Is het verschrikkelijk om in België te wonen?

België is vooral een saai land om te wonen. Ik denk soms dat dát het probleem is.
Goh, het is vooral gewoon zijn aan de leuke dingen van België en je ergeren aan dingen waar je in andere landen zelfs geen aanraking mee hebt.

Ieder land heeft zijn leuke en minder leuke dingen. Wij hadden afgelopen weekend Duitsers* te slapen bij ons (bij ons thuis zelf, niet in vakantiewoning). Artiesten die dan nog eens in Berlijn wonen, een stad waar veel te doen is. Die waren vol lof over hoeveel festivals en vooral diverse festivals we hebben en hoe mooi onze steden zijn. Waren ook vol lof over ons openbaar vervoer en de betaalbaarheid van woningen hier.

En dan gaat dat over mensen die gans Europa rondreizen met mime-acts, hé, dus ze komen wel over vanalles qua plaatsen. Na ons gingen ze naar Molenbeek (waar ze al geweest waren en waar ze verbaasd van waren dat dat een 'hellhole' zou zijn, althans volgens Trump.

* = inclusief een Duitser die eigenlijk Fransman was, maar al > 25 jaar in Duitsland woont.

Ik vind het zot dat je in een land van een scheet groot zoveel mogelijkheden hebt om topgroepen aan het werk te zien. We zijn rotverwend met onze festivals en venues. Ook de sfeer op optredens is meestal super.

We zitten vlakbij steden als Parijs, Londen, Amsterdam, ... Effectief het centrum van West-Europa.

Ik irriteer mij dan weer vooral aan het niet verder kijken dan de kerktoren en de enorme geslotenheid. Wanneer je geen vriendengroep hebt uitgebouwd in uw studententijd/Chiro/... is het niet evident om elders aan te sluiten. Aanpappen met iemand van een provincie verder, laat staan met iemand met een ander kleurke, is nog altijd een curiositeit. Gesprekken op het werk gaan bvb. ook vaak niet verder dan over de beenhouwer om den hoek, de kampjes van de kinderen enzoverder, mensen hebben hier vaak een heel beperkte blik op de wereld. Het belachelijke gemekker op andere provincies vind ik te triestig voor woorden in een land de grootte van een postzegel. Oeh, West-Vlamingen en Limburgers, die praten raar, we gaan er wat debiele mopjes over maken. Kleuterniveau vind ik dat.

Het verkeer suckt, ons openbaar vervoer kan beter maar is echt wel dens uitgebouwd en iets waar men in menig land jaloers op kan zijn.

Ons politiek stelsel suckt en we betalen te veel belastingen voor wat we terugkrijgen aan dienstverlening. Ons gezondheidsstelsel heeft zijn negatieve kanten maar behoort nog altijd tot de betere van de wereld.

Goh, het is vooral gewoon zijn aan de leuke dingen van België en je ergeren aan dingen waar je in andere landen zelfs geen aanraking mee hebt.

Ieder land heeft zijn leuke en minder leuke dingen. Wij hadden afgelopen weekend Duitsers* te slapen bij ons (bij ons thuis zelf, niet in vakantiewoning). Artiesten die dan nog eens in Berlijn wonen, een stad waar veel te doen is. Die waren vol lof over hoeveel festivals en vooral diverse festivals we hebben en hoe mooi onze steden zijn. Waren ook vol lof over ons openbaar vervoer en de betaalbaarheid van woningen hier.

En dan gaat dat over mensen die gans Europa rondreizen met mime-acts, hé, dus ze komen wel over vanalles qua plaatsen. Na ons gingen ze naar Molenbeek (waar ze al geweest waren en waar ze verbaasd van waren dat dat een 'hellhole' zou zijn, althans volgens Trump.

* = inclusief een Duitser die eigenlijk Fransman was, maar al > 25 jaar in Duitsland woont.
Ik denk dat om een land te doorgronden je er wel even (jaren) moet wonen. Tot dan heb je een eerder oppervlakkig beeld. En als je ergens opgroeit vind je zoveel zaken vanzelfsprekend en weinig speciaal dat je misschien ook een ander beeld hebt van een land dan de inwijkeling die het actief heeft willen leren kennen, en die het kan vergelijken met minstens een ander land.

