Is het verschrikkelijk om in België te wonen?

Het betreft een serieuze vraag gekoppeld aan een boutade die je met een korreltje zout mag nemen. Ik hoor vaak mensen klagen over het leven in België en wou langs deze weg eens polsen op dit forum hoe men erover denkt wetende dat hier best wel veel nuchtere mensen zitten met interessante argumenten waar ik nieuwsgierig naar ben. Ik heb bij deze heel interessante argumenten kunnen lezen die mij sowieso gaan helpen om bepaalde zakens hier in dit land te relativeren

In dat geval ga ik ook mijn 2 cent bijdragen:
- Als ik België vergelijk met andere West-Europese landen, denk ik dat we vooral teveel belastingen betalen en er te weinig voor terugkrijgen. Teveel overheden en alle kosten die dat met zich meebrengt, zeker voor zo'n klein landje. Teveel geld dat verspild wordt voor een land met zo'n begrotingstekort en te weinig besef dat er een economie nodig is die dat allemaal kan betalen, het bedrijfsleven zakt hier wel serieus in elkaar ten opzichte van 20-50 jaar geleden. Wel een mooi sociaal stelsel met als keerzijde dat wie er misbruik van wil maken, de loopholes perfect weet te vinden.
Ook niet te onderschatten voor de levenskwaliteit: goed eten, je moet niet ver reizen om te zien dat het veel slechter kan: delen van Nederland, Engeland, Duitsland,..., zelfs in Franse dorpjes kan je serieus "in de aap gelogeerd zijn" terwijl je in België al serieus pech zou moeten hebben om zoiets oneetbaar op je bord te krijgen. En qua patisserie/desserts zijn we ook wel verwend vind ik.
- Vergeleken met 90 (99?)% van de wereld mogen we nog altijd niet klagen: gematigd klimaat zonder allerlei natuurrampen, degelijke levensstandaard met vooral zeer leefbare lonen voor zowat iedereen, relatief veilig,...

Ik heb wel redelijk wat vrienden, familie en ex-collega's die naar het buitenland zijn getrokken, vooral wegens meer/betere werkgelegenheid en die zijn er wel permanent gebleven, ook na 10-15-... jaar dus het is ook niet dat we het in België uitzonderlijk goed hebben imho.

De straten zijn vuiler, wachttijden in de gezondheids zorgen lopen op, we krijgen steeds minder terug voor de belastingen die we betalen, politiek veel instabieler, drugsoorlog, bouwen quasi onbetaalbaar geworden door de miskleunen in de wetgeving, privatisering van nutsvoorzieningen, wegen liggen er slechter bij, verkeer is rampzalig

Ik heb wel redelijk wat vrienden, familie en ex-collega's die naar het buitenland zijn getrokken, vooral wegens meer/betere werkgelegenheid en die zijn er wel permanent gebleven, ook na 10-15-... jaar dus het is ook niet dat we het in België uitzonderlijk goed hebben imho.
Langs een kant denk ik dat voor zo'n mensen dit bovengemiddeld zal kloppen. Wie hooggekwalificeerd is door studies/ervaring zal in veel landen het goed hebben, beter als hier zelfs vaak ondanks dat de gemiddelde levenskwaliteit in een land lager ligt (en het moeilijker is om bv. te studeren). Ik ga nog eens Mexico bovenhalen: als je daar een mooie functie hebt in een groot bedrijf of bij iets politiek getint kan je gewoon geld scheppen. Terwijl er volk genoeg rondloopt dat met 300 EUR in de maand al gelukkig is, dus huishoudster, tuinman, chauffeur, ... allemaal geen probleem.

Anderzijds denk ik ook dat "de Belg", om sterk te veralgemenen, vaak nog denkt dat onze hoek in Europa mijlenver voorligt op de rimboe van de rest van de wereld. Terwijl dat echt niet het geval is. En die houding zie je soms ook tegenover migranten bovenkomen. Op mijn vrouw haar werk loopt volk rond dat moeilijk lijkt te kunnen verkroppen dat mijn vrouw een trap hoger staat.

