Je glimlach van vandaag

Thing 2 zit in het eerste leerjaar maar deed al wiskunde voor het tweede. Vanmiddag de juf gezien ‘tja, hij kent dat eigenlijk ook dus we gaan beginnen aan dingen van het derde’
Ik wou dat het middelbaar ook die optie bood (enfin, traditioneel middelbaar voor zover ik weet doet dat niet) om een beetje op verschillende niveaus aan de slag te kunnen. In plaats van kinderen in feite af te straffen als een vak echt hun ding niet is en te laten duimendraaien als ze meer dan goed mee zijn.
**glimlach is dus trots op jongste apennoot.

Thing 2 zit in het eerste leerjaar maar deed al wiskunde voor het tweede. Vanmiddag de juf gezien ‘tja, hij kent dat eigenlijk ook dus we gaan beginnen aan dingen van het derde’
Ik wou dat het middelbaar ook die optie bood (enfin, traditioneel middelbaar voor zover ik weet doet dat niet) om een beetje op verschillende niveaus aan de slag te kunnen. In plaats van kinderen in feite af te straffen als een vak echt hun ding niet is en te laten duimendraaien als ze meer dan goed mee zijn.
**glimlach is dus trots op jongste apennoot.
Er zijn toch ook methode scholen op middelbaar niveau?

Wou dat wij zo een juf hadden voor ons kinderen, dan zaten ze nu nog op school ipv thuisonderwijs.

Wou dat wij zo een juf hadden voor ons kinderen, dan zaten ze nu nog op school ipv thuisonderwijs.
Wat ik me eigenlijk afvraag, je gaf al aan dat jullie beiden werken, 4 kinderen hebben, en aan thuisonderwijs doen. Hoe dekken jullie dan al die vakken/ al die stof eigenlijk af? Dat lijkt me toch meer dan een voltijdse dagtaak te zijn voor 4 kinderen? Is dit niveau lager onderwijs?

Ik heb een interim gedaan op een methodeschool en dat is heel goed voor een welbepaald soort kind. Maar voor onze oudste bijvoorbeeld met taalstoornis, zelfvertrouwen onder nul,… is dat een te groot mijnenveld. De kinderen daar zijn doorgaans heel zelfredzaam.

Wat ik me eigenlijk afvraag, je gaf al aan dat jullie beiden werken, 4 kinderen hebben, en aan thuisonderwijs doen. Hoe dekken jullie dan al die vakken/ al die stof eigenlijk af? Dat lijkt me toch meer dan een voltijdse dagtaak te zijn voor 4 kinderen? Is dit niveau lager onderwijs?
De 2 oudste krijgen les lagere school niveau, de 4 jarige op kleuterschool niveau en de 2 jarige loopt er wat tussen.

Mijn vrouw geeft voormiddag meestal lezen, schrijven en rekenen (2 uur max, voor de 2 oudste) namiddag werkt ze rond een thema.

Hobby's tellen mee als muzische vorming en elke activiteit kan je inbrengen als je er doelstellingen aan koppelt. Bijvoorbeeld inkopen doen en de kinderen zelf een aantal zaken gaan halen enz...

Savonds doe ik het "huiswerk" en rijd ik hen rond voor hun hobby's.

De eindtermen voor lager onderwijs zijn echt niet zo hoog dat je er 7h/per dag moet mee bezig zijn om er te geraken.

Ook wel bij vermelden dat wij ons niet houden aan schoolvakanties en ze dus dan ook les krijgen.

Ik heb een interim gedaan op een methodeschool en dat is heel goed voor een welbepaald soort kind. Maar voor onze oudste bijvoorbeeld met taalstoornis, zelfvertrouwen onder nul,… is dat een te groot mijnenveld. De kinderen daar zijn doorgaans heel zelfredzaam.
Klopt niet elk kind is daarvoor geschikt, net zo dat niet elke kind geschikt is voor gewoon onderwijs en niet elk kind geschikt is voor thuisonderwijs.

Wie had gezegd dat kindjes hebben gemakkelijk is? 🤔

De 2 oudste krijgen les lagere school niveau, de 4 jarige op kleuterschool niveau en de 2 jarige loopt er wat tussen.

Mijn vrouw geeft voormiddag meestal lezen, schrijven en rekenen (2 uur max, voor de 2 oudste) namiddag werkt ze rond een thema.

Hobby's tellen mee als muzische vorming en elke activiteit kan je inbrengen als je er doelstellingen aan koppelt. Bijvoorbeeld inkopen doen en de kinderen zelf een aantal zaken gaan halen enz...

De eindtermen voor lager onderwijs zijn echt niet zo hoog dat je er 7h/per dag moet mee bezig zijn om er te geraken.