Via mijn werk ken ik veel buitenlanders die hier zijn blijven plakken en die hebben meestal een heel andere kijk op België dan mijn plaatselijke vriendenkring die hier is geboren. Dan krijg je te horen dat Namen een gezellige kleine stad is, terwijl ik daar zelfs nog nooit echt de stad heb bezocht als Belg. Of hoe Mechelen een dorp leek waar ze als buitenlander niet konden aarden. Ook allemaal grote fan van Brussel, ondanks de gebreken. Gebreken waar wij ons allemaal op concentreren om die stad af te branden als een soort onleefbaar hol.

Ik woon enorm graag in België. Zeker in de streek waar we zitten. Onze biercultuur is toch wel iets waar we trots op mogen zijn als klein land. Onze gezondheidszorg zit ook goed in elkaar en is vrij goedkoop. Ook scholen zijn van een vrij goede kwaliteit. Ikzelf woon tegen Nederland aan en werk er al bijna 18 jaar. Nederland is een land dat zijn zaakjes veel beter op orde heeft (economisch gezien vooral), maar ik woon toch liever in België. Als ik soms zie wat daar allemaal gebeurt in de gezondheidszorg bijvoorbeeld, dan zitten wij echt een pak beter. Is België daarom perfect? Neen, uiteraard niet, maar zoals @Killjoy terecht opmerkt, moet je al vrij naïef zijn om te denken dat het niet goed is om in België te wonen.

Ik woon nu 6 jaar in het buitenland en kan me veelal aansluiten bij wat @Fusion en @Sylverscythe zeggen.

België is saai, niet altijd in de trend van "hier is niets te doen" maar in de trend van "er is geen verandering".
Iedere keer dat ik terug kom in mijn Limburgs boerengat, maar ook in Brussel of Antwerpen bijvoorbeeld, heb ik het gevoel dat er gewoon niets veranderd is. Terwijl hier in Vietnam alles constant lijkt te veranderen.

Let wel, ik zeg niet dat dat negatief of positief is. Persoonlijk vind ik het leuke aan Vietnam dat er constant leven is, mensen nog veel buitenshuis leven, dat gevoel van community heel sterk is en simpelweg dat leven in een betaalbare miljoenenstad als Hanoi heel leuk is. Er zijn meer dan genoeg nadelen aan Vietnam, laat me daar ook duidelijk over zijn.

Beter verwoord: Vietnam heeft hogere pieken en lagere dalen voor mij, waar België over de hele lijn gewoon "goed" is.

Het hangt allemaal wat af van je persoonlijkheid. Voor sociale mensen die graag iets van het stadsleven of verenigingsleven meepikken, is Belgie fantastisch. Voor mensen die liever hun eigen ding doen en liever niet te veel anderen tegenkomen is het een pak minder interessant, want je kan eigenlijk nergens heen.

Belgie is een fantastisch land voor de gemiddelde belg die graag doet wat de gemiddelde belg doet. Als je daar significant van afwijkt, zijn er betere opties.

Op sociaal vangnet en medisch vlak zijn er weinig landen die significant beter zijn.
Vlaanderen is dichtbevolkt , maar In Wallonië is het toch nog een stuk kalmer en goedkoper om te wonen als je niet graag te veel mensen tegen komt. Als ik ga fietsen juist over de taalgrens in Ath en Silly , daar is het toch een stuk rustiger dan in Vlaanderen.
Of je moet ergens in Scandinavië of in Canada gaan wonen als je de rust zoekt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we vooral niet te veel mogen klagen. Zijn er zaken die niet goed zijn. Ja zeker, maar er zijn zeer veel zaken die wel goed zijn en die België een van de toplanden maken om in te leven. Ik denk zelfs dat wie in West-Europa woont zeker niet mag klagen. Afhankelijk van persoon tot persoon en zijn voorkeuren en de situatie waarin die persoon zijn er misschien andere landen die beter zijn. Maar ik denk dat het over het algemeen in West-Europa qua verschillen nog vrij goed zal meevallen.

