Chelark007
Well-known member
Hier opt werk 1 dag per week thuis, maar ze spreken van af te schaffen door bepaalde individuen die profiteren, het moet dan toch zijn dat er dingen boven water komen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hier opt werk 1 dag per week thuis, maar ze spreken van af te schaffen door bepaalde individuen die profiteren, het moet dan toch zijn dat er dingen boven water komen.
Hier wel een beetje dezelfde situatie. Het getetter van een landschapskantoor, de obligatoire babbel aan het koffie/printmachine en de vragen van collegas kan soms wel heel onproductief zijn. Ik zit in een profiel samen met 2 andere collega's iets hoger waardoor alle ontwerpvragen door junior of medior profielen aan ons gesteld worden. Dan ben ik wel eens blij om van thuis te werken als er iets klaar moet geraken zonder constant gestoord te worden (lets ignore teams)Ik zit in een bizarre en omgekeerde situatie maar momenteel is het zo dat ik 1 a 2 dagen per week ga naar de bureau, maar zelfs dat is optioneel.
Ik reken voor mezelf dat de dagen dat ik naar de bureau ga, dat zijn semi-verloren dagen qua productiviteit. Op bureau is er eindeloos getetter, mensen die in call zitten, radio koffiemachine gaat constant af, de zoete inval langs de bureau's en dan het eeuwige geroddel. "heb je even?" en dan 90 minuten later nog over gezever bezig zijn.
Ik heb ze beide meegemaakt. En ik vind ook dat thuiswerk eigenlijk een groot probleem heeft naar voor geschoven:
-De werkers, die gaan werken.
-Degene die op bureau niets doen, doen thuis ook niets
En momenteel heb ik de luxe dat ik kan kiezen, maar als ik ooit nog terug moet naar de bureau 4 op 5, gaat dat met tegenzin zijn in't begin, en er zal heel wat mogen tegenover staan.
Voor context: ik begin meestal rond 8u30 en ga tijdens de uren soms 2 keer per dag met de hond gaan wandelen. Ik zeg dat vlakuit in de chat waar iedereen (inclusief de managers) erbij zitten.
Ik ben meestal ook bezig na het eten s'avonds tot 20u gemiddeld (soms later). Pervers genoeg werk ik thuis veel meer uren per dag.
Toen ik op mijn vorige opdracht er moest zijn om 8u45 op bureau, was ik altijd stipt om 17u de deur uit en deed niets meer.
Maarja, ze zagen dat graag: asses on seats.
En ik moest ook altijd lachen dat op stipt 17u iedereen plots net klaar was met wat hij ook aan het doen was. Ongetwijfeld waren dat allemaal mensen die (net als ik!) gewoon heel goed kunnen mikken tot op de minuut met hun werk om dan hun laptop dicht te kunnen slaan. Ongetwijfeld...
Tis dat.Hier wel een beetje dezelfde situatie. Het getetter van een landschapskantoor, de obligatoire babbel aan het koffie/printmachine en de vragen van collegas kan soms wel heel onproductief zijn. Ik zit in een profiel samen met 2 andere collega's iets hoger waardoor alle ontwerpvragen door junior of medior profielen aan ons gesteld worden. Dan ben ik wel eens blij om van thuis te werken als er iets klaar moet geraken zonder constant gestoord te worden (lets ignore teams)
Maar dat wil niet zeggen de dagen dat ik thuis zit en geen strakke deadline heb ik al eens iets meer post op beyondgaming.
Het heeft zijn voordelen en het heeft zijn nadelen en veel hangt af hoe je er als persoon mee omgaat. Ik probeer wel dagelijks op kantoor te zijn. En als het te druk is of te storend werk ik in de middag van thuis uit.
Maar als je komt en je zit alleen op kantoor, is dit ook niet ok naar iedereen toe. Vind het wel een gezonde basis om bepaalde dagen (met het team bv) op het werk te moeten zijn. Zo kom je voor iedereen een middenweg tegen.Tis dat.
Het is geven en nemen. Ik blijf erbij: thuiswerk is een gegeven nu, het is hoe je er mee omgaat. En het is niet alsof mensen die 5 op 5 naar de bureau gingen vroeger allemaal wel productief waren...
Ik denk dat wfh non-factor is op output voor de meeste werknemers, maar een grote factor is op mentaal welzijn van de meeste werknemers. Maar... dat is mijn persoonlijke mening, ik kan mis zijn.
En niemand houdt u tegen om elke dag af te komen naar bureau als werknemer als je dat dan toch wil doen.
Tuurlijk is daar grote meerwaarde aan. En zo doen wij het ook: we proberen met ons team af te spreken op bureau samen altijd.Maar als je komt en je zit alleen op kantoor, is dit ook niet ok naar iedereen toe. Vind het wel een gezonde basis om bepaalde dagen (met het team bv) op het werk te moeten zijn. Zo kom je voor iedereen een middenweg tegen.
