Misschien kan er gewoon niet met iedereen rekening gehouden worden? Onderschat niet de moeilijkheid van een planning opstellen, de beste stuurman staan altijd aan wal...
Er kan idd onmogelijk met alles en iedereen rekening gehouden worden. Zeker de laatste paar jaar met het enorme personeelstekort en groot verloop.
Maar ik ken genoeg van de interne keuken van die planners hoor. (Ik ben een tijdje onofficieel rechterhand geweest van een planner, en heb het ook heel eventjes zelf gedaan bovenop m'n normale job)
Een groot deel is eerder van niet willen dan niet kunnen. En door opgelegde regeltjes van het management om "de flexibiliteit te verhogen". (En elk van die regeltjes of afspraken werkt averechts maar willen ze niet toegeven).
Als je veel ja zegt op extra diensten en zo gaan ze u sowieso een beter rooster geven dan als je dikwijls nee zegt. Sommigen zitten letterlijk te wachten op een oproep, anderen hebben een gezin, kinderen,...
Zoals bij
@Pinkman nu, ooit eens doorgegeven dat ik op Kerst wou thuis zijn en op Nieuwjaar kon werken. Rooster komt uit en compleet het omgekeerde. Ik hoorde de ene na de andere collega vloeken dat ze op Nieuwjaar moesten werken en op Kerst thuis zaten. Ik kon perfect met 5 man wisselen zonder enige impact op iets of iemand anders. (Ik had nog getwijfeld om ze tegen elkaar te laten opvoeden met biertjes

). Zo moeilijk is het dan toch niet om dat gewoon direct goed te zetten e.
En het jaar erna, het was COVID dus ik had doorgegeven dat ik gerust beide wou werken. Rooster komt uit, ik zat beide thuis. En meerdere collega's vloeken dat ze beide moesten werken. Ik heb dan 2 collega's geholpen. Wat ook perfect direct in te plannen was.
Paar jaar geleden met de zomervakantie krijgen we begin juni een mail dat er veel problemen zijn om alle verlof te kunnen geven. Perfect begrijpelijk. Maar ze vragen gewoon aan iedereen om de aangevraagde dagen verlof die ze niet echt nodig hebben (wegens reizen of zo) in te trekken.
Wij vragen algemeen, en meermaals, om een lijstje te geven van welke dagen/shiften er problemen zijn. Daarop kan iedereen simpel zeggen "ah, die dag kan ik er wel bij nemen". 99% van de problemen zouden daarmee opgelost geweest zijn. Maar dat werd resoluut geweigerd zonder enige geldige reden. Zelfs de lokale vakbondsafgevaardigde kon niets forceren.
Met als gevolg dat iedereen (als protest) gewoon terugmailde dat ze al hun verlof echt nodig hadden. Daardoor kregen velen hun nodige verlof niet en vielen er veel zieken. Waardoor de planners moesten beginnen rondbellen voor mensen op te roepen. Wat voor alle partijen irritant is en wat het bedrijf veel geld kost (een oproep = extra premie)
Een collega en ik kwamen nieuw toe en mochten op gesprek met de planner om elkaar te leren kennen en voorkeuren te bespreken zodat hij daar in de mate van het mogelijke rekening mee kon houden. Ik deed liefst vroeger, en die collega liefst lates. We zaten in dezelfde "poule". Werkrooster komt uit, ik allemaal lates en hij allemaal vroeges. En alles zo goed/smerig ingepland dat we niet/moeilijk onderling konden wisselen.
Dikwijls dat de planners een werkrooster opmaken dat we, onofficieel, al eens kunnen bekijken waarin bvb alle gevraagde verlof ok is. Maar de n+1 moet dat altijd nog eens goedkeuren. Rooster komt uit en de helft van het verlof is plots ingevuld met diensten. Persoon in kwestie had een beetje ervoor (100000% terecht) een opmerking gegeven ivm de werking van de planners.
Collega vraagt 8 dagen verlof voor een reis. Verlof geweigerd, maar 2 weken later zit die wel 10 dagen thuis waar die niets gevraagd heeft. Gelukkig zelf achteraf nog kunnen wisselen, dus het was perfect mogelijk om dat van de eerste keer goed te doen.
Het is allemaal anekdotisch, maar het is duidelijk dat er meer achter zit dan "niet met iedereen rekening kunnen houden".
Al die dingen (en geloof me, nog 5 dikke boeken extra) zorgen er mede voor dat mensen weggaan waardoor er een tekort komt.