Internationale proteststem lagere middenklasse

Ahnee, want als die armen geen vastgoed kunnen erven, dan was de generatie ervoor dus ook al te arm om vastgoed te kopen. Bijgevolg worden de armen dus niet armer maar blijven ze op hetzelfde niveau?
Als de prijzen sneller stijgen dan inkomen uit arbeid of andere bronnen niet hé. Midden- en hogere klasse hebben zo een mooie buffer, ondanks voor de rest misschien niet al te financieel onderlegd te zijn.
Komt nog bij dat de vorige generatie zijn (klein) pensioentje ziet opgaan aan huur.
 
Als de prijzen sneller stijgen dan inkomen uit arbeid of andere bronnen niet hé. Komt nog bij dat de vorige generatie zijn (klein) pensioentje ziet opgaan aan huur.
Dan worden de rijken rijker, maar de armen niet armer? En zoals in de originele discussie al gezegd, als het voor de armen ook beter wordt en mensen stoppen eens met gewoon te vergelijken met "de andere", dan maakt dat eigenlijk toch niet veel uit?
Het doet mij absoluut niks dat de mensen in Olmen rijker zijn, of dat Elon Musk nu 1000000x rijker is ipv 10000x dan mij. Zolang ik zelf maar beter wordt is het goed voor mij.
 
Dan worden de rijken rijker, maar de armen niet armer? En zoals in de originele discussie al gezegd, als het voor de armen ook beter wordt en mensen stoppen eens met gewoon te vergelijken met "de andere", dan maakt dat eigenlijk toch niet veel uit?
Het doet mij absoluut niks dat de mensen in Olmen rijker zijn, of dat Elon Musk nu 1000000x rijker is ipv 10000x dan mij. Zolang ik zelf maar beter wordt is het goed voor mij.
Maar over het semantisch geneuzel van hiervoor spreek ik mij niet uit. Jij maakte dit statement waarop ik reageerde:
Ergens is dat niet helemaal logisch he. Want die oude generatie met al dat vastgoed sterft op een gegeven moment, en dan komt dat vastgoed in handen van... die jongere generatie.
Maar dus niet als er geen vastgoed was, in dat geval is de kans groot dat je koopkracht verliest (relatief) en mogelijk er geld wordt verloren (meerdere kinderen, absoluut). In dat geval ga je netto een transfer krijgen van vastgoed, waar dit in de handen komt van meer bemiddelde mensen.

Ik zie niet echt hoe men er zo ook op vooruit gaat. Wie natuurlijk al helemaal onderaan bengelde, die blijft daar, maar wie in een precaire situatie zit kan zo toch nog het een en ander verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Interessante studie van Minerva:
De laagste lonen zakken verder weg:



Over de hele periode stegen de hoogste lonen veel sterker dan de laagste lonen, en zagen de beter-betaalde beroepen hun loon
sterker stijgen dan de slechter-betaalde beroepen.
Een gelijkaardig beeld ontstaat wanneer we naar de geografische sprei-
ding van de lonen kijken: de lonen in Brussel stegen veel sneller dan de lonen in bepaalde verder gelegen arrondissementen
van Wallonië. De dualisering van de marktlonen neemt dus steeds sterker toe. Dat betekent dat de overheid in toenemende
mate moet ingrijpen via het fiscale en het sociale systeem opdat het inkomen van werknemers met een lager loon niet verder
wegglijdt
 
In feite is er wel verarming bezig in de Belgische bevolking, voornamelijk gecentreerd rond vastgoed. Misschien niet binnenin een generatie, maar iedere nieuwe volwassene die op de immo markt terecht komt kijkt aan tegen hogere en hogere huisvestigingskosten, beide huur EN koop.

Alle jeugd dat na ons komt zal het vele moeilijker hebben om dezelfde levensstandaard te hebben als onze generatie, tenzij dat er serieus hulp van huis uit komt, wat (surprise surprise) veel minder het geval is in de lagere klasses, die dus als gevolg hiervan, over de generaties heen, serieus verarmen.

Alles wordt duurder. De levensstandaard van velen zal zeer pover zijn.

Energie uiteraard.
+
Capaciteitstarief weldra. Veel mensen gaan zich gewoon laten vangen.
Co2 taksen komen eraan.

