We zouden volgend jaar in september twee weken Dolomieten willen doen, liefst in het oosten rond Tre Cime. We zouden dan twee locaties nemen om de reistijden om zaken te bezoeken wat beperkt te kunnen houden.
Via welke sites zoek ik het best naar huisjes/appartementen? Via de standaard sites nog niet echt onze goesting tegengekomen...
Als er andere tips zijn voor de streek zijn die uiteraard ook welkom.
We zijn eind september/begin oktober een paar dagen in de Dolomieten geweest. Begin september nog geboek en buiten airbnb/booking/hotels.com toch geen andere uitgebrede websites gevonden. Al bij al nog relatief goedkopere hotels/huisje gevonden. Eentje was iets buiten Merano, andere op 10 minuten van Bressanone. Wel beiden een voertuig nodig, maar goed dat ga je sowieso wel nodig hebben in de dolomieten. We zijn vanuit Bressanone ook 1 dag naar Tri Cime lavarado gereden

Mijn vrouw wil terug naar het Comomeer, dan nog graag in hetzelfde huisje als vorige keer omdat het ons zo goed beviel. We kunnen nog tien keer van gedacht veranderen, maar ik zeg geen nee tegen een derde keer Italië op een rij. Zou misschien wel interessant zijn om ditmaal eerst door te rijden tot Toscane (Volterra?) of Piëmonte en dan terug via Como naar huis te gaan om toch wat andere stukken te zien.

Bellano aan het Comomeer vond ik wel een fijn dorpje om te vertoeven: mooi genoeg om in te verdwalen maar niet té toeristisch zodat het er geen overrompeling was zoals in Varenna of Bellagio.

We gaan jaarlijks naar Zuid-Frankrijk (de Gard) en om de trip naar daar wat up te spicen zijn we de laatste jaren wat alternatieve trajecten met tussenstops aan 't inplannen geweest (keertje Baskenland eraan gekoppeld, keertje langs de Jura, keertje langs de Loire).

Volgende zomer wil ik er ook Piemonte aan vasthangen. Ik probeer de autokilometers te beperken om de kinderen niet te hard te vervelen.

Op dit moment (maar dat kan nog wijzigen) een paar dagen Lago Maggiore (klein appartementje in Stresa) en daarna ergens in een soort van Agri-resort (klein hotelletje op boerderij met zwembad), als uitvalsbasis, ergens halverwege tussen Turijn en Cuneo. Daar zouden we een 5-tal dagen blijven.
Om dan over (paar dagen) Nice tot op onze vaste plaats toe te komen.

Als er tips zijn, altijd welkom (of betere trajecten/locaties).

Mijn vrouw wil terug naar het Comomeer, dan nog graag in hetzelfde huisje als vorige keer omdat het ons zo goed beviel. We kunnen nog tien keer van gedacht veranderen, maar ik zeg geen nee tegen een derde keer Italië op een rij. Zou misschien wel interessant zijn om ditmaal eerst door te rijden tot Toscane (Volterra?) of Piëmonte en dan terug via Como naar huis te gaan om toch wat andere stukken te zien.

Bellano aan het Comomeer vond ik wel een fijn dorpje om te vertoeven: mooi genoeg om in te verdwalen maar niet té toeristisch zodat het er geen overrompeling was zoals in Varenna of Bellagio.
Wij gaan volgend jaar ook richting Como, naar de Intelvi-vallei tussen het Meer van Lugano en het Comomeer. Heel excited, ik ben er nog nooit geweest.
Ergens is er wel een beetje schrik dat het daar te toeristisch gaat zijn, als ik zo je verhalen las vorig jaar van ferries die volgeboekt waren en zo.
Heb jij nog tips voor leuke dorpjes aan de Westelijke oever van het Comomeer?

Op dit moment (maar dat kan nog wijzigen) een paar dagen Lago Maggiore (klein appartementje in Stresa) en daarna ergens in een soort van Agri-resort (klein hotelletje op boerderij met zwembad), als uitvalsbasis, ergens halverwege tussen Turijn en Cuneo. Daar zouden we een 5-tal dagen blijven.
Om dan over (paar dagen) Nice tot op onze vaste plaats toe te komen.
Wij verblijven ook in een agriturismo, 't is eens iets anders dan een huisje of appartementje. Ik kijk daar wel serieus naar uit want ik zie de oude nonna zo al staan in de stokoude keuken :love:

Vorig jaar ook gedaan met de camper, Como was echt top en bepaalde plaatsen nog niet te toeristisch. Ik vond het er zelfs nog redelijk goedkoop op bepaalde hotspots met zicht over heel het meer. Ik denk ook veel minder toerisme dan een Gardameer waar zowat iedereen naartoe trekt.