Laatst bewerkt:
De straten zijn vuiler, wachttijden in de gezondheids zorgen lopen op, we krijgen steeds minder terug voor de belastingen die we betalen, politiek veel instabieler, drugsoorlog, bouwen quasi onbetaalbaar geworden door de miskleunen in de wetgeving, privatisering van nutsvoorzieningen, wegen liggen er slechter bij, verkeer is rampzalig
Het is natuurlijk ook de bedoeling dat bouwen moeilijker wordt en terecht ook. Want België is al volgebouwd. Ik denk wel eerlijk gezegd dat ge uw lijstje kunt kopiëren voor praktisch elk land. En natuurlijk ook moeilijk te vergelijken met 20 jaar geleden, aangezien we toen behoorlijk jong waren en alles behoorlijk anders beleefde. Tenzij je natuurlijk nu rond de 60 jaar zijt. Dan heb ik niks gezegd :unsure:

Dat is gewoon focussen op de zaken die slechter geworden zijn. Als je wil vergelijken met vroeger moet je ook de zaken die postief gewijzigd zijn in rekening brengen.

20 jaar geleden vond je een nieuwe (huur)woning op 3weken, good luck nu. Pak maar 3 maand +3 maand +3 maand + 3 maand ...

Mijn grootste minpunt aan België en vooral Vlaanderen is gebrek aan ongerepte natuur. Walloniër is wat beter daarin, maar dan in economisch luwe regio's.
De soms kleinburgerlijkheid kan ik met leven, we zijn ook een klein landje. Maar ik heb ook ruimdenkende mensen nodig. Je vind ze wel nog.

Meer recent erger ik me aan het sterk groeiend individualisme. Als single ziek man werd ik er veel met geconfronteerd. Maar of het beter is chronisch ziek te zijn in een armer land? Misschien best niet.
Ook de ROI van de hoge belastingen is ... crap. Er loopt ook veel teveel fout de laatste 5 jaar met al die tekorten en achteruitgang op sommige belangrijke vlakken: onderwijs, ziektezorg, wachttijden overal ... Hoge huurprijzen geven me extra stres.
Sowieso in het buitenland in grote steden moet je best niet zijn, same shit... veel woontekorten etc. Zie oa Barcelona toerisme protesten.

Laatst bewerkt:
20 jaar geleden vond je een nieuwe (huur)woning op 3weken, good luck nu. Pak maar 3 maand +3 maand +3 maand + 3 maand ...

"Het relatieve tekort van 20.100 woningen in België (waarvan 16.500 in Brussel) uit 2005 is grotendeels weggewerkt."

20 jaar geleden was er dus, tegenover 2020 , een groter tekort aan woningen.

Komt ook hieruit: https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/bouw/Catastrofe-dreigt-op-Brusselse-woningmarkt/9472376.html

Jaar
199520052024
Aantal eenhedenAantal eenhedenAantal eenheden
Gewest
Vlaams Gewest233838625079562744280
Brussels Hoofdstedelijk Gewest192792193459194844
Waals Gewest146121715559001710141

Het aantal woningen is sterk gestegen, zelfs sterker dan het aantal huishoudens.

Het probleem zit hem niet in het aanbod op zich, wel in de kostprijs van huurwoningen. Een stijging die verschillende redenen heeft (ook bvb de verbeterde normen)

Langs een kant denk ik dat voor zo'n mensen dit bovengemiddeld zal kloppen. Wie hooggekwalificeerd is door studies/ervaring zal in veel landen het goed hebben, beter als hier zelfs vaak ondanks dat de gemiddelde levenskwaliteit in een land lager ligt (en het moeilijker is om bv. te studeren). Ik ga nog eens Mexico bovenhalen: als je daar een mooie functie hebt in een groot bedrijf of bij iets politiek getint kan je gewoon geld scheppen. Terwijl er volk genoeg rondloopt dat met 300 EUR in de maand al gelukkig is, dus huishoudster, tuinman, chauffeur, ... allemaal geen probleem.

Anderzijds denk ik ook dat "de Belg", om sterk te veralgemenen, vaak nog denkt dat onze hoek in Europa mijlenver voorligt op de rimboe van de rest van de wereld. Terwijl dat echt niet het geval is. En die houding zie je soms ook tegenover migranten bovenkomen. Op mijn vrouw haar werk loopt volk rond dat moeilijk lijkt te kunnen verkroppen dat mijn vrouw een trap hoger staat.