Vastgoed. Veel vastgoed zal op een gegeven moment sterk dalen in waarde, omdat men het niet meer opgewaardeerd krijgt naar recente normen.
Niemand lapt het huisje dan nog op, dus gaat het snel tegen de grond. Weg centen voor een deel.
En de regels worden nog strenger.
Er heerst onzekerheid, je kan nu enige investeringen doen, maar je weet dan men de komende 10-20-30 jaar toch weer strenger wordt.
Als je toch al tegen de 60 bent, ben je er nog wat geruster in.
Er zijn er nu al genoeg die zich in hopeloze kosten hebben vastgereden om enige renovaties te doen.
Nieuwbouw: begin maar met de lotto mee te doen.

De middensegmentwagen dreigt ook te verdwijnen. Fabrikanten maken er te weinig winsten op. De auto wordt duurder. Tenzij een merk als dacia nog blijft, en goedkoop blijft. Maar het argument zal zijn: "dat ze dan het OV nemen."
(Maar ook het OV wordt duurder.)

België staat voor decennialang schulden aflossen. Het IMF zegt: "jongens dringend de rem op de uitgaven en besparen."

Pensioenen worden onbetaalbaar. In 2050 gaat 30% van het bnp naar het pensioen zekers.

Het grondstoffentekort zal de prijzen nog stuwen op termijn. Zelfs koffie-en cacaobonen zullen nog sterk in prijs toenemen. Omdat de vraag ernaar stijgt in de opkomende landen.

En om alles te bekostigen als individu wordt de norm levenslang studeren en flexibel werken.
Een gemiddelde job wordt ook alsmaar complexer.
(Aka alles nog meer hectisch, men zit nu al massaal aan de anti-depressiva. Het regent burn-outs.
Meer dan 1 op de 10 Belgen slikt anti-depressiva nu. Straks 2 op de 10?)

Veel jongeren staan voor een leeg bestaan. Hard werken voor weinig.

Het vet is echt wel van de soep.

Zoals een kameraad onlangs zei: "blij dat ik de 40 al voorbij ben en nog een stuk van de goede tijd heb kunnen meepikken."
"Alles kraakt langs alle kanten. Mensen zien het niet meer zitten."
 
Laatst bewerkt:
Interessante studie van Minerva:
De laagste lonen zakken verder weg:



Over de hele periode stegen de hoogste lonen veel sterker dan de laagste lonen, en zagen de beter-betaalde beroepen hun loon
sterker stijgen dan de slechter-betaalde beroepen.
Een gelijkaardig beeld ontstaat wanneer we naar de geografische sprei-
ding van de lonen kijken: de lonen in Brussel stegen veel sneller dan de lonen in bepaalde verder gelegen arrondissementen
van Wallonië. De dualisering van de marktlonen neemt dus steeds sterker toe. Dat betekent dat de overheid in toenemende
mate moet ingrijpen via het fiscale en het sociale systeem opdat het inkomen van werknemers met een lager loon niet verder
wegglijdt
Dus alle lonen stijgen, en dan is het nog niet goed? Wat moet er dan exact gebeuren volgens u?
 
Dus alle lonen stijgen, en dan is het nog niet goed? Wat moet er dan exact gebeuren volgens u?
Maar allez, als elk loon stijgt in absolute waarde, maar bij sommigen stijgt het meer dan de levensduurte en bij anderen minder, waardoor de eerste groep vooruit gaat en de tweede achteruit (i.e. het "reëel loon" in dat rapport), is dat toch niet sowieso een goede zaak?

En dat is dus wat er tussen 2015 en 2019 gebeurd lijkt te zijn volgens dat rapport.
 
Alles wordt duurder. De levensstandaard van velen zal zeer pover zijn.

Energie uiteraard.
+
Capaciteitstarief weldra. Veel mensen gaan zich gewoon laten vangen.
Co2 taksen komen eraan.

Vastgoed. Veel vastgoed zal op een gegeven moment sterk dalen in waarde, omdat men het niet meer opgewaardeerd krijgt naar recente normen.
Niemand lapt het huisje dan nog op, dus gaat het snel tegen de grond. Weg centen voor een deel.
En de regels worden nog strenger.
Er heerst onzekerheid, je kan nu enige investeringen doen, maar je weet dan men de komende 10-20-30 jaar toch weer strenger wordt.
Als je toch al tegen de 60 bent, ben je er nog wat geruster in.
Er zijn er nu al genoeg die zich in hopeloze kosten hebben vastgereden om enige renovaties te doen.
Nieuwbouw: begin maar met de lotto mee te doen.