Wij gaan volgend jaar ook richting Como, naar de Intelvi-vallei tussen het Meer van Lugano en het Comomeer. Heel excited, ik ben er nog nooit geweest.
Ergens is er wel een beetje schrik dat het daar te toeristisch gaat zijn, als ik zo je verhalen las vorig jaar van ferries die volgeboekt waren en zo.
Heb jij nog tips voor leuke dorpjes aan de Westelijke oever van het Comomeer?

Wij verblijven ook in een agriturismo, 't is eens iets anders dan een huisje of appartementje. Ik kijk daar wel serieus naar uit want ik zie de oude nonna zo al staan in de stokoude keuken :love:
Minder vertrouwd met de westelijke kant van het Comomeer, maar als je op tijd vertrekt kan je er nog wel op je gemak iets bezoeken. De namiddagen gebruik je dan om ergens aan een zwembad te liggen. De ferries vielen best nog wel mee, maar ik vermoed dat het zeker in Como wel druk kan zijn met dagjestoeristen die uit Milaan komen afgezakt.

Hier ligt zeker nog niets vast, misschien dat we de reis gewoon eindigen met drie dagen Como en ervoor een andere regio bezoeken. Het huisje van vorig jaar vond ik zeker leuk, dus dat opnieuw doen zou zeker geen straf zijn.

Wij zijn ook aan het kijken en twijfelen nog tussen comomeer en gardameer. Maar als ik het bekijk gaan we niet lang meer mogen twijfelen of er zal niet veel meer vrij zijn. Als iemand tips heeft voor verblijven. Liefst een huis met zwembad of toffe camping die nog wat betaalbaar is want de meeste zijn toch vrij prijzig.

Twee weken Dolomieten geboekt voor begin september. Week een in de bergen vlakbij Bruneck en daarna in het dal bij Bozen op een wijndomein.
De heenweg op 't gemak met een tussenstop in zuid Duitsland, terug doen we in een rit.

Wij zijn ook aan het kijken en twijfelen nog tussen comomeer en gardameer. Maar als ik het bekijk gaan we niet lang meer mogen twijfelen of er zal niet veel meer vrij zijn. Als iemand tips heeft voor verblijven. Liefst een huis met zwembad of toffe camping die nog wat betaalbaar is want de meeste zijn toch vrij prijzig.
Uiteindelijk iets gevonden dan?

Wij zijn van plan om vanuit Karinthië een uitstap te maken naar Trieste, wel een trip van meer dan 2u.

Iemand dat stadje al gedaan? En zou je daar dan 2u30 voor omgereden zijn?

Ik weet niet of er nog plaats is maar via Della Stella in montepulciano. Gaan wij nu al 3 jaar, ook met jong(e) kind(eren). Wel geen half pension, is zelf eten maken of resto natuurlijk :) Maar dit dat persoonlijk met jonge kinderen makkelijk.
Een oude post van u eens opgerakeld daar ik aan het zoeken ben naar een vakantiewoning voor komende zomervakantie. Via Della Stella ziet er prachtig uit. Helaas ben ik al wat laat aan en is alles volzet voor 4 personen.

Toevallig nog dergelijke parels binnen het Agriturismo genre die je me kan aanraden? :)

Een oude post van u eens opgerakeld daar ik aan het zoeken ben naar een vakantiewoning voor komende zomervakantie. Via Della Stella ziet er prachtig uit. Helaas ben ik al wat laat aan en is alles volzet voor 4 personen.

Toevallig nog dergelijke parels binnen het Agriturismo genre die je me kan aanraden? :)
Inderdaad, als je daarnaar toe wil dan moet je deze zomer voor volgende zomer boeken. Zit altijd goed snel vol.

Jammer genoeg hadden we direct prijs en zijn we daar 5j op rij geweest zonder naar iets anders te kijken, dus niet direct een andere die ik kan aanraden 😅.

Wij zijn van plan om vanuit Karinthië een uitstap te maken naar Trieste, wel een trip van meer dan 2u.

Iemand dat stadje al gedaan? En zou je daar dan 2u30 voor omgereden zijn?
Wij zaten er een klein uurtje van en zelfs daarvoor was het uiteindelijk ietwat te beperkt. Beetje de nood om toch maar stukske "Italië" mee te pikken niet kunnen onderdrukken.