Helemaal akkoord. Je moet het trouwens niet eens zo ver zoeken als Mexico, ik ken ook wel genoeg mensen die naar buurlanden verhuisd zijn wegens veel meer professionele mogelijkheden.

En inderdaad, als Europa in het algemeen staan we al lang niet meer voor op veel andere landen. Ik moet wel zeggen dat ik verschiet dat je vrouw daarop aangekeken wordt.

Nog eentje over "de Belg" in het algemeen: ik vind dat zeker Vlamingen verrassend Scandinavisch zijn in hun omgang met onbekenden, i.e. nogal afzijdig en gesloten - terwijl bv. Nederlanders die noordelijker wonen, gemiddeld gezien een stuk opener zijn.

Er zijn zeer zeker vormen van angst onder de bevolking, de korrel zout is dat België één van de meest onveilige landen ter wereld is.

Angst is media-gedreven.
Gent is bijvoorbeeld vele malen veiliger geworden qua criminaliteit dan de jaren '80/'90'. Nochtans roept blijkbaar iedere conservatieve Vlaming "VROEGER WAS HET BETER"

Ik kreeg drie weken geleden de vraag nog van één van de westhoek of Gent veilig is terwijl die op fietsafstand van deze moord woont :p
Als er een paar middelbaar scholiers mekaar een vuistslag geven op het Zuid, dan is dan nationaal nieuws.
Wordt er één afgeknald met 7 kogels in Diksmuide, dan wordt er quasi niets over gezegd :p.
Journalisten wonen immers in centrumsteden, die hebben geen goesting om naar de Westhoek te gaan voor nieuws. :p

Bij de laatste verkiezingen in Taiwan was criminaliteit blijkbaar één van de thema's terwijl verkeersveiligheid daar een ramp is. 3.000 doden per jaar in het verkeer terwijl België 500 per jaar. België logistiek draaischijf van Europa terwijl Taiwan een groot eiland is :p.

Nochtans is Taiwan één van de meest veilige landen ter wereld qua criminaliteit. Waarom is dat een thema? Omdat er overal camera's hangen, dus vanaf het minste feit komt het op een nationaal nieuws terecht en wordt iedereen bang gemaakt.
Objectief zou men daar moeten werken aan verkeersveiligheid want daar is het objectief gezien een ramp.
Maar subjectief is men bezig met criminaliteit want iedereen ziet het op het nieuws.

Dat is dus zoals die vrienden van mijn vrouw. Die hebben dus een goed betaalde (zelfs naar Westerse normen) job, vaak bij Amerikaanse internationals (denk dus netto 3 a 4K euro maar dan in de lokale munteenheid). Daardoor zitten ze dus in de top 0.1% van het land. Dus zelfs als ze 500 euro moeten uitgeven aan veiligheid en extra services, moeten ze zich nog geen zorgen maken.
Da's dus leuk voor hen, maar dat is gewoon onrealistisch voor iedereen. Het is hetzelfde met die kennissen van jou. Tjah, dat zijn dan de uitzonderlijke profielen die het ook hier erg goed gingen doen. Ik maak me geen illusies. Ik moet veel moeite doen voor iets dat voor die mensen waarschijnlijk evident of gemakkelijk is en dat dus gegeerd is in het buitenland.

Met geld red je het overal dus. Neem een paar forumleden hier. Die hebben in Zwitserland gewerkt. Hoe zijn ze daar geraakt? Waar zij en niet ik of iemand anders?
Is het daarom minder goed in België?

Nog eentje over "de Belg" in het algemeen: ik vind dat zeker Vlamingen verrassend Scandinavisch zijn in hun omgang met onbekenden, i.e. nogal afzijdig en gesloten - terwijl bv. Nederlanders die noordelijker wonen, gemiddeld gezien een stuk opener zijn.
Misschien, maar ik zie dat eerder als oprechter.

