Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Een heel gedoe over weekend- en nachtwerk.

Wij moeten soms (5 à 10x/jaar) avond- en weekendprestaties leveren (van 16u tot +- 4u). Eigenlijk is ons contract daar niet op voorzien, dus er zijn ook geen officiële regels over. Met als gevolg dat iedereen dat inboekte naar eigen goeddunken. Dus: uren gewoon dubbel inrekenen. Enerzijds is dat natuurlijk lucratief want zo bouw je veel congé op. Anderzijds is het ook een zware belasting want die avondprestaties weten we vaak maar de dag zelf waardoor je dagen draait van 20u aan 1 stuk en je daar toch enkele dagen moet van bekomen. Zeker in het weekend offer je daar dus je eigen vrije tijd op. We krijgen in het weekend dus ook geen wachtvergoeding of andere compensatie als het niet doorgaat (wat vaak zo is in functie van het weer).

Nu wilden wij dat beter geregeld hebben (lees: officieel), maar gaat de directie op zijn achterste poten staan en komen ze met een halfbakken regel waarbij we verliezen. We mogen voor 20u geen dubbele uren rekenen in de week mààr ook niet in het weekend. Zelfs op zondag niet. Wij zijn hier niet mee akkoord, maar er is gewoon geen discussie over mogelijk volgens hen. Bijgevolg: we weigeren nog die avond- en weekendprestaties te doen en dan beginnen de lagere managers natuurlijk te reclameren omdat het werk niet gedaan geraakt. Een hele soep dus.
Plots is die verguisde* vakbond toch o zo handig 😉

* Geen persoonlijke sneer hé, eerder een algemene tendens hier op BG en de maatschappij in het algemeen

* Geen persoonlijke sneer hé, eerder een algemene tendens hier op BG en de maatschappij in het algemeen
Ik herinner me ook wel wat recente posts waarin werd gezegd dat de werknemers te hard beschermd worden, de slinger is doorgeslagen, niemand nog wil werken, de vakbond niet meer nodig is want we niet meer in de tijd van Daens leven, enz. Natuurlijk waren dat uitspraken door mensen die zelf anderen tewerkstelden, dus ik snap dat standpunt ook wel. Maar ik ben er van overtuigd dat onze mooie werkomstandigheden evengoed kunnen worden teruggedraaid zonder wat actief verzet (dat natuurlijk overdrijft in de andere richting).

Dat zijn toch ook de situaties of werkgevers waar een vakbond effectief nut heeft en jammer genoeg noodzakelijk is? "Jammer genoeg" in de betekenis dat dit met een deftige werkgever niet eens nodig zou zijn. Helaas zijn er nog teveel van die gevallen...

In tegenstelling tot bepaalde bedrijven waar alles prima geregeld is en de vakbond te veel probeert het onderste uit de kan te halen. Of zelfs uitwassen waar ze tegen het belang van de werknemer in gaan.

Wij moeten soms (5 à 10x/jaar) avond- en weekendprestaties leveren (van 16u tot +- 4u). Eigenlijk is ons contract daar niet op voorzien, dus er zijn ook geen officiële regels over. Met als gevolg dat iedereen dat inboekte naar eigen goeddunken. Dus: uren gewoon dubbel inrekenen. Enerzijds is dat natuurlijk lucratief want zo bouw je veel congé op. Anderzijds is het ook een zware belasting want die avondprestaties weten we vaak maar de dag zelf waardoor je dagen draait van 20u aan 1 stuk en je daar toch enkele dagen moet van bekomen. Zeker in het weekend offer je daar dus je eigen vrije tijd op. We krijgen in het weekend dus ook geen wachtvergoeding of andere compensatie als het niet doorgaat (wat vaak zo is in functie van het weer).

