yode92
Well-known member
Als jij 10h zou moeten bezig zijn per dag met mails typen (dus wel echt relevante vragen aan u) dan is er toch gewoon iets fout in de organisatie? Waarom moet gij specifiek zoveel mail krijgen die van jou een antwoord nodig hebben?Ja, dat gebeurt niet hoor. Tenzij jij 's nachts en in het weekend werkt. In een multi-national is het anders dan in de lokale KMO. De mails gaan door, 24/7. In een KMO is het Jos van finance, bart van HR en Piet van sales. Bij ons is het ABC van Finance in Singapore, DEF van HR in Spanje, XYZ van compensation in Bulgarije, HJK van R&D in USA, KLM van Sales in Brazilie. Asynchrone communicatie van links naar rechts. Recipe for shitstorm.
Als ik elke mail die naar mij komt moet beantwoorden, dan ben ik vb 10h per dag emails aan het typen.
Wij zijn vb een bedrijf van 20000 man. Het grootste probleem is vinden wie je probleem kan oplossen. En het 2e probleem is dat elk jaar 30% van de mensen randomly verdwijnt. En dan beginnen mensen gewoon emails te sturen voor elke scheet naar 10 man omdat ze niet weten wie het kan oplossen.
En mensen zijn ook lui. Ik ben vb verantwoordelijk voor de Airbus 380 (hypothetisch vb), niet voor al de rest. Elke dag zit mijn mailbox vol met vragen over Airbus 379 of 308 of whatever dingen waar ik niks van weet. Daar doe ik zelfs geen moeite meer voor om te beantwoorden dat ze niet bij mij moeten zijn. "Klant ABC heeft de vleugels van zijn Airbus 821 gehaald en het is gecrasht", Ja, waarschijnlijk, maar niet mijn product, doei. Dat is gewoon delete, zelfs geen antwoord. Want als je antwoordt "je moet niet bij mij zijn". Dan is het "Waar dan wel", "I don't know", "misschien die of die", en je bent 20 emails verder en wat heb je er zelf aan? Geen fluit. Collegialiteit stopt snel als er 20000 man is...
Idem met debiele emails ivm "we gaan een basket tornooi organiseren, wie wil helpen". Ja, in USA, daar ga ik niet voor helpen. Smijt mij uit de mailing group please. En dan reply all.... 50 emails op een dag, fun fun. Of pensioenaankondigingen van volk dat ik niet ken. Of complaints over producten waar ik niks mee te maken heb. Of audits van andere sites. of whatever "delete" emails.
Ik ben er ook schuldig aan. Ouderschapsverlof aanvragen. Geen idee hoe dat moet, geen guide, geen proces gedocumenteerd. Ik zend email naar mijn mgr (in de USA - has no clue), naar country HR, compensation, HR admin. En dan komt er plots een antwoord na een week van iemand...
Voor andere zaken moet ik soms 4-5-6-7-10 emails sturen naar 10 man... Ik moest eens een paragraaf toegevoegd hebben in een contract. elke week 10-15 man van legal spammen - no answer. Elke keer hogere mannetjes toevoegen... Heeft 2 maanden geduurd ... Veel mensen die emails genegeerd hebben hoor....
Zelfde met het voorbeeld van de Airbus 380, als mensen constant naar jou over het verkeerde product zitten te mailen schort er toch echt iets aan de organisatie... Ik werk ook voor multinational maar herken (of hoor) dit soort toestanden echt niet.
CC moet je uiteraard niet gaan lezen, laat staan antwoorden.Dat is gewoon de mailcultuur die vandaag de dag bestaat.
Hier ook dagelijks +100 emails als leidinggevende. Ik heb dat al heel lang geleden losgelaten. Net even gekeken: momenteel 1485 ongelezen emails. De meerderheid daarvan zal wellicht ook ongelezen blijven. Straks heb ik 4 weken verlof en wanneer ik terug kom zal de situatie helemaal hopeloos zijn. Ik geef mezelf dan welgeteld 1 werkdag de tijd om diagonaal door die emails te gaan.
Email is voor mij per definitie een niet-prioritaire vorm van communicatie. Heb je een dringende vraag dan kan je me beter bellen of fysiek binnen springen. Emails waar ik enkel in CC sta worden sowieso niet gelezen. Ik moedig mijn medewerkers dan ook aan om dit niet te doen, maar een aantal blijven volharden in de boosheid.
)