Ik woon wel graag in België. Ik ben het land dankbaar met de hulp die ik krijg met mijn chronische ziekte.
Langs de andere kant heb ik het hier wel moeilijk met de benepenheid van alles. We wonen met zoveel op elkaar op zo'n kleine oppervlakte. Je rijdt (vooral in Vlaanderen) van het ene dorp naar het andere zonder dat je het beseft door die verdomde lintbebouwing. En dat zonder een streepje groen te zien. En waar je ook komt maar op de weg voel je dat ook. Ik rij heel graag met de auto, maar niet in België. Het is druk, infrastructuur is niet overal optimaal en ik mis openheid om eens in alle vrijheid door een mooi landschap te rijden.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar festivals zijn niet helemaal aan mij besteed. Eentje of twee per jaar, en dan heb ik het ook gezien. Maar voor anderen is dat uiteraard een groot pluspunt.

Toch neemt dat voor mij niet weg dat België en vooral Vlaanderen heel beklemmend aanvoelen. De natuur die er nog is, is volledig versnipperd. En zowat overal waar je staat hoor je wel ergens de E40 of een andere drukke weg in de verte. De mooiste momenten van mijn leven hebben we beleefd in the middle of nowhere van de Grand Tetons in Amerika, waar we een ganse dag gehiket hebben zonder een mens tegen te komen. In de verte grizzly-beren gespot, wapiti horen schreeuwen, wolven horen huilen, en een kudde bizon zien passeren. Zoiets bestaat hier simpelweg niet, en dat wringt soms bij mij. Dan spring je ginder in de auto en rijd je 5 uur aan een stuk door de afgelegen en adembenemend mooie natuur naar de volgende bestemming, zonder stress, zonder irritante chauffeurs overal. Daar heb ik écht genoten van autorijden, terwijl ik in Vlaanderen al geen zin heb in zelfs de kortste ritten.

In vergelijking met heel veel andere landen hebben Vlamingen absoluut niet te klagen, zeker als je kijkt naar werkdruk versus levensstandaard. We werken gemiddeld niet veel uren, we hebben heel veel vakantiedagen, uitstekende gezondheidszorg,... Ik zeg niet dat niemand hard werkt, want natuurlijk zijn er sectoren waar de werkdruk hoog is, en zelfstandigen moeten uiteraard veel tijd in hun werk steken. Maar als je het globaal bekijkt, moet de overgrote meerderheid echt niet hard of veel werken voor wat we in ruil krijgen... Tegelijkertijd zitten we door de drukte met een enorm gejaagde levenstijl. En misschien net daardoor voelen veel mensen zich hier ook wat leeggelopen. Omdat alles zo goed georganiseerd is, zo voorspelbaar en veilig, lijkt er mij niet veel ruimte voor échte zingeving en avontuur. Ons leven is bijna compleet op voorhand uitgestippeld. School, werk, gezin, huis, pensioen. Mensen hier zijn ook enorm nijdig op elkaar en voelen zich altijd te kort gedaan. We krijgen al zoveel, en net daarom kunnen we het niet verdragen als iemand anders toch net iets meer krijgt. Meestal omdat ze van andere dingen dan weer te kort hebben, maar goed.

Ik merk dat ook sinds ik na 15 jaar in het stad te wonen, terug naar West-Vlaanderen ben verhuisd (voornamelijk vanwege de betaalbaarheid van de woningen). Mensen zijn hier gefrustreerder, eigenzinniger en meer bekrompen. Dat valt enorm op. Overal in België erger ik mij wel in het verkeer, maar hier valt het mij extra hard op dat er procentueel gezien veel meer bumperklevers zijn, veel meer over de snelheidslimiet wordt gereden, veel meer agressie is. En er nóg meer geklaagd wordt over het dagelijkse leven. Uiteindelijk wordt dat ook weerspiegeld in de resultaten van de verkiezingen.

België is een van de meest luxueuze landen ter wereld om te leven. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn vakanties liefst zo ver mogelijk weg ben van dit land. Jammer genoeg is dat niet altijd even betaalbaar. Nu goed, ik spreek hier natuurlijk alleen maar voor mezelf.

Laatst bewerkt:
Nee, gewoon frikandellen zijn het hier aan de Maaskant. Als ik ooit dictator wordt gooi ik al die klootzakken die lange hamburger of curryworst zeggen op de trein naar Polen.
En ginder de vleesmolen in en frikandellen van maken? :unsure:

Beter verwoord: Vietnam heeft hogere pieken en lagere dalen voor mij, waar België over de hele lijn gewoon "goed" is.
Dit verwoordt het denk ik best goed. België is erg "gemiddeld". We lopen achter op NL op vele vlakken, maar toch kijken NL'ers soms naar ons als voorbeeld voor bepaalde zaken.

