Is het verschrikkelijk om in België te wonen?

België is gewoontjes, een absurd land tenmidden Europese grootmachten. Geen zotte natuur, en alles véél te duur. Toch zot hoe kostelijk alles hier is?

En de mensen tja, asociaal en zeer kortzichtig. Voor de rest is er wel vrede en stabiliteit, en een goede gezondheidszorg. Maar moest er geen taalbarrières zijn met andere landen, i'm out. De prestatiecultuur is niet m'n ding en the weather sucks.

Ook gewoon overcrowded hier.
Naar welk land zou je verhuizen zonder taalbarriere?

Richting Spanje, lekker eten, vriendelijke mensen, veel cultuur, veel natuur, een chillere vibe. Of ergens een rijke villa in Afrika of ZO-Azie. Al blend je daar dan wel minder tussen de locals.
Allez zeg, ga naar Carihuela of Alicante en je hebt nauwelijks een taalbarrière. Je kan er ook gewoon een broodje kroket eten. Waar wacht je nog op?

Taalbarrière is op zich ook maar een pover excuus gezien de, globaal genomen, best wel degelijke Belgische/vlaamse achtergrondkennis van andere talen (Frans, Engels, Duits,...) en de vele mogelijkheden hier om een taal te leren.

Taalbarrière is op zich ook maar een pover excuus gezien de, globaal genomen, best wel degelijke Belgische/vlaamse achtergrondkennis van andere talen (Frans, Engels, Duits,...) en de vele mogelijkheden hier om een taal te leren.
Ja maar pak bv Kroatie of Hongarije of Polen , om die culturen echt te begrijpen , spreek je toch beter de taal imo.

Mijn post in dit soort topics moet je vaak met een korrel zout nemen - ik ben naïef en een idealist op dit vlak - voorbeeld: in een ideale wereld heb je geen slot op je deur nodig, een besparing van biljoenen als iedereen gewoon zou respecteren dat je niet in andermans huis moet gaan snuffelen of roven.

Of een praktische test: hoeveel % van de vrouwen (of partners van) op het forum durven s'avonds gaan wandelen in het Brusselse, en diegenen die het durven - hoe zal hun hartslag eruit zien, idem voor de mannen trouwens. Ik vind zoiets enorm frustrerend omdat het niet strookt met mijn ideaal beeld van de wereld.

Maar realist genoeg om te zien dat mijn ideaal niet strookt met de realiteit.
Ik woon in Schaarbeek, heb hier een appartement gekocht met mijn partner, ben homoseksueel en ga elke week uit met mijn vrienden. Ik durf overal rond te wandelen in de stad, minus 1 buurt waar ik het wel moeilijk mee heb. Sommige wijken zijn zeker minder, en rond het Noordstation is het zeker guur 's nachts. Dat is zowat de enige buurt waar ik het echt haat om rond te wandelen en mij onveilig voel. De overige buurten die ik frequenteer (vooral Schaarbeek, Brussel-Stad, Molenbeek, St Gillis, Etterbeek, Elsene, Vorst) heb ik geen enkel probleem mee. Dat er problemen zijn, zeker. Ik ben niet blind. Ik ben ook enorm gefrustreerd over toestanden hier. Asociale types, machogedrag, afvalprobleem, openbaar drugsgebruik en dergelijke. Superfrustrerend. Maar om nu te zeggen dat mijn hartslag overal in Brussel zou moeten stijgen omdat ik savonds een wandeling maak? Ik strompel over de Brusselse straten van middernacht tot een stuk in de ochtend, al jaren. Er is mij nog nooit iets overkomen. Ga er aub niet van uit dat wij hier allemaal in de miserie wonen, ik woon hier enorm graag en ik zou eigenlijk nergens anders in België willen wonen dan hier. Hier leven 1,2 miljoen mensen, en dat zijn heus niet allemaal mensen die blijkbaar bang zouden moeten zijn om te wonen waar ze wonen.

Richting Spanje, lekker eten, vriendelijke mensen, veel cultuur, veel natuur, een chillere vibe. Of ergens een rijke villa in Afrika of ZO-Azie. Al blend je daar dan wel minder tussen de locals.
Spaans is toch niet de moeilijkste taal om te leren? Als dat u al gaat tegenhouden, is de drang om te verhuizen wel heel laag.

Spaans is toch niet de moeilijkste taal om te leren? Als dat u al gaat tegenhouden, is de drang om te verhuizen wel heel laag.
Je hebt hier ook wel familie en een job , dat zal de voornaamste reden zijn.

Maar ik denk dat de meeste Europeanen wel hun land goed vinden om te wonen. Ik denk dat ook Amerikanen hun land goed vinden om te wonen , same voor Japanners en zelfs Chinezen , Australiers, Arabieren.

Het is een gewoonte ook. Maar of dat België beter is om te wonen als Belg dan een Spanjaard die in Spanje woont, dat weet ik eigl niet.

Mss een andere vraag, had je graag in een ander land geboren geweest ?

Je hebt hier ook wel familie en een job , dat zal de voornaamste reden zijn.

Maar ik denk dat de meeste Europeanen wel hun land goed vinden om te wonen. Ik denk dat ook Amerikanen hun land goed vinden om te wonen , same voor Japanners en zelfs Chinezen , Australiers, Arabieren.

Het is een gewoonte ook. Maar of dat België beter is om te wonen als Belg dan een Spanjaard die in Spanje woont, dat weet ik eigl niet.

Mss een andere vraag, had je graag in een ander land geboren geweest ?
Ik ben in Maastricht geboren :unsure: .

