IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Dus je omzeilt zo wel de vennootschapsbelasting van 20% en de extra 3% die bij de OV komt. Nog steeds niet slecht, en fair t.o.v. het vorige stelsel.

Misschien wel goed om op te merken dat de regels ook strenger worden qua inhoud. Moet bijvoorbeeld om werk gaan dat publiek is. Het valt nog af te wachten wat dat precies betekent, maar als je bijvoorbeeld aan interne software of zo werkt zal dat niet kwalificeren.
Het is te hopen. Auteursrechten innen op interne code die een AI waarschijnlijk geschreven heeft, veel zotter wordt het toch niet.

Benieuwd of bedrijven het snel terug gaan implementeren, hopelijk wel!
Bij ons hebbe'k toch al twijfels horen stellen. Dat men er basically niet meer zou willen aan beginnen.
TBD of er dan veel/voldoende pushback zou komen van voldoende werknemers om ze van gedacht te doen veranderen.

Dus als ik het zo wat hoor zijn ze dus van gedacht veranderd sinds het eerst regeringsakkoord in 't begin van 't jaar.

Creative Shelter verwacht de definitieve wetteksten in februari of maart, en dat de inkomsten vanaf januari zouden kwalificeren.

Daarnaast zou de verhoogde kostenforfait wegvallen en mag je slechts de algemene forfitaire aftrek voor onroerende inkomsten van 15% hanteren. Dus voor de meesten stijgt het belastingspercentage van 7.5% naar 12.5%.

Creative Shelter verwacht de definitieve wetteksten in februari of maart, en dat de inkomsten vanaf januari zouden kwalificeren.

Daarnaast zou de verhoogde kostenforfait wegvallen en mag je slechts de algemene forfitaire aftrek voor onroerende inkomsten van 15% hanteren. Dus voor de meesten stijgt het belastingspercentage van 7.5% naar 12.5%.
Nog steeds een pak beter dan >50% natuurlijk.

Mor soit, als de 'bestaande' rulings allemaal opnieuw aangevraagd moeten worden, en dit pas vanaf maart mogelijk is, dan zal het terug invoeren zeker nog niet voor direct zijn lijkt mij. Tegen dat al die aanvragen geregeld zijn langs de WG kant & dan tegen dat die allemaal goedgekeurd geraken aan de andere kant.
Ale soit, indien uw WG er zich überhaupt al wil mee bezig houden natuurlijk.

Ja, als je werknemer bent zal dat idd niet voor meteen zijn.

Als je zelfstandige bent, kan je het relatief snel opnieuw invoeren. Ik heb nog mijn contract liggen van voor het werd afgeschaft en ga gewoon meteen opnieuw dezelfde voorwaarden hanteren zonder ruling.

Nope. Niets meer van gehoord eigenlijk.

Al zou het mij niet verbazen dat ze het in de zomer weer weg saneren wegens hun benodigde 10 miljard besparingen of whatever.
In de huidige politieke situatie zou het mij dan ook niet verbazen dat bedrijven er geen goesting in hebben.
Was getriggerd door dit bericht op de vrt

Waals softwarebedrijf Odoo groeit razendsnel en daagt SAP en Microsoft uit

Toen er in 2024 werd onderhandeld over een federale regering zou Odoo, via de MR en voorzitter Georges-Louis Bouchez, de druk hebben opgevoerd om de regels opnieuw te versoepelen. Met succes trouwens: sinds begin dit jaar kunnen softwareontwikkelaars het gunstregime van de auteursrechten hanteren.

De wetteksten zijn nog niet door het parlement goedgekeurd.
Heb ze een mailtje gestuurd en het is al aangepast!
Toen er in 2024 werd onderhandeld over een federale regering zou Odoo, via de MR en voorzitter Georges-Louis Bouchez, de druk hebben opgevoerd om de regels opnieuw te versoepelen. Met succes trouwens: sinds begin dit jaar kunnen softwareontwikkelaars het gunstregime van de auteursrechten hanteren. (Kleine update: dat is het geval van zodra het goedgekeurd is in de Kamer. Dat proces is nog niet helemaal afgerond. Maar als het wordt goedgekeurd, zou het wel met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 gelden.)

