Is thuiswerken nuttig?

Er wordt wel degelijk begeleiding voorzien, dat is niet de issue. Maar als vroeger iedereen er was, dan pikte men tussendoor automatisch ook meer onbewust info op. Gewoon van andere collega's al eens te horen discussiëren over iets.
Het was makkelijker om iets op te pikken, want sommige mensen zullen in geen enkele omgeving iets proactief oppikken.

Persoonlijk heb ik het meest lastige met de teams-chatjes van mensen die thuiswerken, waarbij de inhoud van de gesprekken, vooral veel baat zouden hebben om de werkvloer wat vaker te bezoeken.

Ik kies in principe hoe vaak ik thuis werk, zo lang ik maar op het werk ben voor bepaalde verplichtingen. In de praktijk hangt dat hard af van de periode, maar uiteindelijk werken de onderzoekers vooral in het lab dus is het gewoon weinig efficiënt als ik er nooit ben. Ik denk dat ik gemiddeld aan iets van twee thuiswerkdagen per week kom, al is dat misschien een overschatting.

Het is gewoon handig om de dochter naar de crèche te voeren en meteen te kunnen beginnen, zonder eerst naar Brussel te moeten rijden. Zeker als er een project moet geschreven worden, dus iets dat enige concentratie vergt en waarvoor ik toch aan mijn bureaustoel gekluisterd zit, kan dat even goed thuis.

ik krijg thuis veel meer gedaan dan op kantoor. op kantoor constant voor elke kleine prul lastig gevallen..

En ja, ik haal ook de vaatwas eens leeg, speel eens een spelletje onder de middag of laat de hond uit. en toch krijg ik meer gedaan.

Weinig controverse rond deze realiteit blijkbaar. Is dit het nieuwe normaal misschien? Naast het vervroegd pensioen door u "thuis te laten schrijven" voor uw resterende ziektedagen, nu ook de "thuiswerkdag bij de overheid = verlofdag" blijkbaar. Ok dan. Nothing to see here!

Toch nog even op inpikken dat dit idd meer en meer de realiteit is, niet alleen bij overheden trouwens - buurman is SAP manager bij multinational en heeft gemiddeld 4 thuiswerkdagen - sporadisch heeft die zaken in weekends (meestal vrij keuze omdat het dan rustiger is om zaken te testen/implementeren of s'avonds door internationale context). Maar goed - momenteel zitten zijn teams in een periode tussen projecten in waardoor hij eigenlijk niet bijster veel te doen heeft - as we speak zit die dus gewoon in Center Parcs Frankijk, betaald en met héél weinig workload.

Toch nog even op inpikken dat dit idd meer en meer de realiteit is, niet alleen bij overheden trouwens - buurman is SAP manager bij multinational en heeft gemiddeld 4 thuiswerkdagen - sporadisch heeft die zaken in weekends (meestal vrij keuze omdat het dan rustiger is om zaken te testen/implementeren of s'avonds door internationale context). Maar goed - momenteel zitten zijn teams in een periode tussen projecten in waardoor hij eigenlijk niet bijster veel te doen heeft - as we speak zit die dus gewoon in Center Parcs Frankijk, betaald en met héél weinig workload.
Je kan daar een veel breder debat over hebben hoor. Hoe veel wordt er gemiddeld écht gewerkt tijdens een werkdag? Ik ben altijd een efficiënte werker geweest terwijl anderen zitten te lanterfanten of er dubbel zo lang over doen. Ik lever kwalitatief en stipt mijn werk af, dan zie ik het probleem niet echt om eerlijk te zijn. Er spelen in mijn geval trouwens nog andere factoren mee, maar daar ga ik online echt niet verder op in.

Je kan daar een veel breder debat over hebben hoor. Hoe veel wordt er gemiddeld écht gewerkt tijdens een werkdag? Ik ben altijd een efficiënte werker geweest terwijl anderen zitten te lanterfanten of er dubbel zo lang over doen. Ik lever kwalitatief en stipt mijn werk af, dan zie ik het probleem niet echt om eerlijk te zijn. Er spelen in mijn geval trouwens nog andere factoren mee, maar daar ga ik online echt niet verder op in.

Praat met zowat alle personeelsmanagers:
-telewerk is nefast voor inwerking nieuwe medewerkers
- bereikbaarheid telewerkers ligt lager dan mensen op bureau
- output ook lager.

Maar ik weet, allemaal taboe.

In de vakanties is thuiswerk bv gewoon op de kinderen passen.

Een goede recessie hebben we nodig, dringend.

