Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mijn punt is dat je je daar jaren in kan opwinden, of ook gewoon hetzelfde kan doen en een diploma kan halen. Als je effectief dezelfde skillset hebt en de nodige ervaring is een bachelor in de meeste topics een piece of cake. Doe het dan gewoon en geef niemand de kans om je daarop af te rekenen. Wil je dat niet, zullen bepaalde jobs altijd onbereikbaar blijven, ongeacht het feit dat Gates, Jobs, Zuckerberg etc dropouts waren.

Hoewel een diploma of certificaat niet alles wil zeggen, helpt het om de absolute frauds eruit te halen en enige vorm van zekerheid te hebben over wie je aanneemt. In de bouw is het niet anders, maar tuurlijk kan er altijd iemand zijn die ongecertificeerd, goedkoper en beter werk levert. Alleen is het een gok voor de klant en zal het voor die persoon lastiger zijn om evenveel jobs aan dezelfde prijs te vinden.

Om wat context te geven: ik heb het niet over mezelf als ik zeg dat ik de meerwaarde niet zie van een bachelor of master halen als je voldoende relevante werkervaring hebt (ik heb zelf een master gehaald voor ik begon te werken), maar over zeer capabele mensen zonder hoger diploma waar ik al mee gewerkt heb.
En aan de andere kant genoeg mensen met het "juiste" diploma die geen ... waard waren op het werk qua kennis, capaciteiten en inzicht.

Ik snap ergens de logica van grotere bedrijven om minimum X vereiste te hechten aan nieuwe werkkrachten qua diploma. Op ons kantoortje van 27 collega's is het behoorlijk gemakkelijk om na een maand door te hebben welke nieuwe aanwervingen toppers zijn en welke nieuwe aanwervingen toch niet zo goed waren als gedacht. Wij hechten nu wel totaal geen waarde aan diploma, 1 van onze absolute toppers heeft toen hij 18j was een cursus gevolgd van 1 dag per week gedurende twee academiejaren, een andere collega die ik persoonlijk een absolute knoeier vind heeft een Master in sociaal werk of iets dergelijks. Verder hebben we vooral professionele bachelors zonder dat dit een minimumvereiste is (maar het nu eenmaal logisch is dat iemand met een Bachelor verzekeringen in een verzekeringskantoor komt werken).

Als ik ons kantoor dubbel of 4x zo groot zou worden gaan we daar minder grip op hebben. Dan is het om de managers van hun kantoren/afdelingen om dit te beoordelen maar van hoger uit heb je er toch minder vat op. Zal die manager wel durven toegeven dat de aanwerving waar hij/zij over beslist heeft tóch geen voltreffer was en laat hij die persoon wat wegsmelten in de menigte of komt die daar voor uit? Niet dat iemand met diploma X/Y standaard sterk is maar als je dan moet kiezen tussen iemand zonder ervaring en zonder diploma of iemand zonder ervaring en met diploma, zal je denk ik altijd voor die met diploma gaan en zal je dat van hoger af misschien als standaardvereiste beginnen implementeren. (met nepotisme allicht als grote uitzondering)

Betrokkenheid tonen op het werk door proactief te zijn en meedenken.
Gevolg: alle initiatieven vallen op mijn nek.
Zolang je het werk aankan, what's the problem? Hier zal je alleen de vruchten van plukken, zowel op de periodieke evaluaties alsook in de doorgroeimogelijkheden alsook in je eigen ontwikkeling.

Is het teveel dan is het aan jou om daar je limiet in te laten weten aan je omgeving.

