Omdat die neutraliteit hier niet relevant is. Ik pak die voorbeelden net omdat er een verschil is, en de redenering hierdoor hopelijk duidelijker wordt. Het feit dat mensen haar en Israël niet moeten vertroebelt het argument. Het doet er in dit argument ook niet toe wat ik denk van homo's of Allah cartoons, insinueren in een vraag dat mensen schuld hebben aan potentiële aanslagen door legitiem gedrag is een agressieve vraag waarvan ik het heel normaal vind dat men weigert om ze te beantwoorden. Het feit of je al dan niet akkoord gaat met wat ze zegt of denkt doet er eigenlijk weinig toe, het is geen excuus voor een aanslag dus is het ook niet haar fout als er een aanslag komt.Je gaat hier natuurlijk wel uit van een morele neutraliteit in de 3 scenario's. Ik hoop dat we het toch eens kunnen zijn dat er een verschil is tussen opkomen voor holebi-rechten (ik zal LGBTQ+ buiten beschouwing laten omdat dat nog net iets polariserender is), opkomen voor persvrijheid en het recht om satire te schrijven over wat je wil en het recht om een land te verdedigen/verheerlijken waarvan we intussen het er wel zowat over eens zijn dat het genocide aan het plegen is (waarmee ik ook de terreurdaden van Hamas buiten beschouwing laat, voor alle duidelijkheid).
Dáár gaat het in feite over. Dat bedoelen ze met Eurosong dat apolitiek zou moeten zijn: je mag opkomen voor universele rechten zoals persvrijheid, zoals LGBTQ+, vrouwenrechten, ... maar wat Eden Golan/Israel daar aan het doen waren is gewoon olie op het vuur gooien. Dat is openlijk een regime gaan steunen dat zich niet aan die universele rechten aan het houden is.
Ik zeg ook niet dat het een schandalige vraag of opmerking is ofzo maar het is geen neutrale vraag en het lijkt me normaal dat die niet beantwoord moet worden.