Ook wel bij vermelden dat wij ons niet houden aan schoolvakanties en ze dus dan ook les krijgen.
Heb je er dan vertrouwen in dat ze alles zien wat ze moeten zien (wiskunde, talen, wereld-orientatie of hoe dat noemt, ...)? Het is inderdaad maar lagere school maar ik zou me daar zorgen over maken. Ook, maakt dat de stap naar het middelbaar niet groter, of wat gaan jullie dan doen?

Klopt niet elk kind is daarvoor geschikt, net zo dat niet elke kind geschikt is voor gewoon onderwijs en niet elk kind geschikt is voor thuisonderwijs.

Wie had gezegd dat kindjes hebben gemakkelijk is? 🤔
Heeft iemand jou dat eigenlijk ooit gezegd? Als ik er over nadenk heeft niemand mij dat ooit echt gezegd ‘kindjes zijn makkelijk’. Ik heb het zelf ook nog nooit aan iemand gezegd.

Heeft iemand jou dat eigenlijk ooit gezegd? Als ik er over nadenk heeft niemand mij dat ooit echt gezegd ‘kindjes zijn makkelijk’. Ik heb het zelf ook nog nooit aan iemand gezegd.
Ik heb nooit iets anders gehoord dan dat het zwaar en moeilijk was maar je er "veel" van terugkrijgt. Anderzijds heb ik een vriend die na de geboorte van zijn eerste afkwam dat niemand van de vrienden hem had gewaarschuwd dat het zo zwaar ging zijn, de snoodaards. Wij trainen samen en ik zet hem daarna altijd terug mooi af bij zijn grot, onder de grootste steen van het dorp.

Ik zou mij vooral zorgen maken over hun sociale ontwikkeling eerlijk gezegd. Toch een essentieel onderdeel van "naar school gaan", want voor het onderwijsniveau alleen moet je in het veel basisscholen inderdaad niet meer doen vandaag de dag.

Ik zou mij vooral zorgen maken over hun sociale ontwikkeling eerlijk gezegd. Toch een essentieel onderdeel van "naar school gaan", want voor het onderwijsniveau alleen moet je in het veel basisscholen inderdaad niet meer doen vandaag de dag.
Op de universiteit heb ik nog vakken samen gehad met zo'n mogelijk hoogbegaafde kerel die ook uit het thuisonderwijs kwam (had een persoonlijke website met letterlijk de zin "hierdoor was alle stof afgerond na 5 jaar en konden we nog een jaartje uitblazen in Zuid-Afrika terwijl iedereen op de schoolbanken zat, ha"). Dat was een vrij onuitstaanbaar geval. Slim hé, maar die vond zichzelf ook duidelijk slimmer dan iedereen en liet dit werken. Daarmee een groepsverslag voor een labo maken, waar iedereen om de beurt er een schreef betekende dan ook dat je enkel van hem plots een mail kreeg met "suggesties" over welk synoniem beter zou passen.

Als gaat over onderwijs wel ja, ge stuurt er gewoon naar school, ge moet enkel erbij zitten voor het huiswerk.

Heb je er dan vertrouwen in dat ze alles zien wat ze moeten zien (wiskunde, talen, wereld-orientatie of hoe dat noemt, ...)? Het is inderdaad maar lagere school maar ik zou me daar zorgen over maken. Ook, maakt dat de stap naar het middelbaar niet groter, of wat gaan jullie dan doen?
Niet echt, mijn vrouw is logopediste en geeft rekenen, lezen, schrijven, spreken enz in haar therapie aan lagere school kinderen.

WO is zo vaag uitgelegd dat ge daar echt alle richtingen mee uit kunt.

Voor het middelbaar weten we het nog niet, ik ben eerder geneigd om hen te sturen omdat onze kennis over bepaalde vakken nihil is, de vrouw wilt afwachten en zien wat de kinderen willen.

De stap naar het middelbaar is sowieso groot ook voor kinderen die vanuit een lagere school komen. Ik maak mij meer zorgen dat ons kinderen voor hun 12 jaar door de leerstof lager onderwijs zitten en ze ofwel "te jong" naar het middelbaar sturen of ze nog een tijdje moeten entertainen.

Daarom dat we heel veel tijd steken in hobby's, maar er wordt ook veel afgesproken met andere thuisonderwijs kinderen.

Sociale ontwikkeling is goed als je onder "peers" kunt zijn, als het niveau verschil te groot is, is het juist nefast. Zoals @Sylverscythe aanhaalt

Naast de rijsttaarten, toch ook amfetaminen, niet?

Op zijn minst.

"I used it for over a year without my wife finding out. I took one dose in the morning, another during the day, ate and slept at night. Everything worked well. It was work, work, work,"

"I love working. Amphetamine use is about working harder and keeping the tempo up. I worked extremely effectively."

"When I use amphetamines, I can take on two extra jobs. I work and work, unable to say no. And I think: I just have to finish it. It helps to use a little amphetamine."

Eat, work, sleep, repeat.

Nu. Ik werk niet graag. Ik houd het bij die rijsttaartjes dan wel.

Terug
Bovenaan