Er zijn zo van die car rental vergelijkingswebsites. Vorige keer in Toscane Centauro gebruikt. Dat was ook in orde. Fantastische streek. Mijn tante heeft een huisje in halverwege tussen Siena & Arezzo waar ik al enkele keren ben verbleven.

Zo met mooi weer door de Val d'Orcia rijden, da's toch een fantastische ervaring. Iedereen gaat altijd naar Montepulciano (met reden natuurlijk) maar ook zeker Pienza bezoeken.
Merci voor de tips!

In todays paper:
Binnen zes weken kerosine tekort in Europa door de situatie in het midden-oosten.
Het eerste wat een collega van me zei.

Maar 'k eb al gebeld naar Brussels Airlines om te zeggen dat ze best nu wat kerosine inslaan en mijn vlucht voorrang moeten geven. 't Was in orde zeiden ze.

En dan stakingen.

Op den duur. Ge kunt voor alles een verzekering pakken ook.

@Mr.Anderson
Vroeger goede ervaringen gehad met Sunny Cars. Zij bieden (boden?) auto's aan met full omnium. Dat zijn dan vaak auto's van bv Hertz die zij dan door verhuren onder hun eigen voorwaarden. Die ervaringen zijn een paar jaar oud, dus ik weet niet hoe de huidige ervaringen zijn met SunnyCars.

Ik huur altijd via discovercars/rentalcars/sunnycars waar je volgens met een lokale agentschap in contact. Sunncars is meestal wel duurder, discovercars meestal het goedkoopst. 1 keer gebotst met muurtje, maar dan achteraf via verzekering het teruggekregen, voor de rest geen problemen zelfs niet in landen als Macedonie/Roemenie.

Vorig jaar in Italie via discoverscars echt voor geen geld een auto gehuurd in Bergamo, 9 dagen voor iets van een 99 EURO voor een Fiat panda.

true.

Ik ben van nature een autoreiziger en daar kan je ook wenen over de brandstof die duurder is.
Veel plezier gewenst alvast, Italië heeft mij alvast nog nooit teleurgesteld :) .
Mijn allereerste keer in Italië was voor het werk. Na het landen direct de stad ingetrokken om iets te gaan eten. Een uur later zat ik op een terras met een biefstuk op een bord. Geen saus, geen patatjes, geen groenten en zelfs geen bestek. Silly me.

Bedankt voor de tips omtrent het huren van een wagen mannen!

Mijn allereerste keer in Italië was voor het werk. Na het landen direct de stad ingetrokken om iets te gaan eten. Een uur later zat ik op een terras met een biefstuk op een bord. Geen saus, geen patatjes, geen groenten en zelfs geen bestek. Silly me.

Bedankt voor de tips omtrent het huren van een wagen mannen!
Tis een van de charmes voor mij. Wat op het menu staat krijg je, niks meer niks minder.

Tis een van de charmes voor mij. Wat op het menu staat krijg je, niks meer niks minder.
Tenzij in de overduidelijke toeristenvallen (met Engelstalige borden en foto's van de gerechten) heb ik er nooit slecht gegeten. Tegenwoordig is dat ook snel gedubbelchecked via Google Maps of een restaurant de moeite is of niet (ook al kunnen persoonlijke smaken afwijken).

Na vele jaren hier ook nog eens Italië geboekt.
We gaan met de auto maar itt vroeger nu toch met een tussenstop die ik nog moet bekijken, misschien Zurich al ligt dat amper halfweg dus wat vroeg om te stoppen.

We starten dan met 3 nachten Firenze om dan door te rijden naar Umbrië om een dikke week te verblijven in een zeer landelijk gelegen hotel tussen Siena en Perugia, ten zuiden van Lago Trasimeno. Heerlijk landschap, gastronomie, wellness, wat wandelen, dorpjes bezoeken, rust en genieten. Ik kijk er al naar uit :biglaugh:

Wie toevallig nog tips zou hebben in die regio, steeds welkom!

We gaan met de auto maar itt vroeger nu toch met een tussenstop die ik nog moet bekijken, misschien Zurich al ligt dat amper halfweg dus wat vroeg om te stoppen.

