Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Op een knop gedrukt waar ik absoluut niet mocht op drukken in een app… we zien wel of iemand het merkt de komende weken 😕
Ik heb er eens voor gezorgd dat 80 man een ganse dag gewerkt heeft in een DEV-omgeving in plaats van productie. Het gestoken op een bug. "Idiote ICT-dienst..."

De noodrem op een trein is ook altijd zo verleidelijk. Jammer dat het zoveel geld kost voor een paar minuten fun.
Een voorbeeld "letterlijk" van onze productieomgeving hier

Er werd een nieuwe app op productie gelanceerd voor de makelaars
Makelaars moeten de klanten kunnen helpen maar er is aldus een productie Bug. :confused:

Dus ik pluis dit uit en ik geef veel makelaars een 'workaround' door (die eigenlijk niet mag gebruikt worden maar de workaround bestaat wel)
Makelaars blij. Real life klanten blij want ze worden geholpen (zonder die workaround lukte het niet altijd de klanten te helpen tot de Bug is opgelost en de klant is koning juist?)

Ik ben dus op het matje geroepen door een baas die razend was.
Baas: Makila ik had je zo gezegd: Die workaround uitvoeren op productie mag NIET!
Makila: Maar klanten worden zo wél asap geholpen. (anders krijg je dus massaal véél klachten wat nu niet gebeurd is)

Baas: Makila zwijgen! Het mag NIET! Amen en uit. Kan je de makelaars in koor allemaal opbellen en zeggen dat ze de workaround NIET mogen uitvoeren? Ondertussen zullen wij de Bug oplossen.
Makila denkt: *zucht* (alsof de makelaars nadat ik dat had doorgegeven nog zouden luisteren naar mij. Niet dus)

Dit is dus echt gebeurd een maandje geleden hé. :tongue:

En ik weet dus ook nog altijd niet waarom die workaround niet mag (net zoals Buon aldus). Dat mocht ik NIET weten. WELKOM IN DE IT WERELD! :biglaugh: Maar volgens mij was de reden dat ze de traffic tussen makelaars en klanten via een tooltje kunnen monitoren. En als de makelaar die workaround deed dan konden ze dat niet monitoren. Zoiets zal het waarschijnlijk geweest zijn.

Laatst bewerkt:
De kans dat iemand op ne knop klikt als er 'in koor' doorgegeven is dat er absoluut NIET op gedrukt mag worden is toch 99%? :support:
Zo zijn mensen nu éénmaal he.

Als Test Engineer is dat altijd één van de zaken waarvoor ik waarschuw.

Makila: Die knop staat er. Ik druk er op hé collega!
Collega: Makila luister je wel goed? Als ik zeg NIET op de knop drukken dan druk je daar NIET op amen! En daarmee basta!
Makila drukt een minuutje later op die knop - zegt niets meer en denkt: AMEN! :biglaugh:
Een grapje hé maar ik maak hier gewoon even een punt

Goh, het is niet dat ik er per se wou op drukken. Maar de functie die op de knop staat had ik nu net nodig. En ik herinnerde me pas daarna dat ik +1 maand geleden vernomen had van een andere dienst dat die knop niet doet wat er op staat en we er absoluut niet mochten op drukken.

Goh, het is niet dat ik er per se wou op drukken. Maar de functie die op de knop staat had ik nu net nodig. En ik herinnerde me pas daarna dat ik +1 maand geleden vernomen had van een andere dienst dat die knop niet doet wat er op staat en we er absoluut niet mochten op drukken.

Dan moeten ze maar de knop uitschakelen? :p

Als je iemand de mogelijkheden geeft, dan gaan ze dat gebruiken. Gelijk ook wat je zegt. Mensen lezen geen instructies, communicaties of mails.

Een voorbeeld "letterlijk" van onze produktieomgeving hier

Er werd een nieuwe app op produktie gelanceerd voor de makelaars
Makelaars moeten de klanten kunnen helpen maar er is aldus een produktie Bug. :confused:

Dus ik pluis dit uit en ik geef veel makelaars een 'workaround' door (die eigenlijk niet mag gebruikt worden maar de workaround bestaat wel)
Makelaars blij. Real life klanten blij want ze worden geholpen (zonder die workaround lukte het niet altijd de klanten te helpen tot de Bug is opgelost en de klant is koning juist?)