In de VS en Canada bijvoorbeeld is iedereen initieel veel vriendelijker maar vind ik het veel moeilijker om een echte band op te bouwen met iemand. Het is de sociale culturele norm om altijd zeer vriendelijk en geveinsd geinteresseerd te zijn. Leuk als toerist, vermoeiend als je het elke dag opmerkt. De Belgische oprechtheid apprecieer je dan toch wel weeral.

Ik zou in Belgie veel sneller weten of iemand echt geinteresseerd is ok samen te gaan poolen/golfen/karten/zwemmen/... dan in Noord Amerika bijvoorbeeld.

In de VS en Canada bijvoorbeeld is iedereen initieel veel vriendelijker maar vind ik het veel moeilijker om een echte band op te bouwen met iemand. Het is de sociale culturele norm om altijd zeer vriendelijk en geveinsd geinteresseerd te zijn. Leuk als toerist, vermoeiend als je het elke dag opmerkt. De Belgische oprechtheid apprecieer je dan toch wel weeral.

Ik zou in Belgie veel sneller weten of iemand echt geinteresseerd is ok samen te gaan poolen/golfen/karten/zwemmen/... dan in Noord Amerika bijvoorbeeld.
Volledig akkoord. Maar er zijn ook culturen die oprecht en opener zijn. Bijna alles ten zuiden van ons binnen Europa zowat denk ik, ik heb soms de indruk dat je dit bij Walen al meer hebt.

Niet alles is cijfers en data, JPV.
Afhankelijk van je gemeente is het echt wel aanschuiven en moeilijker geworden dan vroeger.
Cijfers leggen de subjectiviteit bloot. Er zijn nauwelijks mensen die nu in dezelfde regio dezelfde type woning met dezelfde vereisten via (relatief) hetzelfde budget zoeken. Vandaar dat mensen niet goed kunnen vergelijken.

Als het, zoals je zegt (en zoals het lokaal zeker zo is) dat het in sommige gemeenten aanschuiven en moeilijker geworden is, dan is, als de cijfers algemeen verbeterd zijn, het in andere gemeentes plots veel gemakkelijker geworden.

En dan klopt deze stelling:
"20 jaar geleden vond je een nieuwe (huur)woning op 3weken, good luck nu. Pak maar 3 maand +3 maand +3 maand + 3 maand ..."

voor waarschijnlijk meer mensen net niet.

Pas op, dat wil opnieuw niet zeggen dat er geen groepmensen in een zoekregio en een marktniche zitten waar het allemaal lastiger geworden is. Maar dat had je dan dus vroeger ook, maar toen zaten die mensen mogelijks in een andere markt te zoeken.

Van Canada wist ik dat niet. In de VS is het inderdaad heel oppervlakkig en moeilijk in te schatten wat mensen echt denken. Dat merk je zelfs aan het klassieke "how are you - fine" waarbij het bijna een sociale verplichting is om "fine" te antwoorden, ongeacht de omstandigheden.

Van Canada wist ik dat niet. In de VS is het inderdaad heel oppervlakkig en moeilijk in te schatten wat mensen echt denken. Dat merk je zelfs aan het klassieke "how are you - fine" waarbij het bijna een sociale verplichting is om "fine" te antwoorden, ongeacht de omstandigheden.
Vertaal dat naar het Vlaams, zeker in West Vlaanderen, en da's identiek hoor.

"Het relatieve tekort van 20.100 woningen in België (waarvan 16.500 in Brussel) uit 2005 is grotendeels weggewerkt."

20 jaar geleden was er dus, tegenover 2020 , een groter tekort aan woningen.

Komt ook hieruit: https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/bouw/Catastrofe-dreigt-op-Brusselse-woningmarkt/9472376.html

Jaar
199520052024
Aantal eenhedenAantal eenhedenAantal eenheden
Gewest
Vlaams Gewest233838625079562744280
Brussels Hoofdstedelijk Gewest192792193459194844
Waals Gewest146121715559001710141

Het aantal woningen is sterk gestegen, zelfs sterker dan het aantal huishoudens.

Het probleem zit hem niet in het aanbod op zich, wel in de kostprijs van huurwoningen. Een stijging die verschillende redenen heeft (ook bvb de verbeterde normen)
Interessant, maar vraag aanbod was toen niet ontspoord denk ik. Plus inderdaad de hoge prijzen door inflatie en die ontspoorde vraag aanbod de laatste 5 jaar.

