Is het verschrikkelijk om in België te wonen?

België is niet verschrikkelijk om te wonen, maar het algemene bestuur van België is wel verschrikkelijk. Ik betaal nu in Zwitserland ongeveer 22% belasting op mijn loon en de BTW is hier 8%. In België liggen die tarieven 2.5x zo hoog en in ruil daarvoor krijgen Belgen veel minder terug dan wat een Zwitser terug krijgt van zijn overheid. Als België dat nu eens orde op zaken zou stellen (en niet miljarden blijft verkwisten aan allerlei nutteloze BS) dan zou het een geweldig land kunnen zijn.

Voordelen in België tegenover andere landen: leuke uitgangscultuur (cafés, festivals, evenementen), goed eten, redelijk levendig zeker ivg met een land zoals Zwitserland, betaalbaar vastgoed, sterk bevoordeeld naar jonge gezinnen toe (bijv. de crèches die ze zo goed als gratis aanbieden), alles goed bereikbaar, ...
Nadelen: torenhoge belastingen waarvoor je weinig terug krijgt, slecht bestuur op quasi elk niveau, overbevolkte lokale gemeentes (veel boerengaten die niet voorzien zijn op de stijgende bevolking), ...
Zwitserland zal wel rijker per inwoner zijn dan België maar je vraagt je dan toch af hoe dat geld hier allemaal gespendeerd wordt. Als het daar lukt met nog niet de helft van de belastingen. Moet men daar zelf zijn pensioen voorzien ofzo?

Ook al is België niet efficiënt hebben we het al bij al nog goed, het aantal Belgen dat in armoede leeft is een minderheid , er is goede sociale zekerheid, weinig grote natuurrampen etc

Om volledig te zijn, het is wel locatiegebonden natuurlijk. In mijn vrouw haar streek is de opvatting een beetje dat als je het niet gaat opzoeken het best meevalt: het criminele (drugs)milieu is vooral bezig met elkaar kapot te maken. De grensregio met de VS is wat anders. Voor COVID kwam een van haar neven ons bezoeken en die toen 22-jarige kerel had al schietpartijen, een overval, een bijna gijzeling, en nog wat kleine zaken meegemaakt. Het mooie Matamoros, wegblijven daar.

In Centraal-Amerika is het slechter gesteld: Honduras, El Salvador, Nicaragua, ... daar komen de Mexicanen liever niet want het is er onveilig.

Zuid-Amerika, goh, zover ik weet zijn Chili en Uruguay zowat de modelstaten van het continent. In de andere zal het wat afhangen van de streek vermoed ik.

Gewoon algemeen gigantische ongelijkheid. Sla in Cancun een groezelig zijstraatje in tussen de hotels en je kan straatkinderen zien. Mensen die niets te verliezen hebben maakt het ook niet veel uit of het diefstal of roofmoord wordt.
Dit dus. Zoals eerder gezegd, vrienden blijven in hun district of wijk omdat het daar goed is, maar het algemene veiligheidsgevoel is ronduit slecht. Als wij daar op bezoek gaan, is het nu ook niet dat we continue achter ons moeten kijken, maar onze dochter gewoon alleen laten lopen, rustig met een rugzak over straat lopen, zit er dan weer niet in. Maar over het algemeen hebben we het wel naar onze zin.
Echter, als criminelen weten dat je familie geld heeft en weet waar je woont, heb je maar beter goeie bewaking en prikkeldraad op je hoge muren.

En inderdaad, mijn schoonfamilie is altijd jaloers op alles wat Chili en Uruguay doet en hoe ze het daar voor elkaar hebben :biglaugh:

Het zijn de belastingen en het bestuur dat voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de voordelen he
Net niet, zie de vergelijking in mijn post, in landen zoals Zwitserland betalen ze de helft aan belastingen ivg met wat Belgen betalen en je krijgt er in België veel minder voor terug.