Ik snap ergens de logica van grotere bedrijven om minimum X vereiste te hechten aan nieuwe werkkrachten qua diploma. Op ons kantoortje van 27 collega's is het behoorlijk gemakkelijk om na een maand door te hebben welke nieuwe aanwervingen toppers zijn en welke nieuwe aanwervingen toch niet zo goed waren als gedacht. Wij hechten nu wel totaal geen waarde aan diploma, 1 van onze absolute toppers heeft toen hij 18j was een cursus gevolgd van 1 dag per week gedurende twee academiejaren, een andere collega die ik persoonlijk een absolute knoeier vind heeft een Master in sociaal werk of iets dergelijks. Verder hebben we vooral professionele bachelors zonder dat dit een minimumvereiste is (maar het nu eenmaal logisch is dat iemand met een Bachelor verzekeringen in een verzekeringskantoor komt werken).

Als ik ons kantoor dubbel of 4x zo groot zou worden gaan we daar minder grip op hebben. Dan is het om de managers van hun kantoren/afdelingen om dit te beoordelen maar van hoger uit heb je er toch minder vat op. Zal die manager wel durven toegeven dat de aanwerving waar hij/zij over beslist heeft tóch geen voltreffer was en laat hij die persoon wat wegsmelten in de menigte of komt die daar voor uit? Niet dat iemand met diploma X/Y standaard sterk is maar als je dan moet kiezen tussen iemand zonder ervaring en zonder diploma of iemand zonder ervaring en met diploma, zal je denk ik altijd voor die met diploma gaan en zal je dat van hoger af misschien als standaardvereiste beginnen implementeren. (met nepotisme allicht als grote uitzondering)
't Ging hem hier vooral over de requirement van dat diploma voor mensen die al jaren ervaring kunnen voorleggen eh.

Als je niets van ervaring kan voorleggen is een diploma of certificaat nu eenmaal het enige punt waarop je iemand (op papier) kan beoordelen.
Liefst dan nog een 'relevant' diploma. Je wil wss geen junior fiscalist aannemen (schoolverlater) met een diploma archeologie (en ja, da's ne master).
Echter, iemand met 10j ervaring in z'n vak nog steeds blokkeren omdat die 15j geleden geen fulltime opleiding gevolgd heeft?

Nu, de overheid is niet veel beter eh. Ze betalen daar ook voornamelijk o.b.v. diploma, niet noodzakelijk skill-based. Voor zover ik op de hoogte ben is het irrelevant hoe relevant dat diploma is voor het werk dat je uitoefent.

Da's ongeveer even incorrect als grotere bedrijven die dan zeggen dat je een job niet mag uitvoeren (of het u moeilijk maken om binnen te geraken/aangeworven te worden) omdat je geen diploma hoger onderwijs in uw broekzak zitten hebt, ondanks veel ervaring voor te kunnen leggen.

Ik snap uw redenering wel van "ga dan nu uw diploma halen", maar in IT niet echt relevant imo, tenzij ik nu per se bij dat bedrijf zou willen werken, wat zeker en vast niet het geval is (en al helemaal niet meer na hun opmerking daarover).

Ik kan binnen dit en 2 jaar doorgroeien tot architect binnen mijn huidige firma, als ik nu een bachelor zou halen heeft dit 0,0 meerwaarde om die promotie rapper te halen, terwijl als ik nu een product training volg om mijn kennis te verbreden in het portfolio dat wij aanbieden aan klanten, dan is dat oneindig veel meer waard voor zowel mijzelf als het bedrijf.

't Ging hem hier vooral over de requirement van dat diploma voor mensen die al jaren ervaring kunnen voorleggen eh.

Als je niets van ervaring kan voorleggen is een diploma of certificaat nu eenmaal het enige punt waarop je iemand (op papier) kan beoordelen.
Liefst dan nog een 'relevant' diploma. Je wil wss geen junior fiscalist aannemen (schoolverlater) met een diploma archeologie (en ja, da's ne master).
Echter, iemand met 10j ervaring in z'n vak nog steeds blokkeren omdat die 15j geleden geen fulltime opleiding gevolgd heeft?

Nu, de overheid is niet veel beter eh. Ze betalen daar ook voornamelijk o.b.v. diploma, niet noodzakelijk skill-based. Voor zover ik op de hoogte ben is het irrelevant hoe relevant dat diploma is voor het werk dat je uitoefent.

