Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Vorige en deze week met collega van dezelfde consultancy firma als mezelf moeten samenwerken op een taak. Is al langer in het team maar eigenlijk weinig effectief mee samengewerkt.
Vermoeden dat ik al lang had is bevestigd geweest dat er heel weinig in die jongen zit en dat die ook voor de helft van de tijd met andere dingen bezig is dan hij zou moeten tijdens de uren. Dit is mij al langer duidelijk uit tweewekelijkse updates die we geven aan heel ons team maar kon het moeilijk concreet aantonen.

Vandaag en dagen ervoor ook onze ontwikkelomgeving in het oog gehouden en hij maakt geen progressie in zijn werk. Ik kan zien wanneer hij saved en de last modified date op alles waar hij zogezegd aan werkt laat geen twijfel over dat hij niets doet.
Ik heb vandaag de data waarop hij werkt effectief uit de omgeving gehaald zodat hij me moest contacteren om die terug op te laden en ik heb hem niet gehoord. Hij heeft het ook niet zelf opgeladen.

Heb er nu morgen meeting mee over de stand van zaken en ik ga hem eerst subtiel wat uitvragen over wat hij tov gisteren gedaan heeft.
Ik wil hem graag confronteren met het feit dat hij volgens mij geen 100% geeft (om het licht uit te drukken) maar ik vind dat moeilijk omdat dat niet mijn rol is. Maar ergens denk ik dat het beter is voor hem als ik hem de kans geef zonder dat ik er onze werkgever of de klant bijhaal.

Iemand ervaring hiermee zonder dat je eigenlijk de rol hebt van Teamlead/manager?

Tegen mensen zeggen: We doen vanaf nu al onze communicatie op manier A, en toch zijn er nog altijd die er in slagen manier B, C en Z te gebruiken. En ik kan er een hele dag achteraan zitten. Meh, ben het allemaal al zo beu. Een godganse dag achter mensen hun gat lopen en continu vragen om AUB de guidelines te volgen, die al zo simpel zijn als iets. En het merendeel blijft toch gewoon leutig hun eigen goesting doen.

Agenda zit vol tot aan mijn zomerverlof. Dat is dan alles wat moet gebeuren naast mijn dagdagelijkse werk. Collega vindt er niet beter op dan nog wat bullshitvergaderingen in te plannen op momenten waarop mijn agenda overduidelijk al vol zit. Inclusief een "denkdag" waarbij je een hele dag wat mag zitten lullen met collega's over zaken die nooit in de praktijk gebracht gaan worden. Tuurlijk, zo werkt het wel, een volledige dag die nog geen 2 weken op voorhand plots uit de lucht komt vallen met een vergaderzoek zonder verdere context. Dat wordt dus weer systematisch op de refuse knop klikken.

5 Jaar geleden was er in elke meeting wel iemand die dacht zich interessant te maken met "kunnen we niks met blockchain doen?". Intussen heeft AI het overgenomen als buzzword van het jaar.

Aaaah, de overheid. Te veel bullshitjobs op managementniveau :wallbash:

Het lijkt wel iets voor grote bedrijven en overheden: men verwacht dat je zo goed als alles digitaal bezorgt - om een mens vervolgens te overspoelen met PDF bestanden ... die je niet digitaal kan invullen.
  • PDF afdrukken
  • Manueel invullen
  • Handmatig signeren
  • Scannen
  • Uploaden
Vermoedelijk wordt die info dan later manueel ingevuld door een medewerker

D.m.v. AI opstellen schrijven en software programmeren, naar de maan en terug ... allemaal mogelijk, maar de digitale keten wat op elkaar afstemmen .... das een brug te ver.

Het lijkt wel iets voor grote bedrijven en overheden: men verwacht dat je zo goed als alles digitaal bezorgt - om een mens vervolgens te overspoelen met PDF bestanden ... die je niet digitaal kan invullen.
  • PDF afdrukken
  • Manueel invullen
  • Handmatig signeren
  • Scannen
  • Uploaden
Vermoedelijk wordt die info dan later manueel ingevuld door een medewerker

D.m.v. AI opstellen schrijven en software programmeren, naar de maan en terug ... allemaal mogelijk, maar de digitale keten wat op elkaar afstemmen .... das een brug te ver.
Twee van die leuke voorbeelden:

