Is het verschrikkelijk om in België te wonen?

Interessant, maar vraag aanbod was toen niet ontspoord denk ik. Plus inderdaad de hoge prijzen door inflatie en die ontspoorde vraag aanbod de laatste 5 jaar.

1998 eerste appartement Gent , 3 weken zoeken ... Gent Zuid op 5 minuten wandelen van m'n werk en centrum.
2de had ik ook heel snel via via in 2004. Rustige straat nabij Gent St Pieters.
Tjah 1998 Gent: 200K inwoners. Tegen 2020 260K. Nu 270k dacht ik. Studentenkoten zijn ook schaarser.

2015 terug wat op zoek, al wat moeilijker ... Maar nog elk appartement zien alleen, even langer gewoond waar ik was tot 2018.
Idem rond 2018. Iets gevonden na een ferme tijd In Gent, maar was kritisch toen, moest rustige straat zijn. Vanaf 2019 begonnen de bezoekdagen bij immos. Nooit meer alleen een woning zien, maar in groep of korte tijdsvakjes want de volgende staat er al snel na 10 minuten, of met 10 tegelijk in een huis etc.

14 maand op zoek geweest naar huisje buiten Gent als single van begin 2019. Te dicht bij rand Gent zelfs moeten opgeven om 10km verder te gaan. veel staat niet te huur (en te koop) in mijn regio. Buiten heel duur of afbraak panden. Vandaag zelfs moeten solliciteren om te mogen gaan zien via dat vervelend mijnhuurpofiel etc.

We komen gestaag gelijk met ons buurlanden, zoals je eens aanhaalde in een ander topic. Minder eigenaars, duurder wonen.
Je bent specifiek over Gent bezig.
Je hebt jaren giga-influx uit het buitenland. (Nederlanders die hier komen studeren en werken, Spanjaarden die hier met een hoger diploma gaan werken, Bulgaarse/Turkse influx,...) Dan heb je natuurlijk enorm veel competitie voor je huurwoningen. + het toerismeboom in Gent.

Dat is idem "Zwitserland". Enorm veel buitenlandse competitie met soms hoge inkomens.
Als een land als "goed" wordt beschouwd, dan stijgen de huurprijzen in de grootsteden. Want meeste buitenlanders komen toe in de grootsteden.

En daarbovenop in Gent de alsmaar strengere vereisten om te verhuren. (minimum EPC, "conformiteitsattest",...)

Laatst bewerkt:
Ja maar dat is wat er gebeurt wanneer men enkel hln leest, enkel vtm kijkt én in hun "suburb" blijven steken.

Ik zie kleine kinderen op hun eigen naar school gaan in Schaarbeek in het beruchte Brabantwijk. :p
Dat was ook een beetje het punt, dat slaat dus allemaal op niks maar toch contstant een gevoel van oei oei pas maar op.

Misschien meer on topic, ik ben hier nu vijf dagen en wat me elke keer opvalt is dat het hier dus OVERAL vol staat met auto's langs de banen. Zoveel van die wegen, dorpen en locaties die nog wel ok zouden kunnen zijn moest alles niet vol staan met geparkeerde auto's.

Misschien meer on topic, ik ben hier nu vijf dagen en wat me elke keer opvalt is dat het hier dus OVERAL vol staat met auto's langs de banen. Zoveel van die wegen, dorpen en locaties die nog wel ok zouden kunnen zijn moest alles niet vol staan met geparkeerde auto's.
Vorig jaar op doorreis in Sicilie geweest, en daar was het nog veel erger. In de kustgemeente Trapani stonden er zelfs auto's op de dijk geparkeerd, om maar een voorbeeld te geven.

Dat is iets wat mij ook enorm stoort

Daar moeten de gemeentebesturen misschien eens aan denken als ze max 20% verharding toelaten in de voortuin om uw auto op te parkeren. Maja, voor hen is het win win, minder verharding en minder hardrijders omdat ze overal afgeremd worden door geparkeerde wagens. Het straatbeeld trekt inderdaad op niks zo.

