Incident met Joost Klein (Nederland) op Eurovisie Songfestival

Nog wat feiten gaan verdraaien...
Ik vind de "Why not?" van Joost Klein echt wel gepast. De vraag die gesteld was aan de zangeres, was of de artieste bezorgd was over de veiligheid van de andere artiesten. Het was dus een vraag die ook over hem ging. Dus ja, ik vind die wel relevant voor Joost.
Ok, moeten we dan ons laten leiden door angst?
Moeten we uit vrees voor een aanslag dan thuisblijven?

Moeten we dan aan de zweden vragen om niet meer naar hier te komen uit vrees voor de algemene veiligheid?

Ik vond de vraag behoorlijk laf en zorgwekkend!

Volgens bronnen bij VTM (die bronnen bij een Zweede krant citeert) - non verified - is er meer aan de hand dan een dreigend gebaar en zou de camera zelfs stuk zijn na agressie.

Verschrikkelijk dat de EBU daar zelf niet open over communiceert en zo het gespeculeert in stand houdt.

Volgens bronnen bij VTM (die bronnen bij een Zweede krant citeert) - non verified - is er meer aan de hand dan een dreigend gebaar en zou de camera zelfs stuk zijn na agressie.

Verschrikkelijk dat de EBU daar zelf niet open over communiceert en zo het gespeculeert in stand houdt.
Vooral dit. Je krijgt de indruk aan alles dat er meer aan de hand is en die indruk zorgt ervoor dat er eigenlijk veel meer heisa ontstaat dan er zou moeten. Ook de Zweedse politie kan in mijn ogen wel wat meer doen om die speculatie de kop in te drukken.

Nog wat feiten gaan verdraaien...
Ik vind de "Why not?" van Joost Klein echt wel gepast. De vraag die gesteld was aan de zangeres, was of de artieste bezorgd was over de veiligheid van de andere artiesten. Het was dus een vraag die ook over hem ging. Dus ja, ik vind die wel relevant voor Joost.
Het is een vrij agressieve en beschuldigende vraag, die vraag komt over alsof ze beter wat meer zou inzitten met de veiligheid van de andere deelnemers, preemptive victim blaming. Stel je voor dat je als journalist zo'n vraag zou stellen aan bvb een openlijk homoseksuele voetballer tijdens het WK van Qatar, of hij wel al eens gedacht heeft aan de veiligheid van zijn medevoetballers die hij in gevaar brengt met zijn aanwezigheid.

We zijn te nieuwsgierig, wanneer het onderzoek afgelopen is zullen we wel meer meten.
Als Joost nu zijn versie zou vertellen dan zouden wij teveel 'rechter' spelen.

Op dit moment weten we genoeg: Joost heeft wel/niet te fel gereageerd.

Technische bedenking: in hoeverre kan een televoting extern gemanipuleerd worden (in tijden waarin nummer spoofing blijkbaar binnen de technische mogelijkheden ligt)...?

1. Het was een absurde en provocerende vraag van de ‘journalist’
2. Joost moet op zo’n moment niet interessant proberen doen door olie op het vuur gooien.
3. Hij is omwille van een bijkomend incident uitgesloten, wat dus beteken dat hij zich andermaal niet normaal heeft kunnen gedragen. Het zou gaan om dreigende taal of gebaren naar een eventmedewerker.
Tja, dan stopt het.
Show us the receipts, please? Je weet precies véél meer, aangezien je gelijk een (belachelijke) conclusie trekt...
We zijn te nieuwsgierig, wanneer het onderzoek afgelopen is zullen we wel meer meten.
Als Joost nu zijn versie zou vertellen dan zouden wij teveel 'rechter' spelen.

Op dit moment weten we genoeg: Joost heeft wel/niet te fel gereageerd.
We weten niets?

Volgens Cornald Maas (Nederlandse Songfestival-presentator) zou Joost de telefoon van de cameravrouw naar beneden geduwd hebben. Hoe bruusk en of het toestel daardoor gevallen/stuk zou zijn is niet duidelijk.

hou het wel respectvol naar iedereen
Is dit nu symbolisch dat Zwitserland (neutraal) dit pleit wint, of oprecht een goede act?

Niks van gevolgd to be honest...
Misschien dat non-binair het hipste is momenteel? Ook de acts niet gezien to be honest.
Het hele gender spectrum is afgetast, niemand kijkt er nog van op, dus tijd voor iets nieuws.

Edit crew: stukje dat van weinig respect getuigd verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een vrij agressieve en beschuldigende vraag, die vraag komt over alsof ze beter wat meer zou inzitten met de veiligheid van de andere deelnemers, preemptive victim blaming. Stel je voor dat je als journalist zo'n vraag zou stellen aan bvb een openlijk homoseksuele voetballer tijdens het WK van Qatar, of hij wel al eens gedacht heeft aan de veiligheid van zijn medevoetballers die hij in gevaar brengt met zijn aanwezigheid.
Een totaal van de pot gerukte vergelijking.
Het lied van Israël is ook politiek geladen, vandaar dat er twee keer wijzigingen aan de tekst nodig waren. Deze dame komt gewoon PR verkopen voor de politiek van een land dat zonder back-up van de VS al lang zou veroordeeld zijn door de VN.
Vertel me eens hoe je dat vergelijkt met die homoseksuele voetballer?

Dus een cameravrouw staat te filmen met een telefoon. Klinkt toch ook speciaal.
Een iPhone op een gimbal voor een vlog of iets dergelijks is niet ongebruikelijk he. Blijkbaar tegen duidelijk gemaakte afspraken in en meermaals aangegeven dit niet te willen.

In mijn ogen zelfs dan nog steeds disproportioneel.