We starten dan met 3 nachten Firenze om dan door te rijden naar Umbrië om een dikke week te verblijven in een zeer landelijk gelegen hotel tussen Siena en Perugia, ten zuiden van Lago Trasimeno. Heerlijk landschap, gastronomie, wellness, wat wandelen, dorpjes bezoeken, rust en genieten. Ik kijk er al naar uit :biglaugh:

Voor zo diep te gaan rijden wij altijd over Oostenrijk. Veel minder file.
Vaste tussenstop is dan Hotel Adige in Trento.

Niet te duur en niet te ver van de autostrade.

Is de Ligurische kust interessant voor een paar dagen? Omgeving Rapallo onder Genua of erboven of richting San Remo?

Goeie keuze.

Orvieto is een toffe stad, ook qua uitgaansleven in t weekend.
Daarnaast Civita di Bagnoregio.

Perugia vind ik ook een bezoek waard.
Foligno eveneens en dan kan je Assisi niet missen.

Wandelen, altopiano di Castellucio midden in de Sibillini.

Passignano sul Trasimeno, noorden van het meer. Kan je bootje huren en het meer opgaan. En castiglione del Lago natuurlijk :)

Is de Ligurische kust interessant voor een paar dagen? Omgeving Rapallo onder Genua of erboven of richting San Remo?
Zeker!
Ik heb ervaring met alles naar onder tot en met Portofino, en naar boven tot en met Finale Ligure ongeveer.

Ten zuiden heb je heel mooie kuststadjes (Camoglie, Bogliasco, etc), gemakkelijk bereikbaar met de trein ook. Nog verder heb je de cinque terre maar dat zal verschrikkelijk zijn in de zomer (Camoglie en co waarschijnlijk ook vrees ik 😬)

Ten noorden ook mooi, maar in mijn herinnering iets meer stedelijker en net iets minder classic Ligurische kustdorpjes. Maar rond Finale Ligure heb je wel enkele prachtige stadjes en dorpjes die op de lijst staan van I Borghi più belli d'Italia (ook iets meer landinwaarts).

Zonder het topic te willen verzieken met bangmakerij, maar 't valt mij op dat verschillende mensen mij wel waarschuwen om bijvoorbeeld altijd de wagen te sluiten en geen belangrijke zaken op de zetels te laten liggen in Italië. Als ik naar Spanje reis, begint niemand daar over.

Een collega van mij was er onlangs op werkreis en was met zijn huurwagen op weg naar zijn accommodatie vanaf de luchthaven van Bologne toen hij plots een luide tik hoorde. Er kwam kort daarna een witte Audi voor hem rijden met 4 pinkers op die het teken deed aan de kant te gaan. Eens aan de kant beweerde de chauffeur van de Audi dat m'n collega hem had aangereden (2 vaksbaan waar je 90 mocht o.i.d.). Zijn rechter zijspiegel hing los en op de voorkant van de linker zijspiegel van m'n collega hing precies wat zwarte teer (waarschijnlijk gegooid). Man vroeg 400 euro en moest meteen weg want had een vrouw in de wagen en klein kind op de achterbank en kind moest dringend naar 't ziekenhuis. Collega vertrouwde het boeltje niet en vroeg de politie erbij te halen. Na aandringen op politie vertrok de man in een colère. Aangekomen in labo wisten de locals hem te zeggen dat dergelijke scams veel voorkomen en dat het oppassen geblazen is dieper naar Sicilië toe waar ze met eieren op uw vooruit gooien (krijg je niet meer weg met uw sproeiers dus ga je aan de kant) en ze u dan overvallen.

Iemand die al zo'n toestanden heeft meegemaakt?

Het enige uit eigen ervaring was tijdens m'n reis voor 't werk naar Prato (naast Florence) waarbij ik op weg naar de luchthaven in Pisa even stopte om de befaamde toren te zien. Toen ik de wagen parkeerde kwamen er 2 struise Afrikanen op mij af die om geld vroegen om m'n wagen te 'bewaken'. Indien niet ging er hoe dan ook schade aan zijn.

