Je glimlach van vandaag

Die van ons die juist popcorn had gemaakt en ik die door de geur al Pavloviaans aan het denken was dat het al lang geleden was dat ik nog naar de cinema was geweest :thinking:

Ik vind dit zo waanzinnig om naar te kijken :love:

Also, op de laatste dag van onze roadtrip op restaurant in Nuremberg een dikke fles wijn getrakteerd gekregen van een Amerikaan. Die mens woonde op 20km van dat domein en moest maar een half glaasje hebben, maar die wijn was enkel per fles te bestellen. En de extreem vriendelijke Franse ober die super content was dat hij nog eens een beetje Frans kon spreken met een klant. Wat een topavondje :party:

Laatst bewerkt:
Dat is min of meer de korte levensverwachting van een Berner Sennen zeker? Jammer want het zijn zo'n prachtige beesten.
Dat is stokoud voor zo een grote hond.
En bij vrienden zijn hun Berner Sennehonden nooit ouder geworden dan 8 jaar.

De Duitse herder van mijn ouders is nu de 11 gepasseerd en dat is ook hoogbejaard.

Ik weet nog dezelfde witte zitten waar ze een nieuw gezin voor zoeken, indien interesse stuur maar pm.
Heel verleidelijk, maar zowel m'n vrouw( licht) als onze jongste zoon zijn allergisch aan honden..
Af en toe enen op bezoek gaat, maar echt een hond in huis halen is een ramp.

Na die 3 dagen loopt m'n vrouw te niezen, en krabt onze jongste zoon zich verloren. (gelukkig steeds genoeg antihistaminicum in huis)

Hopelijk groeit onze jongste er uit, want we willen allemaal heel graag een hond in huis. Onze jongste nog het meest van al, die is echt compleet zot van honden.
We hebben nog een dwergkees gehad, en die hebben we weg moeten doen (naar m'n schoonouders gelukkig) wegens onze jongste zijn allergie.

Da manneke is 7 jaar en is een gans weekend een echte drill sergeant geweest. die Herder (en alle ander honden die hij kent) luisteren supergoed naar hem. Zalig om bezig te zien.

Dat is min of meer de korte levensverwachting van een Berner Sennen zeker? Jammer want het zijn zo'n prachtige beesten.
Levensverwachting van een Berner Sennen is normaal 7-8 jaar...
Omgerekend in "mensenjaren" zou ze nu 95 jaar ongeveer zijn.

Maar idd, supermooie en lieve beesten. Zij zeker, echt een schat van een hond.
Al 4 jaar zwaar op de sukkel met haar heupen, sinds kort is ze potdoof en heeft ze een vorm van spataders (veel bulten die "openspetten" als je te hard wrijft.
Mentaal voelt ze zicht dikwijls nog een puppy, maar haar lijf wil totaal niet meer mee.

@Waelvis
Een allergie is ook hondafhankelijk.
Ik ben totaal niet allergisch aan mijn mechelaar (ook getest voor we hem uit het asiel haalden) maar ik ben wél allergisch aan die van de buurvrouw. 🤷🏼‍♀️

Ik was oorspronkelijk aan het kijken naar waterhonden (friese wetterhoun 😍) omdat die het minst risico op allergie geven, maar stiekem wel blij dat ik er gewoon eentje uit het asiel kon plukken waar ik niet op reageer 😁

Door dat topic leren we ook weer wie er potentieel drugs pakt hier op het forum. Het moet niet altijd over brutolonen gaan eh.

Je hoeft daar niets aan te corrigeren.

Rashond of niet: de regel is dat groter haast altijd een kortere levensduur betekent

Hetzelfde zou gelden voor een mengelmoes van dat formaat
Ja, maar een straathond leeft gemiddeld langer dan een rashond. Voor een grotere straathond is 10 jaar totaal niet "stokoud", terwijl de gemiddelde Duitse Herder dan al lang ligt te creperen van de heupdysplasie. Niet elk ras is even problematisch natuurlijk, maar ik heb veel ervaring met honden en het zijn altijd de dure en de mooie waar ge niets dan miserie mee hebt als ze wat ouder worden. Ondertussen huppelt mijn 13-jarige mengelmoes vrolijk verder (als ze zin heeft, qua humeur lijkt ze soms wat op haar baasje die huppelt ook niet graag :unsure:).

Ik hoop dat er daar een paar drugs pakken.
Allez dan, omdat jij het bent: bij deze heb je mij ontmaskerd.

Ik hoop dat mijn stamboomherder met 7 jaar op de teller toch niet "vol miserie" zijn laatste 3j uit zal zingen 🤔

Verwijs je nu niet vooral naar broodfoktoestanden? De mijne heeft aan de eerste eigenaar veel geld gekost omdat die vader Europees kampioen is geweest in de ringsport. Dan mag ik er toch van uit gaan dat die vrij van mankementen worden gefokt?

Ik hoop dat mijn stamboekherder met 7 jaar op de teller toch niet "vol miserie" zijn laatste 3j uit zal zingen 🤔

Verwijs je nu niet vooral naar broodfoktoestanden?
Had jij geen Mechelaar? Ik denk dat die gezonder zijn dan de Duitse herders, omdat daar de "regels" voorschrijven dat die zo'n aflopende heup moeten hebben, wat voor veel miserie zorgt.

