Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

ons kent ons?
Je moet de ivoren torens die je amper ziet, toch al goed kunnen beïnvloeden dan.
Eerder van iene, miene, mutte,... anciënniteit, werkt er al heel lang. Het zou me niet verbazen dat men bovenaan kwijlt op inclusiviteit.

Hopipopifiguur. "Goho, als ik moet werken, moet jij ook meewerken he hoho." Zegt die effectief zo.
Voor elke taak moet die iemand zijn hand zien vast te grijpen. Al is't repetitief apenwerk dat die al jaren doet.

Ook elke 5 voet ziekteverlof. Je zal zien, benoemd, direct thuis voor weken.

Lees tegen mij? :S
Ik zat erbij, ik luisterde. Genietend van de vooroordelen en clichés.
Het genot is uiteraard voorbij als dat gedaante u opzoekt.

Helaas, tijdens mijn hele loopbaan word ik opgezocht door gedaantes die op zoek zijn naar enige capaciteiten.

"kan jij dat?" *Ik denkende je zit ook al meer dan 20 jaar achter een peeceeke*

Laatst bewerkt:
Ik moest vandaag op de dienst stedenbouw zijn van een niet nader te vernoemen gemeente uit het Luikse voor een dossierinzage. Ik maak een afspraak om 8h15 zodat me dat wat buffer geeft met het verkeer en de werkzaamheden ter hoogte van Hannut. Verkeer viel iets beter mee, dus ik was er om 8h, net met de opening van het gemeentehuis. Ik ga dus naar de balie, zeg dat ik een afspraak heb en men stuurt mij naar de desbetreffende dienst. De ambtenaar is daar, ik ben daar, wij zijn daar alleen. Die nam gewoon zijn krant, en heeft mij gewoon genegeerd tot het 8h15 was.

:wallbash:

Oh, en ze waren een dossier vergeten ophalen uit het archief, dus ik mag nog eens teruggaan "als ze het gevonden hebben". :sop:

Ik moest vandaag op de dienst stedenbouw zijn van een niet nader te vernoemen gemeente uit het Luikse voor een dossierinzage. Ik maak een afspraak om 8h15 zodat me dat wat buffer geeft met het verkeer en de werkzaamheden ter hoogte van Hannut. Verkeer viel iets beter mee, dus ik was er om 8h, net met de opening van het gemeentehuis. Ik ga dus naar de balie, zeg dat ik een afspraak heb en men stuurt mij naar de desbetreffende dienst. De ambtenaar is daar, ik ben daar, wij zijn daar alleen. Die nam gewoon zijn krant, en heeft mij gewoon genegeerd tot het 8h15 was.

Oh, en ze waren een dossier vergeten ophalen uit het archief, dus ik mag nog eens teruggaan "als ze het gevonden hebben". :sop:

Ik ging ooit naar kBc voor een afspraak. Kreeg dagen op voorhand al sms-en "uw afspraak binnen 2d" etc. Ik kom om 8h daar toe, iedereen mag om 8.15 naar zijn afspraak, ik niet. Ik ga naar de balie "ah, die heeft vandaag verlof".

Special kind of service...

Als ze bij ons zo'n stoten uithalen hebben die een tuchtprocedure aan hun broek. Vastbenoemd of niet.

Het is geen ergernis, want ik heb er op zich niks tegen dat ze het zouden toelaten maar snap evenzeer eventueel niet, maar een vraag: is hier vaak discussie met leerlingen omdat ze hun hoofddoek moeten afdoen maar er loopt hier een leerkracht Frans (geen levensbeschouwelijke, enkel Frans) met hoofddoek (altijd aan). Wat is de uitleg voor leerlingen niet maar leerkracht kennelijk wel? Ik dacht eigenlijk dat de regel tout court niemand nooit is in het katholiek onderwijs (geen uitingen van geloofsovertuiging) of ben ik fout?

Het is geen ergernis, want ik heb er op zich niks tegen dat ze het zouden toelaten maar snap evenzeer eventueel niet, maar een vraag: is hier vaak discussie met leerlingen omdat ze hun hoofddoek moeten afdoen maar er loopt hier een leerkracht Frans (geen levensbeschouwelijke, enkel Frans) met hoofddoek (altijd aan). Wat is de uitleg voor leerlingen niet maar leerkracht kennelijk wel? Ik dacht eigenlijk dat de regel tout court niemand nooit is in het katholiek onderwijs (geen uitingen van geloofsovertuiging) of ben ik fout?
Geen uitingen van geloofsovertuiging in het katholiek onderwijs?

Geen uitingen van geloofsovertuiging in het katholiek onderwijs?
Gezien hoe beperkt dat tegenwoordig is in veel scholen, geen missen of kruisen meer en de vakinhoud van de levensbeschouwing dacht ik dat er een neiging was naar niets overt. Beslist per school, dat wel. Maar ik vroeg mij eerder af hoe het kon dat ze lln opleggen geen hoofddoek maar de leerkracht kan gewoon wel.

