Ze heeft een Master pedagogische wetenschappen en kijkt erg kritisch naar het Vlaamse onderwijslandschap. We hebben al een kleine rondleiding gekregen in een lokale GO school dat wel gezellig is (twee jaren tezamen in 1 klas, waarbij iedereen iedereen kent), maar hierdoor kwam het wat chaotisch over. Ze heeft wat schrik dat de Vlaamse klassen te overstimulerend gaan zijn waarbij ze verhouding 1 leerkracht voor 20 a 25 leerlingen te hoog vind.
Twee jaren samen lijkt me toch niet echt standaard? Allez, in Montessori wel dacht ik. Ik denk dat als je een (katholieke) school zoekt met een goede naam, je al redelijk gerust mag zijn. Doorlichtingsverslagen zijn publiek trouwens:
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/ouders/vind-een-geschikte-school/doorlichtingsverslagen, al zijn die niet altijd ideaal om te vergelijken.
Zij komt idd van een privé school waar dan alles aanwezig is in de school zelf: zwembad, een boerderijtje, grootkeuken voor kooklessen, toegewijde Engelse lessen, etc.
Goh, persoonlijk ben ik wel vrij sceptisch over de vergelijking met ons onderwijs op die manier. Wij hebben dat concept niet, deels door onze geschiedenis van de schoolstrijd, en deels omdat we hier niet zo'n klassenmaatschappij hebben. Het resultaat is dat we een ok onderwijs hebben gemiddeld gezien, voor iedereen. Ja, er zijn alarmsignalen natuurlijk. Maar vergeet niet dat er een doorlichting bestaat, wat denk ik bij die peperdure privéscholen in Latijns-Amerika niet noodzakelijk het geval is.
Mijn vrouw heeft nog even "Engels" gegeven aan kleuters in zo'n school, en kent iemand die er vast werkt, en daar staat "reputatie" op de eerste plaats, geld op de tweede, en daarna de kwaliteit, was mijn indruk. Door de uitgesproken klassenmaatschappij stuur je je kinderen sowieso naar een fancy school als je geld hebt. Uiteindelijk kan je je afvragen wat de meerwaarde is van zaken zoals toegewijde Engelse lessen in onze context, waar de gemiddelde Nederlandstalige sowieso een goed mondje Engels spreekt.
Natuurlijk, je kan altijd all-out gaan, deze is vrij beroemd:
https://www.britishschool.be/
Maar goed, dan leren je kinderen Frans en Engels, en studeer je uiteindelijk af met povere kennis van je moedertaal.