Is thuiswerken nuttig?

Hoe is dat profiteren zolang ze hun werk goed doen? Wat zijn de regels bij jullie? Ben jij verantwoordelijke en moet jij dit testen?
De officiële regel is minstens 2x per week op kantoor. Maar veel collega's zijn er dus in praktijk maar 1 dag.
Maar neen ik ben niet de baas of de verantwoordelijke dus ik zeg er dan ook niets van hé :)

Ik doe af en toe de test hier wel eens op het werk.

Als ik dan vraag aan die collega: Kunnen we straks eens samenzitten? Dan is het zo van: Neen ik werk van thuis uit vandaag!
Ik: Hoezo? Je komt elke donderdag toch naar kantoor?
Die collega: Ja maar uitzonderlijk deze week ben ik er niet.
Ik: OK morgen dan?
Die collega: Neen. Ik kom deze week niet meer.

OK dan kan wel zo zijn maar dat is nu al zeker de 10de keer op een maand tijd dat iemand dat als antwoord geeft. Ja dan weet je het al wel.

Dus ja er wordt van geprofiteerd. Maar ik ga niet meteen collega's verklikken zolang ze hun werk goed doen en mij verder helpen. Maar soms krijg je dan zelf ook zin om te zeggen: Fuck it. Waarom kom ik moederziel alleen nog opdagen als de rest zijn kat stuurt? Maar goed iedereen moet dit voor zichzelf of haarzelf uitmaken.
Samenzitten kan toch perfect via Teams?

De officiële regel is minstens 2x per week op kantoor. Maar veel collega's zijn er dus in praktijk maar 1 dag.
Maar neen ik ben niet de baas of de verantwoordelijke dus ik zeg er dan ook niets van hé :)
Wat dus op basis is van je "steekproef" aka "controle"?
Als iemand er uitzonderlijk donderdag niet kon zijn en er vrijdag niet is, kunnen ze toch perfect ma-di-wo 2 dagen gekomen zijn? Of heb je het hun dan ook gevraagd?
Of ze doen dit met toestemming van hun leidinggevende, heb je hun dat ook gevraagd? Indien dit met toestemming is, zie ik ook niet in wat daar mis mee is of profiteren is...

Ik zie jij vooral conclusies trekken dat ze profiteren zonder dat je er ook maar enig bewijs van hebt.

Dat is het probleem hier, maar ook bij ver alle studies. Er is geen zekerheid, want afhankelijk van wie/wat/waar/hoe krijg je uiteenlopende resultaten (ik heb al studies gezien van gekelderde productiviteit, geen verschil, en veel betere productiviteit).
En dat is ook logisch, er worden zoveel verschillende metrics gebruikt voor productiviteit dat je dit niet kunt vergelijken. En iedereen zal de anekdotische gevallen aangrijpen die bevestigen wat zij denken.
Ik begrijp uw punt niet? Er werd een real world evaluatie gedaan. Productiviteit is een parameter die gekend is binnen onze setting. Of dat anekdotisch is of niet maakt toch niet uit? Doel was niet een academische publicatie met een universele wetmatigheid opstellen maar gewoon de medewerkers hun output wat beter inschatten.
Telewerk is geen recht bij ons, mensen die bepaalde targets niet halen per kwartaal zullen hetvolgende kwartaal nog max 1 dag per week kunnen telewerken. Mensen die thuis productiever zijn hebben uiteraard dar geen last van.

Ik begrijp uw punt niet? Er werd een real world evaluatie gedaan. Productiviteit is een parameter die gekend is binnen onze setting. Of dat anekdotisch is of niet maakt toch niet uit? Doel was niet een academische publicatie met een universele wetmatigheid opstellen maar gewoon de medewerkers hun output wat beter inschatten.
Telewerk is geen recht bij ons, mensen die bepaalde targets niet halen per kwartaal zullen hetvolgende kwartaal nog max 1 dag per week kunnen telewerken. Mensen die thuis productiever zijn hebben uiteraard dar geen last van.
Mijn commentaar was dan ook eerder op de Q.E.D. die jouw voorbeeld aangreep om te zeggen dat "iedereen dat wel wist op voorhand". ;)

Als ouder van een kind jonger dan 6 kan ik niet verplicht worden naar kantoor te komen (Poolse wetgeving), maar omdat mijn madam mij zo vaak komt storen als ik van huis uit aan het werken ben, en onze project manager vraagt om zo vaak mogelijk naar kantoor te komen, ben ik de afgelopen weken dus elke dag naar kantoor gegaan.
Wegens de netwerkproblemen, ben ik wel quasi de enige op kantoor. Zo'n ghost town is toch ook maar vrij irritant om in te werken. En ik vind mijn output niet minder thuis dan op kantoor. Zo zijn de keuken en de wc thuis een stuk dichterbij, werkt alles een stukje vlotter en kan ik tijdens de kleine pauze's ook huishoudelijke taken uitvoeren die afgelopen weken op me lagen te wachten bij het thuiskomen.