En veel rassen hebben wel zoiets, omdat die uiteindelijk gekweekt zijn op basis van fysiek voorkomen, en om dat te bereiken werden er ook onbedoeld problemen veroorzaakt, bv. door met familieleden te kweken die allemaal de "juiste" vorm hadden. Het hele idee van hondenrassen is eigenlijk een absurd gegeven, met natuurlijk als extreem eindpunt mopshonden en bulldogs. En ik zeg dat met spijt in het hart, ik heb zelf een Franse bulldog gehad als kind, zalig beest, maar met wat ik nu weet zou ik het niet over mijn hart krijgen.

Er zijn best wel kwekers die dat proberen te verhelpen, maar om nog een bepaald ras te zijn kan je natuurlijk maar zoveel doen.

De enige reden waarom ik nooit een Duitser zou willen, is net omdat ik die aflopende rug niet mooi vind 🙈.

En inderdaad, zeker op de kleinere rassen is er enorm op uiterlijk gefokt. Bij de grotere zal dat meer op karaktereigenschappen zijn. Hoop ik.. 😁

En veel rassen hebben wel zoiets, omdat die uiteindelijk gekweekt zijn op basis van fysiek voorkomen, en om dat te bereiken werden er ook onbedoeld problemen veroorzaakt, bv. door met familieleden te kweken die allemaal de "juiste" vorm hadden. Het hele idee van hondenrassen is eigenlijk een absurd gegeven, met natuurlijk als extreem eindpunt mopshonden en bulldogs. En ik zeg dat met spijt in het hart, ik heb zelf een Franse bulldog gehad als kind, zalig beest, maar met wat ik nu weet zou ik het niet over mijn hart krijgen.

Voila. Ik moet er ook geen meer hebben, of die nu van een broodfokker komen of van de Olympisch kampioen hondenkweken, het maakt mij niet uit. Per definitie heeft een rashond een zeer beperkte genenpoel, en wederom per definitie is dat eigenlijk niet zo best. Ge kunt daar dan op individueel niveau wat sjans of malsjans mee hebben, maar als we over gemiddelden spreken bespaart ge u een fortuin aan cortisonen-spuiten en andere zever (ze raden blijkbaar ergonomische bedden en trappen aan voor honden met heupdysplasie :rofl: ) en krijgt ge extra jaren liefde en bonding door voor een bastaardhond te kiezen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ge die vaker wel dan niet in het asiel kunt gaan halen voor een appel en een ei, dat is nóg eens extra karmapunten verworven en Euro's uitgespaard.

Los van de medische besoignes heb ik de esthetische appeal van die mopshond-gedrochten en aanverwanten al helemaal nooit gesnapt, maar dat is een totaal andere kwestie. "Hier, een hond zonder logische lichaamsproporties die er ook nog eens uitziet alsof hij tegen 100 per uur tegen een betonnen muur is gekatapulteerd. Dat is dan een paar duizend Euro, alstublieft. Daag en bedankt, hé!"

Laatst bewerkt door een moderator:
Voila. Ik moet er ook geen meer hebben, of die nu van een broodfokker komen of van de Olympisch kampioen hondenkweken, het maakt mij niet uit. Per definitie heeft een rashond een zeer beperkte genenpoel, en wederom per definitie is dat eigenlijk niet zo best. Ge kunt daar dan wat sjans of malsjans mee hebben, als we over gemiddelden spreken bespaart ge u een fortuin aan cortisonen-spuiten en andere zever (ze raden blijkbaar ergonomische bedden en trappen aan voor honden met heupdysplasie :rofl: ) en krijgt ge extra jaren liefde en bonding door voor een bastaardhond te kiezen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ge die vaker wel dan niet in het asiel kunt gaan halen voor een appel en een ei, dat is nóg eens extra karmapunten.

Los van de medische besoignes heb ik de esthetische appeal van die mopshond-gedrochten en aanverwanten al helemaal nooit gesnapt, maar dat is een totaal andere kwestie. "Hier, een hond zonder logische lichaamsproporties die er ook nog eens uitziet alsof hij tegen 100 per uur tegen een betonnen muur is gekatapulteerd. Dat is dan een paar duizend Euro, alstublieft. Daag en bedankt, hé!"
Er is iets decadent ook, voor mijn part, aan een hoop geld geven aan een dier dat een of andere arbitraire standaard volgt, wat dan bijna altijd negatieve gevolgen heeft voor het beest zelf, terwijl zo'n straathond (waar in bepaalde landen letterlijk de straat vol mee loopt) gezonder is.

Er is iets decadent ook, voor mijn part, aan een hoop geld geven aan een dier dat een of andere arbitraire standaard volgt, wat dan bijna altijd negatieve gevolgen heeft voor het beest zelf, terwijl zo'n straathond (waar in bepaalde landen letterlijk de straat vol mee loopt) gezonder is.
Duh, dat zijn statussymbolen pur sang (pun intended). Een Ferrari is ook niet goedkoop in onderhoud, maar dat is tenminste geen levend wezen.

Terug
Bovenaan