Ah en die toren is de moeite niet. Stond helemaal scheef.

Zonder het topic te willen verzieken met bangmakerij, maar 't valt mij op dat verschillende mensen mij wel waarschuwen om bijvoorbeeld altijd de wagen te sluiten en geen belangrijke zaken op de zetels te laten liggen in Italië. Als ik naar Spanje reis, begint niemand daar over.

Een collega van mij was er onlangs op werkreis en was met zijn huurwagen op weg naar zijn accommodatie vanaf de luchthaven van Bologne toen hij plots een luide tik hoorde. Er kwam kort daarna een witte Audi voor hem rijden met 4 pinkers op die het teken deed aan de kant te gaan. Eens aan de kant beweerde de chauffeur van de Audi dat m'n collega hem had aangereden (2 vaksbaan waar je 90 mocht o.i.d.). Zijn rechter zijspiegel hing los en op de voorkant van de linker zijspiegel van m'n collega hing precies wat zwarte teer (waarschijnlijk gegooid). Man vroeg 400 euro en moest meteen weg want had een vrouw in de wagen en klein kind op de achterbank en kind moest dringend naar 't ziekenhuis. Collega vertrouwde het boeltje niet en vroeg de politie erbij te halen. Na aandringen op politie vertrok de man in een colère. Aangekomen in labo wisten de locals hem te zeggen dat dergelijke scams veel voorkomen en dat het oppassen geblazen is dieper naar Sicilië toe waar ze met eieren op uw vooruit gooien (krijg je niet meer weg met uw sproeiers dus ga je aan de kant) en ze u dan overvallen.

Het enige uit eigen ervaring was tijdens m'n reis voor 't werk naar Prato (naast Florence) waarbij ik op weg naar de luchthaven in Pisa even stopte om de befaamde toren te zien. Toen ik de wagen parkeerde kwamen er 2 struise Afrikanen op mij af die om geld vroegen om m'n wagen te 'bewaken'. Indien niet ging er hoe dan ook schade aan zijn.

vorig jaar in Bergamo auto gehuurd en daarmee Dolemieten/garda meer/ San Marino etc geweest. Niks meegemaakt. ook niks gehoord van dergelijke zaken.

Zelf al een zeven keer in Italië geweest met de auto vooral regio's Toscane en Umbrië. één keer ook meer zuidelijk in Puglia maar dan een auto gehuurd.

Nog nooit zulke zaken gehoord, gezien of meegemaakt. Ik moet wel zeggen dat ik van nature iemand voorzichtig ben en ik dus ook altijd gewoon de ondergrondse garage binnenrijdt met camera's en daar mijn auto parkeer.

Wel is één keer rode diesel getankt door op zoek te gaan naar "de goedkoopste". Sedert dien tank ik alleen nog maar bij de grote merken en liefst langs de snelweg.

één maal in Spanje (Malaga) meegemaakt met mijn eigen auto dat bij aankomst aan het shoppingcomplex de bewaking mij wenkte en vroeg:
- Is dat uw auto?
- Ja
- Je kan die beter in de ondergrondse garage zetten
- Oh maar er is airco in hoor
- Jaja , maar ze gaan hem openbreken
Toen ik letterlijk drie minuten later aan mijn auto kwam stond er al iemand te kijken door de ruitjes wat er te rapen viel.

Moraal vh verhaal, die paar euro's aan parking is vaak heel snel uitgespaard als uw auto niet op blokken staat als je terug komt :oi22:.

Dat van die eieren heb ik al van elk land gehoord Frankrijk, Spanje maar nog niet van Italië

Ik heb er vorig jaar 2 weken rond gereden en niks van problemen gehad

Dat van de auto "bewaken" op publieke gratis parkings ook meegemaakt op Sicilie (meer dan 10j geleden). Toen een discussie begonnen (ik spreek italiaans) en gezegd dat ik wil betalen als ik terugkwam en mijn auto ongeschonden was. Effectief zo gedaan... de mensen op de dienst van Toerisme trokken gewoon de schouders op...

Terug
Bovenaan