Aangenomen geweest voor een job.
Bedoeling: het team vergroten en met 2 samenwerken in het team.
Het team zou een volledig departement inhouden.

Werkelijkheid: toekomen en dag 1 horen "hey Gumball, ik heb mn ontslag gegeven. Ik werk nog 3 weken en daarna staat ge er helemaal alleen voor". In een bedrijf dat ik niet ken, op mn eentje een department leiden.
Na week 1, collega "Gumball..ik laat u nu doen..gij neemt overal de lead"..intussen zat die collega gwn letterlijk niks te doen..
Nu vandaag week 3, te horen krijgen "gaat u da wel lukken..want het ziet er ni zo uit hoor" van de vertrekkende collega + een andere collega te horen krijgen.

Een bedrijf waar er aan extreme micro-management gedaan wordt. ELKE offerte en beslissing moet via de CEO passeren. Dus als in: een licensie van adobe verlengen (vb 10€/mnd) = toestemming vragen.
Antwoord kan dagen op zich laten wachten.

Ik weet niet hoe ik op die reactie moet reageren.. eerder "alé Gumball op 3 weken zijde ingewerkt en moet da lukken" of "mannen doe nekeer normaal..ik zit hier nog maar 3 weken. Ne normale mens zou maanden nodig hebben om deftig ingewerkt te zijn"

Ik weet niet hoe ik op die reactie moet reageren.. eerder "alé Gumball op 3 weken zijde ingewerkt en moet da lukken" of "mannen doe nekeer normaal..ik zit hier nog maar 3 weken. Ne normale mens zou maanden nodig hebben om deftig ingewerkt te zijn"
Inwerkperiode hangt sterk af van job tot job. De collega hier die mij moest vervangen omdat ik was doorgegroeid naar een andere job heeft toch een jaar nodig gehad tegen dat die in alles volledig mee was.

goh ja, ik heb 2x een opleiding gevolgd via VDAB en 2x was het ne jonge gast die er zijn voeten aan het vegen was.
1ste keer was bij opleiding systeembeheer (externe firma die les gaf). Die kerel zat naast mij en die was heel de tijd aan het facebooken. Voor de dagelijkse examens van Cisco zocht hij de antwoorden op en leerde enkel die. De leraar had nochtans gewaarschuwd om dat niet te doen want de finale examens waren door de leraar samengesteld en kon je dus niet op voorhand weten wat de vragen gingen zijn. Viel los door de mand dus.
2de keer was het bij 'technisch tekenen'. Kerel van vooraan de twintig, kwam dikwijls te laat en lag soms zelfs in de klas te slapen. VDAB is daar ook veel te braaf mee geweest, maar uiteindelijk hebben ze hem toch maar de klas uitgezet.
Dus dat profiteren en er enkel zitten om de uitkering te behouden is echt wel iets van alle leeftijden. Die moeten wel goed kunnen liegen, want voor al die lessen heb je eerst een gesprek waarbij ze uw motivatie peilen om die opleiding te kunnen beginnen.

Zou er een reden zijn dat VDAB zulke mensen toch laat verder doen? Te veel mensen die afhaken is minder budget voor de opleiding of zo?
Ah Cisco. Tijden. Dat heb ik ook al verschillende keren gehad.

Aangenomen geweest voor een job.
Bedoeling: het team vergroten en met 2 samenwerken in het team.
Het team zou een volledig departement inhouden.

Werkelijkheid: toekomen en dag 1 horen "hey Gumball, ik heb mn ontslag gegeven. Ik werk nog 3 weken en daarna staat ge er helemaal alleen voor". In een bedrijf dat ik niet ken, op mn eentje een department leiden.
Na week 1, collega "Gumball..ik laat u nu doen..gij neemt overal de lead"..intussen zat die collega gwn letterlijk niks te doen..
Nu vandaag week 3, te horen krijgen "gaat u da wel lukken..want het ziet er ni zo uit hoor" van de vertrekkende collega + een andere collega te horen krijgen.

Een bedrijf waar er aan extreme micro-management gedaan wordt. ELKE offerte en beslissing moet via de CEO passeren. Dus als in: een licensie van adobe verlengen (vb 10€/mnd) = toestemming vragen.
Antwoord kan dagen op zich laten wachten.

op 3 weken tijd zijn de nodige toegangen hier nog niet eens geregeld voor een starter, laat staan dat die al volledig zou kunnen meedraaien.

ik zou als ik u was toch uitkijken naar iets nieuw, ziet er daar een redelijk toxische sfeer uit vermits iedereen vertrekt en gezien het micro-management door jullie CEO?
of gewoon duidelijk uw gedacht zeggen dat het efficiënter kan (je moet het verkopen aan de CEO als besparing van zijn tijd oid 🫠).