Daar moeten de gemeentebesturen misschien eens aan denken als ze max 20% verharding toelaten in de voortuin om uw auto op te parkeren. Maja, voor hen is het win win, minder verharding en minder hardrijders omdat ze overal afgeremd worden door geparkeerde wagens. Het straatbeeld trekt inderdaad op niks zo.
Of misschien moeten mensen eens hun garage gebruiken voor wat ze gemaakt is, genoeg straten met halfopen bebouwing, inpandige garage die volstaan met wagens langs de weg.

Parkeren langs de wegen verbieden in het centrum en die dat geen plaats hebben kunnen het mss met wat minder auto's doen.

Wij waren in onze verbouwing van plan om onze garage wat kleiner te maken, omdat ze sowieso enkel op papier groot genoeg is om een auto in te parkeren, maar dan was stad Brugge van oordeel dat we ook geen oprit meer nodig hadden en dat we dan maar op straat moeten parkeren :crazy:. Plannen dus maar weer aangepast, ook al gaat de wagen nooit in de garage staan.

Je bent specifiek over Gent bezig.
Je hebt jaren giga-influx uit het buitenland. (Nederlanders die hier komen studeren en werken, Spanjaarden die hier met een hoger diploma gaan werken, Bulgaarse/Turkse influx,...) Dan heb je natuurlijk enorm veel competitie voor je huurwoningen. + het toerismeboom in Gent.

Dat is idem "Zwitserland". Enorm veel buitenlandse competitie met soms hoge inkomens.
Als een land als "goed" wordt beschouwd, dan stijgen de huurprijzen in de grootsteden. Want meeste buitenlanders komen toe in de grootsteden.

En daarbovenop in Gent de alsmaar strengere vereisten om te verhuren. (minimum EPC, "conformiteitsattest",...)
Het begint in de grootsteden idd, maar ik zie het toch al jaren snel uitbreiden naar een straal 15-20km rond Gent ... en andere steden en gemeenten. Je zit al snel halfweg tot, of in een ander stadje als je hier eens 20km rijdt. Eigen aan Vlaanderen en zijn lintstructuur zeker.
Zeg maar dat gans Oost Vlaanderen een pak duurder werd.

Kom ik weer bij dat klein stukje gebeid met weinige echte natuur. Zwitserland heeft de Alpen etc.
We zijn hier dan wel weer relatief vrij van grote natuur rampen (los van recentere overstromingen).

ps. Haha, ja daarnet me weer geërgerd op de Gaverse steenweg, elke 50m stoppen voor auto's die op de baan staan aan opritten waar 3 auto's op kunnen. Dorp verder, fietssuggestie strook = halve parking :S

Laatst bewerkt:
Of misschien moeten mensen eens hun garage gebruiken voor wat ze gemaakt is, genoeg straten met halfopen bebouwing, inpandige garage die volstaan met wagens langs de weg.
Is dat ook niet een gevolg van veel grotere wagens gemiddeld, vraag ik me af? Als ik hier in het centrum kijk hebben veel oudere rijhuizen een garage die zo smal is dat je daar geen moderne wagen in kan passen, dat was goed voor een wagen in de jaren '60 of '70. Nu is dat vaak een rommelkot + excuse om voor hun eigen poort te parkeren.

Natuurlijk hebben veel gezinnen nu ook twee wagens.

Ik heb het niet gevolgd, maar was er ook niets te doen rond appartementsgebouwen waar men dan de (dure) garage of staanplaats niet mee aankocht om maar op de straat te staan?

En ja, algemene tamheid is ook vaak een reden. Als ik zie hoeveel mensen hier in de straat desnoods een oprit blokkeren terwijl 50 m verder een lege parking is.

Is dat ook niet een gevolg van veel grotere wagens gemiddeld, vraag ik me af? Als ik hier in het centrum kijk hebben veel oudere rijhuizen een garage die zo smal is dat je daar geen moderne wagen in kan passen, dat was goed voor een wagen in de jaren '60 of '70. Nu is dat vaak een rommelkot + excuse om voor hun eigen poort te parkeren.

Natuurlijk hebben veel gezinnen nu ook twee wagens.

Ik heb het niet gevolgd, maar was er ook niets te doen rond appartementsgebouwen waar men dan de (dure) garage of staanplaats niet mee aankocht om maar op de straat te staan?

