internationale school ervaringen peuters - het geld waard?

coldvinc

Crew Member
Supporter
We zijn stillaan bezig met wat info te vergaren van de verschillende in de buurt voor onze dochter die binnen een dik jaar kan beginnen in de kleuterklas (2.5j). Echter vraagt mijn vrouw, die van Zuid-Amerika is, of een internationale school ook iets kan bieden. De prijzen zijn vrij belachelijk (maar dat is de privé zeker) dus vraag ik me ook af, of de kwaliteit ook navenant beter is? Of betaal je voornamelijk om de mogelijkheid te hebben in een andere taal les te krijgen?

Die zijn niet gesubsidieerd, vandaar de hoge prijs. Of ze een meerwaarde bieden zal afhangen van wat je zelf zoekt. Ik zou het zelf absoluut niet overwegen zelfs, genoeg scholen met een meer alternatief programma, alleen moet je er wel binnen geraken èn je zin vinden (Freinet, Steiner, Montessori,...).

Die zijn niet gesubsidieerd, vandaar de hoge prijs. Of ze een meerwaarde bieden zal afhangen van wat je zelf zoekt. Ik zou het zelf absoluut niet overwegen zelfs, genoeg scholen met een meer alternatief programma, alleen moet je er wel binnen geraken èn je zin vinden (Freinet, Steiner, Montessori,...).
IVM die scholen, zonder ze allemaal over dezelfde kam te scheren, dat zijn wel heel vaak groepen met zeer veel "lastige leerlingen". Simpelweg omdat ze bijna altijd worden aangeraden aan leerlingen die hun weg niet vinden in het reguliere onderwijs.

Bestaan er trouwens Montessori scholen? Want die visie sta ik zelf wel 100% achter en zou ik wel echt overwegen.

IVM die scholen, zonder ze allemaal over dezelfde kam te scheren, dat zijn wel heel vaak groepen met zeer veel "lastige leerlingen". Simpelweg omdat ze bijna altijd worden aangeraden aan leerlingen die hun weg niet vinden in het reguliere onderwijs.

Bestaan er trouwens Montessori scholen? Want die visie sta ik zelf wel 100% achter en zou ik wel echt overwegen.

Ik wist toevallig dat deze bestaat. Gewoon eens zoeken online of er eentje in jullie buurt is?
Eneuhm... Er is een groot verschil in scholen in volle stedelijke context waar dat idd een typisch beeld durft zijn en methodescholen daarbuiten. Oa al omdat er ook een groot engagement van de ouders wordt verwacht vaak.

Een internationale school verschilt niet noodzakelijk in taal. Je kan perfect je kinderen naar de Nederlandse sectie van de Europese school sturen. Het grootste verschil is het leerplan. De Europese scholen volgen het Europese leerplan. Verder heb je nog enkele internationale scholen met het Franse, Angelsaksische of 'het internationale' IB leerplan.

Ben je van plan om naar het buitenland te vertrekken? Dan is een internationale school zeker het overwegen waard. Let wel op dat je kinderen moeilijker een lokale vriendengroep zullen opbouwen. Een collega van mij is vroeger naar een internationale school geweest en er werd over het algemeen neergekeken naar kinderen die geen ouders hadden die voor internationale instellingen werkten... maar dat was uiteraard zijn ervaringen.

Een alternatief kan zijn dat je je kinderen naar de lokale katholieke of gemeentelijke basisschool stuurt en ze op woensdagnamiddag naar een Spaans of Portugees klasje stuurt.

Als je in België blijft lijkt het me zijn geld niet waard. Je bent hier nog altijd het beste af met onderwijs in een landstaal. En dan lijkt wat lokale verankering me beter dan een school die waarschijnlijk wat verder ligt en waar je toch een speciaal publiek aanspreekt (= kinderen van expats die hier niet echt integreren of willen blijven, lijkt me).

Al de gemengde koppels die ik ken sturen hun kinderen naar het klassieke onderwijs. Het contact met de tweede moedertaal is dan via de familie en inderdaad vakantiekampen. Spaans is makkelijk te vinden in de steden denk ik.

Al kan je je natuurlijk afvragen of met zo'n prijzen je wat minder rotte appels hebt. Lijkt me ook dat je vriendin misschien in die richting denkt omdat in veel (Latijns-Amerikaanse) landen privéscholen de enige zijn die een zekere kwaliteit garanderen. Hier in België zijn we (nog) niet in die situatie lijkt me.

Laatst bewerkt:

Ja die bestaat. Mijn schoonmoeder gaf er les aan de kleinste groep. Allemaal expat kinderen.

Ik associeer dat toch direct met scholen waar het vol zit met rijke kinderen, wat ik dan weer een goede reden vind om mijn kinderen zeker niet daar heen te sturen.

Als je in België blijft lijkt het me zijn geld niet waard. Je bent hier nog altijd het beste af met onderwijs in een landstaal. En dan lijkt wat lokale verankering me beter dan een school die waarschijnlijk wat verder ligt en waar je toch een speciaal publiek aanspreekt (= kinderen van expats die hier niet echt integreren of willen blijven, lijkt me).

Al de gemengde koppels die ik ken sturen hun kinderen naar het klassieke onderwijs. Het contact met de tweede moedertaal is dan via de familie en inderdaad vakantiekampen. Spaans is makkelijk te vinden in de steden denk ik.