Da's ongeveer even incorrect als grotere bedrijven die dan zeggen dat je een job niet mag uitvoeren (of het u moeilijk maken om binnen te geraken/aangeworven te worden) omdat je geen diploma hoger onderwijs in uw broekzak zitten hebt, ondanks veel ervaring voor te kunnen leggen.
Ervaring of geen ervaring, we hebben hier ook al mensen met 10 of 20 jaar ervaring gehad die dan toch niet al te pienter waren (en waar we van afvroegen wat ze al die tijd precies gedaan hadden). Ook daar zou ik eigenlijk idem denkwijze hanteren.

Dat iemand met ervaring en zonder diploma een streep voor heeft op iemand met diploma en zonder ervaring hangt er puur van af wat je nodig hebt, afhangend van:

- Budget
- Tijd dat je in die persoon kan steken
- Onmiddellijk inzetbaar of niet

Heb je een lager budget en tijd om iemand deftig te begeleiden, altijd voor die met diploma zonder ervaring gaan. Meteen kneedbaar zonder dat je "foute" gewoontes van de vorige werkplek moet afleren. Heb je een hoger budget en tijd tekort/onmiddellijk inzetbaar personeel nodig, dan ga je voor ervaring zonder diploma. Heb je geen budget en tijd tekort/onmiddellijk inzetbaar personeel nodig dan pak je die met diploma zonder ervaring aan en geeft die na 6 maanden zijn/haar ontslag of hoop je dat die persoon autodidact de job leert (of hoop je dat die ervaren persoon zonder diploma geen al te hoge eisen heeft). Heb je zowel budget alsook tijd/niet meteen inzetbaar personeel nodig, dan ga je voor die onervaren persoon met diploma en steek je de rest in je zak.

Dit natuurlijk puur vergelijkend wel diploma maar geen ervaring vs geen diploma maar wel ervaring.

een andere collega die ik persoonlijk een absolute knoeier vind heeft een Master in sociaal werk of iets dergelijks.
Een master sociaal werk, wat stelt dat eigenlijk voor?
Ik heb snel even het curriculum opgezocht..
Dat is in theorie hooggeschoold omdat het woordje master gebruikt wordt, maar in de praktijk ben je er niets mee in de professionele wereld..
Had dit ook bij het solliciteren in een pharma bedrijf. Ge kon er enkel marketing manager zijn met een diploma chemie/pharma...
Dan heb ik zoiets van "Er bestaan ook richtingen die zich focussen op marketing/communicatie...wat is dan de meerwaarde van die richtingen?"
Marketing/communicatie bachelors/masters stellen imo. ook niet zoveel voor.
Ik zou ook altijd een master chemie/farma/ingenieur/... nemen die een gezonde interesse of reeds ervaring heeft in marketing/communicatie en die daarin laten bijscholen.

Een master sociaal werk, wat stelt dat eigenlijk voor?
Ik heb snel even het curriculum opgezocht..
Dat is in theorie hooggeschoold omdat het woordje master gebruikt wordt, maar in de praktijk ben je er niets mee in de professionele wereld..

Marketing/communicatie bachelors/masters stellen imo. ook niet zoveel voor.
Ik zou ook altijd een master chemie/farma/ingenieur/... nemen die een gezonde interesse of reeds ervaring heeft in marketing/communicatie en die daarin laten bijscholen.
Ik heb niets met die vakgebieden maar neem aan dat er wel wat over is nagedacht en ze niet zomaar diploma's geven waarbij je bij wijze van spreken van 10 vakken de stempels moet verzamelen en bij een volle stempelkaart uw master krijgt...

Ik zeg ook niet dat het een aartsmoeilijk diploma is om te halen maar om na 2 minuten Googlen zeggen "dat zal wel op niks trekken" is ook wel enorm kort door de bocht/kortzichtig.