Mits een gevuld kantoor, snap ik bepaalde voordelen wel van hybride werkomgeving zeker wat betreft de teamspirit. Maar los daarvan, home office all the way baby. Ik zal mijn kwetter madam thuis er wel bijnemen.

Ik werk in een open landschaps bureau, werk 1 dag thuis per week, vind ik prima.

Op kantoor is er veel lawaai, constant radio die speelt, telefoons, printers die ratelen, collega's die koffieklets houden.
Soms staat de airco keihard en moeten mensen hun jas aandoen op hun bureau, omdat te baas het de warm heeft...
Dan zijn er ook nog vaak mensen die hulp vragen ivm een programma aan jij.

Thuis heb ik dat allemaal niet.
Thuis is het rustig, warm zoals ik wil en er vraag niemand iets behalve als ze een mail zenden.
Dus als ik rustig ongestoord wil doorwerken, is thuiswerk beter voor mij.
Nadeel is dat je thuis ook moeilijker kan iets vragen of overleggen met ne collega of leidinggevende.
Dus het heeft z'n voordelen en nadelen.

Wat ik gemerkt heb: soms verzet ik bergen werk thuis, soms gaat het echt niet vooruit.
Maar dat kan ik ook zeggen van op het bureau werken...
Mensen die niks doen als ze thuiswerken, vallen uit eindelijk wel door de mand en die moeten ze aan pakken.
Het is ook een kwestie van vertrouwen, als je personeel niet vertrouwt als ze thuis werken, moet je je conclusie trekken imo.
Mijn werk is uiteindelijk altijd in orde en m'n tijdsregistratie is op punt, dus wat is het probleem?

Mijn commentaar was dan ook eerder op de Q.E.D. die jouw voorbeeld aangreep om te zeggen dat "iedereen dat wel wist op voorhand". ;)
Mijn Q.E.D. ging over dat niet alles objectief en eenvoudig meetbaar is. Vooral gelinkt aan de alwetende baas.

Anderhalfjaar data verzamelen voor een conclusie (individuen die daar thuiswerken presteren minder) die gevoelsmatig in het bedrijf wel aanwezig was. Of waarom zouden ze die data gaan verzamelen? Er werd toegelicht dat dit geen universaire studie is e…

Het meten van productiviteit kan op vele manieren (bv tijd aangelogd op pc,…), maar niets zullen perfecte metrics zijn; maar hetzelfde kan gezegd worden van lonen tussen functies etc. Ga je als bedrijf tijd steken om dit “aan te pakken/perfecrioneren” of focus je je op andere zaken?

Mijn Q.E.D. ging over dat niet alles objectief en eenvoudig meetbaar is. Vooral gelinkt aan de alwetende baas.

Anderhalfjaar data verzamelen voor een conclusie (individuen die daar thuiswerken presteren minder) die gevoelsmatig in het bedrijf wel aanwezig was. Of waarom zouden ze die data gaan verzamelen? Er werd toegelicht dat dit geen universaire studie is e…

Het meten van productiviteit kan op vele manieren (bv tijd aangelogd op pc,…), maar niets zullen perfecte metrics zijn; maar hetzelfde kan gezegd worden van lonen tussen functies etc. Ga je als bedrijf tijd steken om dit “aan te pakken/perfecrioneren” of focus je je op andere zaken?
Wat zou jij dan voorstellen om te doen?
Zonder enige evaluatie een beleid gaan voeren op basis van presumpties en opinies?
Studie was van degelijk niveau, door een extern bureau en laat toe om duidelijk te differentiëren. Productiviteit en output zijn al langer gedefinieerd en samen met de vakbonden.

Ik heb de indruk dat sommigen hier hun persoonlijke mening dogmatisch verdedigen, zelfs wanneer de cijfers het tonen. De cijfers bevestigen hier het gevoel van enkele leidinggevenden, dat maakt het alleen maar solider mijn inziens...

Tsja, nothing is perfect maar de data zijn wel wat ze zijn. De vakbonden hebben de gevolgen trouwens ook gewoon aanvaard.