Al kan je je natuurlijk afvragen of met zo'n prijzen je wat minder rotte appels hebt. Lijkt me ook dat je vriendin misschien in die richting denkt omdat in veel (Latijns-Amerikaanse) landen privéscholen de enige zijn die een zekere kwaliteit garanderen. Hier in België zijn we (nog) niet in die situatie lijkt me.
Ze heeft een Master pedagogische wetenschappen en kijkt erg kritisch naar het Vlaamse onderwijslandschap. We hebben al een kleine rondleiding gekregen in een lokale GO school dat wel gezellig is (twee jaren tezamen in 1 klas, waarbij iedereen iedereen kent), maar hierdoor kwam het wat chaotisch over. Ze heeft wat schrik dat de Vlaamse klassen te overstimulerend gaan zijn waarbij ze verhouding 1 leerkracht voor 20 a 25 leerlingen te hoog vind.

Zij komt idd van een privé school waar dan alles aanwezig is in de school zelf: zwembad, een boerderijtje, grootkeuken voor kooklessen, toegewijde Engelse lessen, etc.

Ik wist toevallig dat deze bestaat. Gewoon eens zoeken online of er eentje in jullie buurt is?
Eneuhm... Er is een groot verschil in scholen in volle stedelijke context waar dat idd een typisch beeld durft zijn en methodescholen daarbuiten. Oa al omdat er ook een groot engagement van de ouders wordt verwacht vaak.
Mijn vrouw is grote fan van Montessori, maar er is niets in de regio Aalst. Enkel Oudenaarde en Gent want natuurlijk veel te ver is. Daarenboven is het maar tot 6 jaar ofzo.
Amai, hoe gaat dat passen in de FIRE plannen?

Grote erfenis gekregen?
Het is idd veel geld dat ik dan nog liever in een jaarlijkse reis naar de familie in de VS en Zuid-Amerika steek. Of uiteraard in mijn portfolio, maar ik wou op zen minst open staan voor het idee.

Niet in cash.

Laatst bewerkt:
Ze heeft een Master pedagogische wetenschappen en kijkt erg kritisch naar het Vlaamse onderwijslandschap. We hebben al een kleine rondleiding gekregen in een lokale GO school dat wel gezellig is (twee jaren tezamen in 1 klas, waarbij iedereen iedereen kent), maar hierdoor kwam het wat chaotisch over. Ze heeft wat schrik dat de Vlaamse klassen te overstimulerend gaan zijn waarbij ze verhouding 1 leerkracht voor 20 a 25 leerlingen te hoog vind.
Twee jaren samen lijkt me toch niet echt standaard? Allez, in Montessori wel dacht ik. Ik denk dat als je een (katholieke) school zoekt met een goede naam, je al redelijk gerust mag zijn. Doorlichtingsverslagen zijn publiek trouwens: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/ouders/vind-een-geschikte-school/doorlichtingsverslagen, al zijn die niet altijd ideaal om te vergelijken.
Zij komt idd van een privé school waar dan alles aanwezig is in de school zelf: zwembad, een boerderijtje, grootkeuken voor kooklessen, toegewijde Engelse lessen, etc.
Goh, persoonlijk ben ik wel vrij sceptisch over de vergelijking met ons onderwijs op die manier. Wij hebben dat concept niet, deels door onze geschiedenis van de schoolstrijd, en deels omdat we hier niet zo'n klassenmaatschappij hebben. Het resultaat is dat we een ok onderwijs hebben gemiddeld gezien, voor iedereen. Ja, er zijn alarmsignalen natuurlijk. Maar vergeet niet dat er een doorlichting bestaat, wat denk ik bij die peperdure privéscholen in Latijns-Amerika niet noodzakelijk het geval is.

Mijn vrouw heeft nog even "Engels" gegeven aan kleuters in zo'n school, en kent iemand die er vast werkt, en daar staat "reputatie" op de eerste plaats, geld op de tweede, en daarna de kwaliteit, was mijn indruk. Door de uitgesproken klassenmaatschappij stuur je je kinderen sowieso naar een fancy school als je geld hebt. Uiteindelijk kan je je afvragen wat de meerwaarde is van zaken zoals toegewijde Engelse lessen in onze context, waar de gemiddelde Nederlandstalige sowieso een goed mondje Engels spreekt.

Natuurlijk, je kan altijd all-out gaan, deze is vrij beroemd: https://www.britishschool.be/
Maar goed, dan leren je kinderen Frans en Engels, en studeer je uiteindelijk af met povere kennis van je moedertaal.

Laatst bewerkt:
Dit is dan het verschil:
Een professioneel in elkaar gestoken show, met dure attributen en fancy kostuums.

Vorige week in onze school:
(kinderen zijn moeilijk te identificeren door ons gebrek aan een filmcrew, handig om het toch publiek te zetten :)).
Een absoluut niet-professioneel in elkaar getoken circusshow, zonder attributen of fancy kostuums, maar wel volledig door de kinderen zelf bedacht en uitgevoerd (dit was het eindstukje hoor, de circusacts zaten ertussen).

Zonder twijfel zal het eerste professioneel beter in elkaar steken en is de kans heel groot dat de topperformers daar zullen zitten. In onze school zitten er echter ook (veel) kinderen voor wie het inschrijvingsgeld voor 1 kind in de BSB méér is dan het jaarloon van het ganse gezin. En uit contact met alle lagen van de bevolking en vooral dingen samen doen en eigen initiatief leren ze nog zoveel meer.

Zo'n internationale school begrijp ik wél vanuit de context van je vrouw, maar tenzij jullie nog van plan zijn om in het buitenland te gaan wonen, zal ze met een gewone school uiteindelijk ook wel tevreden zijn. Dat dat zwembad een publiek zwembad ipv een privé zwembad is, maakt het verschil niet.

Hola, de British School is echt wel duurder dan ik dacht:

Per jaar:

Kindergarten: €17.065
Reception, Years 1, 2: €30.235
Years 3, 4, 5, 6: € 31.765
Years 7, 8, 9: € 37.700
Years 10, 11, 12, 13: € 38.685

Terug
Bovenaan