Baas: Makila ik had je zo gezegd: Die workaround uitvoeren op produktie mag NIET!
Makila: Maar klanten worden zo wél asap geholpen. (anders krijg je dus massaal véél klachten wat nu niet gebeurd is)

Baas: Makila zwijgen! Het mag NIET! Amen en uit. Kan je de makelaars in koor allemaal opbellen en zeggen dat ze de workaround NIET mogen uitvoeren? Ondertussen zullen wij de Bug oplossen.
Makila denkt: *zucht* (alsof de makelaars nadat ik dat had doorgegeven nog zouden luisteren naar mij. Niet dus)

En ik weet dus ook nog altijd niet waarom die workaround niet mag (net zoals Buon aldus). Dat mocht ik NIET weten. WELKOM IN DE IT WERELD! :biglaugh: Maar volgens mij was de reden dat ze de traffic tussen makelaars en klanten via een tooltje kunnen monitoren. En als de makelaar die workaround deed dan konden ze dat niet monitoren. Zoiets zal het waarschijnlijk geweest zijn.
Dit is toch ook wel een grove fout van je dan, imo. Heeft weinig met de IT-wereld te maken.

Ps. het is productie, met een c ;)

The dildo of consequences rarely comes lubed.

Als je executive decisions wil nemen, dan moet je executive zijn. Het zou leuk worden also iedereen freebies weggeeft voor de klanten tegen mgmt in...

Makelaars moeten de klanten kunnen helpen maar er is aldus een produktie Bug. :confused:

Baas: Makila ik had je zo gezegd: Die workaround uitvoeren op produktie mag NIET!

En ge beseft dat ge voor uw baas/bedrijf werkt en niet voor de klanten?

Feitelijk gewoon niet professioneel, ik had u buitengeflikkerd.

Probleem vooral met workarounds te geven is dat je gebruikers die workaround ook in andere situaties gaan proberen te gebruiken.
Met alle gevolgen van dien.

Je leert je gebruikers slechte gewoontes aan. Daarnaast geef je ook nog conflicterende instructies met de "officiële" manier van werken met alle verwarring achteraf. Ge moogt dan jaren aan een stuk heletijd "slechte gewoontes" afleren van je gebruikers en beginnen ze onder elkaar eigenlijk zelf dingen te vertellen over de toepassing die totaal niet waar zijn.

Ik zit ook in een IT-omgeving (analist). Ik ken ook workarounds maar no way dat ik ze vertel aan de eindgebruiker want de gevolgen zijn enorm als ze de workaround maar half uitvoeren. En ik mag het achteraf natuurlijk gaan uitleggen als er gevolgen zijn.

Dusja, ik zou ook niet content zijn als je dat doet.

Ik vind het zo boertig als mensen mails rondsturen om hun verlof in te plannen (goed!) maar dan een kalender block in de invite opzetten waardoor standaard uw agenda geblokkeerd staat die dagen...

Ik weet het, je kan dat aanpassen, maar als ik mijn verlofdagen rondstuur zodat anderen dat ook in hun agenda zien, zet ik die altijd als "free" zodat ik niemand blokkeer. Enkel in mijn eigen kalender zet ik nog eens apart een blok "out of office" op die dagen.

Ik vind het zo boertig als mensen mails rondsturen om hun verlof in te plannen (goed!) maar dan een kalender block in de invite opzetten waardoor standaard uw agenda geblokkeerd staat die dagen...

Ik weet het, je kan dat aanpassen, maar als ik mijn verlofdagen rondstuur zodat anderen dat ook in hun agenda zien, zet ik die altijd als "free" zodat ik niemand blokkeer. Enkel in mijn eigen kalender zet ik nog eens apart een blok "out of office" op die dagen.
Wij hebben een "team agenda" waar wij dat inzetten (als "free"). In mijn eigen agenda zet ik dan een out of office.

Dit is toch ook wel een grove fout van je dan, imo. Heeft weinig met de IT-wereld te maken.

Ps. het is productie, met een c ;)
Een fout zou ik dat niet noemen. Dat is het soort situatie waarin je moet doen wat Makila deed. Wat de baas zegt naast u neerleggen en denken aan de klant.

En ge beseft dat ge voor uw baas/bedrijf werkt en niet voor de klanten?