M'n baas die zich bezig houdt met het tellen van genomen telewerkdagen en me een waarschuwing geeft dat ik moet opletten. Als ik mijn schema blijf volgen, niet ziek val of verlof neem, kom ik uit op 10 dagen TW 'te veel' op het eind van't jaar => 's goed ik heb nog congé staan, zal die wel opgebruiken. Wetende dat het de personeelsdienst geen flying fuck kan schelen, is het een puur persoonlijk ergernis van mijn chef en voel ik me geviseerd. :sarcastic:

Zeer positieve invloed op mijn motivatie voor vandaag trouwens.

M'n baas die zich bezig houdt met het tellen van genomen telewerkdagen en me een waarschuwing geeft dat ik moet opletten. Als ik mijn schema blijf volgen, niet ziek val of verlof neem, kom ik uit op 10 dagen TW 'te veel' op het eind van't jaar => 's goed ik heb nog congé staan, zal die wel opgebruiken. Wetende dat het de personeelsdienst geen flying fuck kan schelen, is het een puur persoonlijk ergernis van mijn chef en voel ik me geviseerd. :sarcastic:

Jah, bij ons is 't in principe slechts 1x/week dat we 'moeten' gaan. Ik wissel af startende maandag thuis, dus 2d/w op kantoor.
Niet dat dit eigenlijk 'in de gaten gehouden' wordt.

Djeezes, ook tijd te veel als hij zich kan bezig houden met het tellen van dagen

Ik zal daar dan weer de vreemde eend in de bijt over zijn maar als je iets doet wat niet volgens de afspraken is en je wordt daarop aangesproken, moet je je dan echt geviseerd voelen en meteen gedemotiveerd zijn?

Mijn reactie zou zijn "oei, da had ik ni door da ik de regels ni aan't volgen was, zal idd 2 dagen per maand minder van thuis werken" en gewoon doorgaan met mijn job ipv de moed in de schoenen laten zakken over zoiets onnozels... Dat die persoon zich daarmee wil bezighouden, so be it, wie ben ik om te weten waar die persoon zich mee bezighoudt of wat die persoon zijn/haar job is? Voor hetzelfde geld heeft die dat ook maar doorgekregen van hogerop.

Soit, krijg nog eens het gevoel dat sommige mensen toch bitter weinig nodig hebben om zich te ergeren. Daar springt dan ook direct 2 mensen op die de leidinggevende bekritiseren zonder dat ze weten wie dat is, wat die doet, waar die werkt, wat zijn job is, etc...

Live and let die?

Ik zal daar dan weer de vreemde eend in de bijt over zijn maar als je iets doet wat niet volgens de afspraken is en je wordt daarop aangesproken, moet je je dan echt geviseerd voelen en meteen gedemotiveerd zijn?

Mijn reactie zou zijn "oei, da had ik ni door da ik de regels ni aan't volgen was, zal idd 2 dagen per maand minder van thuis werken" en gewoon doorgaan met mijn job ipv de moed in de schoenen laten zakken over zoiets onnozels... Dat die persoon zich daarmee wil bezighouden, so be it, wie ben ik om te weten waar die persoon zich mee bezighoudt of wat die persoon zijn/haar job is? Voor hetzelfde geld heeft die dat ook maar doorgekregen van hogerop.

Soit, krijg nog eens het gevoel dat sommige mensen toch bitter weinig nodig hebben om zich te ergeren. Daar springt dan ook direct 2 mensen op die de leidinggevende bekritiseren zonder dat ze weten wie dat is, wat die doet, waar die werkt, wat zijn job is, etc...

Live and let die?
@Visenya zit met een peuter die heel vaak ziek is, het alternatief kan ook zijn (onbetaald) verlof pakken en niet werken ipv thuis te werken. Is de baas dan beter mee? Individuele situaties tellen ook mee voor een goeie baas.

@Visenya zit met een peuter die heel vaak ziek is, het alternatief kan ook zijn (onbetaald) verlof pakken en niet werken ipv thuis te werken. Is de baas dan beter mee? Individuele situaties tellen ook mee voor een goeie baas.
Jah, dat kon ik dus niet ruiken hé, dan zou de juiste actie zijn om het inderdaad bespreekbaar te maken met de werkgever.

Mooi voorbeeld ineens dat je dus zoals ik zei niet weet wat iemands situatie is, wat die persoon doet, etc... en je dus niet meteen kritiek moet geven op onbekende personen ;-)

Live and let die?
Ik heb de afspraken (nog) niet geschonden -- afspraak is 60% TW op een jaar, da's ongeveer 1x/week naar kantoor gaan en daar hou ik me, op een uitzondering na, aan. Zoals @Mulan hierboven aangeeft, ik zit met een peuter van twee, de laatste keer dat ik een dag op kantoor gemist heb, was omdat ze de avond ervoor 39,5° koorts had en ik thuis wou zijn, moest ze naar de dokter moeten. Plus ik voelde me zelf ook niet zo super en er was een vergadering met het ganse team gepland, ik wou mijn collega's niet ziek maken. (en mijn stem was compleet weggevallen hierdoor) Volgende keer stap ik gewoon zelf naar de huisarts als ik me ziek voel ondanks dat ik misschien wel zou kunnen TW'en.

Terug
Bovenaan