Nu wilden wij dat beter geregeld hebben (lees: officieel), maar gaat de directie op zijn achterste poten staan en komen ze met een halfbakken regel waarbij we verliezen. We mogen voor 20u geen dubbele uren rekenen in de week mààr ook niet in het weekend. Zelfs op zondag niet. Wij zijn hier niet mee akkoord, maar er is gewoon geen discussie over mogelijk volgens hen. Bijgevolg: we weigeren nog die avond- en weekendprestaties te doen en dan beginnen de lagere managers natuurlijk te reclameren omdat het werk niet gedaan geraakt. Een hele soep dus.
Als dat niet officieel in de arbeidsovereenkomst staat hebben ze zelf toch geen poot om op te staan en kunnen ze het niet verplichten? en is het alleen maar uit goodwill dat jullie dat doen? Als jullie het niet doen, kunnen ze je toch niets maken, behalve kwaad zijn.

Bij ons wordt de 24/7 dienst officieel vast gelegd en in elk scenario wat je krijgt
* Wachtpremie
* Weekdagen > 7 en < 20
* Zaterdag > 7 en < 20
* Zondag en > 20 en < 7

Het is ook een Opt-In dienst, aangezien het niet officieel in de arbeidsovereenkomst staat voor iedereen. Diegene die hier niet akkoord mee zijn of geen zin in hebben, doen niet mee.

Je mag gewoon geen 20 uur per dag werken

Ik heb dat ook al per ongeluk gedaan. Iemand in mijn team opgebeld, die dan zei dat die niet aan het werk was. Ik heb mij dan verontschuldigd want dat was uiteraard niet de bedoeling. En die zei dan: "Da's niks hoor. Tot morgen!" En ik zei dan: "Allez geniet nog van je vrije dagje eh. En nog ne keer sorry voor't storen." En dan zeiden we beiden salut en ging het leven gewoon verder.

Ik ben we blij dat mensen in mijn team zich bewust zijn van dat ik ook gewoon maar een mens ben en dat een mens zich wel eens vergist of een foutje maakt.
Ik ben in dit geval 100% zeker dat het niet per ongeluk was. Het is niet de eerste keer buiten de uren en hij belt andere mensen ook regelmatig op tijdens vrije dagen of zelfs 's avonds laat nog op.

Die man heeft duidelijk nood aan sociaal contact :unsure:
Altijd welkom op BG dan?

Dat soort figuren gaan hier standaard op mute. Ik heb er ook zo die in het weekend via whatsapp berichten beginnen te sturen met onnozele helpdeskvragen. Ik doe niet eens helpdesk en die loopt al helemaal niet via whatsapp.x

Als mijn leidinggevende belt of een bericht stuurt antwoord ik wél (indien mogelijk) omdat die dat ook alleen maar doet op een zeldzaam moment dat er écht een probleem is. Zo hoort het ook.

De werkgever waar ik mij al maanden frustreer om het micro-management van de CEO (offertes van 50 Euro waar we expliciet akkoord voor moeten hebben..in een miljoenen bedrijf) en het gemoei/commentaar van één bepaalde collega..
Zie ik vandaag dat wij een nieuwe banner onderaan de mail hebben..gemaakt door die collega die zich overal mee moeit en het altijd beter weet.
Grootte van de banner...+6Mb.. dus echt een beginnersfout. Awel se, den deze gaat er niks van zeggen en zijn popcorn alvast klaarleggen :laugh:.

Als de CEO toch van micro-management houdt, dat hij het maar zelf ontdekt. En als mijn collega het zelf beter weet idem.

Edit: Een vraag naar jullie toe.
Ik stuur al 3 mails naar de CEO om eens samen te zitten/dingen goed te keuren (3 mails met telkens een verschillend onderwerp). Geen antwoord, terwijl er wel op mails van collega's wordt geantwoord.
Vinden jullie dat het telkens aan mij is om een reminder te sturen "hey, heb je dit al kunnen bekijken?".

Ik ben stilaan van mening (en het is mss een slechte ingesteldheid door frustraties) "awel als gij wilt micro-managen en alles wilt controleren, u probleem als het bij u blijft liggen. Ik heb het doorgestuurd"

Laatst bewerkt:
Ik ben stilaan van mening (en het is mss een slechte ingesteldheid door frustraties) "awel als gij wilt micro-managen en alles wilt controleren, u probleem als het bij u blijft liggen. Ik heb het doorgestuurd"

Nooit een reminder sturen zou ik niet doen. Maar na 2 weken een reminder sturen, en na een maand ook. Als hij er dan nog niets voor gedaan heeft -> not my problem.