Kennis moet infodocument naar de belastingen uploaden, ook een verhaaltje van PDF downloaden, afdrukken, invullen, inscannen en weer uploaden. Dat gaat via taxonweb, m.a.w. na inloggen met eID/itsme en men dus weet wie je bent. Toch moet er ook een kopie van eID gevoegd worden bij die PDF. Maar: Er kan maar één bestand geupload worden. Dus persoon in kwestie moet dus:
PDF downloaden en afdrukken
invullen
kopie eID maken
heel dat boeltje weer inscannen en uploaden
- of -
PDF digitaal invullen
eID inscannen
alles samengevoegd krijgen in één PDF en weer uploaden

Nog eentje? Deze is gelukkig niet meer van toepassing: Voor hoogdringende aanvragen reispassen moest het lokaal bestuur voor een bepaald uur een document faxen (!) naar een toestel van de FOD. In die FOD rollen die faxen uit een multifunctional. Waarna iemand die papiertjes mag inscannen met een multifunctional om ze als PDF digitaal in hun systeem te steken.

Vorige en deze week met collega van dezelfde consultancy firma als mezelf moeten samenwerken op een taak. Is al langer in het team maar eigenlijk weinig effectief mee samengewerkt.
Vermoeden dat ik al lang had is bevestigd geweest dat er heel weinig in die jongen zit en dat die ook voor de helft van de tijd met andere dingen bezig is dan hij zou moeten tijdens de uren. Dit is mij al langer duidelijk uit tweewekelijkse updates die we geven aan heel ons team maar kon het moeilijk concreet aantonen.

Vandaag en dagen ervoor ook onze ontwikkelomgeving in het oog gehouden en hij maakt geen progressie in zijn werk. Ik kan zien wanneer hij saved en de last modified date op alles waar hij zogezegd aan werkt laat geen twijfel over dat hij niets doet.
Ik heb vandaag de data waarop hij werkt effectief uit de omgeving gehaald zodat hij me moest contacteren om die terug op te laden en ik heb hem niet gehoord. Hij heeft het ook niet zelf opgeladen.

Heb er nu morgen meeting mee over de stand van zaken en ik ga hem eerst subtiel wat uitvragen over wat hij tov gisteren gedaan heeft.
Ik wil hem graag confronteren met het feit dat hij volgens mij geen 100% geeft (om het licht uit te drukken) maar ik vind dat moeilijk omdat dat niet mijn rol is. Maar ergens denk ik dat het beter is voor hem als ik hem de kans geef zonder dat ik er onze werkgever of de klant bijhaal.

Iemand ervaring hiermee zonder dat je eigenlijk de rol hebt van Teamlead/manager?
Ik zie niet in waarom jij, als iemand vrij ongerelateerd, zich daarmee zou moeten bezig houden.
Da's een probleem voor 't management of in 't beste geval team lead van die mens.

Ik zie het toch niet direct gebeuren dat een of andere random collega mij op de vingers zou komen tikken over gelijk wat.

Nu ... als jij in team werkt met die mens & er van jullie beide verwacht wordt dat er iets opgeleverd wordt, lijkt het mij correct dat er afgesproken wordt wie wat doet & tegen wanneer. 't Werk verdelen wete wel.
Als dat werk dan niet gepresteerd wordt dan kan je hem eventueel wel aanspreken over 't feit dat jij meer werk krijgt omdat hij 't zijne niet opleverde (basically, niet zomaar zijn werk op jou nemen).

Maar hem op de vingers tikken over z'n algemene ingesteldheid & algemeen over zijn prestaties als WN binnen 't bedrijf? Niet aan jou.
Als het écht een probleem wordt is dit iets voor 't management.

Ik zie niet in waarom jij, als iemand vrij ongerelateerd, zich daarmee zou moeten bezig houden.
Da's een probleem voor 't management of in 't beste geval team lead van die mens.

Ik zie het toch niet direct gebeuren dat een of andere random collega mij op de vingers zou komen tikken over gelijk wat.

Nu ... als jij in team werkt met die mens & er van jullie beide verwacht wordt dat er iets opgeleverd wordt, lijkt het mij correct dat er afgesproken wordt wie wat doet & tegen wanneer. 't Werk verdelen wete wel.
Als dat werk dan niet gepresteerd wordt dan kan je hem eventueel wel aanspreken over 't feit dat jij meer werk krijgt omdat hij 't zijne niet opleverde (basically, niet zomaar zijn werk op jou nemen).