KMO is ook een ruim begrip in het kader van inkopen in de firma. (Laat staan uitkopen)

Ik denk dat trouwens dat de looncomponent (ondanks zeer relevant voor dit topic) een te grote factor wordt toebedeeld bij de vergelijking (al zeker voor de “gemiddelde” werknemer:

a) afstand tot werkgever:
- stel: je woont Bellegem en bent een brouwer bij Omer-VanDerGhinste ga je dan morgen bij InBev werken voor bovenstaande argumenten? Ben je financieel beter af met een ABInbev loon en wonend in Leuven tov een woonst in Bellegem en werkend bij Omer?

b) jobsatisfactie
Niet iedereen kan starten bij BCG, P&G of PWC. Als je start bij een KMO en je hebt het naar je zin en je krijgt wat extra verantwoordelijkheden naarmate je meer ervaren bent, waarin je impact hebt op de bedrijfsvoering, zou je dan voor beter betaald te worden voor “eenvoudiger” werk, meer voldoening hebben?

Ondanks de juistheid van de argumentatie, is het gewoon een oversimplificatie.

- output ook lager.

En een personeelsmanager spreekt uiteraard puur uit belang van het bedrijf.

Het is natuurlijk te hopen als die goede recessie eraan komt dat jij en/of je partner niet bij de 'gelukkigen' zijn.

- output ook lager.

Had jij niet een of andere managementfunctie in een bank ofzo? Als bij een zware recessie al de 'overbodige' mensen op straat staan zou ik niet zo gerust zijn.

En een personeelsmanager spreekt uiteraard puur uit belang van het bedrijf.

Het is natuurlijk te hopen als die goede recessie eraan komt dat jij en/of je partner niet bij de 'gelukkigen' zijn.

Had jij niet een of andere managementfunctie in een bank ofzo? Als bij een zware recessie al de 'overbodige' mensen op straat staan zou ik niet zo gerust zijn.

Nochtans wel schitterend om te zien dat hij op zich geen schokkende dingen zegt (enkel die laatste 2 lijnen misschien wat overbodig) maar jullie er wel meteen opspringen, mogelijks voelen jullie je aangesproken?

Weer beetje off-topic maar het thuiswerk is wel degelijk nefast voor het inwerken van nieuwe collega's en ja, bereikbaarheid daalt ook met telewerk. Ik bedoel dan niet dat collega's de telefoon niet meer opnemen bij thuiswerk maar collega's op kantoor die hulp zoeken zullen dat doen bij iemand die ook op kantoor aanwezig is. Zelfs al zouden ze de vraag eigenlijk beter aan een thuiswerker vragen, dat gebeurt niet. Op die manier daalt de bereikbaarheid dus gewoon.

Dat de output thuis lager is dan op kantoor ervaar ik dan weer niet, bij ons is het eerder omgekeerd dat de output thuis stijgt. Logisch ook, geen afleidingen thuis, niet om de 10 minuten "gestoord" worden door een collega (zie alinea hiervoor) dus je kan goed doorknallen. Zijn er collega's waar het omgekeerde toch gebeurt dan bespreken we dat met de collega's om te weten te komen hoe dat precies komt, wij zitten nl. in een behoorlijk meetbaar beroep. Tijdens dat gesprek wordt het al heel snel duidelijk wat de exacte reden is en lost dat probleem zichzelf op. Blijft dat probleem duren dan bespreken we met de collega dat thuiswerk simpelweg niets voor hem/haar is en vragen we dat die collega weer naar kantoor komt. Gelukkig nog niet al te veel dat gesprek moeten hebben, wanneer we dat wel gehad hebben (eigenlijk nog maar 1x) kreeg ik na 2 weken de reactie dat hij blij was dat hij weer gewoon voltijds op kantoor zat omdat hij thuis werken maar saai vond...

Maar ja, zoals @Biljart zegt, thuiswerk is inmiddels een heilig huisje geworden waar zeer veel mensen al rood aanlopen als je er nog maar een discussie over wil aangaan.

Tja, als je zoals ik 1h-1h40' enkel moet rijden is dat wel interessant dat thuiswerken ;).
Momenteel 2 dagen, maar had er toch graag 3 gehad. En als men mij betrapt van niets uit te voeren thuis mag men dat direct afnemen.

Tja, als je zoals ik 1h-1h40' enkel moet rijden is dat wel interessant dat thuiswerken ;).
Momenteel 2 dagen, maar had er toch graag 3 gehad. En als men mij betrapt van niets uit te voeren thuis mag men dat direct afnemen.
Voila, dan ben je iemand die de voordelen van het thuiswerk ook effectief kan benutten maar niet iedereen heeft dat. Ik werk thuis als het echt moet (er moet bvb. iemand thuis zijn om weet ik veel wie binnen te laten) maar als het zover is ben ik niet te genieten. Het "werk" gaat goed vooruit maar 's avonds ben ik behoorlijk opgefokt, ik ben iemand die door de dag wat mensen rond zich heen nodig heeft, structureel thuiswerken 1 dag per week ben ik na een half jaar ook gewoon van afgestapt.

Nochtans wel schitterend om te zien dat hij op zich geen schokkende dingen zegt (enkel die laatste 2 lijnen misschien wat overbodig) maar jullie er wel meteen opspringen, mogelijks voelen jullie je aangesproken?
"Het is tijd voor een goede recessie" was dan ook waar ik op reageerde. Dat is gewoon hetzelfde als oude mensen (maar niet oud genoeg om te weten waarover ze spreken) die zeggen dat het nog eens oorlog moet worden.