1998 eerste appartement Gent , 3 weken zoeken ... Gent Zuid op 5 minuten wandelen van m'n werk en centrum.
2de had ik ook heel snel via via in 2004. Rustige straat nabij Gent St Pieters.
Tjah 1998 Gent: 200K inwoners. Tegen 2020 260K. Nu 270k dacht ik. Studentenkoten zijn ook schaarser.

2015 terug wat op zoek, al wat moeilijker ... Maar nog elk appartement zien alleen, even langer gewoond waar ik was tot 2018.
Idem rond 2018. Iets gevonden na een ferme tijd In Gent, maar was kritisch toen, moest rustige straat zijn. Vanaf 2019 begonnen de bezoekdagen bij immos. Nooit meer alleen een woning zien, maar in groep of korte tijdsvakjes want de volgende staat er al snel na 10 minuten, of met 10 tegelijk in een huis etc.

14 maand op zoek geweest naar huisje buiten Gent als single van begin 2019. Te dicht bij rand Gent zelfs moeten opgeven om 10km verder te gaan. Veel staat er vandaag niet te huur (en te koop) in mijn regio: Gavere. Buiten heel duur of afbraak panden. Vandaag moet je zelfs soms 'solliciteren' om te mogen gaan zien via dat vervelend mijnhuurpofiel etc.

We komen gestaag gelijk met ons buurlanden, zoals je eens aanhaalde in een ander topic. Minder eigenaars, duurder wonen.

Laatst bewerkt:
Vertaal dat naar het Vlaams, zeker in West Vlaanderen, en da's identiek hoor.

Van mijn West-Vlaamse huidige en ex-collega's krijg ik toch een eerlijker antwoord dan van mijn Amerikaanse huidige en ex-collega's waar het altijd "fine" is. Misschien komt die Belgische voorliefde voor klagen (in de meeste gevallen wel terecht) toch meer naar boven? :thinking:

Met geld red je het overal dus. Neem een paar forumleden hier. Die hebben in Zwitserland gewerkt. Hoe zijn ze daar geraakt? Waar zij en niet ik of iemand anders?
Is het daarom minder goed in België?
Als je erin slaagt om hier een job vast te krijgen kan je naar hier verhuizen. Helaas solliciteert zowat half de wereld op jobs in Zwitserland, waardoor de concurrentie hoog ligt.

Is het hier beter dan in België? De grootste pro hier is het betere bestuur, je betaalt veel minder belastingen en krijgt daarvoor als burger veel meer terug dan in België. Ook zijn burgers hier veel actiever betrokken bij het bestuur (bijv. door referenda), dat is in België gewoon ondenkbaar.
Maar hier zijn ook nadelen, huren is superduur (en alles is hier +100 jaar oud en vaak slecht geïsoleerd) en als je wilt kopen moet je 20% cash op tafel leggen vooraleer een bank overweegt om je een lening te geven. Met huizenprijzen rond de 2-3 miljoen CHF is dat bijna onmogelijk. In België is de vastgoedmarkt veel toegankelijker en betaalbaarder als koper/huurder en je krijgt er veel meer voor terug.

14 maand op zoek geweest naar huisje buiten Gent als single van begin 2019. Te dicht bij rand Gent zelfs moeten opgeven om 10km verder te gaan. veel staat niet te huur (en te koop) in mijn regio. Buiten heel duur of afbraak panden. Vandaag zelfs moeten solliciteren om te mogen gaan zien via dat vervelend mijnhuurpofiel etc.
In Zwitserland komt er al snel 30-35 man af op een appartment dat voor verhuur vrijkomt. Als je dan interesse hebt moet je je "dossier" indienen bij de verhuurfirma met daarin je loonbrief + motivatie om het te huren + referentie van je vorige huurbaas. Als je loon dan onder de mediaan ligt, of je bent alleenstaande, dan vliegt je dossier vaak al achteraan in de rij van kandidaten. En dat gaat dan om stokoude, slecht geïsoleerde, gehorige appartementen. In België kan je echt nog betaalbaar iets degelijks huren, zonder al dat gedoe erbij.

Terug
Bovenaan