En ja, algemene tamheid is ook vaak een reden. Als ik zie hoeveel mensen hier in de straat desnoods een oprit blokkeren terwijl 50 m verder een lege parking is.
Akkoord hoor maar imo is het tekenend dat iedereen zit te neuten over de staat van de wegen, je overal gedwongen wordt om trager te rijden etc maar iedereen wel gelooft dat de evenaar door hun hol loopt en dat men een stuk openbare weg mag opeisen en doen alsof dat hun eigendom is.

Cijfers leggen de subjectiviteit bloot. Er zijn nauwelijks mensen die nu in dezelfde regio dezelfde type woning met dezelfde vereisten via (relatief) hetzelfde budget zoeken. Vandaar dat mensen niet goed kunnen vergelijken.

Als het, zoals je zegt (en zoals het lokaal zeker zo is) dat het in sommige gemeenten aanschuiven en moeilijker geworden is, dan is, als de cijfers algemeen verbeterd zijn, het in andere gemeentes plots veel gemakkelijker geworden.

En dan klopt deze stelling:
"20 jaar geleden vond je een nieuwe (huur)woning op 3weken, good luck nu. Pak maar 3 maand +3 maand +3 maand + 3 maand ..."

voor waarschijnlijk meer mensen net niet.

Pas op, dat wil opnieuw niet zeggen dat er geen groepmensen in een zoekregio en een marktniche zitten waar het allemaal lastiger geworden is. Maar dat had je dan dus vroeger ook, maar toen zaten die mensen mogelijks in een andere markt te zoeken.
Ik ben akkoord.
Ik had mijn bericht al verwijderd omdat ik je post niet goed gelezen had.

@JPV
Ja, daarom dat ik zovele km's moeten uitwijken ben. In 2018 had ik een OB hier ipv HOB of rijhuis voor wat ik nu betaal; In Gent dan weer niet. Ik lees en ken mensen genoeg die maanden zoeken: 6 maand tot 1 jaar om iets te huren. Dat is de praktijk vandaag.
Kan misschien sneller als je de zooi neemt die niemand wil, zwaar afwijkt van regio ...

Veel mensen op BG wonen al te lang in hun eigen huis hier om te beseffen wat voor slagveld de huurmarkt in 10 jaar werd in Belgie. Mijn zoekervaring was de praktijk, en niet Gent alleen hoor, ging tot regio 20km verder. Soms kijk ik ook naar ander regios ter vergelijk.
Serieus, 100 kandidaten voor een ouder rijhuis te huur in Lokeren (stond in krant onlangs), :S

Alle steden zullen er van hebben, meer en meer mensen, meer druk op woonmarkt. En de dorpjes zijn niet altijd geschikt voor veel bij te bouwen. Je kan niet elk oud stukje groen of oude boerderij gaan vol zetten, of het is geen dorpje meer na 10 jaar. Maar ja, waar wilen we naartoe in Belgie kwa wonen en bevolkignsaantal. NL toestanden - 18 miljoen daar is teveel gewoon - liever niet voor me. Dan ben ik letterlijk den bos in. Wallonie zie ik zitten voor m'n pensioen, als het daar ook niet om zeep gaat met al dat azen op vakantiewoningen etc. Lokals die het dan daar moeilijk krijgen. heb ik nog steeds de BE voordelen en meer natuur en rust, en tis goedkoper in afgelegen regios, i dont care ... ik kan 1. alleen zijn, en 2. hou van die natuur rust.. 3. auto pakken als je mensen wilt zien of wat meer leven
Na 47 jaar zonder auto nu die vrijheid, maar ook nodig. Want fietsen gaat niet goed meer, ook elektrisch.

Meer algemeen. Ik denk dat de meeste G20 bewoners wil tevreden zijn in hun land. Druk op de woonmarkt door bevolkingsgroei heb je overal in die G20.

Laatst bewerkt:
De huurmarkt is inderdaad een slagveld en gaat in vele gevallen naar mensen die simpelweg aan de telefoon zeggen dat ze 6 maanden huur op voorhand betalen of mensen die een screenshot nemen van hun rijkgevulde spaarrekening. Eerlijk is het niet, maar als verhuurder zou ik het ook wel weten eerlijk gezegd. Er zijn genoeg wanverhalen van huurders die niet meer betalen omdat ze het geld niet hebben.