De werkgever waar ik mij al maanden frustreer om het micro-management van de CEO (offertes van 50 Euro waar we expliciet akkoord voor moeten hebben..in een miljoenen bedrijf) en het gemoei/commentaar van één bepaalde collega..
Tijdens de crisis van 2008 werden ALLE reiskosten van de Europese divisie (4000 man, een omzet van enkele mia €) goedgekeurd door de CEO van die divisie. Zelfs een metroticketje. Soms is zo'n politiek nodig om een cultuur te veranderen.
Zie ik vandaag dat wij een nieuwe banner onderaan de mail hebben..gemaakt door die collega die zich overal mee moeit en het altijd beter weet.
Grootte van de banner...+6Mb.. dus echt een beginnersfout. Awel se, den deze gaat er niks van zeggen en zijn popcorn alvast klaarleggen :laugh:.

Als de CEO toch van micro-management houdt, dat hij het maar zelf ontdekt. En als mijn collega het zelf beter weet idem.

Ik stuur al 3 mails naar de CEO om eens samen te zitten/dingen goed te keuren (3 mails met telkens een verschillend onderwerp). Geen antwoord, terwijl er wel op mails van collega's wordt geantwoord.
Vinden jullie dat het telkens aan mij is om een reminder te sturen "hey, heb je dit al kunnen bekijken?".

Ik zou indien ik jou was gewoon van werkgever veranderen, je jaagt je er duidelijk teveel in op

Gewoon reminder sturen. Zie dat jij altijd ingedekt ben. Ik stuur meestal een reminder en wijs erop waarom ik stuur. Iets à la; "ik heb uw antwoord nodig om factuur te kunnen betalen. Anders komen we voor X, Y, Z in de problemen."
Als ze dán niet antwoorden => helaas pindakaas. Jij hebt mail gestuurd, jij hebt reminder gestuurd, jij hebt op de gevolgen gewezen. Als een ander dan niet reageert... 🤷‍♂️

Klote mentaliteit hier

Gisteren vergadering gisteren met N+1 en N+2
N+2 maakt geen deel uit van het team, inhoudelijk ook amper kennis

Veel punten waar hij een bepaald standpunt over heeft, maar men komt niet tot een conclussie wat er bij bepaalde zaken moet gebeuren.
Ervaren collega's en N+1 gaan er tegen in en leggen hun standpunten uit met voorbeelden etc

Gewoon over naar het volgende punt zonder dat men een beslissing neemt
Voormiddag sluit ik een bepaald dossier af en krijg ik van hem telefoon "Seg Silence, allé jong waarom doet ge dat nu zo, we hebben dat gisteren pas besproken dat we dit anders gingen aanpakken"

Ik zeg euhm ja sorry maar in mijn ogen was de conclussie dat er geen conclussie was dus ik blijf gewoon door doen + ik heb ook geen verslag ontvangen over de vergadering (waar eventueel iets zou instaan)

"Ja mja die oudere doen altijd moeilijk over verandering, doet het nu maar zoals ik zei en zet mij in CC"

Oké, ik bel men N+1 en wat zegt die snul "Goh ja maar ge moet u dat niet teveel aantrekken wat hij zegt hoor, gewoon Ja knikken en uw eigen ding doen"
Gast doe uw fucking job en spreek hem aan, geen spellekes spelen met de werknemers als inzet

Klote mentaliteit hier

Veel punten waar hij een bepaald standpunt over heeft, maar men komt niet tot een conclussie wat er bij bepaalde zaken moet gebeuren.
Ervaren collega's en N+1 gaan er tegen in en leggen hun standpunten uit met voorbeelden etc

Voormiddag sluit ik een bepaald dossier af en krijg ik van hem telefoon "Seg Silence, allé jong waarom doet ge dat nu zo, we hebben dat gisteren pas besproken dat we dit anders gingen aanpakken"

Ik zeg euhm ja sorry maar in mijn ogen was de conclussie dat er geen conclussie was dus ik blijf gewoon door doen + ik heb ook geen verslag ontvangen over de vergadering (waar eventueel iets zou instaan)

"Ja mja die oudere doen altijd moeilijk over verandering, doet het nu maar zoals ik zei en zet mij in CC"

Oké, ik bel men N+1 en wat zegt die snul "Goh ja maar ge moet u dat niet teveel aantrekken wat hij zegt hoor, gewoon Ja knikken en uw eigen ding doen"
Gast doe uw fucking job en spreek hem aan, geen spellekes spelen met de werknemers als inzet
Antwoord aan uw n+2:

Gelieve dit via mijn n+1 te regelen aub. Voor de rest volg ik, met alle respect, de instructies van mijn n+1. Deze persoon doet nu eenmaal mijn evaluatie.