Feitelijk gewoon niet professioneel, ik had u buitengeflikkerd.
Het bedrijf werkt voor de klanten en die staan op de 1e plaats.

Wij hebben een "team agenda" waar wij dat inzetten (als "free"). In mijn eigen agenda zet ik dan een out of office.
Enkel mijn eigen team is niet heel nuttig voor mij. Ik werk nauwelijks samen met die mensen. :p dus dan zou ik al team kalenders van 5 verschillende teams moeten hebben. Ze moeten het maar aanpassen in de invite settings!

Een fout zou ik dat niet noemen. Dat is het soort situatie waarin je moet doen wat Makila deed. Wat de baas zegt naast u neerleggen en denken aan de klant.

Het bedrijf werkt voor de klanten en die staan op de 1e plaats.
Absoluut niet akkoord.
Als die workaround bepaalde systemen omzeilt, kan dat op lange termijn veel meer issues opleveren.

Hij is een tester. Zijn job is om de bugs te analyseren en door te geven.

Als het systeem dienst weigert, is het aan de devs of hoger management om te beslissen of een bepaalde workaround mogelijk is. En anders is het aan deze groep om een fix te voorzien en de klanten te informeren.

‘T zou wat zijn anders 🙄

Absoluut niet akkoord.
Als die workaround bepaalde systemen omzeilt, kan dat op lange termijn veel meer issues opleveren.

Hij is een tester. Zijn job is om de bugs te analyseren en door te geven.

Als het systeem dienst weigert, is het aan de devs of hoger management om te beslissen of een bepaalde workaround mogelijk is. En anders is het aan deze groep om een fix te voorzien en de klanten te informeren.

‘T zou wat zijn anders 🙄
Dit. Tfeit dat die keuze wordt verdedigd vind ik frappant.

Is de klant geholpen? Ja
Is er mogelijks nen put gegraven nu da jaren in de toekomst nog shit kan opleveren? Absoluut.

Den baas heeft 100% gelijk in dit scenario. Ook tfeit da Makila al op de hoogte hiervan was... tja. Gespeeld en verloren.

Oh my sweet summer child...
Hij heeft nochtans overschot van gelijk. Wat een instructie is dat ook van die werkgever "bel uw klanten en zeg ze dat ze de workaround toch niet mogen gebruiken".

Niet iedereen is gemaakt om als een schaap alle bevelen van hogerop te volgen, die werkgever moet maar zien dat ze een deftige uitleg geven WAAROM iets niet mag of gevaarlijk is en dus niet gebruikt mag worden. Als je zelf weigert om dat te verduidelijken en enkel zegt "mond houden en doen", jah... Dan denk ik dat je ook niet kwaad moet worden als ze dan niet naar je luisteren.

Liever mensen in mijn team die zelf durven nadenken als er iets gevraagd wordt (en dan uitleg komen vragen) dan mensen die hersenloos elk bevel opvolgen.

Hij heeft nochtans overschot van gelijk. Wat een instructie is dat ook van die werkgever "bel uw klanten en zeg ze dat ze de workaround toch niet mogen gebruiken".

Niet iedereen is gemaakt om als een schaap alle bevelen van hogerop te volgen, die werkgever moet maar zien dat ze een deftige uitleg geven WAAROM iets niet mag of gevaarlijk is en dus niet gebruikt mag worden. Als je zelf weigert om dat te verduidelijken en enkel zegt "mond houden en doen", jah... Dan denk ik dat je ook niet kwaad moet worden als ze dan niet naar je luisteren.

Liever mensen in mijn team die zelf durven nadenken als er iets gevraagd wordt (en dan uitleg komen vragen) dan mensen die hersenloos elk bevel opvolgen.

Welja, die baas van Makila is ook iemand die geen oplossing aanbiedt. Daar geef ik gelijk in. Zo dat zeveren van "bel gij maar rond en vertel dat ze dat niet mogen gebruiken" Dat is ook geen oplossing. :p

Makila was hier in de fout om workarounds te verspreiden zonder zijn team/management in te lichten of zelfs te negeren. Als het echt "negeren" is, dan vind ik dat wel vrij zwaarwichtig.
Die baas is hier in de fout door zo belachelijk op te reageren in plaats van een adequate oplossing te aan te bieden. Met zoéén aan het stuur, dan wil je ook weg.

Terug
Bovenaan