In welke (Belgische) buurt/stad leeft de muziekcultuur het meest volgens jullie? Hoe zit het met je eigen woonplaats?

Ge had vroeger in Hasselt ook nog De Link waar er regelmatig optredens waren. MOD was inderdaad the place to be. Ook het Limbomania gegeven was leuk.

Ge had dan nog ook nog jeugdhuizen die regelmatig optredens (vooral locale bands) organiseerden.

Nu ben er ik wel al een 15 jaar volledig uit de scene. Kameraad zit er nog volledig in met 2 eigen bands, maar was ook op een bepaald moment meer uitgeweken naar Luik.

Een insulaire scene van mensen onder de 25 die op eigen tempo een revolutie ontketenen valt moeilijk te creëeren, ze kunnen niet zonder de omkadering van ervaringsdeskundigen maar net dat zorgt voor een creatieve doodsteek. Jong publiek een goeie avond bezorgen voor 30 euro max is ook al moeilijk.

Wat je schrijft klopt allemaal, de aanwezigheid van de PXL is an sich positief om een voedingsbodem voor muzikanten tot stand te brengen en anno 2026 is dat zeker een verdienste. Langs de andere kant kan ik mij ook nog een Hasselt herinneren zonder PXL concerten, waar je in de MOD naar top internationale HC bands kon kijken, in kraakpanden de zeven dwergen en in runkst naar meer experimentelere diy bands kon gaan, waar je naast een gigaswing ook een j&r records had, waar de witte non haast wekelijks shows deed en je zelfs in The Zoo van tijd tot tijd terecht kon voor een hc show.... Ik bedoel maar dat Hasselt in een niet zo heel ver verleden ook zonder de music labs van de PXL periodes heeft gekend van culturele hoogconjunctuur op muzikaal vlak en dat we de PXL dus vandaag de dag ook niet teveel moeten bewierroken op dat vlak, terwijl we ook de verdienste niet uit het oog verliezen.
In Zaal België (bestaat dat nog?) had je ook wel af en toe HC optredens. En in de krotten van de Gelatinefabriek ben ik ook wel es naar wat shows geweest. Dat soort panden zijn natuurlijk erg cool, maar dat het er steeds minder worden heeft vrees ik ook met de tijdsgeest te maken. Zo ben ik ook een aantal keren in de oude mijngebouwen van Winterslag en Waterschei geweest voor ze nieuwe bestemming kregen. Heel sjiek daar shows te doen maar zoiets kunt ge op vandaag niet meer maken helaas.

En doet De Witte Non niks meer? Ik weet dat ze verhuisd zijn maar ben er zelf nog niet geweest op de nieuwe plek.
Vroeger heb ik er ook wel wat shows meegepikt.

Terug
Bovenaan