Invloed van Oekraïense oorlog op de munt

Hoeveel miljarden steun is er ondertussen al gegeven aan Oekraïne? Amerika financiert wereldwijd oorlogen met hun geprinte dollars en wij mogen dat allemaal betalen. Ik snap niet hoe de wereld nog niet door heeft hoe broken het hele financiële systeem is.
Als ik moet kiezen tussen ofwel mogen wij de Russen betalen of de Amerikanen... dan kies ik de Amerikanen.
Daarnaast is het niet meer dan logisch dat wij voor die kosten opdraaien op dergelijke zaken op ons continent. Hadden we veel vroeger het nodige gedaan zodanig dat de Amerikanen niet moesten tussenkomen, dan was het NOG beter geweest. Maar dan hadden we het ook mogen betalen.

Voor de rest is het systeem helemaal niet broken. Het werkt effectief zoals het moet, en het is gelukkig dat het zo werkt want daardoor kunnen we zo leven als we nu leven. Hadden we dat financieel systeem niet gehad, dan was de kans een pak groter dat we het nu een pak slechter hadden...
 
Als ik moet kiezen tussen ofwel mogen wij de Russen betalen of de Amerikanen... dan kies ik de Amerikanen
Dat is em net, je denkt dat de Amerikanen het betalen, maar eigenlijk schuiven zij de last door naar de rest van de wereld omdat zij de wereld reservemunt in handen hebben. Wij betalen het, niet de Amerikanen. De Amerikanen controleren de geldkraan en draaien het wanneer het hen uitkomt. Hoe meer Amerika dollars print en uitgeeft, hoe meer wij verarmen. Amerika blijft stabiel omdat zij de macht hebben over het financieel systeem.

Daarnaast is het niet meer dan logisch dat wij voor die kosten opdraaien op dergelijke zaken op ons continent.
Ja, als het onze belangen aangaat dan snap ik het. Maar als we kijken naar de conflicten waarin Amerika heeft gezeten op globaal vlak, dan denk ik niet dat het in het belang is geweest van ons, maar eerder in het belang van de VS zelf. In dat opzicht is het onterecht dat wij moeten opdraaien zodat de VS hun positie als wereldmacht kan behouden ten laste op onze rug.

Voor de rest is het systeem helemaal niet broken. Het werkt effectief zoals het moet, en het is gelukkig dat het zo werkt want daardoor kunnen we zo leven als we nu leven. Hadden we dat financieel systeem niet gehad, dan was de kans een pak groter dat we het nu een pak slechter hadden...
Daarmee ga ik niet akkoord. Het is wel juist dat het werkt zoals het moet: om de rijken rijker te maken. We leven in een systeem waar de gewone/arme burger armer wordt met de tijd. Inflatie zit ingeburgerd. Het is een systeem waar men de tijd/koopkracht van burgers steelt en herverdeelt op een oneerlijke manier. Dan spreek ik nog niet over inefficiënte beheer van middelen of verkeerde keuzes van hogerop die uiteindelijk toch gedragen worden door de gewone burger. Neem nu bijvoorbeeld de oorlogen die gefinancierd worden. Waarom moet ik of iemand anders die tegen oorlogvoering is, de kosten dragen van dergelijk beleid? Worden burgers niet voldoende afgeperst door torenhoge belastingen? OK, nogmaals, als het onze belangen aangaat dan snap ik dat wij zijnde burgers mee moeten financieren om onze toekomst te garanderen. Maar niet elke oorlog of beleid/keuzes zijn correct of gaan ons aan. Dit ligt allemaal heel gevoelig en kan uitbundig besproken worden, maar ik wil niet off-topic gaan dus zal het hierbij laten. Long story short: ik denk dat het financieel systeem wel degelijk broken is en elke keer dat ik hoor/lees dat de VS een steunpakket van miljarden dollars heeft goedgekeurd voor oorlogvoering met Rusland of elders in de wereld, maak ik me zorgen dat we niet de goede richting opgaan.
 
Laatst bewerkt:
Die logica moet je toch eens hard maken :D
Nu, kan hier heel gedetailleerd en diep op geantwoord worden, maar ik weet niet of het de bedoeling mag/kan zijn om hier een cursus economie te geven in 1 post. Hieronder zijn een paar nuttige links met wat reading material om een smaak te geven in de richting van wat ik bedoel.


 
Nu, kan hier heel gedetailleerd en diep op geantwoord worden, maar ik weet niet of het de bedoeling mag/kan zijn om hier een cursus economie te geven in 1 post.
Een cursus economie geven? Krijgen bedoel je?

Alles wat je postte, was populair in libertarische kringen in 2007-2010, en is al lang achterhaald door wat we geleerd hebben uit de financiële crisis.
Namelijk dat die riedeltjes 'economie 101' over centrale banken en 'geld printen' langs geen kanten kloppen.
Hieronder zijn een paar nuttige links met wat reading material om een smaak te geven in de richting van wat ik bedoel.

