Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Met zo'n mentaliteit zou ik niet kunnen leven en zo snel mogelijk opnieuw beginnen solliciteren.
Moet eerlijk zijn, ik ben deze week gedurende de werkuren zelfs een paar keer op LinkedIn geweest en zitten scrollen tussen de vacatures.
Klote is dat ik het moeilijk vind om op een ander te solliciteren en te zeggen "Ahja, kheb daar maar 3-4 maand gewerkt".
Hoe dan ook...tzou ne goeie kloot terug zijn..kheb maar 1 week opzeg :shutup:.

Doet me denken aan een vorige manager die me er regelmatig op aansprak als ik niet gestresst was want dat is niet oké. :laugh:
Awel dit dus exact. Ik relativeer kei makkelijk. Op vakantie ook gemerkt bij de inbraak. Madam volledig over haar toeren. Gumball kei rustig en denkende "Ja bon..kga mij daar ni voor opwinden. Dat gaat mn spullen niet terug brengen eh"

Wat ze wel zei (en ik haar gelijk in geef) "Gij zit precies constant brandjes te blussen. Gij hebt plan voor komend jaar".
Wat effectief waar is hé..ik zit ad hoc problemen op te lossen, omdat er gewoon immens veel werk is..en ik dus geen tijd heb voor een jaarplanning. Als ze nu zouden stoppen met mij werk te geven, heb ik nog zeker voor 1,5-2 maand full-time werk met de huidige zaken.

Dat van die laptop is echt dom. Hoeveel kost dat nu aan een bedrijf om te vervangen tov de tijdswinst die ge maakt door met sneller en beter gerief te werken?
We spreken over een laptop die nooit blokkeerde (terwijl Excel, Photoshop, Mail, gigantisch veel tabbladen op Safari,... open stonden) versus eentje die al blokkeert als ge bij de opstart zowel Outlook als Excel tegelijk opent.

"Laptop dom"==> Van mij of het bedrijf?
Indien van mij, gohja..ik had mn laptop eigenlijk met goede bedoelingen meegenomen. Mocht er iets asap gewijzigd moeten worden, kon ik dit uit goodwill nog doen.
We waren op doorreis en hadden ons ondergronds geparkeerd..en we waren letterlijk 2-3 huizen verder iets gaan bezoeken om dan terug te keren naar de wagen. We gingen van verblijf A naar verblijf B (+-300km tussen) en we stopten daartussen om rap iets te bezoeken en de volgende dag niet weer 200km terug te moeten rijden.

MS bookings die bij groepsessie automatisch een annulering van de volledige sessie uitstuurt als 1 iemand zijn inschrijving annuleert. Wat een rot-app is me dat. Eerste en laatste keer dat ik deze gebruik.
Het is ook blijkbaar een bug die er al meer dan 3 jaar in zit.

We spreken over een laptop die nooit blokkeerde (terwijl Excel, Photoshop, Mail, gigantisch veel tabbladen op Safari,... open stonden) versus eentje die al blokkeert als ge bij de opstart zowel Outlook als Excel tegelijk opent.

"Laptop dom"==> Van mij of het bedrijf?
Indien van mij, gohja..ik had mn laptop eigenlijk met goede bedoelingen meegenomen. Mocht er iets asap gewijzigd moeten worden, kon ik dit uit goodwill nog doen.
We waren op doorreis en hadden ons ondergronds geparkeerd..en we waren letterlijk 2-3 huizen verder iets gaan bezoeken om dan terug te keren naar de wagen. We gingen van verblijf A naar verblijf B (+-300km tussen) en we stopten daartussen om rap iets te bezoeken en de volgende dag niet weer 200km terug te moeten rijden.
Neenee, dom dat ze die niet vervangen door een snel model :D

Laptop kan altijd en overal gestolen worden, slim is het niet, maar zo een grote kost kan dat toch niet zijn (tenzij ge er ze er maandelijks doorjaagt natuurlijk :unsure: )

Neenee, dom dat ze die niet vervangen door een snel model :D

Laptop kan altijd en overal gestolen worden, slim is het niet, maar zo een grote kost kan dat toch niet zijn (tenzij ge er ze er maandelijks doorjaagt natuurlijk :unsure: )
De nieuwprijs is geen goedkoop model. We spreken over een aankoopwaarde van 2600 Euro (toen). Als je hem nu nieuw moet kopen, zit je net boven de 3000 Euro (standaard dan nog).
Het was een model met 10 of 12 cores. Het model dat ik nu heb heeft een 2-core.

Ik vind het gewoon dubbel zuur, omdat ik vooralsnog goeie cijfers gepresteerd heb. En door dan ineens een afdankertje te geven + een auto met een mindere uitrusting...het blijft toch raar om iemand op die manier te behandelen.
En true, de wagen is exact hetzelfde model als ervoor..gewoon minder opties. Maar eens je iets "verworven" hebt, is het moeilijk een stap achteruit te zetten natuurlijk..

