Het is hier weer feest na Q resultaten die sucky sucky waren. Alle bonussen zo goed als definitief geschrapt (die merit increases gaan ze ook wel een draai aan geven met inflatie). Sites die gesloten worden om kosten te cutten. Wij zitten zelf op over-allocation van 3 FTEs. Dus de eerste 3 die vertrekken worden niet vervangen. Zomer BBQ van 500 euro is geschrapt en ga maar door.
Maar in parallel doen ze 2y geleden een overname van bijna 800M (zo goed als een volledige jaarwinst) en ze schrijven ze die nu volledig af en iedereen buiten gesmeten en alles in de vuilbak. De voorbije 5 y al meer dan 1bln overnames die ze na 2-3y gewoon volledig in de vuilbak kieperen.
Makes sense, makes sense.
Ohja, in parallel 400M stock buybacks in het kwartaal, waar ze ondertussen al roughly 80M verlies op hebben gemaakt.
Maar euhm, marge marge marge marge expansie, zodat we operationeel van 1.2bln naar 1.23bln profit gaan bij constante revenue en persen, persen, persen !!! We zitten in revenue krimp mode dit Q (-7%), maar onze operational marge is nog gegroeid naar een zeer gezonde 30% ondertussen.... Alles piept en kraakt waar het kan.
Sjongejonge, mickey mouse mgmt. Capital allocation en shareholder value destruction van den hond zijn kloten. Best dat ik er binnenkort bijna 2 mnd niet ben met wat ouderschapsverlof voor de geboorte van nummer 3, want ik heb de indruk dat er niet veel vrolijk staat te gebeuren...
Hahaha, update.
Ik ga er binnenkort paar weken tussenuit met vaderschapsverlof. We hebben met het team al sinds voor covid niks gedaan. Eerst wegens covid, daarna wegens continue budget cuts.
Ik heb dus mensen die elkaar in 3y 2x in het echt gezien hebben of sinds ze aangeworven zijn nog niks gedaan hebben in real life buiten het werk met iemand van het team.
Ik had vandaag dus een kleine workshop georganiseerd 's morgens met simpele "ik ben abc en mijn hobbies zijn xyz", hoe we efficienter kunnen samenwerken en dan een klein uurtje over toekomstige projecten etc. Goed, so far so good.
Meeting room boeken in kantoor met tv en 6 stoelen, 108 euro (alles wordt gecrosscharged...)
Doos koeken, 7 euro
Lunch, 25 euro per persoon.
Alles samen 250 euro of zo.
Meeting room gaat onmiddellijk van de team credits in het systeem af, dus die is betaald. Daar enkel gezaag over.
De doos koeken had ik al maar zelf betaald wegens voorspelbaar gezaag
De lunch heb ik met de credit card betaald, maar die expense zal hoogstwsch gedeclined worden. Je weet wel, 100 euro eens om de 3y voor een lunch, ONAANVAARDBAAR.
Ik kom hier deze middag een executive tegen die ik al bijna 20y ken. Die runt een afdeling van paar 10M USD, 50 man of zo. Hij woont en werkt in Zwitserland maar was in Belgie. Hij had zijn vliegticket zelf moeten betalen. Hij runt een team van ~50 man, 30 of zo in .ch, de rest zijn overschotten van acquisities die ze uitdelen omdat het goedkoper is dan die buiten te flikkeren. 3 man in een shithole in UK, 4 in Australie, 3 in USA, paar in Duitsland en 10 deftige in Belgie (het bedrijf was opgericht in belgie en acquired door de grote boite). Hij heeft niemand van die niet-zwitsers en niet-Belgen ooit gezien (ook tof dat je de helft van je eigen team niet mag kiezen, maar gewoon prut krijgt die ze niet willen ontslaan). Travel naar die mensen, ja dat mag, op eigen budget... Zijn chain of command zit in USA. Hij had voorgesteld om 2x per jaar naar USA HQ te travellen. Declined (tenzij op eigen kost).
We hebben hier binnenkort een soort teambuilding met het grotere team. Alle voorstellen 500 USD, 400 USD, ... allemaal declined. Het gaat dus over bijna 20 man in total... Nu is het pizzas fretten op bureau, maar ze zelf betalen. De bezoekende executive zei dat dat in Zwitserland zelfs niet mag. Als je zelf pizzas betaalt en fret, VERBOTEN op kantoor.
Anyway, het is hier te grappig voor woorden aan het worden. 30% marge, 1.5bln winst printen, het is blijkbaar niet genoeg. Ik heb hier deze week wel nog een invoice zien passeren voor een systeem waar we 150k/y betalen voor 55 licenties, terwijl er maar 40 man in het systeem zit, misschien 20 actieve gebruikers. Mijn voorstel om de helft van de licenties te cutten om roughly 50k te besparen is door hogeraf gedeclined. OK dan. Liever pizzas van 10 euro weigeren.
Tijd om bij de volgende beursopstoot na een of andere kwartaal waar ze blowout earnings hebben door de citroen te persen de company stocks buiten te flikkeren. Dit gaat hier niet goed aflopen als ze dit nog veel langer blijven doen.