Chinese propaganda site is een nuttige link?
Verklaart al veel.
 
Een cursus economie geven? Krijgen bedoel je?

Alles wat je postte, was populair in libertarische kringen in 2007-2010, en is al lang achterhaald door wat we geleerd hebben uit de financiële crisis.
Namelijk dat die riedeltjes 'economie 101' over centrale banken en 'geld printen' langs geen kanten kloppen.

Chinese propaganda site is een nuttige link?
Verklaart al veel.
De enige manier om ons te redden is als de dollar niet meer de wereld reserve munt is. Ik ken geen ander land die deze rol snel op zich zal/kan nemen. Dus er resteert maar 1 uitweg: bitcoin. Als BTC de wereld reserve munt wordt, zullen wij allen in meer welvaart verkeren.
 
Nu, kan hier heel gedetailleerd en diep op geantwoord worden, maar ik weet niet of het de bedoeling mag/kan zijn om hier een cursus economie te geven in 1 post. Hieronder zijn een paar nuttige links met wat reading material om een smaak te geven in de richting van wat ik bedoel.
Je zal het toch moeten doen, want je links tonen letterlijk niks aan wat je zegt. Dat van Forbes gaat over iets anders en globaltimes is volgens wikipedia de staatsgesponsorde Fox News van China, niet echt een positieve connotatie.

En ik ben TEW'er met ongezonde voorliefde voor cijfertjes, het mag dus gerust op een hoger niveau dan dat als je rechtstreeks aan mij wil antwoorden.
 
Je zal het toch moeten doen, want je links tonen letterlijk niks aan wat je zegt. Dat van Forbes gaat over iets anders en globaltimes is volgens wikipedia de staatsgesponsorde Fox News van China, niet echt een positieve connotatie.

En ik ben TEW'er met ongezonde voorliefde voor cijfertjes, het mag dus gerust op een hoger niveau dan dat als je rechtstreeks aan mij wil antwoorden.
HIR hier. Ik denk integendeel dat er wel degelijk zaken zijn in de links die aangeven wat ik bedoel. Het komt er op neer dat landen over heel de wereld, alsook de wereldhandel, financiële instellingen, … nood hebben aan de dollar en hun economieën op een of andere manier verbonden zijn met de dollar. Dus als er iets gebeurt met de dollar, zal dit een effect hebben op andere landen. En de Fed kent niet bepaald limieten:


Men stelt de verkeerde vragen hier. Wat men zou moeten afvragen is: waarom laten landen over heel de wereld dit toe? (Een parasiet, zijnde de VS, die een free ride krijgt op onze rug)
 
Laatst bewerkt:
En jouw voorstel is om iets ongelofelijk volatiel als een Bitcoin te nemen en denken dat er niemand daar invloed op heeft?

Nu dit is een discussie voor een heel andere thread en heeft geen invloed op de gebeurtenissen in Oekraïne
 
HIR hier. Ik denk integendeel dat er wel degelijk zaken zijn in de links die aangeven wat ik bedoel. Het komt er op neer dat landen over heel de wereld, alsook de wereldhandel, financiële instellingen, … nood hebben aan de dollar en hun economieën op een of andere manier verbonden zijn met de dollar. Dus als er iets gebeurt met de dollar, zal dit een effect hebben op andere landen. En de Fed kent niet bepaald limieten:

Dat is toch al decennia zo?
US is Irak binnengevallen, niet omwille van het onrecht dat hij zijn burgers aandeed, maar omdat Saddam zijn olie in Euro's wilde verkopen.
Denk je dat je op een forum daar iets aan gaat kunnen doen?

Edit: jij zit nu te klagen over Amerika, maar denk je dat wij (Europa) een haar beter zijn naar Afrika toe?
Onze overschotten (verkregen met EU steun) naar daar dumpen zodat ze daar geen landbouw of industrie kunnen opbouwen.
Ik haat ook onrecht, maar spijtig genoeg kan je er niet veel aan doen.
 
En jouw voorstel is om iets ongelofelijk volatiel als een Bitcoin te nemen en denken dat er niemand daar invloed op heeft?

Nu dit is een discussie voor een heel andere thread en heeft geen invloed op de gebeurtenissen in Oekraïne
Idd, op lange termijn. Internet heeft ook tijd nodig gehad om uitgebouwd te worden. Sommigen die het niet snappen of er houvast tegen zijn doen me denken aan deze mensen:


Akkoord, aangezien het off-topic is best hierbij houden. Het heeft wel onrechtstreeks te maken met de oorlog in Oekraïne of elders.
 