Hij is omwille van een bijkomend incident uitgesloten, wat dus beteken dat hij zich andermaal niet normaal heeft kunnen gedragen.
Terechte diskwalificatie

Het is perfect mogelijk om op provocaties en weigering afspraken na te leven (gesteld dat dat effectief is wat gebeurd is) kwaad te reageren en apparatuur een duw te geven en dat nog steeds "normaal reageren" te noemen. Je premisse dat hij per definitie "niet normaal" heeft gereageerd is dus foutief.

Daarnaast volgt je conclusietrekking uit de uitsluiting, wat een cirkelredenering is die bovendien compleet ongeldig is als die uitsluiting niet proportioneel is. "Iemand krijgt straf X, dus hij heeft iets misdaan, dus straf X was terecht". Dat is wat je zegt.
Dat is alsof jij pakweg een kauwgom naast een vuilnisbak gooit, een agent arresteert jou en gooit je in de gevangenis, en wij vervolgens mogen zeggen "ah AgeOfAI zit in de bak, hij heeft zich dus misdragen, dus terecht dat hij in de bak zit".

2. Joost moet op zo’n moment niet interessant proberen doen door olie op het vuur gooien.
3. Hij is omwille van een bijkomend incident uitgesloten, wat dus beteken dat hij zich andermaal niet normaal heeft kunnen gedragen. Het zou gaan om dreigende taal of gebaren naar een eventmedewerker.
Tja, dan stopt het.

Terechte diskwalificatie en verdere aandacht verdient hij/het niet.
We weten het allemaal dat je Joost Klein niet moet, maar laten we het vooral bij de feiten houden die we nu weten aub.

En niet complete bullshit hier verkondigen aub.

Een totaal van de pot gerukte vergelijking.
Het lied van Israël is ook politiek geladen, vandaar dat er twee keer wijzigingen aan de tekst nodig waren. Deze dame komt gewoon PR verkopen voor de politiek van een land dat zonder back-up van de VS al lang zou veroordeeld zijn door de VN.
Vertel me eens hoe je dat vergelijkt met die homoseksuele voetballer?
Dat heeft er allemaal niets mee te maken. Ze zegt daar dingen die ze mag zeggen, of je het er nu mee eens bent of niet, en als er iemand daarom een aanslag zou plegen dan is dat 0% haar schuld, net zoals iemand die homoseksueel is in de verste verten niet schuldig zou zijn aan een aanslag door openlijk homoseksueel te zijn. Vergelijk het anders met de schrijvers van Charlie Hebdo die hun aanstootgevende cartoons zijn blijven publiceren na de aanslag, zou je het een faire vraag vinden om aan die mensen persoonlijk te vragen of ze wel eens stilgestaan hebben bij het risico die mede-Parijzenaars door hun aanwezigheid lopen? Da's een aanvallende vraag die zij terecht ook zouden mogen weigeren te antwoorden lijkt me.

Tja, dan stopt het.

Terechte diskwalificatie en verdere aandacht verdient hij/het niet.
Een beetje kort door de bocht vind je zelf ook niet beste man?

Hij floepte er iets uit op de persconferentie. Niks erg dan nog. Niks op aanstoot aan te nemen.
En de ware toedracht van de feiten zijn nog altijd niet bekend.
Dus laat ons ook wel een beetje serieus blijven.

Volgens Cornald Maas (Nederlandse Songfestival-presentator) zou Joost de telefoon van de cameravrouw naar beneden geduwd hebben. Hoe bruusk en of het toestel daardoor gevallen/stuk zou zijn is niet duidelijk.
Nee, hij zei:

"Hij heeft, voor zover ik weet, maar nogmaals, voor zover ik weet want ik was er niet bij, die camera of die telefoon geloof ik van haar naar beneden gedrukt en dat was het zo ongeveer."

Dat heeft er allemaal niets mee te maken. Ze zegt daar dingen die ze mag zeggen, of je het er nu mee eens bent of niet, en als er iemand daarom een aanslag zou plegen dan is dat 0% haar schuld, net zoals iemand die homoseksueel is in de verste verten niet schuldig zou zijn aan een aanslag door openlijk homoseksueel te zijn. Vergelijk het anders met de schrijvers van Charlie Hebdo die hun aanstootgevende cartoons zijn blijven publiceren na de aanslag, zou je het een faire vraag vinden om aan die mensen persoonlijk te vragen of ze wel eens stilgestaan hebben bij het risico die mede-Parijzenaars door hun aanwezigheid lopen? Da's een aanvallende vraag die zij terecht ook zouden mogen weigeren te antwoorden lijkt me.
Je gaat hier natuurlijk wel uit van een morele neutraliteit in de 3 scenario's. Ik hoop dat we het toch eens kunnen zijn dat er een verschil is tussen opkomen voor holebi-rechten (ik zal LGBTQ+ buiten beschouwing laten omdat dat nog net iets polariserender is), opkomen voor persvrijheid en het recht om satire te schrijven over wat je wil en het recht om een land te verdedigen/verheerlijken waarvan we intussen het er wel zowat over eens zijn dat het genocide aan het plegen is (waarmee ik ook de terreurdaden van Hamas buiten beschouwing laat, voor alle duidelijkheid).

Dáár gaat het in feite over. Dat bedoelen ze met Eurosong dat apolitiek zou moeten zijn: je mag opkomen voor universele rechten zoals persvrijheid, zoals LGBTQ+, vrouwenrechten, ... maar wat Eden Golan/Israel daar aan het doen waren is gewoon olie op het vuur gooien. Dat is openlijk een regime gaan steunen dat zich niet aan die universele rechten aan het houden is.

Terug
Bovenaan