Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Het gaat momenteel iets minder goed dan verwacht en daarom zitten sommige leidinggevenden met amper werk.
Daarom gaan ze wat micromanagen en moet je je constant verantwoorden voor de planning.

Terwijl ze zelf alles in het honderd laten lopen als ze eens een planning moeten uitwerken.
Begint mij redelijk tegen te steken,en mij niet alleen.

Haha, herkenbaar.

Ik moet dit voor de eerste keer in 15j niet doorgeven.
En zal dit ook nooit meer moeten doen. Dit was een jaarlijks wederkerende ergernis.

Waarom vraagt ge in godsnaam voorkeuren als ge er toch geen rekening mee houdt.
Misschien kan er gewoon niet met iedereen rekening gehouden worden? Onderschat niet de moeilijkheid van een planning opstellen, de beste stuurman staan altijd aan wal...

Vdab studenten van tegen de 50 die tussen reguliere studenten gedropt worden. Wat een incompetente organisatie is die Vdab eigenlijk? Ik kan er na 2 minuten al 1 uithalen die er enkel zit om zijn uitkering te houden. Die gast heft zelf zijn voeten niet op, komt wanneer het hem uitkomt, maar altijd te laat, heeft nog 4 vakken in het 1e jaar, maar mag toch verder studeren van de Vdab...

Het project waarvan ik al een jaar zeg dat het nooit gaat werken is stopgezet omdat we over budget gaan en het resultaat ondermaats is. Iedereen die hands on op het project werkt zag dit mijlenver aankomen en de oorzaak is vrij simpel : Barslechte development door een 3rd party in India en ons onbekwaam management. Nu gaan ze een audit laten doen door een externe firma, weeral weggesmeten geld om wat iedereen weet in een powerpoint te zetten.

Deze week de laatste 3 dagen op mijn huidige job, woensdag laatste dag.

Gisteren middag net voor ik ging stoppen kreeg ik een mail wanneer het deze week nog zou passen voor een exitgesprek. Was ook het eerste die gecommuniceerd werd in verband met mijn vertrek.
Heb voor de rest alles zelf moeten regelen. Onder andere voor teruggave van mijn materiaal. Had ik het geweten, ik had niets van initiatief genomen.

Misschien kan er gewoon niet met iedereen rekening gehouden worden? Onderschat niet de moeilijkheid van een planning opstellen, de beste stuurman staan altijd aan wal...

Er kan idd onmogelijk met alles en iedereen rekening gehouden worden. Zeker de laatste paar jaar met het enorme personeelstekort en groot verloop.

Maar ik ken genoeg van de interne keuken van die planners hoor. (Ik ben een tijdje onofficieel rechterhand geweest van een planner, en heb het ook heel eventjes zelf gedaan bovenop m'n normale job)
Een groot deel is eerder van niet willen dan niet kunnen. En door opgelegde regeltjes van het management om "de flexibiliteit te verhogen". (En elk van die regeltjes of afspraken werkt averechts maar willen ze niet toegeven).

Als je veel ja zegt op extra diensten en zo gaan ze u sowieso een beter rooster geven dan als je dikwijls nee zegt. Sommigen zitten letterlijk te wachten op een oproep, anderen hebben een gezin, kinderen,...

Zoals bij @Pinkman nu, ooit eens doorgegeven dat ik op Kerst wou thuis zijn en op Nieuwjaar kon werken. Rooster komt uit en compleet het omgekeerde. Ik hoorde de ene na de andere collega vloeken dat ze op Nieuwjaar moesten werken en op Kerst thuis zaten. Ik kon perfect met 5 man wisselen zonder enige impact op iets of iemand anders. (Ik had nog getwijfeld om ze tegen elkaar te laten opvoeden met biertjes 😜 ). Zo moeilijk is het dan toch niet om dat gewoon direct goed te zetten e.
En het jaar erna, het was COVID dus ik had doorgegeven dat ik gerust beide wou werken. Rooster komt uit, ik zat beide thuis. En meerdere collega's vloeken dat ze beide moesten werken. Ik heb dan 2 collega's geholpen. Wat ook perfect direct in te plannen was.