Toch een paar verbeterpuntjes:
  • Politiek enorm verdeeld met als gevolg uitermate complexe besluitvorming resulterend in barslechte efficiëntie
  • Ruimtelijke ordering is zowat de slechtste in het universum: slechte connectiviteit, onlogische indelingen, te weinig open ruimte .. de lijst is eindeloos
  • 90% van het vastgoed is gewoon lelijk - onvoorstelbaar dat er zoveel vrijheden zijn voor de bevolking om dergelijke gedrochten neer te planten.
  • te veel verschillende talen - opnieuw resulterend in barslechte efficiëntie
  • mobiliteit scoort dramatisch slecht op elk vlak: wagen, trein-tram-bus, staat van wegen-voetpaden-fietspaden
  • te complexe fiscaliteit voor alle groepen
  • te veel onsamenhangende en tegenstrijdige regelgeving, op elk niveau
  • Belgen behoren tot de meest rebelse, hardleerse en domste bevolking ter wereld en zijn niet in staat om diverse simpele principes en regels te respecteren:
    • niet in staat zich aan de aangegeven snelheid te houden
    • niet in staat inkomsten correct aan te geven
    • niet in staat om alcohol met mate te nuttigen alvorens achter het stuur te kruipen
    • ...
    • dit alles resulterend in een overvloed aan regels en controles die allemaal overbodig zouden kunnen zijn en zouden kunnen resulteren in een gigantische besparing van ettelijke miljarden op zowat elk beleidsdomein
  • verschrikkelijk slecht onderwijs in verhouding tot de kostprijs en mankracht, ons land zou met een straat voorsprong leider moeten zijn - en dat zijn we helemaal niet
  • Belgen leven constant in angst, hebben schrik in het donker - besluit: België behoort tot de meest onveilige landen ter wereld - getuige o.a.
    • Alles moet op slot: huizen, wagens, poorten, ...
    • Alles moet afgesloten zijn - huis bij voorkeur met poort/afsluiting/haag ... liefst 6m hoog als het kan
    • Eenmaal donker sluit het merendeel zich op in hun huis, deuren vast - bij random 100 huizen gaan bellen op 21h00 en de helft doet niet meer open
    • Een heuse industrie van beveiliging
  • De Belgen zijn de enigste bevolkingsgroep ter wereld die garages bouwen om als berging te gebruiken
  • België is het enigste land ter wereld met 365 dagen per jaar wegwerkzaamheden in elk gebied in een straal van 5km, en dat zonder enig resultaat te boeken.
  • Belgen beschikken over de zwakste algemene mentale conditie, al dan niet als gevolg van diverse externe oorzaken, getuige een record aantal mentale problemen en het hoge aantal zelfmoorden
  • Belgen beschikken over de zwakste fysieke gezondheid, al dan niet als gevolg van diverse externe oorzaken, getuige een record aantal langdurig zieken
Besluit: imo is het hier prima vertoeven hoor - maar het gevoel ik altijd heb is: het zou nog zoveel beter kunnen zijn

• Belgen leven constant in angst, hebben schrik in het donker - besluit: België behoort tot de meest onveilige landen ter wereld - getuige o.a.
    • Alles moet afgesloten zijn - huis bij voorkeur met poort/afsluiting/haag ... liefst 6m hoog als het kan
    • Eenmaal donker sluit het merendeel zich op in hun huis, deuren vast - bij random 100 huizen gaan bellen op 21h00 en de helft doet niet meer open
Euh wat? Ik was 2 maanden terug in Z-Afrika, daar waren zowat alle huizen afgezet met prikkeldraad, ijzersterke poorten, rotweilers, bewakingssystemen, privé bewakingsagenten, ... In landen zoals Mexico of Columbia was dat op veel plaatsen niet anders hoor. In vergelijking daarmee heerst er in België helemaal geen angst/beveiligingscultuur.

Euh wat? Ik was 2 maanden terug in Z-Afrika, daar waren zowat alle huizen afgezet met prikkeldraad, ijzersterke poorten, rotweilers, bewakingssystemen, privé bewakingsagenten, ... In landen zoals Mexico of Columbia was dat op veel plaatsen niet anders hoor. In vergelijking daarmee heerst er in België helemaal geen angst/beveiligingscultuur.