Daarvoor dient die n+1. Om de schietschijf te zijn voor de n+2 en jullie af te dekken indien jullie het doen volgens de geldende procedure. Wat die eigenlijk met zijn statement doet.

Geen reminder sturen en laat het gewoon in de soep lopen en iedereen die klaagt over de gevolgen stuur je door naar de CEO en dan hopelijk genieten van de mogelijke chaos en problemen.

Klote mentaliteit hier

Die nonsens lig ik al lang niet meer wakker van. Tenzij je n+1 een complete drol is en op de rand van de afgrond staat, zou ik altijd de n+1 volgen. De n+1 moet blokken naar boven toe, niet een zinloze pion zijn die chaos toelaat. Net als de n+2 een minimum aan respect moet hebben en via de n+1 moet passeren.

Die nonsens lig ik al lang niet meer wakker van. Tenzij je n+1 een complete drol is en op de rand van de afgrond staat, zou ik altijd de n+1 volgen. De n+1 moet blokken naar boven toe, niet een zinloze pion zijn die chaos toelaat. Net als de n+2 een minimum aan respect moet hebben en via de n+1 moet passeren.
N+1 is een complete drol
N+2 een op macht beluste controle freak

Tegen N+2 zal hij zeggen "Ik zal wel eens met hem/haar praten"
En tegen hem/haar zegt hij dan "Achja ge kent N+2, nie teveel van aantrekken"

Als je dan in een discussie komt staan de standpunten nog uit elkaar en denken beide partijen dat er over gesproken werd (niet dus)

2x laten vangen, vanaf nu gaat alle communicatie via mail/teams bij mij.

N+3 is goed, behulpzaam, top eigenlijk. Maar is van mening dat je toch de hiërarchie moet volgen bij discussies bijgevolg geraakt nooit niks opgelost 😅

N+1 is een complete drol

Als je dan in een discussie komt staan de standpunten nog uit elkaar en denken beide partijen dat er over gesproken werd (niet dus)

N+3 is goed, behulpzaam, top eigenlijk. Maar is van mening dat je toch de hiërarchie moet volgen bij discussies bijgevolg geraakt nooit niks opgelost 😅
Dus tegen N+2 zeggen dat je dit dossier heb afgehandeld volgens de instructies van je N+1.

N+1 is een complete drol

Oh boy - dolle pret. Ik heb die problemen gelukkig niet meer.
n+1: Fired in Wet Renault
n+2: Fired in global 2% staff cut
n+3: Quit wegens above nonsense
n+4: Complete dweep idioot
n+5: Geparkeerde idioot die vroeger n+4 was. Gewoon niveau naar boven geduwd en enkel n+4 als report. Cadeau van n+6 (die ondertusen weg is - als er nieuwe n+6 is, is die de eerste die er uit vliegt volgens mij)
n+6: Quit/fired na een mislukte acquisition spree van 1bln
n+7: CEO

Ik rapporteer nu sinds 2024 aan iemand anders die rechtstreeks aan n+4 rapporteert maar geen gezever meer van 17 niveaus boven me die niks bijdragen.

Kolomtitels lezen is toch ook een vak apart.
Ik lever via een bepaald stramien om de maand een excel met data af. In januari de afsluit voor 2023. Ik lever die excel af.
Vandaag telefoon "de gegevens die ik nodig heb staan er niet in!".

Krijg ik een file terug als "voorbeeld" met exact dezelfde kolommen in een andere volgorde. Sommige mensen moet ge alles voorkauwen. 🤷🏼‍♂️

Terug
Bovenaan