Paar jaar geleden met de zomervakantie krijgen we begin juni een mail dat er veel problemen zijn om alle verlof te kunnen geven. Perfect begrijpelijk. Maar ze vragen gewoon aan iedereen om de aangevraagde dagen verlof die ze niet echt nodig hebben (wegens reizen of zo) in te trekken.
Wij vragen algemeen, en meermaals, om een lijstje te geven van welke dagen/shiften er problemen zijn. Daarop kan iedereen simpel zeggen "ah, die dag kan ik er wel bij nemen". 99% van de problemen zouden daarmee opgelost geweest zijn. Maar dat werd resoluut geweigerd zonder enige geldige reden. Zelfs de lokale vakbondsafgevaardigde kon niets forceren.
Met als gevolg dat iedereen (als protest) gewoon terugmailde dat ze al hun verlof echt nodig hadden. Daardoor kregen velen hun nodige verlof niet en vielen er veel zieken. Waardoor de planners moesten beginnen rondbellen voor mensen op te roepen. Wat voor alle partijen irritant is en wat het bedrijf veel geld kost (een oproep = extra premie)

Een collega en ik kwamen nieuw toe en mochten op gesprek met de planner om elkaar te leren kennen en voorkeuren te bespreken zodat hij daar in de mate van het mogelijke rekening mee kon houden. Ik deed liefst vroeger, en die collega liefst lates. We zaten in dezelfde "poule". Werkrooster komt uit, ik allemaal lates en hij allemaal vroeges. En alles zo goed/smerig ingepland dat we niet/moeilijk onderling konden wisselen.

Dikwijls dat de planners een werkrooster opmaken dat we, onofficieel, al eens kunnen bekijken waarin bvb alle gevraagde verlof ok is. Maar de n+1 moet dat altijd nog eens goedkeuren. Rooster komt uit en de helft van het verlof is plots ingevuld met diensten. Persoon in kwestie had een beetje ervoor (100000% terecht) een opmerking gegeven ivm de werking van de planners.

Collega vraagt 8 dagen verlof voor een reis. Verlof geweigerd, maar 2 weken later zit die wel 10 dagen thuis waar die niets gevraagd heeft. Gelukkig zelf achteraf nog kunnen wisselen, dus het was perfect mogelijk om dat van de eerste keer goed te doen.

Het is allemaal anekdotisch, maar het is duidelijk dat er meer achter zit dan "niet met iedereen rekening kunnen houden".

Al die dingen (en geloof me, nog 5 dikke boeken extra) zorgen er mede voor dat mensen weggaan waardoor er een tekort komt.

Het project waarvan ik al een jaar zeg dat het nooit gaat werken is stopgezet omdat we over budget gaan en het resultaat ondermaats is. Iedereen die hands on op het project werkt zag dit mijlenver aankomen en de oorzaak is vrij simpel : Barslechte development door een 3rd party in India en ons onbekwaam management. Nu gaan ze een audit laten doen door een externe firma, weeral weggesmeten geld om wat iedereen weet in een powerpoint te zetten.
Jah ... outsourcen is toch cheap eh. Zeker naar zo'n land als India waar de maandlonen eerder gelijk staan aan een avondje op restaurant in BE.
Maar de kwaliteit is er toch ook naar natuurlijk. Niet de eerste keer dat ik dit verhaal te horen (of jah, lezen in dit geval) krijg.

En uiteraard vooral van zij die achteraf die code in hun nek gekletst krijgen & het moeten onderhouden. :devilish:

Vdab studenten van tegen de 50 die tussen reguliere studenten gedropt worden. Wat een incompetente organisatie is die Vdab eigenlijk? Ik kan er na 2 minuten al 1 uithalen die er enkel zit om zijn uitkering te houden. Die gast heft zelf zijn voeten niet op, komt wanneer het hem uitkomt, maar altijd te laat, heeft nog 4 vakken in het 1e jaar, maar mag toch verder studeren van de Vdab...
goh ja, ik heb 2x een opleiding gevolgd via VDAB en 2x was het ne jonge gast die er zijn voeten aan het vegen was.
1ste keer was bij opleiding systeembeheer (externe firma die les gaf). Die kerel zat naast mij en die was heel de tijd aan het facebooken. Voor de dagelijkse examens van Cisco zocht hij de antwoorden op en leerde enkel die. De leraar had nochtans gewaarschuwd om dat niet te doen want de finale examens waren door de leraar samengesteld en kon je dus niet op voorhand weten wat de vragen gingen zijn. Viel los door de mand dus.
2de keer was het bij 'technisch tekenen'. Kerel van vooraan de twintig, kwam dikwijls te laat en lag soms zelfs in de klas te slapen. VDAB is daar ook veel te braaf mee geweest, maar uiteindelijk hebben ze hem toch maar de klas uitgezet.
Dus dat profiteren en er enkel zitten om de uitkering te behouden is echt wel iets van alle leeftijden. Die moeten wel goed kunnen liegen, want voor al die lessen heb je eerst een gesprek waarbij ze uw motivatie peilen om die opleiding te kunnen beginnen.

