DogFacedGod
Well-known member
Je bent specifiek over Gent bezig.Interessant, maar vraag aanbod was toen niet ontspoord denk ik. Plus inderdaad de hoge prijzen door inflatie en die ontspoorde vraag aanbod de laatste 5 jaar.
1998 eerste appartement Gent , 3 weken zoeken ... Gent Zuid op 5 minuten wandelen van m'n werk en centrum.
2de had ik ook heel snel via via in 2004. Rustige straat nabij Gent St Pieters.
Tjah 1998 Gent: 200K inwoners. Tegen 2020 260K. Nu 270k dacht ik. Studentenkoten zijn ook schaarser.
2015 terug wat op zoek, al wat moeilijker ... Maar nog elk appartement zien alleen, even langer gewoond waar ik was tot 2018.
Idem rond 2018. Iets gevonden na een ferme tijd In Gent, maar was kritisch toen, moest rustige straat zijn. Vanaf 2019 begonnen de bezoekdagen bij immos. Nooit meer alleen een woning zien, maar in groep of korte tijdsvakjes want de volgende staat er al snel na 10 minuten, of met 10 tegelijk in een huis etc.
14 maand op zoek geweest naar huisje buiten Gent als single van begin 2019. Te dicht bij rand Gent zelfs moeten opgeven om 10km verder te gaan. veel staat niet te huur (en te koop) in mijn regio. Buiten heel duur of afbraak panden. Vandaag zelfs moeten solliciteren om te mogen gaan zien via dat vervelend mijnhuurpofiel etc.
We komen gestaag gelijk met ons buurlanden, zoals je eens aanhaalde in een ander topic. Minder eigenaars, duurder wonen.
Je hebt jaren giga-influx uit het buitenland. (Nederlanders die hier komen studeren en werken, Spanjaarden die hier met een hoger diploma gaan werken, Bulgaarse/Turkse influx,...) Dan heb je natuurlijk enorm veel competitie voor je huurwoningen. + het toerismeboom in Gent.
Dat is idem "Zwitserland". Enorm veel buitenlandse competitie met soms hoge inkomens.
Als een land als "goed" wordt beschouwd, dan stijgen de huurprijzen in de grootsteden. Want meeste buitenlanders komen toe in de grootsteden.
En daarbovenop in Gent de alsmaar strengere vereisten om te verhuren. (minimum EPC, "conformiteitsattest",...)
Laatst bewerkt:
. Plannen dus maar weer aangepast, ook al gaat de wagen nooit in de garage staan.