Incident met Joost Klein (Nederland) op Eurovisie Songfestival

Waarom is er niemand op het idee gekomen om klacht in te dienen tegen de Israelische inzending wegens een (vermeende) bedreiging? Blijkbaar is dat toch voldoende om iemand te diskwalificeren...
 
Waarom is er niemand op het idee gekomen om klacht in te dienen tegen de Israelische inzending wegens een (vermeende) bedreiging?
Portugal & Ierland hebben dat gedaan, EBU heeft het geklasseerd. Da's ook de reden waarom bij de vlaggenparade de Portugese zangeres niet vrolijk rondliep.
 
Minder verwonderlijk dat het allemaal de West-Europese landen zijn...
Ma allez, we zitten daar vollen bak in oorlog, toch wel serieuze genocidale trekjes van Israël en toch vele burgers van de 'west europese' landen die er vlot ervoor stemmen? Ik vind dat wel verwonderlijk.
 
Ma allez, we zitten daar vollen bak in oorlog, toch wel serieuze genocidale trekjes van Israël en toch vele burgers van de 'west europese' landen die er vlot ervoor stemmen? Ik vind dat wel verwonderlijk.
Zo erg gek is dat toch niet. Israël haalt alle pro-Israël stemmen binnen. De anti-Israël stem bestaat niet in Eurovisie: die mensen hebben ofwel het festival geboycott of hebben gestemd op liedjes die ze het beste vinden.

Mensen zoals Sam Van Rooy die Eurovisie blijkbaar zien als een peiling van de Belgische houding t.o.v. het conflict zijn volledig van het paadje.
 
Nu gaat het ook rond dat de klacht van Keren Peles zou komen. Ze is de schrijfster van het Israelisch nummer. Nu wel geen idee hoe of wat zij bij de organisatie doet. Maar dit doet toch weer een extra "hmmm" opkomen.
 
Laatst bewerkt:
Al diegenen die vinden dat Joost sterk reageerde bij dat interview of "op de rooster legden", menen jullie dat nu echt?
Dat was een redelijk directe ad-rem uitspraak maar niet schofferend of onbeschoft imo....allez, die befaamde recht-door-zee no-nonsense attitude waar Nederlanders nogal om bekend staan en vaak ook om geroemd worden. Of ben ik daar misschien wat ongevoelig aan geworden na jarenlange omgang met Nederlanders....

En de controverse rond zijn uitsluiting hebben ze toch ook vooral aan hun gebrekkige en vage communicatie te danken. Want uiteindelijk geven ze hun zwaarste sanctie dan verwacht ge dat daar ook zwaarwichtige feiten tegenover staan
Had toch eigenlijk maar moeten weten dat iedere opmerking gevoelig ligt, maar Joost is misschien een groot artiest (niet mijn mening, zou het ook jammer gevonden hebben indien iets als Europapa hier zou gewonnen hebben), maar een groot licht lijkt hij wel niet te zijn (conclusie uit de interviews die ik met hem al gezien heb).
Eigenlijk lag het issue bij de journalist die een in mijn menig een totaal ongepaste persoonlijke vraag stelde, terwijl er vanuit de organisatie gevraagd werd om er geen politiek spectakel van te maken.
Zo erg gek is dat toch niet. Israël haalt alle pro-Israël stemmen binnen. De anti-Israël stem bestaat niet in Eurovisie: die mensen hebben ofwel het festival geboycott of hebben gestemd op liedjes die ze het beste vinden.

Mensen zoals Sam Van Rooy die Eurovisie blijkbaar zien als een peiling van de Belgische houding t.o.v. het conflict zijn volledig van het paadje.
De anti-israel stem bestaat wel, kijk naar het verschil tussen vakjury en televoting. Geen enkele vakjury die het aandurft om Israel de hoogste score te geven, of zelfs uberhaupt een score te geven, duidelijk toch dat die votings wel poltiek geladen zijn (dat was in het verleden op eurovisies ook reeds zo, waarbij landen met sterke economische banden elkaar steevast de meeste punten gaven).
Ik ga er toch vanuit dat de televotings meer de "echte" muziekvoorkeur gaan uitdrukken, alhoewel hier nu ook wel zou kunnen dat er een aantal proteststemmen gaan inzitten wegens de pro-palestine/hamas betogingen die tijdens het festival hebben plaatsgevonden (in en buiten de zaal), die uiteraard een contra reactie uitlokken.
 
Ik ga er toch vanuit dat de televotings meer de "echte" muziekvoorkeur gaan uitdrukken, alhoewel hier nu ook wel zou kunnen dat er een aantal proteststemmen gaan inzitten wegens de pro-palestine/hamas betogingen die tijdens het festival hebben plaatsgevonden (in en buiten de zaal), die uiteraard een contra reactie uitlokken.
Ik zou er dit jaar vooral vanuit gaan dat geen enkele score écht de muziekvoorkeur uitdrukt. Israël heeft veel diaspora in West-Europa die vermoedelijk zonder zich er veel vragen bij te stellen op het land van herkomst gestemd hebben, en langs de kant van de vakjury viel het ook enorm op dat er gekozen was om enerzijds voor een paar stevige buffers te zorgen om de televote van Israël te compenseren en anderzijds vooral géén punten aan Israël te geven.

