Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Baas: Makila ik had je zo gezegd: Die workaround uitvoeren op productie mag NIET!
Hier is een foutje in geslopen merk ik. Of beter: Hier ontbreekt een stukje.

Enige nuance: Ik wist op voorhand zelf ook NIETS af van die workaround. De baas ging er van uit dat ik dit wist omdat op voorhand tijdens een pre-productie meeting de correct te volgen procedures uitgelegd waren. 1 probleem: Ik was de Chinese vrijwilliger die "last minute" opgetrommeld was. Dus ik heb die meeting nooit gevolgd. Ik heb die workaround ook pas gevonden de dag dat ik support moest leveren op productie.

Helemaal vrijuit ga ik natuurlijk niet, maar zo zwart / wit was het nu ook weer niet se. Had ik op voorhand de procedures geweten dan geef ik Pskonejott volkomen gelijk. Maar ook dat was dus gewoon een soepke. Ik moest zwemmen met de riemen die ik had en ik moest dus snel improviseren.

Achteraf bezien dacht ik wel van: Ah fuck. Maar te laat natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Externen, terwijl er eigenlijk al geen kloten te doen is.

De weinige opdracht die eraan komt, zal dan nog weggejat worden door deze susjetten

Nadien erven we de troep uiteraard wel. Dan is er wel wat werk, troep onttroepen.

Bij mijn huidige werkgever hebben we 20 dagen wettelijk verlof + 1 dag extra op je verjaardag, wat tegenwoordig weinig is.

Eindelijk bij de CEO kunnen doordringen dat ADV dagen invoeren echt wel een goeie beslissing zou zijn om huidig personeel tevreden te houden (zij vragen er al 15 jaar naar) en om makkelijker nieuwe collega's te vinden. Happy happy joy joy!

Gisteren managementmeeting waarbij dit onderwerp aan bod komt, zegt onze CEO dat deze ADV dagen wel in volle dagen moeten worden opgenomen (fair enough) en dat hij aangenaam verrast was dat ADV dagen moeten verdiend worden. Hij wil ADV rechten afnemen per dag dat iemand het laatste kwartier van de werkdag niet aanwezig is... Ziek? -15 min ADV. Een uur vroeger naar huis (door verlof op te nemen), - 15 min ADV. Volgens die redenering zou iemand die 20 volle dagen verlof opneemt meer ADV dagen hebben dan iemand die 40 halve dagen verlof opneemt, terwijl ze evenveel uren gewerkt hebben.

Daarnaast hebben we nu 45 min pauze, mijn voorstel was om dit in te korten naar 30 min, ma-do daardoor een kwartier meer werken (= het extra uur dat we nodig hebben voor de 39 uren week) en op vrijdag vroeger naar huis. Ik krijg nu al regelmatig de opmerking van mijn mensen dat 45min toch wel lang is. Dit wil hij ook niet, middagpauze moet 45 min blijven, als we adv invoeren moet iedereen 15 min langer op de firma blijven...

Fuck dit, op die manier kan ik daar niet achter staan en stel ik het zeker niet voor aan mijn mensen.

Absoluut niet akkoord.
Als die workaround bepaalde systemen omzeilt, kan dat op lange termijn veel meer issues opleveren.

Hij is een tester. Zijn job is om de bugs te analyseren en door te geven.

Als het systeem dienst weigert, is het aan de devs of hoger management om te beslissen of een bepaalde workaround mogelijk is. En anders is het aan deze groep om een fix te voorzien en de klanten te informeren.

‘T zou wat zijn anders 🙄
Ik zou zo'n workaround niet doorgeven rechtstreeks aan een klant, maar aan een collega? Waarom niet? Anders kan hij zijn klanten niet helpen. Hoeveel revenue mis je dan niet?

Allemaal goed in theorie, tot een hele afdeling op zijn gat zit omdat een manager niet kan inschatten hoe groot de nood is.

Laatst bewerkt:
als we adv invoeren moet iedereen 15 min langer op de firma blijven...
In de veronderstelling dat ge een 38u contract hebt en momenteel 38u werkt... is die vraag van hem dan niet normaal? ADV dagen "krijgt" ge niet hé, dat is omdat ge effectief langer werkt dan uw contract.

Of begrijp ik u verkeerd?