Mijn zus woont nu al 8 jaar in de VS. Ze kon de (volgens haar) bekrompen mentaliteit van de familie niet verdragen nog van heel wat mensen rond haar. België was te klein. Het grappig is nu natuurlijk dat ze zich helemaal afzondert in de VS omdat alles daar zo politiek is geworden dat ze geen gesprek met vrienden meer kan aangaan of het gaat over Trump, R vs. L, D vs. R, etc. Ze is nu zenuwachtig of ze wel kan blijven lesgeven en ze kan nergens naartoe (buiten de VS) omdat ze schrik heeft dat ze niet meer binnen mag... Tjah, maar het zijn wij Belgen dat niets anders dan problemen hebben...

Mijn vrouw is dan weer van een land in Zuid-Amerika. Hier is dus alles extreem, armoede maar ook rijkdom. Haar vrienden gaan hun wijk niet uit omdat ze letterlijk een kogel door het hoofd kunnen krijgen omdat ze geld hebben t.o.v. de arme sukkelaar een blok verder dat geen ramen voor zijn krot heeft noch stromend water. Maar ach, het kan hen worst wezen, want ze vluchten naar hun buitenverblijf aan de kust en huren een body guard en een nanny in voor peanuts. Dat die body guard en nanny in armoede leven maalt hun niet.
Ook neemt afpersing zienderogen toe. Een bevriend koppel (waarbij de vrouw dezelfde nationaliteit heeft als mijn vrouw) werd de dag dat ze toekwamen bij haar ouders, bedreigd met ontvoering en moord van hun ongeboren dochter als ze niet iedere maand x aantal cash afgaven. Ze moesten asap vluchten richting België.

Mijn vrouw is wat gefrustreerd met de trein, ze heeft geen rijbewijs, en haar NL is nog steeds niet van een professioneel niveau waardoor ze niet makkelijk van job kan veranderen (wat ze wat graag wil doen, ze wil in de pedagogie), maar iedere keer als we kijken om ons ergens anders te settelen, botsen we toch steeds op remmers.

Samengevat, we hebben het hier zo slecht nog niet, maar we mogen dit niet vanzelfsprekend vinden en "vechten" voor vooruitgang.

Ook neemt afpersing zienderogen toe. Een bevriend koppel (waarbij de vrouw dezelfde nationaliteit heeft als mijn vrouw) werd de dag dat ze toekwamen bij haar ouders, bedreigd met ontvoering en moord van hun ongeboren dochter als ze niet iedere maand x aantal cash afgaven. Ze moesten asap vluchten richting België.
Shit man 😳. Dan is in vergelijking fucking Étangs Noirs hier in Molenbèk nog het paradijs

Shit man 😳. Dan is in vergelijking fucking Étangs Noirs hier in Molenbèk nog het paradijs
We hebben hier nog even een kamer verhuurd aan een vluchtelinge uit El Salvador. Groot bendeprobleem zoals bekend. Haar broer werd met zijn vriendin eens tegen gehouden met de wagen door bendeleden, met de boodschap dat ze zijn vriendin wel even wilden meenemen. Daar ging hij niet mee akkoord. Toen hij een tijd later ontwaakte uit een coma door een hoofdletsel, stond een van die bendeleden aan de deur van zijn ouders om te vragen hoe het met hem ging. Boodschap begrepen: hij, zijn vriendin, en zijn zus zijn naar België gevlucht.

In Mexico hoor je dat soort verhalen meer uit het Noorden, waar familie van mijn vrouw woont. Dat lijkt soms meer op een film

Een van mijn schoonzussen is leerkracht in het centrum van het land. Die krijgt jaarlijks een bonus van de staat omdat ze lesgeeft in afgelegen dorpen. Op exact de dag dat die bonus eens werd gestort stonden er in haar school gewapende mannen met de boodschap dat wie nu zonder problemen meekwam om dat geld af te halen niets zou worden aangedaan.

Op vlak van veiligheid zijn weinige landen beter dan België. Ik denk dan aan Japan en dergelijke.

