Jacuzzi (spa/whirpool/bubbelbad) in de tuin - kosten

Bij mijn vader staat er eentje sinds 2005.

Degelijk, stevig maar nog zonder de toeters en bellen als ingebouwde boxen en leds. Wel natuurlijk verlichting.

Is van het merk sunrise spa.
Is idd 3 fase 16A.

Met de jaren heb ik daar altijd het onderhoud op gedaan en is er wel eens iets kapot gegaan. Heb de 2 standen 3kw motor is vervangen alsook de blower. En onderhoud van het hout.

Dus wat zit er zoal in zo'n jacuzzi buiten leidingen:
-motor voor het water te stuwen, in 2 standen
-motor (blower) voor lucht in de leidingen te blazen en bubbels van beneden. Daar zit ook voorverwarming in (elektrische verwarming)
-motor circulatie
-ozonator. Zorgt voor ozon injectie waardoor je minder chloor Enzo nodig hebt.
-verwarming met ingebouwde uv bestralen (3kw dacht ik)
-printplaat voor de aansturing
-sturingspaneel met knopjes en display
-wat lampjes.

De rest zijn buizen, jets en doseringszaken.
+ Nog zo'n aroma therapie ding.

De isolatie is wel ok. Is uitneembaar. Is precies pur in zakken in de vorm van waar het zit. Kan je dus gemakkelijk aan alles aan. De omkadering is van hout, eveneens de frame.

Dan nog zo'n hefboom waarop de top/cover ligt. Zo'n zeil/plaat in leer met isolatie om de jacuzzi af te dekken. Die is trouwens ook is kapot gegaan omdat deze buiten staat en dus met de tijd wat afbreekt.

Was 9k in Nederland in 2004-2005.


Wat ik belangrijk vind:
-degelijk bad. Ons 'badkuip' is toch zeker 1 CM dik en ziet er nog uit als nieuw na al die jaren. Wel is gepolijst.
-degelijke componenten met makkelijk te vinden stukken EN stekkers. Ze hebben nog al is de neiging hun eigen soort stekker te gebruiken om alles aan te sluiten aan de printplaat. Niet vergeten dat alles goed waterdicht moet zijn.
-de jets maar dat is voorkeur hoeveel en welke. (Genoeg en degelijk maar niet te veel) en luchtjets op de bodem
-ozonator en blower met voorverwarming --> van die champagne bubbels inkt midden
-goeie isolatie
-bekisting zou ik misschien niet meer voor hout gaan. Ik heb hem zeker al 4 keer gesapt
-degelijke top/cover
-deftige sturing en ik zou nu zeker eentje zoeken die ik kan aansluiten op domotica om te verwarmen wanneer de elektriciteit goedkoop/beschikbaar is en waar ik een schema mee kan programmeren. Bijvoorbeeld als ik van verlof kom hem kan aanzetten op voorhand. Een jacuzzi opwarmen is 1-3 graden per uur voor zo'n model.
-een aftappunt op de bodem. Moet je geen pomp gebruiken en zet je er gewoon een kraan op!
-een degelijk formaat: de goedkopere modellen zijn vaak lager of hebben minder inhoud

Periodiek onderhoud valt wel mee met een ozonator en uv en is afhankelijk van het gebruik. Algemeen bij wekelijks gebruik ververste ik het water elke 4 maand en deed ik elke 2 weken een meeting. Vaak moest ik gewoon wat chloor toevoegen aan de skimmer. En elke 4 maand zeker de filter vervangen. We hebben zo'n 6 filters die ik roteer. Die kan je proper maken als je wat weet wat je doet.


Wij gebruikten dat redelijk vaak in elk seizoen. Er stond wel een buiten sauna naast, anders was het in de winter wel wat minder. Veel feestjes gedaan wel.

Als er maanden waren wanneer we het niet gebruikte zetten we hem gewoon uit op lage temperatuur. Echt afzetten gaat niet want er zit een dagelijks kuisregime op en in de winter zou het kunnen bevriezen. Verbruik viel wel mee, ik heb dat is een jaar inkt oog gehouden en kwam op 2,3€ per dag. (Is 5 personen, 1400liter)


Momenteel in onze eigen woning heb er nog geen maar ben van plan een 2 of 3 persoons aan te schaffen. De madam is niet zo een fan als ik en ga hem dan voornamelijk zelf gebruiken zoveel ik kan. Met uitzicht op natuur en 's avonds naar de sterren is echt heerlijk. In de winter op 38-39° en zomer 28° onder de parasol met een goeie Duveltje. Je kan ook gewoon je gsm meepakken en rustig wat internet lurken. Zalig.


De voorziening van 5G6, riolering om het water weg te pompen en water zijn al aanwezig :D.

Dat water mag trouwens een tuinslang zijn eh. Maar t is gemakkelijk in de buurt te hebben.

Fundamenten voor zoets moet je rekenen op 2000kg voor 4-6m2. Beetje zoals een auto maar minder puntlast. Staat bij ons gewoon op klinkers in stabilise. Natuurlijk afhankelijk van de grond...


2dehands vind je vaak ook wel goei deals van mensen die eentje gekocht hebben en dan stukken hebben. Bijvoorbeeld zelf de pomp vervangen kost (zonder tijd natuurlijk) 200-300€. Dat laten doen en je hebt 1000€+ aan je rekker.
Ik zou er zelf wel voor passen als je denkt dat dit geen tijd of onderhoud kost. T is beperkt maar niet voor iedereen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien nog belangrijk.
Muizen vinden die warmte en isolatie geweldig!