Zou er een reden zijn dat VDAB zulke mensen toch laat verder doen? Te veel mensen die afhaken is minder budget voor de opleiding of zo?

In mijn geval wel. Er zijn bij ons een 8 a 9 tal mensen die (ongeveer) dezelfde functie hebben als ik. Ik kan u garanderen dat die niet allemaal ook hebben gevraagd om met Nieuwjaar thuis te zijn. De meeste (en dan vooral die met kinderen) kiezen zelfs voor Kerstmis om thuis te zijn.

Het straffe is trouwens: één persoon waarvan ik weet van heb is beiden thuis gepland :laugh:

De planning bij ons is gewoon een dikke farce. Als dit niet gecorrigeerd wordt dan moeten ze op mijn flexibiliteit niet meer rekenen.

In vele gevallen is het ook vriendjespolitiek :p.
Bijvoorbeeld bij scholen om te garanderen dat ze met de vaste bende vrijdagnamiddag vrij zijn om te gaan zuipen op café :p.

Ik ben zelf planner van beroep maar dan voor chauffeurs.
Voor iedereen goed doen is een utopie.
Vaak zijn dat gewoon dezelfde die elke dag lopen klagen.
“Dat doe ik niet ze, veel te vroeg/laat”
“Geef Brussel maar aan iemand anders”
“Ik doe dat niet graag “
Enz
Wat je ook geeft, klagen en zagen doen ze toch.
Ook typisch is de wisselvalligheid. Vandaag ben je een droomplanner en morgen ben je een niksnut die niks kan.

Ik lig er niet wakker van.

Mijn CEO/vader die nog steeds het micro managen niet kan laten...

Telefoon om 8.30, Oxbow waar zit gij, ik zie op de camera's uw auto niet staan. (dus van thuis uit, kan op 14 camera's alles zien..)

"euhm, ik lig thuis in mijn bed, ik werk 6/7 12 uur per dag en heb mij niet te verantwoorden.
Jamaar gisteren was je er ook pas om 9 uur, ze hebben chaufffeurs tekort he, ga maar wat meerijden.

Een uur later telefoon, er is een huurmachine binnen gekomen op depot, dat moet nu onmiddelijk terug, huur betalen is weggeven.
(letterlijk alles overhoop gezet om geen 150€ voor die dag extra te betalen.)

afgelopen kwartaal 400K winst gedaan als kleine kmo, maar wel alles blijven micromanagen..

Van die Talent/learning managers die mij het leven zuur maken met hun verplichte BULLSHIT sessies. Dat is precies LinkedIn in real life.

En stop met doen alsof iedereen extravert is wankers.

Blijkbaar gaan ze benoemingen uitdelen onder die ambtenaren hier.

Is nog niet officieel blijkbaar, maar sommigen weten het al dat ze erbij horen.

Eentje zat trots zijn verhaal te doen tegen een andere van dat hij erbij is.

Je kon aan het gezicht zien van die andere: "waarom die en ik niet?"

Het is ook nogal een figuur.
Repetitieve simpele opdrachtjes, en nog heeft hij steeds hulp nodig.

Uiteindelijk komt steeds een deel van zijn werk ook bij mij terecht.

Een simpele excel analyseren en de fouten die erin staan beoordelen, en zaken elders corrigeren.
Die excel verknoeid, sortering toegepast op 1 kolom, en niet op het hele blad dan volgend.
Fouten die al zo vaak zijn gepasseerd, zou reeds moeten weten hoe er mee om te gaan.

Uiteindelijk een doorgeefluik die zijn win-for-life mag gaan uitzitten.

Ik heb hier (op dit forum) recent al aangehaald dat ik eigenlijk 2 full-time jobs doe.
Als ik die zijn werk erbij reken, zit ik op 2,5 jobs.

Maar zelfs dan zit ik nog met veel dode momenten, dus tja.

Ik vraag me wel af hoe die benoemingen worden beslist.

Werklaptop die hersteld moet worden en intussen heb ik een geweldig goede vervanglaptop. . :sop:
Het had vast erger gekund.

1695973098629.png

Kon je een mail krijgen van je hond :unsure:

Terug
Bovenaan