Mijn post in dit soort topics moet je vaak met een korrel zout nemen - ik ben naïef en een idealist op dit vlak - voorbeeld: in een ideale wereld heb je geen slot op je deur nodig, een besparing van biljoenen als iedereen gewoon zou respecteren dat je niet in andermans huis moet gaan snuffelen of roven.

Of een praktische test: hoeveel % van de vrouwen (of partners van) op het forum durven s'avonds gaan wandelen in het Brusselse, en diegenen die het durven - hoe zal hun hartslag eruit zien, idem voor de mannen trouwens. Ik vind zoiets enorm frustrerend omdat het niet strookt met mijn ideaal beeld van de wereld.

Maar realist genoeg om te zien dat mijn ideaal niet strookt met de realiteit.

Mijn post in dit soort topics moet je vaak met een korrel zout nemen - ik ben naïef en een idealist op dit vlak - voorbeeld: in een ideale wereld heb je geen slot op je deur nodig, een besparing van biljoenen als iedereen gewoon zou respecteren dat je niet in andermans huis moet gaan snuffelen of roven.

Of een praktische test: hoeveel % van de vrouwen (of partners van) op het forum durven s'avonds gaan wandelen in het Brusselse, en diegenen die het durven - hoe zal hun hartslag eruit zien, idem voor de mannen trouwens. Ik vind zoiets enorm frustrerend omdat het niet strookt met mijn ideaal beeld van de wereld.

Er is toch een bruisend uitgaansleven in Brussel? Ik denk dat je beeld van de realiteit inderdaad niet klopt.
Er zullen inderdaad wel plekken zijn in Brussel waar je beter niet alleen rond wandelt in het holst van de nacht, maar echt niet overal hoor.

:wtf:

Sorry maar ik vind het onnozel om een hoop zaken te schrijven die van de pot gerukt zijn en dan af te komen met "je moet mijn posts met een korrel zout nemen". Eerlijk gezegd klinken veel van die puntjes voor mij als een gebrek aan relativering en realiteitszin, een beetje wat al eens aangeklaagd wordt als de Belgische kleinburgerlijkheid: verwachten dat heel de wereld is zoals de twee straten die aan je kerk kruisen. Tenzij je er gewoon niets van meent, wat het dan een beetje een complete verspilling van tijd maakt IMO.

Jouw praktische test is daar het voorbeeld van: neen, van een bepaalde subgroep van Vlamingen zullen weinig vrouwen dat durven. In hoeverre dat nu compleet gebaseerd is op feiten en in hoeverre op de klassieke verdeeldheid van dit land en de media waar Brussel als het -gevaarlijke- buitenland wordt behandeld, is wel de vraag. Ondertussen bezit Brussel verschillende buurten waar ook vrouwen gewoon dagelijks uitgaan hoor, niet elke Brusselse buurt is Clemenceau, en Brussel is gebaseerd op aantal studenten de grootste studentenstad van het land.

Laatst bewerkt:
Waarom post je het hier dan als je het zelf niet eens meent?
Doen alsof er een België een groot (vermeend) veiligheidsprobleem is is gewoon BS.

