Wel, dat is dus het punt, 100€ is een verdubbeling van de huidige boete. Nochtans is heel dat punt van die variabele boetes in dit topic gekomen uit "de boetes voor de lage inkomens moeten niet omhoog, enkel voor de rijken want die voelen dat niet en dan blijven die dat doen".
Blijkbaar zit dan iedereen hier bij die rijken aangezien de minimumboete al zou moeten verdubbelen?
Nu pin je je weer vast op hypothetische cijfers, terwijl ik net zeg dat dat niet moet. En ik begrijp
echt niet wat je wil bedoelen. Misschien zit iedereen hier bij de rijken, ja. En dan? Dat verandert toch niets aan de discussie? Je doet alsof ik hier al percentages heb gepost en loonlimieten voor bepaalde boetes, maar dat is toch niet? Vreemde posts hoor.
Je zegt daar dan ook dat "criminelen" de groep zijn die zich het vaakst misdraagt in het verkeer (citation needed) maar iedereen die de regels breekt in het verkeer is een crimineel. En als je semantisch wil gaan en zeggen "dus de brave huisvader die per ongeluk te hard rijdt is een crimineel": iedereen die bewust en herhaaldelijk zich misdraagt in het verkeer is een crimineel. Dus ja, alweer geen goed argument vind ik.
Maar goed: ik ga er niet over blijven strijden. Ik vind die boetes op basis van inkomen een idee wat we zeker kunnen bekijken. En nogmaals: het wordt al in veel landen toegepast, dus doen alsof dat een fantasietje is dat geen enkele basis in de realiteit heeft vind ik ook nogal zwak. Het zal niet de "magic bullet" zijn (ik ben zelf meer gewonnen voor een puntenrijbewijs en meer pakkans) maar je moet vind ik niet kijken naar de "randgevallen" die de nieuwe regel niet zou treffen.
Ja, er zijn criminelen die leven van zwart geld, en ja, er zijn superrijken die hun vermogen verstoppen. Maar dat is toch voor andere wetten ook zo? Er zullen er altijd zijn die de dans ontspringen, is dat dan een reden om iets niet in te voeren? Dan kunnen we veel discussies stoppen natuurlijk. Laten we dan ook niet meer nadenken over maatregelen om profiteurs van leeflonen te beperken, want er gaan er altijd wel zijn die via-via dokters kennen en toch kunnen blijven profiteren, bijvoorbeeld.
Men mag gerust tegen zijn natuurlijk. Zoals ik al zei: het is zeker geen magische manier om alles beter te maken. Maar vermits een heel groot deel van de bevolking niet alle moeite van de wereld doet om hun geldelijke toestand te verbergen, durf ik beweren dat die boetes op basis van inkomen hun effect niet zouden missen. En nog 'n keer: het wordt al in verscheidene landen toegepast, dus het is zeker geen basisloos gedachtenexperiment.