In de veronderstelling dat ge een 38u contract hebt en momenteel 38u werkt... is die vraag van hem dan niet normaal? ADV dagen "krijgt" ge niet hé, dat is omdat ge effectief langer werkt dan uw contract.

Zijn punt is dat met 30minuten lunchpauze niemand "langer" moet werken, de start- en stopuren blijven gelijk en toch wordt er "meer" in tijdsduur gewerkt.

Ik zou zo'n workaround niet doorgeven rechtstreeks aan een klant, maar aan een collega? Waarom niet? Anders kan hij zijn klanten niet helpen. Hoeveel revenue mis je dan niet?

Allemaal goed in theorie, tot een hele afdeling op zijn gat zit omdat een manager niet kan inschatten hoe groot de nood is.
Het was inderdaad niet rechtstreeks de klant. De klant heeft bijvoorbeeld een probleem en die belt dan de makelaar OF een interne medewerker op (dat laatste kan dus ook). Beiden hadden dus last van die Bug en die workaround zorgde ervoor dat 90% van de klanten meteen geholpen werden. Zonder die workaround was dat alvast géén 50%.

Ik heb nog met een interne medewerker gesproken die dag.

Die dame zei dat ze inderdaad gemonitord werd en als ze niet voldoende klanten hielp dan kreeg ze onder haar voeten (je moet bepaalde targets halen). Ik zei daarop: Ja maar men weet dat die Bug er is dan gaan ze u toch niet onder uw voeten geven?
Daarop reageerde ze gepikeert: Jawel hoor. Dat kan ze hierboven weinig schelen.

Dus ja het werkt ook langs twee kanten hé. Het is niet altijd even gemakkelijk.

Laatst bewerkt:

Zoals Mulan zei, er is nu een middagpauze van 45 min waar mensen aangeven dat dit toch wat lang is. Met het invoeren van ADV dagen is dat een ideale combinatie om die in te korten naar een nog steeds aanvaardbare 30 min, 15 min meer te werken en huidige start- en einduren aan te houden. Er is ook 0 meerwaarde aan later open blijven, we kunnen van 13:00 tot 17:15 exact even veel doen als van 13:15 tot 17:30.

Moest het dat punt alleen zijn zou het ergens nog meevallen, het gaat vooral over ADV rechten afnemen als mensen halve dagen verlof opnemen ipv volle dagen en adv rechten verliezen omdat je 1 of 2 dagen ziek bent geweest dat er bij mij niet ingaat, en waar ik mij zelfs afvraag of dat rechtsgeldig is.

Als je ziek bent wordt, verlies je idd de ADV nee? Dat telt enkel voor je effectief gewerkte dagen net zoals maaltijdcheques. Dat zijn ook maar gewoon overuren, en als je ze niet gewerkt hebt, heb je ze niet he, aja :P Verder wel akkoord met je post.

Zoals Mulan zei, er is nu een middagpauze van 45 min waar mensen aangeven dat dit toch wat lang is. Met het invoeren van ADV dagen is dat een ideale combinatie om die in te korten naar een nog steeds aanvaardbare 30 min, 15 min meer te werken en huidige start- en einduren aan te houden. Er is ook 0 meerwaarde aan later open blijven, we kunnen van 13:00 tot 17:15 exact even veel doen als van 13:15 tot 17:30.

Moest het dat punt alleen zijn zou het ergens nog meevallen, het gaat vooral over ADV rechten afnemen als mensen halve dagen verlof opnemen ipv volle dagen en adv rechten verliezen omdat je 1 of 2 dagen ziek bent geweest dat er bij mij niet ingaat, en waar ik mij zelfs afvraag of dat rechtsgeldig is.
Ahzo.
Heeft het ook niks met de wettelijke pauze ofzo te maken? En is de meerderheid van de werknemers niet van mening dat 45min beter is?

Als beide "nee", akkoord met u ivm de pauzes.

Ivm geen adv als ge ziek zijt, zoals @Strijkijzer zegt: Logisch toch?

Als je ziek bent wordt, verlies je idd de ADV nee? Dat telt enkel voor je effectief gewerkte dagen net zoals maaltijdcheques. Dat zijn ook maar gewoon overuren, en als je ze niet gewerkt hebt, heb je ze niet he, aja :p Verder wel akkoord met je post.