Maar ik denk dat dat sowieso een onnodige vraag is. Als je in Duitsland, Nederland, Frankrijk of ander land geboren bent, ga je wss even gelukkig zijn als nu. Uitgezonderd van de landen die eerder een hel zijn om te wonen natuurlijk (denk aan Oekraïne, Syrië, Palestina,...). Spanje is een leuk land om op vakantie te gaan, maar ik denk dat dat verre van een ideaal land is om in te wonen. Tenzij je met je opgebouwd pensioen van hier daar kunt genieten zonder echt last te hebben van de problemen in dat land. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb in mijn begin twintiger jaren ook een romantisch beeld gehad van Spanje die puur en alleen gebaseerd waren op basis van vakanties, maar de realiteit is daar toch heel wat anders.

In Amerika bv. zijn er mensen die moeten kiezen welke vinger(s) ze terug laten aannaaien als ze een ongeval met een zaag hebben gehad, omdat ze zelf alle medische kosten moeten dragen en dan voor zo'n keuze worden geplaatst vanwege beperkt budget.

't is hier zo slecht nog niet in België, al kan alles veel beter uiteraard :cool:

Ik ben best content eigenlijk. Ik woon in een rustige regio en ga graag wandelen/hardlopen hier in Limburg en als het wat meer mag zijn ben ik binnen een uur in de Ardennen, heuvels van Nederland-Limburg en Eifelregio van Noordrijn-Westfalen.
Eten en drinken is hier prima, al is het leven duurder geworden maar waar niet tegenwoordig.

Ik ben in Maastricht geboren :unsure: .

Maar ik denk dat dat sowieso een onnodige vraag is. Als je in Duitsland, Nederland, Frankrijk of ander land geboren bent, ga je wss even gelukkig zijn als nu. Uitgezonderd van de landen die eerder een hel zijn om te wonen natuurlijk (denk aan Oekraïne, Syrië, Palestina,...). Spanje is een leuk land om op vakantie te gaan, maar ik denk dat dat verre van een ideaal land is om in te wonen. Tenzij je met je opgebouwd pensioen van hier daar kunt genieten zonder echt last te hebben van de problemen in dat land. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb in mijn begin twintiger jaren ook een romantisch beeld gehad van Spanje die puur en alleen gebaseerd waren op basis van vakanties, maar de realiteit is daar toch heel wat anders.
Wij hebben wat Spaanse vrienden in Barcelona en Madrid. Tjah, voor het loon en de goedkope woningen daar specifiek moet je het niet doen. Die zijn er amper. Zij komen rond omdat ze naar Spaanse normen erg goed verdienen. Maar een van hen heeft nog een room mate in Barcelona.

Als je met een Belgisch loon daar naar toe zou trekken, da's iets anders. Nu goed, da's in gans Zuid- en Centraal-Amerika, SEA ook zo.

Digitale nomade worden, lijkt in theorie gemakkelijk maar je moet wel nog het inkomen verkrijgen. Stefan Willems is een goed voorbeeld van iemand die perfect heeft kunnen switchen.

Laatst bewerkt:
Wij hebben wat vrienden in Barcelona en Madrid. Tjah, voor het loon en de goedkope woningen daar specifiek moet je het niet doen. Die zijn er amper. Als je met een Belgisch loon daar naar toe kan trekken, da's iets anders. Nu goed, da's in gans Zuid- en Centraal-Amerika, SEA ook zo.

Digitale nomade worden, lijkt in theorie gemakkelijk maar je moet wel nog het inkomen verkrijgen.
Die digitale nomades krijgen ook een slechte naam omdat ze de prijzen opdrijven en zich vaak niet integreren.

Die digitale nomades krijgen ook een slechte naam omdat ze de prijzen opdrijven en zich vaak niet integreren.
Inderdaad, en dat kan eigenlijk over expats in het algemeen gezegd worden. Dublin is een van de duurste steden ter wereld geworden om in te wonen, uitgerekend per vierkante meter, door al die internationale tech-bedrijven die daar hun Europees hoofdkwartier hebben.

Frieten, bier, wafels en chocolade op elke hoek van de straat: ofwel heb je een stalen spijsverteringstelsel, ofwel heb je het stalen karakter om van dat spul af te blijven.

Men moet expert zijn in belastingsontduiking, maar nergens wordt die cursus gegeven!

Je moet je verschillende talen eigen maken om met je eigen landgenoten in gesprek te treden.

Wij zijn zo goed in compromissen dat niemand meer weet wat het oorspronkelijke idee was.

In België begint de file waar de parking eindigt.

Zodanig veel belastingen betalen dat men belastingen moet betalen op de belastingen. En dan nog een boete omdat ge het niet snapt

Ge weet dat het fout loopt als onze talrijke migranten hun plan beter trekken dan de ministers die erover beslissen.

Om nog maar te zwijgen over Jacotte Brokken, Niels Destadsbader, de Brusselse regering, 3 hangjongeren met Brocollikapsels op 1 enkele step en VTM...kortom: wonen we hier slecht?

Wat ik me nu afvraag: was het achterliggende idee een serieuze vraag (op een grappige manier voorgesteld) of waarom heb je de discussie eigenlijk gestart?

Wat ik me nu afvraag: was het achterliggende idee een serieuze vraag (op een grappige manier voorgesteld) of waarom heb je de discussie eigenlijk gestart?
Het betreft een serieuze vraag gekoppeld aan een boutade die je met een korreltje zout mag nemen. Ik hoor vaak mensen klagen over het leven in België en wou langs deze weg eens polsen op dit forum hoe men erover denkt wetende dat hier best wel veel nuchtere mensen zitten met interessante argumenten waar ik nieuwsgierig naar ben. Ik heb bij deze heel interessante argumenten kunnen lezen die mij sowieso gaan helpen om bepaalde zakens hier in dit land te relativeren

Terug
Bovenaan