Laatst bewerkt:
Die laptop is goed om de periode te overbruggen tot wanneer je een nieuwe krijgt. Maar dit kan toch geen vaste laptop zijn? Indien wel, zou ik asap een nieuwe aanvragen.

Als freelancer ben ik in 2021 begonnen bij een bedrijf voor een nieuwe opdracht en ik kreeg een laptop met Windows 7 mee. Dat ding was verschrikkelijk traag, maar gelukkig kreeg ik na een maand een sneller model. Zoiets is goed voor één maand, niet langer.

Die laptop is goed om de periode te overbruggen tot wanneer je een nieuwe krijgt. Maar dit kan toch geen vaste laptop zijn? Indien wel, zou ik asap een nieuwe aanvragen.

Als freelancer ben ik in 2021 begonnen bij een bedrijf voor een nieuwe opdracht en ik kreeg een laptop met Windows 7 mee. Dat ding was verschrikkelijk traag, maar gelukkig kreeg ik na een maand een sneller model. Zoiets is goed voor één maand, niet langer.
Neenee, effectief een vaste laptop. Als ik van collega's hoor wanneer hun laptop vervangen wordt, hoor ik van enkelen dat ze nog een laptop van 2014 hebben.
We hebben het hier niet over een kleine KMO die in financiële problemen zit ofzo. Het gaat hier over een KMO in een high-end segment. De CEO zit in de top-250 rijkste belgen..

Maar wagens zouden hier dan wel om de 2jr vervangen worden.. de prioriteiten liggen hier soms raar. Alles om het uiterlijk vertoon.

Neenee, effectief een vaste laptop. Als ik van collega's hoor wanneer hun laptop vervangen wordt, hoor ik van enkelen dat ze nog een laptop van 2014 hebben.
We hebben het hier niet over een kleine KMO die in financiële problemen zit ofzo. Het gaat hier over een KMO in een high-end segment. De CEO zit in de top-250 rijkste belgen..

Maar wagens zouden hier dan wel om de 2jr vervangen worden.. de prioriteiten liggen hier soms raar. Alles om het uiterlijk vertoon.
Ik zou zeggen, roeren in de pot en er verandering in brengen. Da's wel een volledig van de pot gerukt verhaal, uitzoeken wie de beslissingen daarover maakt en met die persoon in dialoog gaan.

Welk bedrijf heeft er nu nog toestellen van 8 jaar in dienst :unsure:
bij ons blijft de laptop in gebruik tot hij effectief kapot is.. ik heb er dit jaar 4 vervangen die 7 oud waren. vorige week nog 3 nieuwe gegeven voor mensen met ne laptop van >5 jaar oud... Als de mentaliteit is: we blijven er mee werken tot het echt kapot is, dan spaart ge inderdaad misschien geld uit op één of andere manier, maar de negatieve gedachten die uw personeel over u hebben, plus de efficiëntie enzo die verloren gaat door te trage laptops enz. Allez ja, ik zou het wel weten in zijn plaats. Maar bon, ieder zijn functie, ieder zijn verantwoordelijkheid.

On topic: ik kan een boek schrijven over de ergernissen hier , en heb dan ook gisteren mijn contractverbrekingsbrief in de post gedaan, aangetekend (damn, kost dat al meer dan 10 eur! ).

bij ons blijft de laptop in gebruik tot hij effectief kapot is.. ik heb er dit jaar 4 vervangen die 7 oud waren. vorige week nog 3 nieuwe gegeven voor mensen met ne laptop van >5 jaar oud... Als de mentaliteit is: we blijven er mee werken tot het echt kapot is, dan spaart ge inderdaad misschien geld uit op één of andere manier, maar de negatieve gedachten die uw personeel over u hebben, plus de efficiëntie enzo die verloren gaat door te trage laptops enz. Allez ja, ik zou het wel weten in zijn plaats. Maar bon, ieder zijn functie, ieder zijn verantwoordelijkheid.

On topic: ik kan een boek schrijven over de ergernissen hier , en heb dan ook gisteren mijn contractverbrekingsbrief in de post gedaan, aangetekend (damn, kost dat al meer dan 10 eur! ).
Bij ons is't om de 3 (of is 't nu 4) jaar dat ze automatisch 'vervallen', dus vervangen worden.

OK, dat steekt op geen week want men besteld liever in bulk dus het kan bij de ene al eens een paar maand meer of minder zijn dan de ander indien er toestellen toch op verschillende tijdstippen gekocht waren of er inderdaad iemand met een vervangtoestel werkt of zoiets.