De enige manier om ons te redden is als de dollar niet meer de wereld reserve munt is. Ik ken geen ander land die deze rol snel op zich zal/kan nemen. Dus er resteert maar 1 uitweg: bitcoin. Als BTC de wereld reserve munt wordt, zullen wij allen in meer welvaart verkeren.
en hoeveel zijn de mensen met bitcoin al kwijt geraakt sinds deze crisis? Niet echt een stabiele munt als je het mij vraagt.
 
en hoeveel zijn de mensen met bitcoin al kwijt geraakt sinds deze crisis? Niet echt een stabiele munt als je het mij vraagt.
Dat heeft nu eens niks te maken met bitcoin zelf, maar met gecentraliseerde exchanges die mensen hun funds gebruiken om risicovolle trades te doen en dergelijke. Had ge BTC gekocht voor de crisis, en op uw eigen hardware wallet gezet, dan zijt ge geen bitcoins kwijt. De marktwaarde van de Bitcoin is gezakt, maar uw coins hebt ge nog.

En nu on-topic:
Blijkt dat Oekraïne ook een deel van zijn crypto donaties kwijt zou kunnen zijn, doordat FTX gebruikt werd hiervoor.

Edit: blijkbaar zou die FTX direct die crypto omzetten naar fiat bij een storting en zou die fiat terechtkomen op de rekening van Oekraïne, m.a.w. het blijft niet bij FTX staan. Voorlopig zou ik die "Aid for Ukraine" website wel niet meer gebruiken, moest iemand van plan zijn om stortingen te doen :)
 
Laatst bewerkt:
7 jaar geleden gepost:

Stabiliteit komt met de tijd. En zelfs al blijft het volatiel, maakt dit op lange termijn niet uit omdat je dan je koopkracht blijft bewaren.
Stabiliteit komt door geloof in een bepaalde munt, net de reden waarom de dollar een wereldmunt is.
 
Stabiliteit komt door geloof in een bepaalde munt, net de reden waarom de dollar een wereldmunt is.
Gedeeltelijk correct. Geloof in een betaalmiddel geeft het waarde, akkoord. Maar het geloof in de dollar neemt volgens mij af en landen zoeken een uitweg om er van af te geraken. Daar tegenover stijgt het geloof in BTC doorheen de tijd. En de reden waarom de dollar opeens de wereld reserve munt is geworden, daar stel ik me vragen bij. Het is een opeenstapeling van historische gebeurtenissen die ervoor hebben gezorgd dat de dollar als wereld reserve munt is verkozen. Strategisch doordachte zet van de VS misschien? Wie weet…


“As it did in World War I, the U.S. entered World War II well after combat began. Before it entered the war, the United States served as the Allies’ main supplier of weapons and other goods. Most countries paid in gold making the U.S. the owner of the majority of the world's gold by the end of the war. This made a return to the gold standard impossible by the countries that depleted their reserves.

Delegates from 44 Allied countries met in Bretton Wood, New Hampshire, in 1944 to come up with a system to manage foreign exchange that would not disadvantage any country. The delegation decided that the world’s currencies would no longer be linked to gold but could be pegged to the U.S. Dollar. That's because the greenback was, itself, linked to gold.


Dat was de reden waarom al die landen overtuigd waren dat ze niet in het zak werden gezet door de VS, dat zorgde voor het “geloof”. Maar nadien hebben ze de dollar losgekoppeld van goud, en dit heeft ervoor gezorgd dat de VS alle financiële macht tot zich heeft getrokken. De wereld stond erbij en keek ernaar. En na al die jaren die voorbij zijn gegaan, zijn we geen stap verder. Het enige wat we hebben bereikt zijn verloren generaties op globaal niveau, verloren koopkracht van de gewone burgers in verscheidene werelddelen, verarming, … en weinigen die door hebben dat dit zo niet verder kan gaan. Maar als het aan de VS ligt kan dit zo blijven doorgaan hoor, want het komt hen goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat we hebben bereikt zijn verloren generaties op globaal niveau, verloren koopkracht van de gewone burgers in verscheidene werelddelen, verarming, … en weinigen die door hebben dat dit zo niet verder kan gaan. Maar als het aan de VS ligt kan dit zo blijven doorgaan hoor, want het komt hen goed uit.
Bullcrap.

Integendeel, het resultaat is een enorm gegroeide productiecapaciteit en welvaart voor de bevolking van landen die het kapitalistisch systeem ten volle begonnen te gebruiken.
De kip met gouden eieren als het ware.

Het probleem ligt bij hoe die gigantisch gegroeide hoop eieren verdeeld worden.
En daar komt eerlijke taxatie en herverdeling van kapitaal naar arbeid om de hoek kijken.

Wat een puur politiek issue is, en niet van technische/strategische financiële aard.
 
Terug
Bovenaan