Heb ze een mailtje gestuurd en het is al aangepast!
Kan je delen wie wat precies heeft gezegd?

De programmawet van 23 februari is zover ik weet nog niet goedgekeurd door het parlement noch gepubliceerd in het Staatsblad. Wordt ook bevestigd door Acerta - "Update 13 april 2026: het ontwerp van programmawet liep vertraging op in het parlement"

Kan je delen wie wat precies heeft gezegd?

De programmawet van 23 februari is zover ik weet nog niet goedgekeurd door het parlement noch gepubliceerd in het Staatsblad. Wordt ook bevestigd door Acerta - "Update 13 april 2026: het ontwerp van programmawet liep vertraging op in het parlement"

Sorry voor de onduideiljkheid, had het over de vrt link

Had enkel gezegd dat het niet klopt en het nog verder goedgekeurd moet worden. De rest hebben ze zelf aangevuld.
Als je ze verder wil corrigeren: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/laat-van-je-horen/fout-opgemerkt/

gelieve het citaatrecht te respecteren

Onder fiscalisten is twijfel gerezen over de vraag of softwareontwikkelaars straks weer van het gunstregime van de auteursrechten kunnen genieten, als ze werk voor intern gebruik of één klant afleveren. Minister van Financiën Jan Jambon komt met een verduidelijking.
Woensdag start in de Kamercommissie Financiën de parlementaire behandeling van de fiscale hervorming waarmee de Arizona-coalitie de kloof tussen werken en niet werken wil vergroten naar minstens 500 euro. Een van de onderdelen van het pakket is het gedeeltelijk ongedaan maken van de beperking van het gunstregime van de auteursrechten, die toenmalig minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) in 2023 heeft doorgevoerd.
De maatregel, die op kruissnelheid 133 miljoen euro kost, is een dada van de MR en dient vooral om de IT-sector weer toegang te geven tot het gunstregime. De Franstalige liberalen waren onder Vivaldi veel te laat tot het besef gekomen dat IT-bedrijven - en meer bepaald het Waalse kroonjuweel Odoo - hun softwareontwikkelaars niet langer in auteursrechten zouden kunnen uitbetalen, als gevolg van de wet-Van Peteghem.

Laatst bewerkt door een moderator:
en meteen al de update https://www.tijd.be/politiek-econom...weer-toegang-tot-auteursrechten/10661325.html

edrijven die hun softwareontwikkelaars tot 2023 gedeeltelijk uitbetaalden in auteursrechten, zullen dat vanaf dit jaar opnieuw kunnen. In de Kamer heeft minister van Financiën Jan Jambon de bezorgdheid onder fiscalisten weggenomen.
In de Kamercommissie Financiën is woensdag de parlementaire behandeling begonnen van de fiscale hervorming waarmee de Arizona-coalitie de kloof tussen werken en niet werken wil vergroten naar minstens 500 euro per maand. Een van de onderdelen van het pakket is het gedeeltelijk ongedaan maken van de beperking van het gunstregime van de auteursrechten die toenmalig minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) in 2023 heeft doorgevoerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
De wetswijziging gaat retroactief in vanaf 1 januari 2026 en kost de begroting op kruissnelheid 133 miljoen euro.
Kassa kassa.
Twee weken geleden gebeld met onze HR verantwoordelijke en die zei dat ze alles al in orde hadden mocht de regering groen licht geven.

Ik had hier vroeger als IT manager/ system engineer die eigenlijk geen letter code schrijft, maar wel documentatie, procedures en scripts in het verleden ook een deel van mijn loon in IP. kan dit nu terug met deze ruling? lijkt me dat ze zich op software ontwikkelaars richten.

Ik had hier vroeger als IT manager/ system engineer die eigenlijk geen letter code schrijft, maar wel documentatie, procedures en scripts in het verleden ook een deel van mijn loon in IP. kan dit nu terug met deze ruling? lijkt me dat ze zich op software ontwikkelaars richten.
Het is hier Belgium hé, het land der foefelaars, das zoals de zorgsector - al draag je de post rond.

Terug
Bovenaan