Het is hier weer feest na Q resultaten die sucky sucky waren. Alle bonussen zo goed als definitief geschrapt (die merit increases gaan ze ook wel een draai aan geven met inflatie). Sites die gesloten worden om kosten te cutten. Wij zitten zelf op over-allocation van 3 FTEs. Dus de eerste 3 die vertrekken worden niet vervangen. Zomer BBQ van 500 euro is geschrapt en ga maar door.

Maar in parallel doen ze 2y geleden een overname van bijna 800M (zo goed als een volledige jaarwinst) en ze schrijven ze die nu volledig af en iedereen buiten gesmeten en alles in de vuilbak. De voorbije 5 y al meer dan 1bln overnames die ze na 2-3y gewoon volledig in de vuilbak kieperen.

Makes sense, makes sense.

Ohja, in parallel 400M stock buybacks in het kwartaal, waar ze ondertussen al roughly 80M verlies op hebben gemaakt.

Maar euhm, marge marge marge marge expansie, zodat we operationeel van 1.2bln naar 1.23bln profit gaan bij constante revenue en persen, persen, persen !!! We zitten in revenue krimp mode dit Q (-7%), maar onze operational marge is nog gegroeid naar een zeer gezonde 30% ondertussen.... Alles piept en kraakt waar het kan.

Sjongejonge, mickey mouse mgmt. Capital allocation en shareholder value destruction van den hond zijn kloten. Best dat ik er binnenkort bijna 2 mnd niet ben met wat ouderschapsverlof voor de geboorte van nummer 3, want ik heb de indruk dat er niet veel vrolijk staat te gebeuren...

Hahaha, update.

Ik ga er binnenkort paar weken tussenuit met vaderschapsverlof. We hebben met het team al sinds voor covid niks gedaan. Eerst wegens covid, daarna wegens continue budget cuts.

Ik heb dus mensen die elkaar in 3y 2x in het echt gezien hebben of sinds ze aangeworven zijn nog niks gedaan hebben in real life buiten het werk met iemand van het team.

Ik had vandaag dus een kleine workshop georganiseerd 's morgens met simpele "ik ben abc en mijn hobbies zijn xyz", hoe we efficienter kunnen samenwerken en dan een klein uurtje over toekomstige projecten etc. Goed, so far so good.

Meeting room boeken in kantoor met tv en 6 stoelen, 108 euro (alles wordt gecrosscharged...)
Doos koeken, 7 euro
Lunch, 25 euro per persoon.

Alles samen 250 euro of zo.

Meeting room gaat onmiddellijk van de team credits in het systeem af, dus die is betaald. Daar enkel gezaag over.
De doos koeken had ik al maar zelf betaald wegens voorspelbaar gezaag
De lunch heb ik met de credit card betaald, maar die expense zal hoogstwsch gedeclined worden. Je weet wel, 100 euro eens om de 3y voor een lunch, ONAANVAARDBAAR.

Ik kom hier deze middag een executive tegen die ik al bijna 20y ken. Die runt een afdeling van paar 10M USD, 50 man of zo. Hij woont en werkt in Zwitserland maar was in Belgie. Hij had zijn vliegticket zelf moeten betalen. Hij runt een team van ~50 man, 30 of zo in .ch, de rest zijn overschotten van acquisities die ze uitdelen omdat het goedkoper is dan die buiten te flikkeren. 3 man in een shithole in UK, 4 in Australie, 3 in USA, paar in Duitsland en 10 deftige in Belgie (het bedrijf was opgericht in belgie en acquired door de grote boite). Hij heeft niemand van die niet-zwitsers en niet-Belgen ooit gezien (ook tof dat je de helft van je eigen team niet mag kiezen, maar gewoon prut krijgt die ze niet willen ontslaan). Travel naar die mensen, ja dat mag, op eigen budget... Zijn chain of command zit in USA. Hij had voorgesteld om 2x per jaar naar USA HQ te travellen. Declined (tenzij op eigen kost).