De middensegmentwagen dreigt ook te verdwijnen. Fabrikanten maken er te weinig winsten op. De auto wordt duurder. Tenzij een merk als dacia nog blijft, en goedkoop blijft. Maar het argument zal zijn: "dat ze dan het OV nemen."
(Maar ook het OV wordt duurder.)

België staat voor decennialang schulden aflossen. Het IMF zegt: "jongens dringend de rem op de uitgaven en besparen."

Pensioenen worden onbetaalbaar. In 2050 gaat 30% van het bnp naar het pensioen zekers.

Het grondstoffentekort zal de prijzen nog stuwen op termijn. Zelfs koffie-en cacaobonen zullen nog sterk in prijs toenemen. Omdat de vraag ernaar stijgt in de opkomende landen.

En om alles te bekostigen als individu wordt de norm levenslang studeren en flexibel werken.
Een gemiddelde job wordt ook alsmaar complexer.
(Aka alles nog meer hectisch, men zit nu al massaal aan de anti-depressiva. Het regent burn-outs.
Meer dan 1 op de 10 Belgen slikt anti-depressiva nu. Straks 2 op de 10?)

Veel jongeren staan voor een leeg bestaan. Hard werken voor weinig.

Het vet is echt wel van de soep.

Zoals een kameraad onlangs zei: "blij dat ik de 40 al voorbij ben en nog een stuk van de goede tijd heb kunnen meepikken."
"Alles kraakt langs alle kanten. Mensen zien het niet meer zitten."
Bij mij leeft ook dat idee dat "de goeie tijd" voorbij is en het alleen maar bergaf is van hier. Tegelijk vraag ik mij af of dat wel echt zo is, en ik niet gewoon een dikke pessimist ben.

5 jaar geleden hebben wij een bescheiden (SOTD) nieuwbouwwoning gekocht, denkende dat we ons dan de eerste 20 jaar geen zorgen moeten maken. Natuurlijk met verwarming op gas, want dat is wat er in al die woningen zat op dat moment. Nu zitten we hier met de verwarming op 18 graden in ons mooi nieuw huis en denk ik "what's the point?"... 😂
 
Maar allez, als elk loon stijgt in absolute waarde, maar bij sommigen stijgt het meer dan de levensduurte en bij anderen minder, waardoor de eerste groep vooruit gaat en de tweede achteruit (i.e. het "reëel loon" in dat rapport), is dat toch niet sowieso een goede zaak?

En dat is dus wat er tussen 2015 en 2019 gebeurd lijkt te zijn volgens dat rapport.

Anderzijds toen ik begin met werken hield ik van 2000 bruto, 1300 eur netto over.
Nu is 2000 euro bruto = 1950 eur netto.

Belastingen op lagere lonen zijn zo goed als weggevallen. In tegenstelling tot hogere lonen.
Bruto lijkt de kloof groot, netto is het vaak niet zo dramatisch.
 
Bij mij leeft ook dat idee dat "de goeie tijd" voorbij is en het alleen maar bergaf is van hier. Tegelijk vraag ik mij af of dat wel echt zo is, en ik niet gewoon een dikke pessimist ben.

5 jaar geleden hebben wij een bescheiden (SOTD) nieuwbouwwoning gekocht, denkende dat we ons dan de eerste 20 jaar geen zorgen moeten maken. Natuurlijk met verwarming op gas, want dat is wat er in al die woningen zat op dat moment. Nu zitten we hier met de verwarming op 18 graden in ons mooi nieuw huis en denk ik "what's the point?"... 😂
Je woont in een nieuwbouw, de gasrekening is hoger (dat kan toch geen hopen verbruiken een nieuwbouw?), dus zet je de thermostaat lager...en je vraagt je af: "what's the point?"

Het punt van wat? Lijkt me niet echt een "moeder, waarom leven wij" situatie?