En er zijn ook (helaas) genoeg 'rijke' mensen die toch huren wegens allerhande redenen
Grof gezegd: kom daar toe als koppel met 2 kinderen waarvan 1 werkloos is en je zal bitterweinig kans hebben

Aangezien er 500.000 op de ziekenkas staan, denk ik dat dit geen uitzondering is.

Wij waren in onze verbouwing van plan om onze garage wat kleiner te maken, omdat ze sowieso enkel op papier groot genoeg is om een auto in te parkeren, maar dan was stad Brugge van oordeel dat we ook geen oprit meer nodig hadden en dat we dan maar op straat moeten parkeren :crazy:. Plannen dus maar weer aangepast, ook al gaat de wagen nooit in de garage staan.
wat een bullshit is dat van het stadsbestuur. Imo zou je net inpandige garages moeten afraden (energieverbruik) en parkeren op eigen grond (parkeerplaats of carport) moeten aanmoedigen.

Onze ervaring laatste jaar met huur

- immo die vraagt achter blanco strafblad
- wachtlijst waarbij je chronologisch wordt opgebeld (3m later telefoon 'seg, dat pand is weg, maar we hebben andere voor u!')
- Privé verhuurders die de details van uw leven willen uithoren
- Géén enkele immo is haar afspraken nagekomen, maar dit lag meestal aan de verhuurder die te traag was
- ondanks een goed inkomen samen van zo'n 6k netto NERGENS iets gevonden, en wij zochten Heist/Mechelen. Ik denk zo'n 10 keer geweigerd als het niet meer is.
- kinderachtige immo die je laat wachten 'Ahja, vorige keer heb ik ook 2 dagen op u moeten wachten hé meneer'
- Dat mottig huurprofiel
- Huisdieren niet toegestaan

Uit miserie dan maar een huis gekocht of we waren nog bezig.

Mijn huis was verhuurd op 3 dagen en dat is echt geen topwoning, wel heel goede ligging. Bewust extra geld gevraagd omdat het kan. Ook wel pech gehad met huurders, maar die betalen nu terug netjes.

Beetje hypocriet om eerst te klagen over de huurmarkt om dan te eindigen met ”Bewust extra geld gevraagd omdat het kan”. Dat maakt heel uw betoog vrij nietszeggend.

Beetje hypocriet om eerst te klagen over de huurmarkt om dan te eindigen met ”Bewust extra geld gevraagd omdat het kan”. Dat maakt heel uw betoog vrij nietszeggend.
Reply knop!

De huurprijs doet niets af aan mijn betoog, imo. Het heeft nooit goedkoper gestaan.
Ik had x in gedachten en de immo had 200 euro meer in gedachten. Voor die 200 meer gegaan en direct weg.

Het begint in de grootsteden idd, maar ik zie het toch al jaren snel uitbreiden naar een straal 15-20km rond Gent ... en andere steden en gemeenten. Je zit al snel halfweg tot, of in een ander stadje als je hier eens 20km rijdt. Eigen aan Vlaanderen en zijn lintstructuur zeker.
Zeg maar dat gans Oost Vlaanderen een pak duurder werd.

Kom ik weer bij dat klein stukje gebeid met weinige echte natuur. Zwitserland heeft de Alpen etc.
We zijn hier dan wel weer relatief vrij van grote natuur rampen (los van recentere overstromingen).

ps. Haha, ja daarnet me weer geërgerd op de Gaverse steenweg, elke 50m stoppen voor auto's die op de baan staan aan opritten waar 3 auto's op kunnen. Dorp verder, fietssuggestie strook = halve parking :S

Ik vind huren in Gent nog altijd relatief meevallen zolang je
- geen kinderen hebt
- niet te veel eisen hebt. (1 slaapkamer appartementje die niet tiptop in orde kan je wel vinden aan 750 per maand. Je moet wel een vast inkomen hebben anders geraak je natuurlijk niet binnen.)

Dan vind je nog goeie plekken voor relatief betaalbaar te zijn.

Heb je kinderen en je zoekt een huurwoning in Gent, dan ben je fucked. Dan moet je wonen in rommel waar je tientallen andere kandidaten gaat hebben of de volle pot betalen. Dat was waarschijnlijk ook het verhaal van die rijwoning in Lokeren. Huisje met tuintje wat geschikt is voor kinderen.

Terug
Bovenaan