We hebben hier binnenkort een soort teambuilding met het grotere team. Alle voorstellen 500 USD, 400 USD, ... allemaal declined. Het gaat dus over bijna 20 man in total... Nu is het pizzas fretten op bureau, maar ze zelf betalen. De bezoekende executive zei dat dat in Zwitserland zelfs niet mag. Als je zelf pizzas betaalt en fret, VERBOTEN op kantoor.

Anyway, het is hier te grappig voor woorden aan het worden. 30% marge, 1.5bln winst printen, het is blijkbaar niet genoeg. Ik heb hier deze week wel nog een invoice zien passeren voor een systeem waar we 150k/y betalen voor 55 licenties, terwijl er maar 40 man in het systeem zit, misschien 20 actieve gebruikers. Mijn voorstel om de helft van de licenties te cutten om roughly 50k te besparen is door hogeraf gedeclined. OK dan. Liever pizzas van 10 euro weigeren.

Tijd om bij de volgende beursopstoot na een of andere kwartaal waar ze blowout earnings hebben door de citroen te persen de company stocks buiten te flikkeren. Dit gaat hier niet goed aflopen als ze dit nog veel langer blijven doen.

Ik heb niets met die vakgebieden maar neem aan dat er wel wat over is nagedacht en ze niet zomaar diploma's geven waarbij je bij wijze van spreken van 10 vakken de stempels moet verzamelen en bij een volle stempelkaart uw master krijgt...

Ik zeg ook niet dat het een aartsmoeilijk diploma is om te halen maar om na 2 minuten Googlen zeggen "dat zal wel op niks trekken" is ook wel enorm kort door de bocht/kortzichtig.
Ik zie totaal de meerwaarde niet in van die master.
Waar kan je na je studies terecht? Ik vermoed bij de overheid, een ngo,... Nog iets anders?

Dit is een studie die je doet uit interesse, maar de bedrijfswereld zit hier niet op te wachten.

Dat lijkt mij niet echt een realistische verwachting.

Een master is in principe een meerjarige opleiding fulltime.
Er zal mss wel iets via avond onderwijs kunnen verlopen, mor dan zou ik verwachten dat dit NOG langer moet duren eer je een echt master diploma voor eender welke richting in je handen hebt. Want ik zou verwachten dat je alle vakken van die fulltime moet doorlopen om dat zelfde diploma te krijgen.
Idem met een bachelor aan de hogeschool i.p.v. de unief dan.

Je kan toch niet verwachten dat je ergens (minimum) 3j zou moeten stoppen met werken om dan fulltime terug naar school te gaan.
Al zéker als het maar voor dat vodje papier is, niet voor de skills.

En 't is zeker niet zo dat je niet zal moeten werken voor dat diploma eh. Zelfs met veel ervaring. Die ervaring gaat u helpen bij bepaalde vakken, maar totaal niet bij andere vakken.
Een programmeur met 10j ervaring die terug naar school gaat zal het wss gemakkelijker hebben voor de programmeer vakken, maar die opleidingen bevatten ook vakken zoals indertijd 'Computerarchitectuur', een typisch blok (& buis) vak waar je in de realiteit niet echt mee in contact komt als programmeur. Er zijn zo nog wel wat vakken.

In avondschool kan je zo wel wat certificaten behalen, maar dat zijn natuurlijk geen diploma's.

Ik heb ook een economische master gehaald als werkstudent. 3 jaar werken en studeren gecombineerd. Dat kan zeker. Maar je moet het hard genoeg willen. Dat is voor de meesten het probleem.

En als er vakken zijn waar de ervaringsexpert niet kan doorgeraken zonder te studeren moet het zijn dat dat toch iets is dat hij mankeert he. Een brede basis is belangrijk als je wil kunnen groeien in een bedrijf of domein.