Maar over 't algemeen, ja ... een jaar of 3/4 doorlooptijd voor een machine.

't Zijn weliswaar alles behalve toestellen van 3K hoor. Weet het niet meer exact, maar dacht iets van een 1600 EUR of iets daaromtrent toen mijn ronde aan de orde was.

't Zijn over 't algemeen modellen zonder grafische capaciteiten, dus zonder dedicated GPU.
En natuurlijk, dat scheelt. Belangrijkste is een werkbare CPU & véél RAM. Hoe meer, hoe liever eigenlijk.
Ik werk nu met 32GB & krijg dat gemakkelijk (& regelmatig) vol met enkel mijn vele werkgerelateerde tools (waarvan, truth be told, de browsers zeker boosdoeners zijn, maar 't zou niet de eerste keer zijn dat er meerdere VS instances open staan waarvan elk met enkele GB gaan lopen is + vanalles & nog wat dat er bij hoort bij de taak van 't moment).
Op 't moment van schrijven ... heb ik een goei 27GB in gebruik volgens Task Mgr. :whistle:

Anyway, dat ter zijde ... mijn vorige laptop was tegen dat die vervangen werd toch al serieus versleten hoor.
Ik had al vele toetsen die volledig afgesleten waren & zelfs toetsen die ik met superlijm er terug moeten op foefelen heb omdat ze zo versleten waren dat ze los kwamen.

Men verdiend hier meer aan die kost aan te gaan lijkt mij, in minder verloren tijd en/of frustratie, dan wat die laptops kosten om de 4 jaar.
Zeker nadat die verrekend zitten met hun aftrekposten.

bij ons zijn het er van rond de 800 a 1000 max.. tot hiertoe altijd al core i5's met 8GB ram en ssd van 256gb, op een scherm van 13". nu sinds dit jaar, moet het i7, 16gb en 512gb zijn..

bij ons zijn het er van rond de 800 a 1000 max.. tot hiertoe altijd al core i5's met 8GB ram en ssd van 256gb, op een scherm van 13". nu sinds dit jaar, moet het i7, 16gb en 512gb zijn..
De laptops die men bij ons aankocht een 4, 5-tal jaar geleden waren ook 16GB. Maar dat werd door alle collega's als zijnde onvoldoende aanschouwd. Idem de HDD, was ooit nauwelijks 500 gig, maar idem scenario, veel te klein in vele gevallen.

't Is ook zo dat men hier de voorkeur geeft (en altijd heeft gegeven) aan 17" laptops.
't Grote probleem is dat de laatste jaren dit een heel lastig gedoe is geworden. Business laptops in 17" zijn zo goed als van de aardbol verdwenen.
Bij ons was men HP fanaat & je geraakt bij die mannen dus gewoon aan geen deftige 17" 'business' laptop meer (e.g. geen 17" Pro/EliteBooks meer). Het zijn nu allemaal oftewel entertainment/gaming machines (ENVY/OMEN) of workstations (ZBook).

De niet-technische profielen, lees PM's of management, etc, die krijgen nog een 15" toestel en dan heeft men wel nog een deftige selectie bij HP.
NOTE: Mijn vorige was een HP ProBook, later ging dat niet meer voor m'n huidig toestel.

Dat van die laptop is echt dom. Hoeveel kost dat nu aan een bedrijf om te vervangen tov de tijdswinst die ge maakt door met sneller en beter gerief te werken?
Dat zijn dingen die er bij mij écht niet in gaan. Als je ziet hoeveel een werknemer kost op dag/maand/jaarbasis en hoe duur hun inefficiëntie is, vind ik het onbegrijpelijk dat er niet extra wordt ingezet op uitstekende laptops, een tweede scherm, printers die meteen afdrukken,...

Ik werk zelf als consultant, op mijn huidige project tijdens de eerste 2 weken mijn eigen laptop moeten meenemen omdat ze wachtten op iemand zijn laptop die uit dienst ging. Waanzinnig veel tijd verloren, met mijn vingers zitten draaien omdat bepaalde programma's niet draaiden, security niet ok was,... 10 werkdagen aan 650 EUR/dag die wel wat beter kon besteed worden dan te besparen op een laptop van 1.000 EUR.