We hebben hier nog even een kamer verhuurd aan een vluchtelinge uit El Salvador. Groot bendeprobleem zoals bekend. Haar broer werd met zijn vriendin eens tegen gehouden met de wagen door bendeleden, met de boodschap dat ze zijn vriendin wel even wilden meenemen. Daar ging hij niet mee akkoord. Toen hij een tijd later ontwaakte uit een coma door een hoofdletsel, stond een van die bendeleden aan de deur van zijn ouders om te vragen hoe het met hem ging. Boodschap begrepen: hij, zijn vriendin, en zijn zus zijn naar België gevlucht.

In Mexico hoor je dat soort verhalen meer uit het Noorden, waar familie van mijn vrouw woont. Dat lijkt soms meer op een film

Een van mijn schoonzussen is leerkracht in het centrum van het land. Die krijgt jaarlijks een bonus van de staat omdat ze lesgeeft in afgelegen dorpen. Op exact de dag dat die bonus eens werd gestort stonden er in haar school gewapende mannen met de boodschap dat wie nu zonder problemen meekwam om dat geld af te halen niets zou worden aangedaan.

Op vlak van veiligheid zijn weinige landen beter dan België. Ik denk dan aan Japan en dergelijke.
Zulke verhalen hoor ik niet van mijn familie in Marokko. Als ik het zo hoor spant Latijns Amerika de kroon qua onveiligheid.

Zulke verhalen hoor ik niet van mijn familie in Marokko. Als ik het zo hoor spant Latijns Amerika de kroon qua onveiligheid.
Om volledig te zijn, het is wel locatiegebonden natuurlijk. In mijn vrouw haar streek is de opvatting een beetje dat als je het niet gaat opzoeken het best meevalt: het criminele (drugs)milieu is vooral bezig met elkaar kapot te maken. De grensregio met de VS is wat anders. Voor COVID kwam een van haar neven ons bezoeken en die toen 22-jarige kerel had al schietpartijen, een overval, een bijna gijzeling, en nog wat kleine zaken meegemaakt. Het mooie Matamoros, wegblijven daar.

In Centraal-Amerika is het slechter gesteld: Honduras, El Salvador, Nicaragua, ... daar komen de Mexicanen liever niet want het is er onveilig.

Zuid-Amerika, goh, zover ik weet zijn Chili en Uruguay zowat de modelstaten van het continent. In de andere zal het wat afhangen van de streek vermoed ik.

Gewoon algemeen gigantische ongelijkheid. Sla in Cancun een groezelig zijstraatje in tussen de hotels en je kan straatkinderen zien. Mensen die niets te verliezen hebben maakt het ook niet veel uit of het diefstal of roofmoord wordt.

België is niet verschrikkelijk om te wonen, maar het algemene bestuur van België is wel verschrikkelijk. Ik betaal nu in Zwitserland ongeveer 22% belasting op mijn loon en de BTW is hier 8%. In België liggen die tarieven 2.5x zo hoog en in ruil daarvoor krijgen Belgen veel minder terug dan wat een Zwitser terug krijgt van zijn overheid. Als België dat nu eens orde op zaken zou stellen (en niet miljarden blijft verkwisten aan allerlei nutteloze BS) dan zou het een geweldig land kunnen zijn.

Voordelen in België tegenover andere landen: leuke uitgangscultuur (cafés, festivals, evenementen), goed eten, redelijk levendig zeker ivg met een land zoals Zwitserland, betaalbaar vastgoed, sterk bevoordeeld naar jonge gezinnen toe (bijv. de crèches die ze zo goed als gratis aanbieden), alles goed bereikbaar, ...
Nadelen: torenhoge belastingen waarvoor je weinig terug krijgt, slecht bestuur op quasi elk niveau, overbevolkte lokale gemeentes (veel boerengaten die niet voorzien zijn op de stijgende bevolking), ...

Voordelen in België tegenover andere landen: leuke uitgangscultuur (cafés, festivals, evenementen), goed eten, redelijk levendig zeker ivg met een land zoals Zwitserland, betaalbaar vastgoed, sterk bevoordeeld naar jonge gezinnen toe (bijv. de crèches die ze zo goed als gratis aanbieden), alles goed bereikbaar, ...

Nadelen: torenhoge belastingen waarvoor je weinig terug krijgt, slecht bestuur
Het zijn de belastingen en het bestuur dat voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de voordelen he

Terug
Bovenaan