Ik heb vroeger ook nog samengewerkt met een collega zonder diploma die was aangenomen op ervaring. In zijn vak op zich was hij goed maar hij kon met moeite een mail schrijven zonder spelfouten (hoofdletters, dat was te moeilijk) en was tout court niet professioneel. Met zo'n figuren wil ik niet meer samenwerken, ongeacht de vakkennis.

Nog een week werken en dan heb ik verlof. Mij continu aan het haasten om van alles nog af te krijgen, wat dan ook nog eens in de soep loopt met mensen die meetings afzeggen. Oké, dan wachten jullie maar 3 weken tot ik terug ben vooraleer jullie verder kunnen...

Ik zie totaal de meerwaarde niet in van die master.
Waar kan je na je studies terecht? Ik vermoed bij de overheid, een ngo,... Nog iets anders?

Dit is een studie die je doet uit interesse, maar de bedrijfswereld zit hier niet op te wachten.
Bijzondere jeugdzorg, OCMW's, onderwijs (leerlingenbegeleiding, CLB's, internaten...), alle organisaties die werken met maatschappelijk kwetsbare groepen in onze samenleving (straathoekwerk, CAW's, psychiatrische instellingen, vluchtelingencentra, reïntegratie van daders van misdrijven, ouderenzorg, justitiehuizen ...), organisaties rond vrijetijdsbesteding van kinderen en jongeren....

Nutteloos of onbestaande volgens jou?

Bijzondere jeugdzorg, OCMW's, onderwijs (leerlingenbegeleiding, CLB's, internaten...), alle organisaties die werken met maatschappelijk kwetsbare groepen in onze samenleving (straathoekwerk, CAW's, psychiatrische instellingen, vluchtelingencentra, reïntegratie van daders van misdrijven, ouderenzorg, justitiehuizen ...), organisaties rond vrijetijdsbesteding van kinderen en jongeren....

Nutteloos of onbestaande volgens jou?
Nee, niet nutteloos of onbestaande. Ik vraag me enkel af wat de meerwaarde van een master sociaal werk is voor die jobs. Een aantal van je opsommingen zullen toch geen master sociaal werk vereisen. Moet je voor straathoekwerk of vluchtelingencentra een master hebben?
Veel van de zaken dat je opsomt lijken me ook eerder voor mensen met een opleiding tot leerkracht, psychologen, rechten, verplegers, etc. of gewoon mensen die sociaal ingesteld zijn en met een gezonde werklust on the job de kneepjes van het vak leren kennen.

Laatst bewerkt:
Hahaha, update.

...

Het erge is dat bedrijven daar tientallen jaren mee weg kunnen komen, met zo'n "cultuur".
Al is het wel te zot voor woorden dat ze logische besparingen zoals opruimen van ongebruikte licenties dan niet met 2 handen aangrijpen. Dat is echt de definitie van penny wise, pound foolish...

Lang geleden nog gewerkt in een US multinational met meer dan $50 miljard omzet, ongeveer 20% EBITDA marge. Het jaarlijkse team event in een bepaald jaar was in een parochiezaal op 2 uur rijden, het eten: zelf te beleggen broodjes :crazy:
Mensen die maanden in het buitenland werkten, gefactureerd werden aan gemiddeld $1500 per dag, maar geld voor een ontbijt ($25 per dag) kon er niet vanaf. 15 jaar later is er nog niet veel veranderd. Elk jaar 25 - 30% van de mensen die vertrokken maar dat lag altijd aan externe factoren.

Het erge is dat bedrijven daar tientallen jaren mee weg kunnen komen, met zo'n "cultuur".
Al is het wel te zot voor woorden dat ze logische besparingen zoals opruimen van ongebruikte licenties dan niet met 2 handen aangrijpen. Dat is echt de definitie van penny wise, pound foolish...