Als je controversiële uitspraken doet krijg je meestal reactie. Als er een dag later dan twee reacties op komen zou ik dat niet echt "opspringen" noemen, maar mogelijks voelde jij je aangesproken als iemand die ook een job doet die misschien geen recessie overleeft? Allez als we dan toch het niveau van de kleuterklas nastreven.

Zeg ik ergens dat thuiswerk niet nadelig is voor het inwerken? Dat is toch gewoon een open deur instampen? Ik zie dat er hier altijd bijgesleurd worden wanneer mensen het punt willen maken dat thuiswerk gelijk is aan verlof, maar de link lijkt er mij niet te zijn.

Van mij mag er een discussie zijn over thuiswerk hoor, ik heb hier nota bene al gepost over hoe ik "thuiswerk" als paraplu-oplossing voor alles gaande van ziekte tot op de kinderen letten nogal scheef vind aangezien het vooral het privilege is van bureaujobs in de tertiaire sector.

"Het is tijd voor een goede recessie" was dan ook waar ik op reageerde. Dat is gewoon hetzelfde als oude mensen (maar niet oud genoeg om te weten waarover ze spreken) die zeggen dat het nog eens oorlog moet worden.

Als je controversiële uitspraken doet krijg je meestal reactie. Als er een dag later dan twee reacties op komen zou ik dat niet echt "opspringen" noemen, maar mogelijks voelde jij je aangesproken als iemand die ook een job doet die misschien geen recessie overleeft? Allez als we dan toch het niveau van de kleuterklas nastreven.

Zeg ik ergens dat thuiswerk niet nadelig is voor het inwerken? Dat is toch gewoon een open deur instampen? Ik zie dat er hier altijd bijgesleurd worden wanneer mensen het punt willen maken dat thuiswerk gelijk is aan verlof, maar de link lijkt er mij niet te zijn.

Van mij mag er een discussie zijn over thuiswerk hoor, ik heb hier nota bene al gepost over hoe ik "thuiswerk" als paraplu-oplossing voor alles gaande van ziekte tot op de kinderen letten nogal scheef vind aangezien het vooral het privilege is van bureaujobs in de tertiaire sector.
Mja, blijkbaar toch gevoelig onderwerp als je het nodig vindt van zo fors te reageren. Alé, geniet nog van uw verlofdag ;-)

Mja, blijkbaar toch gevoelig onderwerp als je het nodig vindt van zo fors te reageren. Alé, geniet nog van uw verlofdag ;-)
Fors precies.
Ik vind een recessie wensen (waar een hoop mensen dus in de problemen zouden door raken) om thuiswerk wat te temperen eerder een forse reactie dan daartegen reageren.

- output ook lager.

Veel onbekwame personeelsmanagers dus :p.

Duidelijke regels invoeren:
- Bereikbaarheid wordt verwacht tussen Xu en Yu.
- Indien je eventjes weg bent voor een privé-affaire tijdens een telewerkdag, geen probleem maar zet een out-of-office wie te contacteren indien dringend en zet dat duidelijk in je agenda.
- Indien nieuwe collega's: manager moet plan maken waar dus een buurtrol kan gegarandeerd worden om de nieuwe te begeleiden voor X maanden.

Telewerk is niet het probleem. Managers die altijd "de goeie vriend" willen spelen, zijn het probleem. Dan verbaasd zijn dat iedereen op de duur zijn goesting maar doet.
Een vorige manager zei simpel: wie te ferm achter staat op schema, dan wordt telewerk gelimiteerd (Werd diplomatisch verwoord als "hebben meer coaching nodig in presentie.).

Fors precies.
Ik vind een recessie wensen (waar een hoop mensen dus in de problemen zouden door raken) om thuiswerk wat te temperen eerder een forse reactie dan daartegen reageren.
Inhoudelijk op de man spelen door te stellen dat je op kleuterklasniveau bezig bent vind ik wat forser dan zeggen dat we een recessie nodig hebben (ik sta achter geen van beide maar dan vind ik op de man spelen toch iets forser).

Inhoudelijk op de man spelen door te stellen dat je op kleuterklasniveau bezig bent vind ik wat forser dan zeggen dat we een recessie nodig hebben (ik sta achter geen van beide maar dan vind ik op de man spelen toch iets forser).

Ach kom nu. Biljart zoekt zeer duidelijk de controverse op, en dan is er verontwaardiging als hij controverse krijgt? Beetje serieus blijven.

Ik zie dat niemand zeggen. Tenzij ik iets over het hoof gezien heb.

- output ook lager.

Dan gebruiken jullie gewoon de juiste tools niet

Ik kan mijn collega's binnen de seconde bereiken (tenzij ze in meeting zitten)

Terug
Bovenaan