Anderzijds toen ik begin met werken hield ik van 2000 bruto, 1300 eur netto over.
Nu is 2000 euro bruto = 1950 eur netto.

Belastingen op lagere lonen zijn zo goed als weggevallen. In tegenstelling tot hogere lonen.
Bruto lijkt de kloof groot, netto is het vaak niet zo dramatisch.
Dat is een goede opmerking, bruto naar netto zal door allerhande pleisters en koterij moeilijk te bekijken zijn, maar zou die onbalans wel kunnen verklaren.
 
Je woont in een nieuwbouw, de gasrekening is hoger (dat kan toch geen hopen verbruiken een nieuwbouw?), dus zet je de thermostaat lager...en je vraagt je af: "what's the point?"

Het punt van wat? Lijkt me niet echt een "moeder, waarom leven wij" situatie?

Het punt van al tien jaar alles op alles te zetten op vlak van carrière, vaak ten nadele van persoonlijk geluk, om na al die jaren het gevoel te hebben eigenlijk achteruit gegaan te zijn.

Ik besef ook dat onze situatie verre van dramatisch is hé. Dat betekent daarom niet dat ze niet teleurstellend kan zijn, of uitzichtloos kan aanvoelen. Dat gebrek aan toekomstperspectief is toch een groot deel van het probleem voor de middenklasse?
 
Studie toont ook aan dat zogenaamde knelpuntberoepen dat helemaal niet of toch slechts in zeer geringe mate ten gelde kunnen maken, wat meteen brandhout maakt van het bestaan van knelpuntberoepen.

Het is niet omdat het een knelpuntberoep is, dat de brutomarges op de lonen van die knelpuntberoepers in die sectoren hoog zijn.

Zie West-Vlaanderen, de provincie met de laagste werkloosheidsgraad maar ook lage lonen. Velen werken in de voedingsindustrie , horeca (kust),...
Je kan niet plotseling 5 euro voor een pintje vragen in je zaak omdat omdat je personeel wegtrekt van andere zaken door 30% meer te geven.
Je kan niet de syndicusprijzen met de helft doen stijgen omdat de lonen van de beheerders gestegen is door tekorten want dan is iedere appartementsblok aan het steigeren.
Een callcenter is een supportactiviteit wat niet echt resulteert in extra omzet (buiten cold calling sales maar naar verluidt is dat ook sterk een freelance activiteit geworden :p.) dus je kan daar ook niet plots 20% extra geven.
Adviseur kredieten: idem. De marges worden al kleiner en kleiner laatste jaren. iedere bank zit kostenbesparing te doen tot en met. Stijgen de
Verpleegkundige: de facto de staat die betaalt, een staat die in diepe schulden zit. :p
...

 
Laatst bewerkt:
Bij mij leeft ook dat idee dat "de goeie tijd" voorbij is en het alleen maar bergaf is van hier. Tegelijk vraag ik mij af of dat wel echt zo is, en ik niet gewoon een dikke pessimist ben.

5 jaar geleden hebben wij een bescheiden (SOTD) nieuwbouwwoning gekocht, denkende dat we ons dan de eerste 20 jaar geen zorgen moeten maken. Natuurlijk met verwarming op gas, want dat is wat er in al die woningen zat op dat moment. Nu zitten we hier met de verwarming op 18 graden in ons mooi nieuw huis en denk ik "what's the point?"... 😂
I.t.t. een vriendin die nog maar eens bij haar ex is gaan wonen, maar deze keer uit pure noodzaak omdat ze het financieel anders niet aankon.
Werkt voltijds nochtans en heeft een ok job, leeft helemaal niet buitensporig.
(Eén van de pechhebbenden die zeer hoge voorschotten moest gaan betalen.)

Jullie horen nog bij de gelukkigen.

De vorige generatie, half analfabetisch, tevens op financieel en computer vlak, uitkijkend op vervroegde pensioenen, niet te veel regels gekend, heeft ongeziene luxe gekend in een vrij simpele wereld.

Nu zit je met een generatie die het nog redelijk goed heeft, als je de burn-outs er niet bij denkt. Enerzijds best luxueus dankzij de overdaad aan elektronica en nu nog goedkope reisjes.

Maar de volgende, eentje van presteren voor steeds minder.
De gelukkigen zijn diegenen die van thuis nog meekrijgen.
 