Lang geleden nog gewerkt in een US multinational met meer dan $50 miljard omzet, ongeveer 20% EBITDA marge. Het jaarlijkse team event in een bepaald jaar was in een parochiezaal op 2 uur rijden, het eten: zelf te beleggen broodjes :crazy:
Mensen die maanden in het buitenland werkten, gefactureerd werden aan gemiddeld $1500 per dag, maar geld voor een ontbijt ($25 per dag) kon er niet vanaf. 15 jaar later is er nog niet veel veranderd. Elk jaar 25 - 30% van de mensen die vertrokken maar dat lag altijd aan externe factoren.

Aan de andere kant. Het feit dat ze 20% ebitda haalden, is dit er namelijk onderdeel van. En ze hebben er mee kunnen wegkomen omdat men volk vond die dat verloop kon opvangen.

Op het moment dat je het verloop niet meer kan opvangen, dan pas kom je met die visie in de problemen.

Want laat ons eerlijk zijn, appreciatie naar de werkgever omdat je dat ontbijt aan 25€ betaalt is ook niet gegarandeerd op lange termijn. Daar treed ook gewenning op, en belangrijker als je het later moet afschaffen dan is het kot te klein ;p.

Ik heb ook een economische master gehaald als werkstudent. 3 jaar werken en studeren gecombineerd. Dat kan zeker. Maar je moet het hard genoeg willen. Dat is voor de meesten het probleem.
Als werkstudent ja. Doe dat eens met wat kinders in huis. "je moet het maar hard genoeg willen"?
Mijn moeder heeft dat gedaan. Weliswaar als we ouder waren en ons plan konden trekken.

Aan de andere kant. Het feit dat ze 20% ebitda haalden, is dit er namelijk onderdeel van. En ze hebben er mee kunnen wegkomen omdat men volk vond die dat verloop kon opvangen.

Op het moment dat je het verloop niet meer kan opvangen, dan pas kom je met die visie in de problemen.

Want laat ons eerlijk zijn, appreciatie naar de werkgever omdat je dat ontbijt aan 25€ betaalt is ook niet gegarandeerd op lange termijn. Daar treed ook gewenning op, en belangrijker als je het later moet afschaffen dan is het kot te klein ;p.

Kom kom.

Denk je dat er veel appreciatie is van de aandeelhouders om elk jaar 2miljard cash te verspillen aan stock buybacks ? Wat is dat ? 3% meer EPS bij constante winst. Af en toe *iets* aan je werkgevers geven zal ook voor 3% meer winst zorgen.

Ik ben niet vies van kapitalisme, maar een miniscule hoeveelheid menselijkheid is wel op zijn plaats.

Waar ik vroeger relatief geen fluit gaf om mijn loon, ben ik door die belachelijke besparingen van 20 euro hier en daar ook aan het opschuiven naar "pakken wat te pakken valt".

Ik ben niet vies van kapitalisme, maar een miniscule hoeveelheid menselijkheid is wel op zijn plaats.

Hoe is het menselijker om eenheidsworst belegde broodjes te krijgen dan zelf uw broodjes te beleggen naar eigen smaak ?
Mijn punt is dat het enige dat afdwingbaar is, hetgeen de wetgeving voorschrijft. Al de rest zijn zaken die kunnen wijzigen en waar vraag en aanbod bepaalt wat het wordt.

En dat vormt dan onderdeel van de bedrijfscultuur. Maar een bedrijf dat als bedrijfscultuur heeft, en dit al decennia zo gedaan heeft, die verandert niet zomaar. Een bedrijf dat anders is, en dan overgenomen wordt met een bedrijf met een andere bedrijfscultuur die zal ervoor zorgen dat hun bedrijfscultuur gepropageerd wordt. Of dat nu goed, slecht of onbelangrijk is.
Waarbij de mensen die floreerde op de vorige bedrijfscultuur een shock zullen krijgen en zich aanpassen of zich niet aanpassen (en dan pakken wat er te pakken valt - want hetgeen ik gewoon was, is toch het minimum van menselijkheid).