Bij de overheid eens een laptop van 8j oud gehad. 30min opstarttijd. Na talloze tickets en lapmiddeltjes moest ik eens een presentatie geven aan hoger management. We hebben samen 30 min gekeken naar het opstarten van mijn laptop en de week nadien had ik een nieuwe :bow:

Bij de overheid eens een laptop van 8j oud gehad. 30min opstarttijd. Na talloze tickets en lapmiddeltjes moest ik eens een presentatie geven aan hoger management. We hebben samen 30 min gekeken naar het opstarten van mijn laptop en de week nadien had ik een nieuwe :bow:

Ik heb een nieuwe laptop gekregen in covid tijden. Spel moest op corporate kabel hangen om zichzelf te configgen en certificaten etc binnen te halen. Was nogal moeilijk als je thuis moet en kantoor ONTOEGANKELIJK was (had corporate niet aan gedacht - was ook eerst naar Zweden geshipped. Belgie, Zweden, Europa is Europa). Fast forward naar covid opening 2y later. Cege mocht naar kantoor. Die nieuwe laptop aan de kabel, niks dan miserie wegens bijna 2y niet gebruikt te zijn (ondertussen was mijn oude laptop al 6y oud). Certificate expired, bios outdated, yadayadayada. En het ene kon niet updaten want het andere eerst, maar het ene eerst, :crazy:

Zelfs een mannetje laten afkomen om te re-imagen. Pee een volledige dag bezig geweest, maar VPN raakte maar niet in orde met encryptie of zo. Daarna 2 weken elke dag IT support, niet in orde (een nieuwe laptop opsturen was te duur, uhu uhu, I hear you). Cege beu, laptop in de kast geflikkerd. Fast forward een jaar. Oude laptop ondertussen 7y oud. 21 min opstart tijd.

Cege gaat op vaderschapsverlof met een baby die altijd slaapt en heeft tijd en moed om 2 weken bijna dagelijks aan de IT help desk te hangen. Ik denk dat ik letterlijk 20h aan de IT helpdesk gehangen en klik dit, restart, klik dat, restart, vul dit in, registry hier, registry daar, scherm overnemen, escalate, update dit, update dat. Uiteindelijk dat spel in orde gekregen. Juist op tijd om in juni volgend jaar al weer een nieuwe te krijgen <3

Ik weet niet wat er gebeurt. Reboot is 15 sec ipv >20 min :laugh:

Ik heb een nieuwe laptop gekregen in covid tijden. Spel moest op corporate kabel hangen om zichzelf te configgen en certificaten etc binnen te halen. Was nogal moeilijk als je thuis moet en kantoor ONTOEGANKELIJK was (had corporate niet aan gedacht - was ook eerst naar Zweden geshipped. Belgie, Zweden, Europa is Europa).
Ha, zo een verhalen heb ik ook van in de bank tijdens Covid. Er was een probleem op mijn laptop; ticket gelogd; Apu neemt het scherm over. "Ja, ik heb de logincache van Windows gecleared. Herstart eens, dan is het in orde."

Logincache is een manier om uw wachtwoord te kunnen verifieren als de laptop volledig offline is, zodat je toch kan inloggen op Windows zonder dat die aan de corporate server moet vragen: "is dit het juiste wachtwoord?"

Terwijl ik het spel herstart valt mijn frank: je moet eerst op Windows inloggen alvorens je op de VPN kan. Kerel heeft net logincache gecleared. Eerste wat Windows gaat willen doen om mijn wachtwoord te verifiëren? Met de corporate servers verbinden natuurlijk. Maar dat gaat niet zonder VPN!!! Miljaarde, kip ei situatie!

Gelukkig had ik Teams op mijn smartphone staan. Via collega's te weten gekomen dat de laptop automatisch op een bepaalde WiFi gaat verbinden, die zowel in het hoofdkantoor als in de lokale bankkantoren hetzelfde blijkt te zijn. Toen woonde ik nog op wandelafstand van een lokaal bankkantoor, gelegen op de markt van de gemeente.

Hopla, met volgeladen laptop onder de arm naar daar (ik mocht die na het inloggen in het kantoor immers niet uitschakelen en moest dus op batterij thuis geraken). Uiteraard waren de loketten en bureaus dicht, want het was Covid. Dus je kon wel binnen in het voorste gedeelte met de geldautomaten, maar verder kon je niet omdat het ijzeren rolluik naar beneden was. Gelukkig had ik net genoeg draadloos bereik toen ik tegen dat rolluik stond. Dat was nogal een zicht, in een geldautomatenzaal rechtstaand met 1 hand op een laptop tokkelen die op de andere arm rustte. Ik denk dat mensen oprecht de politie zouden gebeld hebben uit totale argwaan moest ik gezegd hebben dat ik een bankmedewerker was, want alle rode vlaggen waren aanwezig om het op een boevenstreek te doen lijken, zoals het hacken van de geldautomaten. :laugh:

Bij mij is het zo nog vrij snel opgelost geraakt, maar een collega die bij zijn familie in UK vastzat tijdens Covid, verging het minder goed toen hij hetzelfde probleem had. De bank heeft in dat land maar 1 kantoor, in hartje Londen. Die heeft dus 2 keer 3-4u mogen rijden om daar in de lobby dezelfde verdachte handelingen te gaan uithalen. :rofl:

Terug
Bovenaan