Maar dat is toch ook wat er normaal in je contract staat? En in jouw contract staat nu ook dat je vergoed wordt voor auteursrechten, ze zijn alleen vergeten te vermelden hoeveel % van uw loon dat dan is. Hierdoor is dat lastig voor uw belastingsaangifte, maar imo kan uw werkgever nu niet "weigeren" om het terug in te voeren.
Je moet bij belastingscontrole waarschijnlijk kunnen aantonen hoe je het percentage gekozen hebt (mogelijks de vorige ruling bvb), maar het nu weigeren is onmogelijk (imo).
Vergelijk het dan met de aftrekbaarheid van auto's. Als in uw contract staat dat jij een auto van 1500€ TCO krijgt, en volgend jaar stijgt (of zakt) de TCO van alle auto's 10%, dan kan uw werkgever niet zeggen dat hij nu plots geen auto meer geeft.
Pretty much, nope. Ik heb een contract van uit de jaren stillekes. 'k Zou lang moeten zoeken om het nog terug te vinden, maar auteursrechten is iets wat daar hoogstwaarschijnlijk nergens in terug te vinden is.
Mijn contract is ook niet aangepast voor die IP shizzle als dat ingevoerd is die paar jaar geleden.
Dunno anymore of ik toen een of ander addendum moeten tekenen heb daarvoor. Rinkelt alleszins niet direct een belletje meer.
Maar als 't al zo was, was het al zeker niet iets van 'vanaf nu krijg je x% IP'. De ruling bepaalde nl. welke functiebeschrijving hoeveel mocht krijgen.
Maar ik zie dus niet hoe ik ineens met de belastingsdienst zou moeten gaan discussiëren over hoe verkeerd mijn belastingsaangifte wel niet is omdat ik vind dat ik een bepaald percentage anders belast wil zien.
't Is zelfs zo dat toen ik dat jaar IP opsplitsing had, dat ik letterlijk 2 verschillende loonfiches kreeg elke maand.
En natuurlijk kan de WG weigeren dit terug in te voeren. Vooraleer 't ineens niet meer mocht was dit ook iets dat slechts bij een minderheid van de bedrijven in voege was.
Zoals jij dit aanhaalt, zou iedereen in IT, of hun WG het nu aanbood of niet, zomaar heel hun belastingsaangifte kunnen customizen om IP opsplitsing te simuleren. No way dat dit ooit verkeerd kan aflopen.
Anyway, ik verwacht dat moest iedereen dat gewoon privé, op eigen houtje kunnen doen in hun belastigen, dat het (BE) internet vol zou staan met artikels/tutorials over 'hoe de belastingen in 't zak te zetten met IP opsplitsing'.
Zo beslis ik morgen dan ook gewoon dat 200 EUR van mijn brutoloon eigenlijk een KEW vergoeding is (e.g. 0,0% belasting).
Denk niet dat die vlieger zou opgaan wete.
Qua analogie naar aftrekbaarheid v/d wagens voor WG's & TCO ... pretty bad one. Totaal iets anders & niet vergelijkbaar.
Je kan trouwens ook wel minder wagen voor uw zelfde TCO krijgen over tijd (sucks), maar uw TCO verlagen als die letterlijk op papier staat kan men zomaar niet doen. En als die dat wel kan, dan is dat niet 'geen wagen', maar een 'mindere' wagen. Again, completely different.