Had toch eigenlijk maar moeten weten dat iedere opmerking gevoelig ligt, maar Joost is misschien een groot artiest (niet mijn mening, zou het ook jammer gevonden hebben indien iets als Europapa hier zou gewonnen hebben), maar een groot licht lijkt hij wel niet te zijn (conclusie uit de interviews die ik met hem al gezien heb).
Eigenlijk lag het issue bij de journalist die een in mijn menig een totaal ongepaste persoonlijke vraag stelde, terwijl er vanuit de organisatie gevraagd werd om er geen politiek spectakel van te maken.
De anti-israel stem bestaat wel, kijk naar het verschil tussen vakjury en televoting. Geen enkele vakjury die het aandurft om Israel de hoogste score te geven, of zelfs uberhaupt een score te geven, duidelijk toch dat die votings wel poltiek geladen zijn (dat was in het verleden op eurovisies ook reeds zo, waarbij landen met sterke economische banden elkaar steevast de meeste punten gaven).
Ik ga er toch vanuit dat de televotings meer de "echte" muziekvoorkeur gaan uitdrukken, alhoewel hier nu ook wel zou kunnen dat er een aantal proteststemmen gaan inzitten wegens de pro-palestine/hamas betogingen die tijdens het festival hebben plaatsgevonden (in en buiten de zaal), die uiteraard een contra reactie uitlokken.