Je glimlach van vandaag

Kennis die me op LinkedIn toevoegt. Heeft "(She/They)" achter haar naam staan. Geen probleem met die trend om je voornaamwoorden te tonen, da's iets onnozels dat binnen een jaar toch weer overgewaaid is. Maar wat moet je nu aanvangen met she/they? Het zijn allebei persoonlijke voornaamwoorden. Meestal is het she/her of they/them. Ik mag dus gewoon afwisselen tussen vrouwelijk en onzijdig of wat? :p

Ik weet niet helemaal of ik er serieus op moet ingaan, maar ik doe het toch :smile:

Klopt, je kan gewoon afwisselen. Zogenaamde 'rolling pronouns'.
Vaak gaat het over non-binaire personen die eigenlijk juist minder waarde aan die voornaamwoorden hechten of inschatten dat ze wisselend gebruikt kunnen worden afhankelijk van de setting. Als non-binair hoor je misschien liever 'hun', maar besef je dat in de werkcontext 'zij' makkelijker is en heb je er geen probleem mee.
Ook genderfluïde personen zie je dit vaak gebruiken.

Het beste blijft uiteraard om het dan gewoon te vragen. Ze zal er vast een uitleg aan kunnen geven :smile:

Guenther heeft een boek!

Andere glimlach: de aflevering van the greatest dancer gezien met mijn ex in en ik ben totaal niet te zien.
Zeer content vermits ik daar met tranen in mijn ogen zat me ne gigantische spot op mij en ne micro onder mijn neus.
Ik zie die aflevering nu toevallig; en ik dacht, dit verhaal klinkt bekend...

Twee weken geleden is Luminus de meterstand komen opnemen en vandaag zat de afrekening in de bus.
Envelop met lichtjes trillende handen opengemaakt want ondanks alle horrorverhalen over enorm hoge eindafrekeningen heb ik het altijd vertikt mijn voorschot te verhogen.
Te betalen: €113,45. Als het dat maar is....:clap:

Is het niet “die” en “diens”?
Zo heeft een non-binair persoon mij toch verteld dat het most zijn.

• Gebruik 'die' in plaats van 'hij/zij'.
    • Bv. Sanne zegt dat die erbij zal zijn.
  • Gebruik 'hen' in plaats van 'hem/haar'.
    • Bv. Geef jij hen de boodschap door?
  • Gebruik 'hun' in plaats van 'zijn/haar'.
    • Bv. Het was hun idee.
(volgens watwat)
Diens heb ik in België eigenlijk nog nooit gehoord of gelezen.

• Gebruik 'die' in plaats van 'hij/zij'.
    • Bv. Sanne zegt dat die erbij zal zijn.
  • Gebruik 'hen' in plaats van 'hem/haar'.
    • Bv. Geef jij hen de boodschap door?
  • Gebruik 'hun' in plaats van 'zijn/haar'.
    • Bv. Het was hun idee.
(volgens watwat)
Diens heb ik in België eigenlijk nog nooit gehoord of gelezen.
Komt op hetzelfde neer in dat laatste voorbeeld. Diens idee.

Chipolo aangekomen zodat ik mijn sleutels niet meer 1.5 uur moet zoeken.
Heb al zo een kaart in mijne portefeuille en dat werkt keigoed.

Terug
Bovenaan