Hetgeen dat uiteindelijk toch telt is dat het werk gedaan is, en niet dat je x uren en x minuten achter uw PC zit. Kunt gij van thuis het werk dat je op kantoor op 8 uur doet in 6 uren tijd doen, dan is er toch geen probleem. Als je dan 10 uren op kantoor zit en 5 uren ervan afgeleid bent dan ben je ook niet productiever.
Voor het bedrijf kan het ook een voordeel zijn als jij toch van thuis werkt als je een beetje ziek bent (maar niet ziek genoeg om in uw bed te liggen de hele dag). Als ze zouden stoppen met thuiswerk, dan moeten ze van mij ook niet verwachten dat wanneer ik een beetje ziek ben ik nog van thuis zal werken :)
Je hebt altijd mouwvegers die graag lang op kantoor gaan zitten als de baas er is, maar of die nu juist productiever zijn is nog de vraag. Op den duur vallen die ook door de mand.
Ik denk dat je niet alles kan over dezelfde kam scheren. De ene mens werkt beter van thuis, de andere niet. Voor een job in de IT die veel concentratie vereist kan thuiswerk nuttig zijn. Sommige zaken gaan beter van thuis, andere minder.

Voor een stuk speelt de functie ook mee. Dat iemand met een heel technisch-administratief profiel alles van thuis uit kan doen kan wel zo zijn, maar een coördinator die een team aanstuurt moet zijn kop wel laten zien op de werkvloer.

Voor een stuk speelt de functie ook mee. Dat iemand met een heel technisch-administratief profiel alles van thuis uit kan doen kan wel zo zijn, maar een coördinator die een team aanstuurt moet zijn kop wel laten zien op de werkvloer.
Tenzij de rest van het team ook thuis werkt :)

Ik zou ook perfect 100% kunnen thuiswerken, maar wegens grensarbeider statuut is dat helaas niet mogelijk. Dat terwijl sommige van mijn directe collega's wel 100% thuiswerken. Die laten enkel 1x per 3 maanden hun gezicht zien tijdens de PI dag. En de rest is er max. 2 dagen per week. Af en toe voelt het zo wel leeg (bijna eenzaam) op kantoor, zeker op een vrijdag wanneer je enkel de buitenlanders (Belgen en Duitsers) hier ziet.

Ik zou ook perfect 100% kunnen thuiswerken, maar wegens grensarbeider statuut is dat helaas niet mogelijk. Dat terwijl sommige van mijn directe collega's wel 100% thuiswerken. Die laten enkel 1x per 3 maanden hun gezicht zien tijdens de PI dag. En de rest is er max. 2 dagen per week. Af en toe voelt het zo wel leeg (bijna eenzaam) op kantoor, zeker op een vrijdag wanneer je enkel de buitenlanders (Belgen en Duitsers) hier ziet.
Wat zijn juist de regels bij grensarbeiders? Helemaal geen telewerk of beperkt in dagen?

Hier is het officieel ook 2 dagen per week, maar om de 14-dagen kan ik 1 dag niet.
Ik wil gerust een andere dag komen dan die, maar dan zit er niemand die ik ken en is er geen gegarandeerde plaats (in praktijk wel, want op maandag en vrijdag zit er bijna niemand).

Toen ik dat vroeg heeft mijn HR leidinggevende aangegeven dat het niet hoeft, zolang mijn werk maar in orde is.
Het is immers zinloos om 180km te rijden, gewoon voor de show.

Eén van de redenen dat ik meestal niet meer ga op woensdag/vrijdag, er komt toch bijna niemand. Officieël zijn wij allemaal operationelen en hebben wij maar 1 thuiswerk dag (enkel ondersteunde functies hebben 2 dagen) maar er is quasi 0 controle op + dat de overgrote meerderheid van de functies hier hybrides zijn die deels op kantoor, deels op de baan naar klanten, deels vaste dagen op werven zitten. Het is dus sowieso moeilijk bij te houden. Wij hebben hier ook geen micro-managers die iedereen constant in het oog denken te moeten houden dus zolang u werk gedaan is cared echt niemand, en zelfs dan nog. Zolang de EBIT van de afdeling op het einde ok is zal daar ook weinig aan veranderen denk ik.

Het enige wat ge niet moet doen is liegen over u "whereabouts"... wij hebben een aantal jaar terug ne supervisor gehad op één van ons werven die daar nen bepaalde dag om 13:00 door reed omdat hij eerst nog op een ander werf ging passeren. Via via is uitgekomen dat die kerel daar nooit geweest was (ik denk iemand van die supervisor zijn werf gebeld naar die andere werf om iets klaar te leggen om mee te brengen oid) en dan zijn ze beginnen graven en bleek dat diej nogal geregeld stevig wat uren af pitste.