Ik heb er de eerste 3 jaar wat tijd in gestoken om het muisproof te krijgen.

Niet dat je er echt last van hebt als je erin zit maar je hebt geen goesting om kapotte kabels te vervangen...

En een feestje met vrouwen en het water mag vervangen worden.. hiervoor en voor de sauna hebben we zo'n buitendouche. Die zou ik toch voorzien..
 
Die elektriciteitsverbruiken, is dit als je hem 24/7 laat aanstaan of laat je dat uit als je er niet in zit?
Indien je dit uit doet, hoe lang duurt het voor dit weer opgeward is dan?
 
Wij zetten hem op economy mode als we weten dat we er een week lang niet in gaan zoals bij slechte weersvooruitzichten. Temperatuur in economy is 11 graden lager dan ingesteld.

Echt uit gaat een spa niet omdat de leidingen dan kunnen bevriezen. Onder een bepaalde kasttemperatuur gaat hij automatisch in winter mode en gaan de jets elk half uur kort aan om bevriezing tegen te gaan. Maar zo laag ga je normaal niet.

Opwarmen is tussen 1 a 2 graden per uur afhankelijk van buitentemperatuur.
 
De onze staat eigenlijk altijd op 38°C ingesteld, en filtert automatisch 1u om de 12u. Als we erin gaan, dan natuurlijk ook extra verbruik. Kostprijs qua electriciteit is ongeveer 1 euro/uur (+- 3kwH per uur). Economy mode kent hij niet echt hier, maar denk dat dit weinig verschil maakt. Of je die nu op 22°C laat draaien of 38°C, temp zal altijd wat zakken en dus moeten bijverwarmen. Denk dat nieuwere jacuzzi's dan wel wat slimmer omgaan met filtertijden enz.
 
Ik ga ervan uit dat je €1/dag bedoelt. Vind dat toch wel duur dan, €360/jaar aan vaste kosten, dan nog aankoop, onderhoud, ...
Maar hangt er uiteraard vanaf hoeveel je daarin zit natuurlijk. Kzou er een keer op een maand inplonsen en that's it :D
 
Klopt, is en blijft een luxe-ding. Is met ons zwembad ook zo. Enorm plezant, maar kost behoorlijk wat geld. Een mooie tuin overigens ook, onderhoud gras, hagen, planten enz is ook paar honderd euro per jaar. Zwembad is naast elec ook producten, winter en zomerstart die ook telkens 250 euro kosten. In ons geval (jacuzzi, zwembad en tuin) mag je toch rekenen op pakweg 4.000 à 5.000 euro/jaar. Veel geld, maar wij zijn dan ook paar maand per jaar "op vakantie in eigen huis".

En wat jacuzzi betreft en gebruik, ligt grotendeels aan jezelf maar eerlijk gezegd gaan we daar ook veel minder in dan eigenlijk zou moeten. Hangt ook héél sterk af van weer. Staat bij ons niet-overdekt, halfweg tuin dus moeten al +- 20m door tuin lopen om er te geraken en in weer zoals nu is dat (zeker voor de 3 vrouwen hier in huis) niet altijd zo populair :)
 
De onze staat eigenlijk altijd op 38°C ingesteld, en filtert automatisch 1u om de 12u. Als we erin gaan, dan natuurlijk ook extra verbruik. Kostprijs qua electriciteit is ongeveer 1 euro/uur (+- 3kwH per uur). Economy mode kent hij niet echt hier, maar denk dat dit weinig verschil maakt. Of je die nu op 22°C laat draaien of 38°C, temp zal altijd wat zakken en dus moeten bijverwarmen. Denk dat nieuwere jacuzzi's dan wel wat slimmer omgaan met filtertijden enz.
1e per uur is 8k per jaar? Dus WSS per dag zoals hierboven gezegd?
 
Enkel wanneer die volle bak filters/warmt he. Je mag rekenen op ongeveer 2 a 3 euro per dag. Met 1 euro per dag geraak je er zeker niet hoor, dat is verkoopspraat. Realistisch zeker dubbele.
 
Ik ga mijn spa ook weer opstarten binnen enkele dagen. Heb nu energiemonitor op wifi gekocht en zal dus een overzichtje per maand kunnen posten wat dat ding opslorpt.
 
Linkje naar die monitor?

Is maar gewoon een slimme stekker. Maar je krijgt wel een mooi overzicht per maand/dag/totaal wat een bepaald apparaat verstookt. Heb er hier in huis al aantal geplaatst om een idee te krijgen.

klOxr8Y.jpg
 
Sinds vorige zomer een jacuzzi van intex.
Als je wat zoekt vind je wel promoties van 599€. Was de prijs die wij betaald hadden.

Ideale grootte, slechts een goede cuub water, snel warm,...
Zeker in de zomer vervangen we het water regelmatig, wat zweet/zonnecrème komt er snel in en vaak toch wat zand (zeker met kinderen die er vaak in/uit gaan). Die cuub water is snel vervangen.
Heeft gestaan tot half oktober, alles gemakkelijk afgebroken en wss na het paasverlof zal deze terug geïnstalleerd worden.
Kosten? Electriciteit verbuik is me onbekend, maar zal wel meevallen omdat de factuur me niet liet verschieten 😆
Producten gebruiken we niet (buiten beetje chloor) , water enkel een keertje meer vervangen. Zeer snel en gemakkelijk te doen met de opzetstukken. Meerprijs van het water verbuik zal ongeveer wel gelijk zijn aan producten...
 
Terug
Bovenaan