Zowel de hoge score van Israël bij de televote als de lage score bij de vakjury is naar mijn gevoel echt niet indicatief voor "echte muziekvoorkeur". En omdat het hier gaat over zo gigantische scheeftrekkingen, heeft dat ook impact op de punten die overblijven voor de andere landen.
 
Had toch eigenlijk maar moeten weten dat iedere opmerking gevoelig ligt, maar Joost is misschien een groot artiest (niet mijn mening, zou het ook jammer gevonden hebben indien iets als Europapa hier zou gewonnen hebben), maar een groot licht lijkt hij wel niet te zijn (conclusie uit de interviews die ik met hem al gezien heb).
Eigenlijk lag het issue bij de journalist die een in mijn menig een totaal ongepaste persoonlijke vraag stelde, terwijl er vanuit de organisatie gevraagd werd om er geen politiek spectakel van te maken.

De anti-israel stem bestaat wel, kijk naar het verschil tussen vakjury en televoting. Geen enkele vakjury die het aandurft om Israel de hoogste score te geven, of zelfs uberhaupt een score te geven, duidelijk toch dat die votings wel poltiek geladen zijn (dat was in het verleden op eurovisies ook reeds zo, waarbij landen met sterke economische banden elkaar steevast de meeste punten gaven).
Ik ga er toch vanuit dat de televotings meer de "echte" muziekvoorkeur gaan uitdrukken, alhoewel hier nu ook wel zou kunnen dat er een aantal proteststemmen gaan inzitten wegens de pro-palestine/hamas betogingen die tijdens het festival hebben plaatsgevonden (in en buiten de zaal), die uiteraard een contra reactie uitlokken.
Maar alle, je zegt zelf dat de televoting (toen landen met economische banden elkaar punten gaven) niet de muziekvoorkeur is, om dan te zeggen dat de vakjury een gekleurde stem zou geven.
Het is net omgekeerd, de vakjury is degene die puur de muziek beoordelen, terwijl "het volk" net de populistische mening verkondigen he.
 
Maar alle, je zegt zelf dat de televoting (toen landen met economische banden elkaar punten gaven) niet de muziekvoorkeur is, om dan te zeggen dat de vakjury een gekleurde stem zou geven.
Het is net omgekeerd, de vakjury is degene die puur de muziek beoordelen, terwijl "het volk" net de populistische mening verkondigen he.
Niet akkoord, toen er nog geen televoting was gaven de bv de Noorse landen elkaar steevast de meeste punten etc en naar analogie ook vele andere buurlanden zo. Vakjury punten zijn altijd gekleurd geweest. Is geen populisme he, gaat om economische/politieke belangen. Deze editie ook zo, zie maar naar scoring Israel.
 
Niet akkoord, toen er nog geen televoting was gaven de bv de Noorse landen elkaar steevast de meeste punten etc en naar analogie ook vele andere buurlanden zo. Vakjury punten zijn altijd gekleurd geweest. Is geen populisme he, gaat om economische/politieke belangen. Deze editie ook zo, zie maar naar scoring Israel.
Er is altijd televoting geweest, de vakjury is er pas de paar laatste jaren bijgekomen... Bijgevolg is wat jij beschrijft dus exact wat ik wou zeggen. Als je enkel het publiek laat stemmen, kan je evengoed de muziek achterwege laten.
 
Er is altijd televoting geweest, de vakjury is er pas de paar laatste jaren bijgekomen... Bijgevolg is wat jij beschrijft dus exact wat ik wou zeggen. Als je enkel het publiek laat stemmen, kan je evengoed de muziek achterwege laten.
Televoting is maar ingevoegd sinds eind jaren 90, daarvoor enkel vakjury, en dan had je het "buurlanden preference" al.
Bij televoting speelt populisme meer (aka wie overtuigt de stemmer het meest via social media etc,), maar spelen politieke/economische relaties minder.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk moet je de vakjury punten laten geven zonder dat ze weten welk land erachter zit.
Maar dat is wellicht nogal moeilijk.
 
Eigenlijk moet je de vakjury punten laten geven zonder dat ze weten welk land erachter zit.
Maar dat is wellicht nogal moeilijk.
Lijkt me onmogelijk in tijden van social media. Beiden zijn gewoon gekleurd, zowel vakjury als publiek. Dat houdt het wat in evenwicht , maar echt fair is het nog altijd niet.
 
Het probleem met televoting is ook dat je dan altijd dezelfde landen gaat hebben die winnen.
Iedereen ziet in het resultaat van deze televoting een steun van West-Europeanen voor Israël, maar ik zie dit gewoon anders. Zou me niet verbazen dat hier op een actieve manier promotie gemaakt is door Joodse organisaties om te stemmen.

Alleen televoting betekent ook 12 punten van Duitsland, België, Nederland, Frankrijk,... voor Turkije.
 
Terug
Bovenaan