De enige menselijkheid die afdwingbaar is, is de wettelijke. En zelfs aan DIE menselijkheid zijn er bedrijven die er hun voeten aan vegen.
Al de rest kan verschillend zijn. Jij vindt het vb normaal dat er een ontbijt van eenheids belegde broodjes moet zijn terwijl zij mogelijks dachten van kijk wij voorzien broodjes en beleg en dan kan iedereen kiezen naar eigen smaak hoe hij zijn broodje wenst. Maar om dat gelijk te stellen aan menselijkheid... meh.
Uiteindelijk zijn er meer dan genoeg mensen die gaan werken die hun eigen stuten moeten meebrengen.

Wil dat zeggen dat ik dat niet begrijp dat dit belachelijk is. Tuurlijk begrijp ik dat. Maar ik begrijp ook de alternatieve zienswijze van een bedrijf. er zijn bedrijven die hun personeel als citroenen uitwringen. Maar zolang er personeel klaar staat om er te starten, gaan die bedrijven niet veranderen. Of er moet wetgeving zijn die dat aanpakt. Maar rekenen op elementaire beleefdheid of menselijkheid.

Neen daar reken ik op geen enkele manier op. En is het gewoon pakken wat er te pakken valt. Voor mij is veel van die beleefdheid een puur smokescreen of zoals jij zegt fugazi fugazi (wat ik heb moeten opzoeken...)

Nee, niet nutteloos of onbestaande. Ik vraag me enkel af wat de meerwaarde van een master sociaal werk is voor die jobs. Een aantal van je opsommingen zullen toch geen master sociaal werk vereisen. Moet je voor straathoekwerk of vluchtelingencentra een master hebben?
Veel van de zaken dat je opsomt lijken me ook eerder voor mensen met een opleiding tot leerkracht, psychologen, rechten, verplegers, etc. of gewoon mensen die sociaal ingesteld zijn en met een gezonde werklust on the job de kneepjes van het vak leren kennen.
Als sociaal werker komt dit wel heel denigrerend over.

Als je als een leidinggevende functie ambieert binnen de sector is een master een must.

Maar om sociaal werk op een hoop te gooien met leerkrachten, psychologen, rechten enz.. zegt mij vooral hoe weinig voeling je hebt met sociaal werk.

Ik ben iemand met heel grote beroepstrots als het op sociaal werk aankomt, waardoor ik wat heftig reageer, zeker niet persoonlijk bedoelt.

En nee niet iedereen met een sociale ingesteldheid kan on the job the kneepjes leren, net zoals niet iedereen met een interesse in computers een IT'er kan worden enz ...

Doorgaans zal een master sociaal werk in dergelijke organisaties ander werk doen dan een bachelor, net omdat die een meer theoretische kennis heeft. Vaak zal dat dan een teamlead zijn, die niet in het werkveld staat, maar het team aanstuurt, de beleidslijnen van de organisatie uitstippelt, jaarplannngen opmaakt, subsidieaanvragen doet, ondersteuning biedt bij complexere cases, bij een multi-disciplinaire aanpak het overleg met de andere diensten organiseert, zorgt dat zijn team op de hoogte is in wijzigingen van het regelgevend kader en de interpretatie hiervan doet voor het specifieke werkveld, nieuwe wetenschappelijke inzichten vertaalt naar praktische toepasbaarheid....

Dat on the job leren een optie is, kan je van heel wat zaken zeggen. Ook in IT zijn er mensen met een gezonde interesse in IT, die binnen een bedrijf zelf worden opgeleid en die hier perfect kunnen functioneren, zie de discussie hierboven. Dat neemt niet weg dat achtergrondkennis een grote meerwaarde kan zijn in het werkveld. En dat iemand met die kennis veel makkelijker inzetbaar is. Vanuit jouw simplistische visie op dit soort jobs is dit misschien raar, maar ook bij werken met mensen is het weten van waar je mee bezig bent, best wel nuttig.

Terug
Bovenaan