Wat ik wel nadelig vind aan thuiswerk is het opleiden van nieuwe mensen in een team. Ik merkte vroeger dat ze veel meer oppikten van collega's. Men hoorde al eens andere collega's onderling babbelen of telefoneren en konden daar al eens op inpikken. Dat is er nu veel minder en ik merk toch dat het allemaal veel trager verloopt.
In uw geval zou ik gewoon terug naar het kantoor beginnen te gaan, toch enkele dagen per week. Voor mij persoonlijk geeft het ook meer structuur, je moet opstaan op een bepaald moment, je opkleden en je hebt de hele dag sociale contacten. Dat op zich is al een meerwaarde tegenover thuiswerk.Ik kan zelf kiezen hoeveel dagen ik thuiswerk. Dus kan weken of langer 100% thuiswerken, tenzij ik voor iets dringends naar kantoor moet komen (beslis zelf wat dringend is).
In het begin ging ik 3 dagen per week naar kantoor, puur voor het sociale contact. Dat werd dan 2 keer per week, dan 1 keer per week, dan 1 keer om de 2 weken. Nu ben ik in een toestand waar ik het sociaal contact heel hard mis, maar het mentaal moeilijk is om naar kantoor te gaan (die beslissing maken van naar kantoor te gaan, in de file staan, etc.). Heel vreemde situatie, ik pendelde vroeger 5 dagen per week naar kantoor in Antwerpen stad en was dan 3 uur kwijt per dag aan filerijden, en nu "lukt" het niet om ocharme 1 dag naar kantoor te gaan dat veel dichterbij ligt.
Ik heb vrees om in een bore-out te belanden eigenlijk want ik voel me totaal niet betrokken meer.
Hieruit 2 dingen geleerd:
- 100% thuiswerk deugt niet, werkgevers zouden mensen moeten verplichten om 1-2 dagen naar kantoor te komen, enkel en alleen voor het mentale aspect en betrokkenheid.
- Die mensen die maanden thuis werkloos zitten, ik kan beter begrijpen dat het een hele stap is om terug aan de slag te gaan, en waarom activering van langdurig werklozen zo moeilijk is.
Ik spreek enkel over het mentale aspect.
Er wordt wel degelijk begeleiding voorzien, dat is niet de issue. Maar als vroeger iedereen er was, dan pikte men tussendoor automatisch ook meer onbewust info op. Gewoon van andere collega's al eens te horen discussiëren over iets.Maar dat is ook weer zo'n geval van een manager/teamleider die zijn werk niet uitvoert.
Als er nieuwe zijn, moet er begeleiding zijn.
Je zit daar waarschijnlijk in een team van X man. Is dat dan zo moeilijk om dan vier dagen van de week ervoor te zorgen dat er 1 à 2 aanwezig zijn in een beurtrol om de nieuwe wat begeleiding en kennisoverdracht te geven? Dat is exact de rol van een manager/teamleider om zoiets te garanderen.
Ik denk dat ik hier half akkoord ga. Ik spreek weerom voor mezelf, maar als 24 jarige schoolverlater had ik het kantoor nodig, om mezelf discipline op te leggen en in de "werksfeer" te komen.Er wordt wel degelijk begeleiding voorzien, dat is niet de issue. Maar als vroeger iedereen er was, dan pikte men tussendoor automatisch ook meer onbewust info op. Gewoon van andere collega's al eens te horen discussiëren over iets.
Ik log thuis in om stipt 7:30 en ik log stipt om 16:00 uit en geen minuut later. Dat doe ik nog steedsToen ik op mijn vorige opdracht er moest zijn om 8u45 op bureau, was ik altijd stipt om 17u de deur uit en deed niets meer.

In uw geval zou ik gewoon terug naar het kantoor beginnen te gaan, toch enkele dagen per week. Voor mij persoonlijk geeft het ook meer structuur, je moet opstaan op een bepaald moment, je opkleden en je hebt de hele dag sociale contacten. Dat op zich is al een meerwaarde tegenover thuiswerk.
Je bent gewoon gestresseerd om terug naar het kantoor te gaan imo (een beetje zoals een eerste schooldag vroeger). Zet je daar gewoon overheen door terug te gaan naar het kantoor, dat is de snelste manier om dat gevoel te verliezen en terug op je gemak naar het werk te gaan.Klopt, maar hoe minder je naar kantoor gaat, hoe moeilijker het is om dan een keer te gaan.
Als ik weet dat ik de volgende dag naar kantoor ga dan slaap ik al slecht. Ook al moet ik helemaal niet vroeg opstaan dan.