Overigens is 'teamwork' en 'samen werken' in veel gevallen overdreven en redelijk nutteloos.
Veel meetings en/of 'samenwerken' is er gewoon omdat mensen incompetent zijn en/of onzeker en/of al op voorhand hun paraplu trekken voor als het fout gaat. Doe gewoon je werk. Als je het niet kan, geef het door aan een ander. Als je onzeker bent, suck it up. Als je moet beslissen, beslis en draag de gevolgen (goed/slecht) van je beslissing.
Maar voor elke beslissing aan 10 man vragen of het A of B moet zijn. Waarom zit je daar dan als JOUW beslissing gewoon het gemiddelde is van wat de anderen zouden doen.
Als je om de 10 min vragen hoe iets moet, dan ben je net negatief en zit je op foute stoel.
Ja, je moet plannen en samen werken. Maar daarvoor moet je niet samen in een kantoor zitten. We zijn niet meer 1980. Ik kan perfect een planning maken met taken, mensen assignen, die voeren uit, geven door aan iemand anders etc. Je kunt perfect samen werken zonder 8h op elkaar zijn schoot te zitten.
Het heeft een reden waarom ongeveer elk groot bedrijf programma's heeft om meetings te schrappen, gebabbel te reduceren, meetingloze dagen, thuiswerkdagen etc heeft. Omdat dat gewoon balast is waar mensen uit 'luiheid' naartoe evolueren. Op elke invite 'accept' klikken en 4h per dag in een meetingkot liggen en wat babbelen is minder vermoeiend dan 7h per dag op je eentje "get shit done" doen...
Ik heb er nog gekend die 8-9-10h per dag meetings hadden, liefst nog in 2 meetings tegelijk. En dan klagen dat ze veel meetings hadden. Die sjarels zaten wel in elke meeting waar ik ooit kwam, zeiden nooit iets. Zo van die meetings waar 1 iemand elke week 95% dezelfde update geeft van een project dat traag vooruit gaat en elke scheet 6 weken na elkaar vertelt - maar wel 20 man in die meetings. En dan random na de 5e keer dat de presentator zegt 'we hebben ABC gedaan' beginnen vragen erover stellen...
Vroeger lag cege ook in al die meetings zijn tijd te verdoen en dan te stressen dat er te veel werk was. Tegenwoordig zeg ik in meetings na 5 min 'nog iets voor mij? Nope? Ok, cya' en weg ben ik. Meetings die over and over and over over hetzelfde gaan - "zouden we de meeting niet 2 of 3-wekelijks doen ipv wekelijs?" "oh, goed idee, cege".
Wekelijkse status meetings die ik zelf organiseer beginnen typisch met 3-4-5 mensen. Dat wordt dan meer en meer en meer omdat mensen dat forwarden. Op den duur zit daar dan elke week 20 man waarvan de helft daar gewoon ooit 1 keer iets moest komen zeggen. Die blijven maar komen... Om de 3-6 maanden stop en herstart ik een meeting invite zodat de zinloze mensen stoppen met komen.
Vooral met Amerikanen moet ik heel vaak zeggen 'we hebben een uur geboekt, maar we moeten geen uur vullen als het niet nodig is' (meestal nadat er al 5 min niks zinvol meer verteld is na een half uur meeting en ze beginnen over de hond of het weer of whatever). 'ah ja, laten we terug gaan werken'.
Voor dat "teamwork" en "on site meetings" bedank ik vriendelijk. Dan zit ik liever wat hier op BG te typen of mijn vaatwas te vullen/leggen of een wasje op te zetten.
@Vega "Bereikbaar zijn" en "klanten ontvangen" is een slecht excuus om tegen glijdende uren te zijn. Ik vermoed dat het bij jullie volwassenen zijn die er werken ? Je kunt toch perfect afspreken dat er glijdende uren zijn en dat er altijd iemand moet zijn tussen X en Y. Als het voor de volwassenen te moeilijk is om georganiseerd te krijgen, kan het mgmt een kalender of zo maken.
I mean, toen ik in de startup werkte, was er voor alles een beurtrol. We waren met 20 man en wij deden alles:
- Inbraak permanentie: 1 dag per maand dat je 's nachts niet weg mocht. Als alarm gaat, krijg je telefoon en moest je naar kantoor om de security binnen te laten (ISO/compliancy proces)
- Brand permanentie: 1 dag per maand dat je 's nachts niet weg mocht. Als brandalarm gaat, krijg je telefoon en moest je naar kantoor om de brandweer te informeren (ISO/compliancy proces)
- Weekend permanentie: Wie dicht in de buurt woonde mocht op de weekend permanentie lijst. Je moest niks doen, enkel in het weekend beschikbaar zijn voor alarmen. Als compensatie mocht je maandag een dag thuis blijven.
- Pakketjes ontvangen: Veel pakketjes moesten in frigo of vriezer (labo weet je wel). De receptie was bemand 9-5, maar veel pakketjes kwamen vroeger of later, facteur smeet die gewoon ergens in dat gebouw. Er was een beurtrol van wie om 7h 's morgens kwam en wie 's avonds bleef tot 19h. En dan moest je eventuele pakketjes in de juiste frigo/vriezer steken.
Dat raakte allemaal vlot georganiseerd zonder dat het mgmt zich daar mee moest moeien. Voor die permanenties, kregen we daar training voor? Ja, 2d per jaar dat je op cursus mocht en niet moest werken. Kregen we daar compensatie voor ? Nee. Ik ben 1x in 7y s nachts naar daar moeten rijden...
Idem met verlof planning. "Er moest minstens 1 iemand per divisie aanwezig zijn". 95% van de keren raakt dat allemaal gepland door de mensen zelf.
Lijkt me vooral dat er te veel "kleutergedrag" is bij jullie. "Ik wil een koek want de andere heeft een koek". En de conclusie is dat niemand flexibiliteit heeft. Moest je collectief wat flexibiliteit geven, zou je er ook wat meer terugkrijgen denk ik. Doe een beurtrol of, godbetert, suck it up dat Jan die 3 kleine kinderen eventjes niet mee doet met de 'om 7h er zijn' shift en dat hij wel de koffie bekers elke week aanvult of whatever ander taakje.