Toch een paar verbeterpuntjes:
  • Politiek enorm verdeeld met als gevolg uitermate complexe besluitvorming resulterend in barslechte efficiëntie
  • Ruimtelijke ordering is zowat de slechtste in het universum: slechte connectiviteit, onlogische indelingen, te weinig open ruimte .. de lijst is eindeloos
  • 90% van het vastgoed is gewoon lelijk - onvoorstelbaar dat er zoveel vrijheden zijn voor de bevolking om dergelijke gedrochten neer te planten.
  • te veel verschillende talen - opnieuw resulterend in barslechte efficiëntie
  • mobiliteit scoort dramatisch slecht op elk vlak: wagen, trein-tram-bus, staat van wegen-voetpaden-fietspaden
  • te complexe fiscaliteit voor alle groepen
  • te veel onsamenhangende en tegenstrijdige regelgeving, op elk niveau
  • Belgen behoren tot de meest rebelse, hardleerse en domste bevolking ter wereld en zijn niet in staat om diverse simpele principes en regels te respecteren:
    • niet in staat zich aan de aangegeven snelheid te houden
    • niet in staat inkomsten correct aan te geven
    • niet in staat om alcohol met mate te nuttigen alvorens achter het stuur te kruipen
    • ...
    • dit alles resulterend in een overvloed aan regels en controles die allemaal overbodig zouden kunnen zijn en zouden kunnen resulteren in een gigantische besparing van ettelijke miljarden op zowat elk beleidsdomein
  • verschrikkelijk slecht onderwijs in verhouding tot de kostprijs en mankracht, ons land zou met een straat voorsprong leider moeten zijn - en dat zijn we helemaal niet
  • De Belgen zijn de enigste bevolkingsgroep ter wereld die garages bouwen om als berging te gebruiken
  • België is het enigste land ter wereld met 365 dagen per jaar wegwerkzaamheden in elk gebied in een straal van 5km, en dat zonder enig resultaat te boeken.
  • Belgen beschikken over de zwakste algemene mentale conditie, al dan niet als gevolg van diverse externe oorzaken, getuige een record aantal mentale problemen en het hoge aantal zelfmoorden
  • Belgen beschikken over de zwakste fysieke gezondheid, al dan niet als gevolg van diverse externe oorzaken, getuige een record aantal langdurig zieken
Besluit: imo is het hier prima vertoeven hoor - maar het gevoel ik altijd heb is: het zou nog zoveel beter kunnen zijn
Nooit België buitengeweest? :p

Tja, mijn dochter zat wat paardenbloemen te plukken in de voorhof aan de bouw van mijn broer terwijl ik binnen was om te kijken naar de vooruitgang. Mijn vader: "Waar is ze? Oei, roep die maar rap naar hier dat niemand ze meepakt." Dat is dus in een dorp van 1500 man..

In Noorwegen zijn die soms 3-4 uur alleen op pad naar verschillende vrienden.

Tja, mijn dochter zat wat paardenbloemen te plukken in de voorhof aan de bouw van mijn broer terwijl ik binnen was om te kijken naar de vooruitgang. Mijn vader: "Waar is ze? Oei, roep die maar rap naar hier dat niemand ze meepakt." Dat is dus in een dorp van 1500 man..

Ik weet niet hoe oud uw kinderen zijn, maar in ons dorp zie je ook gewoon kinderen alleen op straat. Ik deed vroeger ook niks anders. Daarnaast is het niet helemaal vreemd dat grootouders wat voorzichtiger/angstiger zijn voor hun kleinkinderen.

Ja maar dat is wat er gebeurt wanneer men enkel hln leest, enkel vtm kijkt én in hun "suburb" blijven steken.

Ik zie kleine kinderen op hun eigen naar school gaan in Schaarbeek in het beruchte Brabantwijk. :p

Een beetje wat @DogFacedGod zegt hé, er zijn veiligheidsstatistieken en het gevoel daarrond. Ik was als kind ook wel op stap, alleen of met leeftijdsgenoten. En dan was het 1996 en werd Dutroux opgepakt. Rationeel was het toen dus verwaarloosbaar veiliger dan ervoor, maar ik mocht toch niet meer met mijn fiets de hele dag alleen op stap op de camping.

Sorry maar ik vind het onnozel om een hoop zaken te schrijven die van de pot gerukt zijn en dan af te komen met "je moet mijn posts met een korrel zout nemen". Eerlijk gezegd klinken veel van die puntjes voor mij als een gebrek aan relativering en realiteitszin, een beetje wat al eens aangeklaagd wordt als de Belgische kleinburgerlijkheid: verwachten dat heel de wereld is zoals de twee straten die aan je kerk kruisen. Tenzij je er gewoon niets van meent, wat het dan een beetje een complete verspilling van tijd maakt IMO.

Waarom post je het hier dan als je het zelf niet eens meent?
Doen alsof er een België een groot (vermeend) veiligheidsprobleem is is gewoon BS.