Bij mij leeft ook dat idee dat "de goeie tijd" voorbij is en het alleen maar bergaf is van hier. Tegelijk vraag ik mij af of dat wel echt zo is, en ik niet gewoon een dikke pessimist ben.

5 jaar geleden hebben wij een bescheiden (SOTD) nieuwbouwwoning gekocht, denkende dat we ons dan de eerste 20 jaar geen zorgen moeten maken. Natuurlijk met verwarming op gas, want dat is wat er in al die woningen zat op dat moment. Nu zitten we hier met de verwarming op 18 graden in ons mooi nieuw huis en denk ik "what's the point?"... 😂

Het punt van al tien jaar alles op alles te zetten op vlak van carrière, vaak ten nadele van persoonlijk geluk, om na al die jaren het gevoel te hebben eigenlijk achteruit gegaan te zijn.

Ik besef ook dat onze situatie verre van dramatisch is hé. Dat betekent daarom niet dat ze niet teleurstellend kan zijn, of uitzichtloos kan aanvoelen. Dat gebrek aan toekomstperspectief is toch een groot deel van het probleem voor de middenklasse?

Serieus, zoek een hobby om je bezig te houden en je wereldproblemen te vergeten.

Ik snap al die "het is crisis" doemberichten niet. Je zit in je nieuwbouw en je probleem is dat je gasfactuur wat hoger is dan anders (aan de huidige tarieven te zien, zal dat wel nog serieus meevallen, who would have thought)? Serieuze first world problem. Voor sommige zal het sucken, maar voor heel velen is het just a minor blip.

Wat heeft dat met toekomstperspectief te maken? Volgens mij ga je nog wel eten vinden en op reis kunnen gaan. Die 50 of 100 euro per maand extra voor een paar maanden zal er wel af kunnen. Indien niet, beter geen nieuwbouw gezet.

Overigens, hier staat er ook een woning van 5y oud, 200m2. Chauffage staat hier dag en nacht op 20 graden. We verstoken aan huidige tarieven 1000 euro per jaar. Tenzij je geen isolatie zitten hebt, denk ik dat die chauffage op 18 graden zetten weinig verschil zal maken (5y geleden wisten ze ook al hie je deftig moest isoleren).

Ik denk dat het grote probleem is dat velen "chasing the rabbit" doen. Er is geen eindprijs in het leven. Doe gewoon waar je zin in hebt en trek je geen fluit aan van wat een ander denkt. Die "problemen" gaan snel verdwijnen. Als een inflatie opstootje al een groot probleem is, dan ga je een hobbelig levensparcours tegemoet.

Ik ga mijn kerstverlof vullen met bomen snoeien, de garage opruimen, moestuin seizoen voorbereiden en puzzelen. Boring does the job (overigens exact hetzelfde als vorig jaar en ik gok ook volgend jaar). Crisis, what crisis?
 
Bij mij leeft ook dat idee dat "de goeie tijd" voorbij is en het alleen maar bergaf is van hier. Tegelijk vraag ik mij af of dat wel echt zo is, en ik niet gewoon een dikke pessimist ben.

5 jaar geleden hebben wij een bescheiden (SOTD) nieuwbouwwoning gekocht, denkende dat we ons dan de eerste 20 jaar geen zorgen moeten maken. Natuurlijk met verwarming op gas, want dat is wat er in al die woningen zat op dat moment. Nu zitten we hier met de verwarming op 18 graden in ons mooi nieuw huis en denk ik "what's the point?"... 😂
Waarom op 18? Wat is het verschil in verbruik of kostprijs?
 
Waarom op 18? Wat is het verschil in verbruik of kostprijs?
Grofweg tussen de 5-7% per graad lager dan 21°C.

Dus neem een besparing in verbruik en dus ook kostprijs van 16-17%.
Voor mij is dat voor het beperkte verbruik dat een bescheiden nieuwbouw kan hebben, nog niet van die aard dat ik mij echt zorgen ga maken over die kost. Zeker niet rekening houdende met de maatregelen die men al genomen heeft of die we al gekregen hebben (BTW verlaging, de premies, indexatie). Het gaat mij meer kosten als vorig jaar. Maar het is nog altijd perfect draagbaar.
 
Terug
Bovenaan