Simpele grote drukke havenstad met wel heel wat leuke horeca en shopping als ge daar nood aan hebt. Bij de pittigste autoritjes da'k al heb gedaan in italië. Veel wildparkeren en ubernauwe straatjes :p

Op ongeveer dezelfde afstand(tijd) hebt ge Ljubljana wat ik persoonlijk wel heel wat toffer vond. Zeker als koffie liefhebber. Maar heel wat kleiner en knus. Paar toffe museums meegepikt die ook veel rekening houden met alle leeftijden.

De heenweg op 't gemak met een tussenstop in zuid Duitsland, terug doen we in een rit.
Moest ge passeren, beste berry/rabarber/merengue cake da'k ooit heb mogen consumeren. Onlangs nog bijna 90km voor rond gereden, maar het was al een vermoeiende rit.

Laatst bewerkt:
Moest ge passeren, beste berry/rabarber/merengue cake da'k ooit heb mogen consumeren. Onlangs nog bijna 90km voor rond gereden, maar het was al een vermoeiende rit.
Jammer genoeg den beetje uit de richting, we rijden over Innsbruck naar daar.

Wij zaten er een klein uurtje van en zelfs daarvoor was het uiteindelijk ietwat te beperkt. Beetje de nood om toch maar stukske "Italië" mee te pikken niet kunnen onderdrukken.

Simpele grote drukke havenstad met wel heel wat leuke horeca en shopping als ge daar nood aan hebt. Bij de pittigste autoritjes da'k al heb gedaan in italië. Veel wildparkeren en ubernauwe straatjes :p

Op ongeveer dezelfde afstand(tijd) hebt ge Ljubljana wat ik persoonlijk wel heel wat toffer vond. Zeker als koffie liefhebber. Maar heel wat kleiner en knus. Paar toffe museums meegepikt die ook veel rekening houden met alle leeftijden.

We zijn vorig jaar al naar Ljubljana geweest met de hombres, maar idd, dikke aanrader!

Dus Trieste zou ge persoonlijk geen 2u omrijden-waardig vinden?

Nee. Toch zeker niet voor een rit van 2u+ .
Het is uiteindelijk echt groot stedelijk en voor een dag uitstap, vooral puur "stad".

Eerder tof op een half uurke rijden als ge al veel natuur hebt gedaan en eens een dag wilt chillen van bar naar bar en wat souvenirs wilt scoren.

Voila, geboekt! We gaan 7 nachten naar een agriturismo in Toscane op het platteland. De eerste keer voor het gezin naar Italië. Ik ben al voor 't werk in Florence en Pisa geweest.

Vlucht met goede uren overdag (vertrek 9u10 - 11u / terug 12u45 - 14u35) (Brussels Airlines) op Florence, dat is dan nog 30 minuten rijden naar onze accommodatie. Andere optie was om te vliegen op Pisa (vertrek 8u10 / terug 21u10) met Ryan Air maar dan moeten we wel nog 1u30 rijden naar accommodatie. Niet hét grote verschil, maar iets meer comfort. Prijsverschil: onze vlucht is 300 euro duurder in totaal.

Kost vluchten: 1200 euro
Kost verblijf: 2100 euro

Nergens annulatieverzekeringen genomen. Scheelt 300-400 euro op accommodatie en 300 op vlucht.

Nu nog een auto huren aan de luchthaven van Florence en opletten van de ZTL zones.

Iemand tips om een auto te huren? Chatgpt zegt mij om Sixt te nemen, duurder dan andere maar minder miserie achteraf.

We zien 't zitten!

Edit: aja, onze 2 kinderen (6 en 9) gaan mee, vandaar dat ik wat keek om overdag te reizen en wat meer comfort. Dochter wordt snel wagenziek.

Er zijn zo van die car rental vergelijkingswebsites. Vorige keer in Toscane Centauro gebruikt. Dat was ook in orde. Fantastische streek. Mijn tante heeft een huisje in halverwege tussen Siena & Arezzo waar ik al enkele keren ben verbleven.

Zo met mooi weer door de Val d'Orcia rijden, da's toch een fantastische ervaring. Iedereen gaat altijd naar Montepulciano (met reden natuurlijk) maar ook zeker Pienza bezoeken.

Nee. Toch zeker niet voor een rit van 2u+ .
Het is uiteindelijk echt groot stedelijk en voor een dag uitstap, vooral puur "stad".

Eerder tof op een half uurke rijden als ge al veel natuur hebt gedaan en eens een dag wilt chillen van bar naar bar en wat souvenirs wilt scoren.
Thx hombre!

Terug
Bovenaan