Wat ik bedoel met die korrel zout: België is een veilig land in vergelijking met tal van andere landen. Leven de Belgen dan toch in angst - deels wel natuurlijk: men sluit alles zoveel mogelijk af, men plaatst best geavanceerde sloten in deuren, men gaat alarm -systemen plaatsen, velen hebben ondertussen camera's - als men zich veilig zou voelen zou dat allemaal overbodig zijn toch? Is dat een ramp - in de verste verte niet, ja er zijn jaarlijks wat inbraken - so what.

Het gaat ook verder dan dat: als kind ging ik (bij mooi weer) alleen/met andere kinderen met de fiets naar school 1,5km verder, ging ik op straat en in de bossen spelen met andere kinderen - als ik vandaag kijk bij collega's is de situatie toch wat anders; kinderen alleen op straat of in een bos - veel ouders/grootouders zien dat écht niet zitten? Mensen hebben angst om hun kinderen alleen te laten - natuurlijk is dat niet op het niveau van pakweg Ecuador. Dutroux heeft hierin een zeer negatieve en blijvende impact gehad.

Toen ik paar jaar terug het eerste buurtfeest mee hielp organiseren ben ik s 'avonds gaan bellen bij de mensen om uitnodiging persoonlijk af te geven en wat publiciteit te maken - ik meen echt dat 30% gewoon niet komt opendoen (ook al zijn ze TV aan het kijken bvb) en een deel met een gigantisch ei in de broek voorzichtig komt kijken - sommige mensen willen ook gewoon niet gestoord worden maar een deel heeft gewoon schrik . Dat is helemaal niet terecht uiteraard - maar dat gevoel is onderhuids sterker aanwezig dan je zou vermoeden. En dat is een boerengat eersteklas - wie weet werkt zoiets beter in de stad.

Er zijn zeer zeker vormen van angst onder de bevolking, de korrel zout is dat België één van de meest onveilige landen ter wereld is.

Aangezien hier wat fans van Brussel zijn: mijn vader heeft er 35 jaar gewerkt, in zowel de bovenste als onderste lagen van de bevolking: je wil niet weten wat er allemaal is gestolen uit zijn bestelwagen - in bepaalde zones kan je alleen zelfs geen bestelwagen meer lossen - een 2de persoon moet op wacht staan. Dus ja - bepaalde wijken van Brussel zijn simpelweg rot tot op het bot - zelfs de politie heeft een pamper nodig om er te komen - ALS ze er al komen. Geld dat voor heel de stad - bijlange niet.

Nooit België buitengeweest? :p

Toch wel: beroofd in Nicaragua, poging tot diefstal in China, effectief bestolen in Rusland, poging tot oplichting in Polen .. mss wat contradictorisch met mijn post toch wat besef dat het nog veel slechter kan dan hier - ook over de lokale autoriteiten in Nicaragua ben ik niet te spreken.

Als je in dit land 10 jaar werkloos bent, moet je eens een lijst maken met zaken waar je récht op hebt. Kom dan eens terug hoe verschrikkelijk het is om hier te wonen. Ik heb het dan over een woonst, energiekosten, openbaar vervoer, uitkering, ziekenhuis bezoek, tandarts, kinderen die naar school gaan, voedselhulp, rechtsbijstand, ... Als je toch wil gaan werken, zal je een gratis opleiding kunnen volgen.

Dat profiel dat ik hier schets, dat kan een hele lieve vrouw zijn. Maar dat kan ook de lokale marginale boef zijn. Die worden hetzelfde behandeld. En die hebben een hele garde steun achter zich:

Laatst bewerkt:
België is gewoontjes, een absurd land tenmidden Europese grootmachten. Geen zotte natuur, en alles véél te duur. Toch zot hoe kostelijk alles hier is?

En de mensen tja, asociaal en zeer kortzichtig. Voor de rest is er wel vrede en stabiliteit, en een goede gezondheidszorg. Maar moest er geen taalbarrières zijn met andere landen, i'm out. De prestatiecultuur is niet m'n ding en the weather sucks.

Ook gewoon overcrowded hier.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan