Is hardrijders aanpakken met camera's overdreven criminaliseren?

Ook dat constante geklaag over zone 30 begrijp ik niet. Mensen beweren altijd dat ze daar heel veel tijd verliezen. Zone 30 is ofwel aan een school ofwel in woonwijken.

Niet echt hoor - in Aalst is dit een zone 30 waar menig medemens zich aan stoort - best een lang stuk, brede baan. Wel populair voor schoolgaande jeugd - maar ze flitsen daar ook op 21 juli midden in de nacht - voor de veiligheid uiteraard, al die mensen die respectievelijk uit de Dender en uit de graansilo's van Tereos komen gekropen, ook de opeenvolging van haarspeldbochten helpt niet.

Niet echt hoor - in Aalst is dit een zone 30 waar menig medemens zich aan stoort - best een lang stuk, brede baan. Wel populair voor schoolgaande jeugd - maar ze flitsen daar ook op 21 juli midden in de nacht - voor de veiligheid uiteraard, al die mensen die respectievelijk uit de Dender en uit de graansilo's van Tereos komen gekropen.

Een baan zonder apart fietspad richting het station van Aalst.
Terecht 30 in mijn ogen. Ik zie daar niks mis mee.

Als mensen in Aalst zich daaraan storen, dan zijn zij het probleem.

Wel, dat is dus het punt, 100€ is een verdubbeling van de huidige boete. Nochtans is heel dat punt van die variabele boetes in dit topic gekomen uit "de boetes voor de lage inkomens moeten niet omhoog, enkel voor de rijken want die voelen dat niet en dan blijven die dat doen".
Blijkbaar zit dan iedereen hier bij die rijken aangezien de minimumboete al zou moeten verdubbelen?
Nu pin je je weer vast op hypothetische cijfers, terwijl ik net zeg dat dat niet moet. En ik begrijp echt niet wat je wil bedoelen. Misschien zit iedereen hier bij de rijken, ja. En dan? Dat verandert toch niets aan de discussie? Je doet alsof ik hier al percentages heb gepost en loonlimieten voor bepaalde boetes, maar dat is toch niet? Vreemde posts hoor.

Je zegt daar dan ook dat "criminelen" de groep zijn die zich het vaakst misdraagt in het verkeer (citation needed) maar iedereen die de regels breekt in het verkeer is een crimineel. En als je semantisch wil gaan en zeggen "dus de brave huisvader die per ongeluk te hard rijdt is een crimineel": iedereen die bewust en herhaaldelijk zich misdraagt in het verkeer is een crimineel. Dus ja, alweer geen goed argument vind ik.

Maar goed: ik ga er niet over blijven strijden. Ik vind die boetes op basis van inkomen een idee wat we zeker kunnen bekijken. En nogmaals: het wordt al in veel landen toegepast, dus doen alsof dat een fantasietje is dat geen enkele basis in de realiteit heeft vind ik ook nogal zwak. Het zal niet de "magic bullet" zijn (ik ben zelf meer gewonnen voor een puntenrijbewijs en meer pakkans) maar je moet vind ik niet kijken naar de "randgevallen" die de nieuwe regel niet zou treffen.

Ja, er zijn criminelen die leven van zwart geld, en ja, er zijn superrijken die hun vermogen verstoppen. Maar dat is toch voor andere wetten ook zo? Er zullen er altijd zijn die de dans ontspringen, is dat dan een reden om iets niet in te voeren? Dan kunnen we veel discussies stoppen natuurlijk. Laten we dan ook niet meer nadenken over maatregelen om profiteurs van leeflonen te beperken, want er gaan er altijd wel zijn die via-via dokters kennen en toch kunnen blijven profiteren, bijvoorbeeld.

Men mag gerust tegen zijn natuurlijk. Zoals ik al zei: het is zeker geen magische manier om alles beter te maken. Maar vermits een heel groot deel van de bevolking niet alle moeite van de wereld doet om hun geldelijke toestand te verbergen, durf ik beweren dat die boetes op basis van inkomen hun effect niet zouden missen. En nog 'n keer: het wordt al in verscheidene landen toegepast, dus het is zeker geen basisloos gedachtenexperiment.

De zaakvoerders van een managementvennootschap die zichzelf een fiscaal geoptimaliseerd minimumloon uitkeren zullen alvast niet afkerig staan tegenover inkomensgerelateerde boetes. :giggle:

Een baan zonder apart fietspad richting het station van Aalst.
Terecht 30 in mijn ogen. Ik zie daar niks mis mee.
Als mensen in Aalst zich daaraan storen, dan zijn zij het probleem.

Ook mijn persoonlijke mening, maar de meningen zijn zeer verdeeld gezien er lang niet altijd fietsers zijn - dat voelt idd zeer traag aan met de wagen.

Boetes op basis van inkomen zijn gewoon een discriminerende maatregel. Niet omdat het zogezegd oneerlijk zou zijn dat iemand met 5k netto meer zou betalen dan iemand op een uitkering maar simpelweg door het feit dat er gewoon geen deftig vermogensregister oid is.
Hoeveel mensen zouden er hier in België wonen die een absoluut minimumloon hebben maar ondertussen wel in nen dikken X5 rondtsjoeken? Ga je die hun boetes ook laten betalen op basis van het absolute minimum? Dan los je het probleem niet op...

Wat is inkomen? Tellen inkomsten uit vastgoed mee? Aandelen/dividenden? Of gaan we hier wééral eens een maatregel uitvinden die finaal op de kap van de (hoge) middenklasse terecht komt en waar de écht rijken (alweer) de dans ontspringen?
Hoe het nu is, is toch nog veel meer discriminerend? De strafmaat is dan wel voor iedereen gelijk, de impact totaal niet, waardoor het doel van de boete voor een aanzienlijk deel van de bevolking helemaal verloren gaat.

Een perfect systeem bestaat niet, er gaan er altijd zijn die de dans ontspringen. Dat verandert niets aan het feit dat het op basis van inkomen/vermogen een eerlijkere én doeltreffender systeem zou maken.

De zaakvoerders van een managementvennootschap die zichzelf een fiscaal geoptimaliseerd minimumloon uitkeren zullen alvast niet afkerig staan tegenover inkomensgerelateerde boetes. :giggle:
Ja want er zijn geen andere manieren om te achterhalen hoeveel vermogen iemand werkelijk heeft, zeker niet als je voor de staat werkt zoals pakweg een rechter... Zoals ik al zei: er zullen altijd figuren zijn die de dans ontspringen, maar dat is bij elke wet of wetsvoorstel zo.

En dan nog: die "zaakvoerders van een managmentvennootschap die zichzelf een fiscaal geoptimaliseerd minimumloon uitkeren :giggle:" voelen die boetes nu ook al niet. Dus dan verandert er voor hen niks. Maar voor die duizenden andere hardrijders die dat allemaal niet doen, verandert er wel iets. Profijt, toch?

Moeten we belastingshervormingen of veranderingen aan de anti-fraude wetten (leeflonen etc.) ook zomaar afschieten omdat er altijd wel "slimmerikken" zijn die het spel weten te spelen en onder de radar duiken? Nee toch?

En dan nog: met een rijbewijs op punten zouden die zaakvoerders, als ze te vaak tegen de lamp lopen of te zwaar in de fout gaan, veel sneller tegen de lamp lopen met echte gevolgen. Men spreekt hier niet van of-of. Het zal en-en moeten zijn als we iets willen veranderen op dit vlak.

Ook mijn persoonlijke mening, maar de meningen zijn zeer verdeeld gezien er lang niet altijd fietsers zijn - dat voelt idd zeer traag aan met de wagen.

Dus vinden die met de andere mening dat er daar een paar 100.000 euro moet betaald worden voor een variabel systeem waar de snelheidslimiet aangepast wordt via een digitaal bord op basis van het aantal fietsers op de baan?

Of vinden die dat het misschien toch efficiënter is om paar borden te zetten van 1.000 euro de stuk ookal is de snelheidslimiet niet aangepast voor tussen 2u en 5u 'snachts (Dan gaan er geen treinen zijn in Aalst station, denk ik dus geen fietsers daar. )

Of moeten we daar aparte fietsbanen zetten wat tegen een miljoen zal kosten omdat een paar pipo's zich gebeten voelen in hun ego omdat ze 30 moeten rijden?

Hoeveel van de verkeersovertredingen zijn miljonairs die elke week te snel rijden en de boete betalen? Waarom komen die dan niet continu in het nieuws met dodelijke ongevallen? De moment dat die regel effectief wordt uitgewerkt, en dat blijkt dat voor iedereen hier de snelheidsboetes exponentieel gaan stijgen, dan gaat ineens niemand dat een goede regel vinden (We vinden de boetes nu te laag, dus dat zijn dat de boetes voor mensen zonder inkomen. Iedereen hier zit boven het gemiddelde loon, dus dan spreek je over snelheidsboetes van een paar 1000€ voor 10km/u te snel?)
Je moet gewoon vinden waar het pijn doet. De boetes in België zijn gewoon laag. Dat "verdomme dat is vervelend". Ik heb hier 1 keer een boete gekregen voor 111 op deze baan ( https://www.google.com/maps/@59.631...try=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgxOS4wIKXMDSoASAFQAw== )

Tegen de 1000 euro, ik kan u zeggen dat dat wel bij blijft. En als ik dat nog eens doen is het rijbewijs kwijt

Je moet gewoon vinden waar het pijn doet. De boetes in België zijn gewoon laag. Dat "verdomme dat is vervelend". Ik heb hier 1 keer een boete gekregen voor 111 op deze baan ( https://www.google.com/maps/@59.6318216,10.9489186,3a,75y,113.43h,89.3t/data=!3m7!1e1!3m5!1sfaUTAZ9baEE7vsAAHGuncQ!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?cb_client=maps_sv.tactile&w=900&h=600&pitch=0.7043167973004927&panoid=faUTAZ9baEE7vsAAHGuncQ&yaw=113.43262012342085!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgxOS4wIKXMDSoASAFQAw== )

Tegen de 1000 euro, ik kan u zeggen dat dat wel bij blijft. En als ik dat nog eens doen is het rijbewijs kwijt
Maar het is toch vooral dàt stuk dat pijn doet. Onafhankelijk van hoe hoog de boete is, moeten er gewoon veel vaker rijverboden worden uitgesproken voor recidivisten. Want wat is de manier om de verkeersveiligheid te verhogen, mensen een hoge boete geven, of mensen die zich niet aan de regels houden uit het verkeer halen...
Het feit dat heel de discussie hier gaat over hoeveel geld een boete nu moet zijn, ipv effectief straffen uit te spreken die de verkeersveiligheid ten goede komen, vind ik absurd.
imo is het effectief eerst een boete (als waarschuwing, moet van mij zelfs niet financieel zijn), volgende keer een kort rijverbod, en elke keer langer.
En als je je niet aan het rijverbod houdt, mag direct een verbeurdverklaring van de auto gebeuren of een gevangenisstraf.

Het doel van de verkeerswetgeving is om de verkeersveiligheid te verhogen en niet om zo hoog mogelijke boetes uit te schrijven.

Dus vinden die met de andere mening dat er daar een paar 100.000 euro moet betaald worden voor een variabel systeem waar de snelheidslimiet aangepast wordt via een digitaal bord op basis van het aantal fietsers op de baan?

Of vinden die dat het misschien toch efficiënter is om paar borden te zetten van 1.000 euro de stuk ookal is de snelheidslimiet niet aangepast voor tussen 2u en 5u 'snachts (Dan gaan er geen treinen zijn in Aalst station, denk ik dus geen fietsers daar. )

Of moeten we daar aparte fietsbanen zetten wat tegen een miljoen zal kosten omdat een paar pipo's zich gebeten voelen in hun ego omdat ze 30 moeten rijden?

Ik denk dat de ergernissen het gevolg zijn van een aantal factoren - met de invoering van het circulatieplan in Aalst is daar op korte tijd zeer veel gewijzigd, dat kost tijd om te aanvaarden. Het is een evolutie die niet meer zal wijzigen de komende jaren - in principe moet heel de ruimtelijke ordening op de schop om het nieuwe ideaal te bouwen.

Doen zoals Brussel, gigantisch deel zone 30 en de rest staat zoiezo in de file: aantal ernstige ongevallen direct de kelder in.

Als je ziet hoeveel ongevallen er in de spits (die almaar langer duurt) op de snelwegen gebeuren zou het een experiment waard zijn om de snelheid tijdens drukte en/of slechte weersomstandigheden mss wat meer te verlagen. Geen idee wat die systemen kosten maar naast menselijk leed is er ook veel financieel leed t.g.v. files en aangezien er overal camera's hangen denk ik dan, als daar geld voor is - dan is er toch geld voor systemen die in staat zijn om dynamisch de snelheid te gaan bepalen op basis van x aantal parameters?

Het kan toch alletwee? Het voordeel van dat rijbewijs met punten zou m.i. zijn dat er geen willekeur is. Iedereen weet waar ze aan toe zijn, en als je te vaak de regels breekt is het gedaan. Geen gejammer of gemaar.

Nu zijn er mensen met heelder novella's aan strafbladen die nog altijd rondrijden. Ook deels omdat -zoals @Sir.Killalot zegt- geldboetes voor mensen met geld eigenlijk gewoon een beperkte toeslag zijn om zich zo te mogen gedragen (+1 voor boetes op basis van inkomen/vermogen dus) maar goed.

Overigens akkoord met jouw andere punten. Zulk een zware overtreding (tientallen km/u te veel kan je niet "per ongeluk" doen zou ik denken) zou onmiddellijk een zware straf mogen geven.

Het rijbewijs met punten heeft ook enkele mindere eigenschappen.
Soms maak je ongewild fouten in het verkeer door andere weggebruikers

Met de vrachtwagen heb ik het reeds gehad dat ik aan het rijden ben op een 2 vaksbaans waar je 90 mag met de vrachtwagen maar er zijn wel lichten op deze weg, het lag ook nat. Een wagen haalt mij in en voegt veel te kort voor mij weer in en remt dan onmiddelijk bruusk omdat de lichten op oranje schieten (terwijl er echt wel tijd genoeg was om doordat oranje te rijden,, met de vrachtwagen ging ik gewoon door hebben gereden aangezien ik niet zo kort kan stoppen op een normale manier). Dus ik heb letterlijk naar het 2de vak gegleden (gelukkig reed daar niemand) , stel dat het tot een aanrijding was gekomen had ik -3 punten gehad , ondanks dat ik niets aan de situatie kon doen. (of je moet alweer een dashcam installeren en hopen op het beste bij de rechter).

Zo kan ik nog wel situaties voorleggen waarbij je een fout maakt, terwijl iemand anders de aanleiding is waarom je de fout maakt.

Daarnaast heb je ook de illegale praktijk in Frankrijk , waarbij strafpunten worden verkocht.
De rijkere met stoute schoenen komen wel degelijk weg...

Ja want er zijn geen andere manieren om te achterhalen hoeveel vermogen iemand werkelijk heeft,
Ik denk niet dat er een vermogensonderzoek zal volgen voor een snelheidsboete. FGP Ecofin is nu al onderbemand en overbelast

En dan nog: die "zaakvoerders van een managmentvennootschap die zichzelf een fiscaal geoptimaliseerd minimumloon uitkeren :giggle:" voelen die boetes nu ook al niet.

Dat zou ik niet durven zeggen. Ze voelen ze even goed als gelijk wie. Het is niet omdat je een minimumloon uitkeert dat je per definitie een rijke fraudeur bent. Ze doen gewoon aan fiscale optimalisatie, binnen de grenzen van de wet. Het staat iedereen vrij om dat voorbeeld te volgen.

Dus dan verandert er voor hen niks.

Toch, het zal voor die groep goedkoper worden...

Moeten we belastingshervormingen of veranderingen aan de anti-fraude wetten (leeflonen etc.) ook zomaar afschieten omdat er altijd wel "slimmerikken" zijn die het spel weten te spelen en onder de radar duiken? Nee toch?

Zeg ik toch ook nergens?

Daarnaast heb je ook de illegale praktijk in Frankrijk , waarbij strafpunten worden verkocht.
De rijkere met stoute schoenen komen wel degelijk weg...
Klopt, en in FR zijn er ook bedrijven die je helpen om je auto op een lege schelp vennootschap uit bijv. Letland in te schrijven. Onlangs nog een reportage over gezien. Die venn. is dan je "werkgever" en je rijdt met een "bedrijfswagen". De boetes komen nooit toe en geen impact op de rijbewijspunten, enkel bij een fysieke staandehouding heb je het vlaggen maar wat enkel door een camera wordt geregistreerd kom je mee weg. Op de périphérique en in Parijs zie je opvallend veel zo'n platen.

Maar het is toch vooral dàt stuk dat pijn doet. Onafhankelijk van hoe hoog de boete is, moeten er gewoon veel vaker rijverboden worden uitgesproken voor recidivisten. Want wat is de manier om de verkeersveiligheid te verhogen, mensen een hoge boete geven, of mensen die zich niet aan de regels houden uit het verkeer halen...
Het feit dat heel de discussie hier gaat over hoeveel geld een boete nu moet zijn, ipv effectief straffen uit te spreken die de verkeersveiligheid ten goede komen, vind ik absurd.
imo is het effectief eerst een boete (als waarschuwing, moet van mij zelfs niet financieel zijn), volgende keer een kort rijverbod, en elke keer langer.
En als je je niet aan het rijverbod houdt, mag direct een verbeurdverklaring van de auto gebeuren of een gevangenisstraf.

Het doel van de verkeerswetgeving is om de verkeersveiligheid te verhogen en niet om zo hoog mogelijke boetes uit te schrijven.
Een rijverbod doet helemaal geen pijn, zolang de kans bijna nihil is dat je er op gecontroleerd wordt.

Ook dat constante geklaag over zone 30 begrijp ik niet. Mensen beweren altijd dat ze daar heel veel tijd verliezen. Zone 30 is ofwel aan een school ofwel in woonwijken.

5-10 jaar geleden misschien.

Tegenwoordig is het bijna overal aan scholen een permanente zone-30.
Tegenwoordig zijn vele "bebouwde kommen" zone 30 geworden.

Zo het stuk "in transitie" is ook altijd moeilijk natuurlijk.
Het verschil tussen "huidige staat" en "gewenste staat", wordt niet van de ene dag op de andere bereikt.

In een ideale wereld heb je aangepaste infrastructuur naargelang noden en gebruik. Maar in het verleden was de infrastructuur vaak enkel voorzien op de auto. Kijk naar de foto's van de grote markt in Brussel die volstaat met auto's. Lijkt me evident dat dit soort zaken niet meer gewenst zijn. Maar op het moment dat je zaken wijzigt, zijn er altijd veel zaken die hier mee samenhangen.

Als je ziet hoeveel auto's je vaak aan schoolpoorten ziet, is dat toch vaak ook absurd? Zeker als je dan gaat vragen waarom kinderen (of zelfs tieners) met de auto gebracht worden, waaruit blijkt dat vermeende verkeersveiligheid vaak de reden is. Wel, als iedereen (voor wie dit mogelijk is) met de fiets zou gaan, zou de verkeersveiligheid, zeker in de schoolbuurten, er ook zeker op vooruit gaan.

Ook in een centrum van de meeste kleine gemeentes, buiten dat je vaak door de infrastructuur niet anders kunt dan de gewestweg pal door het centrum uit nemen, is er vaak toch geen reden om "snel" te moeten gaan in een dorpscentrum? Neem een andere weg. Neem de fiets. Ga te voet. En als het voor ver te gaan is, dan rij je misschien twee minuten om het centrum te verlaten en daarna zit je op de gewestweg waar je wel 70 mag. Neem gerust de auto.

Maar ja, vaak zijn er enorm slechte keuzes gemaakt in het verleden, waardoor je plots wel die gewestweg door het centrum aan 30kmh moet nemen.

5-10 jaar geleden misschien.

Tegenwoordig is het bijna overal aan scholen een permanente zone-30.
Tegenwoordig zijn vele "bebouwde kommen" zone 30 geworden.
Klopt.
Maar niet van toepassing voor e-bikes zonder nr. plaat voorzien van een speedchip waardoor ie 50 loopt en mannen van middelbare leeftijd gehesen in fluopakjes die je op zondag in de zone 30 hier in het dorp langs links en rechts voorbij komen. Om van de e-steps maar te zwijgen.
Is er eigenlijk ooit al eens een speedpedelec geverbaliseerd in een zone 30 wegens overdreven snelheid?

Klopt.
Maar niet van toepassing voor e-bikes zonder nr. plaat voorzien van een speedchip waardoor ie 50 loopt en mannen van middelbare leeftijd gehesen in fluopakjes die je op zondag in de zone 30 hier in het dorp langs links en rechts voorbij komen. Om van de e-steps maar te zwijgen.
Is er eigenlijk ooit al eens een speedpedelec geverbaliseerd in een zone 30 wegens overdreven snelheid?
Ik hou me met mijn speed-pedelec alleszinds (ongeveer) aan de 30. (Moeilijk te balanceren, meestal 36 op m'n boordcomputer).

Maar ik heb de politie wel een wielertoerist aan de kant zien zetten in een zone-30.
Ik reed 30, en die wielertoerist haalde me in. Combi stond in een zijstraat te wachten om achter mij de baan op te draaien. Ze hebben me ingehaald met zwaailichten aan en even die fiets gevolgd. Na een paar 100m sirene aan en meneer mocht aan de kant.
Toen ik er passeerde hoorde ik hem hard vloeken tegen de agenten.

Terug
Bovenaan