zodanig afhankelijk van de input, beslissingen en het werk van anderen dat het vaak gewoon wachten is tot iemand anders een poot uitsteekt. En gelukkig word ik daar ook niet van. Van de zoveelste nutteloze vergadering "omdat er uren gedeclareerd worden voor subsidiepot x, y of z" ook niet. Ik heb liever voldoende werk hoor. We zitten met een waterhoofdoverheid vol A-niveaus die veel hippe ideetjes pitchen en nutteloze werklast genereren terwijl alles wat ondersteunend en uitvoerend is veel te veel werk heeft.
Mja teveel waterhoofd, een ziekte van deze tijd, niet alleen bij de overheid.
Nog eens lekker vervreemd van de vloer/realiteit, en het is compleet.

Doe er nog eens een omgekeerde piramide bij.
En de vloer die wel eens ondersteuning krijgt van externen die komen en gaan, en brol durven achterlaten, waarbij het consultancybedrijf nog eens flink de centen wegzuigt.

Dat ondersteunend en uitvoerend personeel gaat richting een burn-out.
(Een MisterV zit daar dan tussen ergens, en gaat richting de bore-out. 🤭 )

Hoe zeer ik soms verlang naar een rustige periode en eens een dag zonder deadlines, afgaande op uw verhalen zou ik toch nooit willen wisselen hoor :p
Ik kom van veel erger, en ik zie veel anderen die in een ergere positie zitten.
Gewoon... niet te veel meer verwachten. De levenshouding?! 🙋‍♂️🤷‍♂️
Waar ik ooit op zijn mac-bc's zat te geven, en niet dat het je veel opbrengt uiteindelijk, dacht ik op een gegeven moment: "ik ga het roer drastisch omgooien."
(Ik ben net naar de overheid overgegaan, vanwege de vooroordelen 😂.
Er zijn er ook anderen hier ja die het wel heel druk hebben, als je net op die cruciale functie zit....)

Van het ene uiterste naar het andere gegaan. (Van overdrive naar underdrive.)
Al blijf je met de shit zitten van come&go consultants.

Al heb je hier natuurlijk veel voordelen die veel compenseren.
-Veel verlof.
-Plaats- en tijdsonafhankelijk werken. (Aka, winkelkar vullen terwijl een andere bakstenen moet plaatsen. ^^)
-Teamevents zijn gewoon tijdens de uren.
-Zelden werkdruk.
-Ontslaan zullen ze je niet gauw.
-...

---
Het beste, dat logistieke jobke ooit.
Op een knop duwen, dozen werden op een pallet automatisch gezet. Dan nog inwikkelen, idem knopke duw.
Met een transpallet alles in de vrachtwagen rijden.
Alleen, veel minder centen en verlof :(
Mss ga ik dat gewoon doen de laatste 15 jaar of zo 😆

Laatst bewerkt:

De voornaamste redenen dat ik nog blijf:

1. Ik vind de branche waarin ik werk inhoudelijk interessant en ik heb daar op die 8 jaar tijd ook wel wat domein expertise in opgebouwd. Expertise kan ik ergens anders opnieuw opbouwen, maar qua vacatures ben ik nog niet op iets gestoten waarvan ik denk dat ik de diensten of producten van het bedrijf even boeiend zou vinden als wat ik nu doe.
2. Veel van mijn collega's hebben mij wel graag, en ik hen tot op bepaalde hoogte ook. Hoewel er een aantal mensen zijn waar ik professioneel niet graag mee samen werk, en ik sinds mijn vorige manager op pensioen is gegaan met niemand een dichte band heb, heb ik ook met niemand persoonlijke problemen. Dat zie ik door eerdere ervaringen met pestkoppen aan het begin van mijn loopbaan niet als iets vanzelfsprekend.
3. Ik heb de laatste jaren al veel gedaan om mijn drang naar controle af te geven en dat is al voor een groot stuk verbeterd, maar ergens nieuw beginnen brengt voor mij qua planning (vooral wat huishouden, eten, ...) betreft veel zorgen met zich mee... Dat is voor iedereen zo en eigenlijk weet ik wel dat ik op de meeste plaatsen een betere balans zou hebben dan nu, maar toch ben ik bang om die switch te maken omdat ik op dit moment in mijn privé mij wel stabiel voel.

Als ik dat lijstje hier zo zie, zijn het niet echt inherente kwaliteiten van mijn werkgever die mij doen blijven. Eerder de schrik dat het elders erger zou zijn. Ik denk dat ik uiteindelijk wel die stap zal nemen om weg te gaan, maar ik zit nog niet helemaal op dat punt.

Corporate HR heeft een nieuwe besparingspost gevonden. Ze willen alle bedrijfsauto's schrappen zonder noemenswaardige compensatie "om 1 uniform Europees beleid te hebben". Op de vraag of we ons loon of bonussen dan ook 'aligneren' met Engelse lonen, geen antwoord... Of, met Silicon Valley lonen, geen antwoord.

Anyway, ik heb een contract gevonden dat ik getekend heb waarom instaat "Werknemer krijgt een bedrijfswagen ter beschikking die in lijn is met volgende policy voor functie level xyz". Dus daar staat zwart op wit mijn lease budget.

Volgens HR/legal had niemand een contract waar in stond dat ze een auto hadden, maar was dat een 'onderhandse policy'. Keer benieuwd waar dit gaat eindigen.

Onze legal heeft blijkbaar nog proberen uit leggen dat een auto in Belgie schrappen en vervangen door iets anders niet zo verstandig is en geen besparing, but to no avail. De details komen een dezer dagen/weken eraan. We hadden al een kleine heads up gekregen in oktober of november dat er iets ging veranderen. De naieven dachten nog dat er een mobiliteitsbudget kwam, maar dat klinkt wel als heel ingewikkelde woordjes als je het gewoon kunt schrappen en daarbij laten. (Ze hebben ooit forfaitaire nettovergoedingen van 200 euro geschrapt en dan was er ook gemopper en hebben ze uiteindelijk iedereen 500 bruto extra gegeven... speciale besparingen).

Ohja, nadat ze een zak werknemers hebben buitengeflikkerd en dan maar onmiddellijk die site hebben gesloten, hebben ze nu ontdekt dat er een man of 10 home-based worker geworden is (niet iedereen lag buiten). Nu blijkt dat dat home-based gedoe kostelijk is en zijn ze een nieuwe flex office aan het zoeken (ik verzin het niet - we zijn letterlijk 10d na de sluiting). "Hadden we geweten dat er 10 bleven, hadden we de site niet gesloten". Well, you had the list...

Dit management begint hoe langer hoe meer een clowneske groep randdebielen te worden die precies in bijberoep de boel runt. Is wel elke week een of andere shitstorm van miserie die uit als een lijk uit de kast valt. Is het niet "we hebben de CAO90 fout ingediend, back taxes voor iedereen", dan is het "iedereen verplicht onbetaald verlof als besparing" of "er is geen opslag budget dit jaar want er komt een indexatie aan van 4.5% in 2024" (nvdr: het was een verrassende 1.5% voor het obscure PC200). Of de ultieme kampioen "Ah we ontslagen 20 man, we waren 'vergeten' dat dit via Wet Renault moest" (nota bene 2x dezelfde 'oopsie' in 4 y). Had ik geen 3 kleine kinderen waar thuiswerk wel handig is qua flexibiliteit, dan was nu wel ongeveer mijn punt bereikt om de naar ergens anders te gaan kijken.

Misschien moet ik de vrijdag middag niet meer werken. Om te aligneren met de Spaanse collega's. 1 uniform beleid !

Laatst bewerkt:
Maar de privé is toch o zo efficiënt meneer !!!! :p

Al zou je kunnen opperen, zo, dat je een betere besparingspost hebt gevonden, met name het volledige corporate HR departement. Aangezien die toch in de laatste 4 jaar de ene blunder na de andere maken.

Terug
Bovenaan