Wat zijn juist de regels bij grensarbeiders? Helemaal geen telewerk of beperkt in dagen?
Hangt er vanaf hoe ingewikkeld je het wil maken. Of beter gezegd, hoe ingewikkeld BE/NL en Europa het gemaakt hebben.

Wat betreft de sociale zekerheid, moet je minimum 50% in een land werken. Dus mijn Nederlandse werkgever verlangt zowieso dat we meer dan 50% aanwezig zijn. Zij willen absoluut vermijden om sociale zekerheid in BE te betalen. Niet alleen omdat die duurder is, maar ook omdat ze dan extra mensen erop moeten zetten.

Wat betreft belastingen geldt per dag dat je in een land werkt, moet je voor die dag daar belasting betalen. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Je moet ook rekening houden met aftrekposten. Als je in BE woont en in NL werkt, dan moet je dus minimaal 90% inkomsten hebben uit NL, om bepaalde aftrekposten te kunnen claimen.

Daarnaast heb je ook nog de bewijslast. IK moet ZELF kunnen bewijzen hoeveel dagen ik fysiek in NL of BE gewerkt heb. En gezien de hoeveelheid problemen die een collega van mij met de Belgische belastingdienst heeft gehad, houden wij ons braaf aan de regels. Meer nog, wij zorgen er voor dat we dagelijks in de kantine iets gaan kopen om een financieel bewijs te hebben. In het geval van mijn collega werden badge gegevens niet aanvaard door de belastingdienst.

Wij moeten zowat het laatste bedrijf zijn zonder work-from-home policy. In theorie wordt heel Europa verwacht dagelijks naar kantoor te komen, in de praktijk wordt dit enkel opgevolgd in de business unit BNFL (België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg) omdat de big chief hier ouderwets is.

Je kan wel thuis werken, maar enkel met een gegronde reden. In de praktijk wordt er wel 'stiekem' van thuis gewerkt mits je geen meetings met je n+1 hebt en zo onder de rader kan blijven. Ook helemaal niet eerlijk vermits de de grote baas in België gestationeerd is wat het voor ons dus veel moeilijker maakt om van thuis te werken dan in andere landen.

Schaf die achterlijke regel toch af. Eén dag per week zou het leven als zoveel makkelijker maken.

Wat is dan een gegronde reden?
Ik vind dat mensen die kinderen hebben en ze moeten van school halen bijvoorbeeld niet meer recht hebben op thuiswerk dan mensen die geen kinderen hebben.
Dus als je het voor 1 collega doet, of steeds voor éénzelfde collega uitzonderingen maakt, het dan beter voor iedereen invoert.

Wat zou jij dan voorstellen om te doen?
Zonder enige evaluatie een beleid gaan voeren op basis van presumpties en opinies?
Studie was van degelijk niveau, door een extern bureau en laat toe om duidelijk te differentiëren. Productiviteit en output zijn al langer gedefinieerd en samen met de vakbonden.

Ik heb de indruk dat sommigen hier hun persoonlijke mening dogmatisch verdedigen, zelfs wanneer de cijfers het tonen. De cijfers bevestigen hier het gevoel van enkele leidinggevenden, dat maakt het alleen maar solider mijn inziens...

Tsja, nothing is perfect maar de data zijn wel wat ze zijn. De vakbonden hebben de gevolgen trouwens ook gewoon aanvaard.
Ik ben een grote voorstander van thuiswerk te beperken voor een groot aantal redenen hier genoemd, niet op zijn minst niet vervreemden van het bedrijf.

Ik deel ook je mening dat de data de data is. Het enige punt dat ik maakte is het feit dat het anderhalfjaar nodig heeft en nog een externe firma om een conclusie te kunnen trekken. Dit is een serieuze inspanning van het bedrijf. Niet elke firma zal dit doen; desondanks dat mensen hier de schuld van de opvolging bij de manager leggen, die maar goede targets moet verzinnen.

Ik deel je mening (en dat is niet enkel hier) dat het verworven recht van thuis met hand en tand verdedigd wordt door de meeste individuen uit eigenbelang, maar als ze op hun plichten gewezen worden, is het de schuld van de baas die niets goed gedefinieerd heeft.

Het is ook een aantrekkelijke tool op de arbeidsmarkt. Ik zag deze week een advertentie op Linkedin passeren voor het knelpuntberoep van accounting manager. Een advertentie in 3 zinnen waarvan de middelste luidde ‘prachtig kantoor in ruil voor weinig thuiswerk’. Dat is toch gewoon een dooddoener 😅. Je vind sowieso praktisch geen accountants meer.
Een job met amper thuiswerk is voor mij sowieso een no go, ze mogen nog zo goed betalen.

Terug
Bovenaan