Maar hem op de vingers tikken over z'n algemene ingesteldheid & algemeen over zijn prestaties als WN binnen 't bedrijf? Niet aan jou.
Als het écht een probleem wordt is dit iets voor 't management.
Ik vind nochtans dat je gerust met je collega kan babbelen en eens kan polsen als het invloed heeft op jouw werk (wat meestal met collega's wel een beetje zo is, wat de een niet doet moet een ander doen). Het mag niet betweterig overkomen maar eens polsen kan geen kwaad.

Wat niet OK is, bij elk fout die je maakt of vergetelheid meteen een excuus willen bedenken ipv gewoon na te denken, les leren en verdergaan... Dit zijn meestal ook de mensen die bijzonder traag vooruit gaan en niet leren van hun fouten want "ja maar......". (heeft niets met de quote te maken maar telt ineens als mijn ergenis van de dag)

Ik werk nu wel niet in een 'klassieke' werkomgeving maar hier worden jongere collega's aangesproken en bijgestuurd + en eigenlijk zelfs opgeleid) door meer ervaren collega's. Daar is imo niets mis mee

Wordt zelf verwacht van leidinggevenden.

Nu is het wel zo dat ervaring hier een zeer grote waardemeter is.

Straks naar Leuven voor medisch onderzoek. Wat er dit jaar op neerkomt dat er een vragenlijst dient ingevuld te worden. Qua "this could've been a mail"-gehalte kan dat al tellen. Maar het duurt al een uur om er te geraken van de standplaats, en daarna moet ik nog eens helemaal naar Gent om naar huis te gaan.

Ii snap dat een MO verplicht is voor ons (mag zelfs strenger), maar dat kan imo toch beter en efficiënter.

Straks naar Leuven voor medisch onderzoek. Wat er dit jaar op neerkomt dat er een vragenlijst dient ingevuld te worden. Qua "this could've been a mail"-gehalte kan dat al tellen. Maar het duurt al een uur om er te geraken van de standplaats, en daarna moet ik nog eens helemaal naar Gent om naar huis te gaan.

Ii snap dat een MO verplicht is voor ons (mag zelfs strenger), maar dat kan imo toch beter en efficiënter.

Ik denk dat je fout geïnformeerd bent. Die vragenlijst bepaalt of je enkel bij de verpleegster komt of ook naar de dokter moet. Dus je moet nog altijd pipi in een potteke en een oogtest doen, een gehoortest als je bewapend bent en sinds dit jaar ook een test voor de longinhoud.

Om de 2 jaar moet je sowieso nog bij de dokter passeren. Dat jaar ertussen enkel als die vragenlijst indicaties geeft dat er iets mis is of wanneer je zelf aangeeft dat te wensen.

Ja, dachten wij ook. Maar wij moeten met 2 op t zelfde uur, dus we hebben mail gestuurd, en daar spreken ze enkel van die vragen 🤔
Want 1 van ons bij de dokter, en 1 bij de verpleegkundige

Nu ja, we zullen dan wel zien, zeker?

*edit* dus 100% enkel vragenlijstje. 10 minuten binnen geweest.

Laatst bewerkt:
Je zou eigenlijk moeten uitzoeken waar hij dan wel mee bezig is, om je voordeel uit de situatie te halen.

Is hij verslaafd aan Minecraft tijdens de werkuren? Daar kan je niet veel mee doen...

Is hij echter aan het bijklussen? Dan kan je hem confronteren met de feiten en een deel van de winst opeisen om te zwijgen.

Meeting met mijn teamlead vandaag om 10:30. Ik boek een vergaderzaal, maak mijn agenda vrij.
Om 10u10 een meeting update naar 14u, ik herboek weer die zaal en maak mijn agenda opnieuw vrij.
Nu net een verschuiving naar volgende week maandag :sop: Elke fucking keer.

Mijn teamlead is een toffe pé maar dit is echt zo annoying. Zeker omdat het echt élke keer is.

Meeting met mijn teamlead vandaag om 10:30. Ik boek een vergaderzaal, maak mijn agenda vrij.
Om 10u10 een meeting update naar 14u, ik herboek weer die zaal en maak mijn agenda opnieuw vrij.

Mijn teamlead is een toffe pé maar dit is echt zo annoying. Zeker omdat het echt élke keer is.
Heb je het hem ook al eens gezegd? Als dat elke keer zo is, is dat niet netjes natuurlijk.

Declinen omdat je al een meeting hebt.
Je bent een werknemer, geen handpop.

Terug
Bovenaan