Ahzo.
Heeft het ook niks met de wettelijke pauze ofzo te maken? En is de meerderheid van de werknemers niet van mening dat 45min beter is?

Als beide "nee", akkoord met u ivm de pauzes.

Ivm geen adv als ge ziek zijt, zoals @Strijkijzer zegt: Logisch toch?
Ivm middagpauze: dit wordt per team bekeken, voor mijn team is er niemand die 45 min verkiest boven 30 min. Qua middagpauze zijn we wettelijk gehouden aan minimaal 15min na 6u werken, 30 min is wettelijk dus zeker in orde.

Ivm ziekte: ik heb hiervoor nog maar 2 andere werkgevers gehad, maar daar ben ik in alle eerlijkheid nog nooit ADV rechten verloren voor eens een dag (of zelfs een week) ziek te zijn. Idem bij mijn vriendin. Is/was dit dan zo atypisch? Dat iemand die 6 maand afwezig is door ziekte ADV rechten verliest kan ik zeker inkomen.

Ik verlies toch ook geen ADV wanneer ik ziek ben, zelfs een week ziek geweest tijdens corona en niks van adv verloren. Bij een ander bedrijf net hetzelfde. Ik heb het alleszins nooit gehoord dat je adv kwijt speelt door ziekte of verlof.

ziekte niet (allez, nuances in te maken), die halve dagen verlof op zich ook niet maar wss wel zoals jij het bedoelt: jij zou 2 keer 4u15 afwezig als 2 halve dagen rekenen wss? Dan neem je effectief teveel verlof (8u30) voo wat je maar aanrekent (8u).

Eigenlijk moet men overal in België leren verloftellers in uren te maken, waarbij je dan als werkgever nog kan eisen dat je voormiddag, namiddag of ganse dag verlof mag nemen, niet enkele uren.

ziekte niet (allez, nuances in te maken), die halve dagen verlof op zich ook niet maar wss wel zoals jij het bedoelt: jij zou 2 keer 4u15 afwezig als 2 halve dagen rekenen wss? Dan neem je effectief teveel verlof (8u30) voo wat je maar aanrekent (8u).

Eigenlijk moet men overal in België leren verloftellers in uren te maken, waarbij je dan als werkgever nog kan eisen dat je voormiddag, namiddag of ganse dag verlof mag nemen, niet enkele uren.
ziekte niet als in: ADV rechten verliezen omdat je bvb 1 x op een jaar 2 dagen ziek bent is niet rechtsgeldig?

Het idee is om iedereen 8u te laten werken van maandag tem donderdag, 7u op vrijdag. 39u per week. Ma-do 4u werken voor de lunchpauze, 4u werken na de lunchpauze.

Onze CEO zou de laatste 15 min van de werkdag definiëren als "het ADV kwartier", als je die laatste 15 min niet werkt dan bouw je niets op. Maar dat is toch absurd?
  • Persoon 1: neemt op 40 maandagen, dinsdagen, woensdag of donderdagen 20 volle dagen verlof en heeft dan 160u gewerkt en 160u verlof genomen.
  • Persoon 2: neemt op diezelfde 40 dagen 40 voormiddagen verlof en heeft 160u gewerkt en 160u verlof genomen.
  • Persoon 3: neemt op diezelfde 40 dagen 40 namiddagen verlof en heeft 160u gewerkt en 160u verlof genomen.
Personen 1 en 2 zouden volgens onze CEO zijn redenering volle ADV rechten hebben, persoon 3 verliest 40 x 15 min = 10u ADV rechten.

Opmerking: die 160u verlof kan potentieel foutief zijn, moet je bij zo'n dagen 8u verlof nemen of 7,75u? Voor de vergelijking zou het in wezen niet mogen uitmaken?

Er staan al 3 kerstbomen sinds gisteren.
Collega's wouden ook matching kersttruien. NOPE!
Alé en dan een filmpje dat op linkedIn eindigt.

Iedereen een beetje dansend nog ook.

#happyColleagues

(Mijn geest baseert zich trouwens op een filmpje dat ik vorig jaar zo heb zien passeren.
Met op de achtergrond een schim van baas god achter zijn bureau. "my people")

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan